• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Arkusze i odpowiedzi. 1 dzień egzaminów gimnazjalnych 2016

Elżbieta Michalak
18 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 14:06 (18 kwietnia 2016)
W poniedziałek ruszają egzaminy gimnazjalne. Wszystkim piszącym je uczniom życzymy powodzenia. W poniedziałek ruszają egzaminy gimnazjalne. Wszystkim piszącym je uczniom życzymy powodzenia.

W poniedziałek blisko 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta rozpocznie trzydniowy maraton egzaminacyjny. Pierwszego dnia napiszą test z historii, WOS-u i języka polskiego. Drugiego dnia z przedmiotów przyrodniczych i matematyki, a trzeciego dnia z języka obcego.



Czy twoje dziecko jest dobrze przygotowane do egzaminu gimnazjalnego?

Aktualizacja, 18 kwietnia, godz. 14:06

Mamy już arkusz z drugiej części sprawdzianu gimnazjalnego.

Egzamin gimnazjalny 2016 - arkusz z j. polskiego


Sugerowane odpowiedzi:

Zad. 1. - odp. D (czyli wzmocnić wiarygodność przekazu), zad. 2 - odp. przecenia potęgę Krzyżaków, zad. 3 - odp. prawda, fałsz, zad. 4 - nie ma charakteru nakazu, zad. 5 - pozorna, zad. 6. - kruszyć kopie, zad. 7. - prawda, prawda, zad. 8. - trwałość, zad. 9. - drwinę, zad. 10 - uroda, zad. 11 - każda kopia jest tylko naśladownictwem, zad 12 - próżnego człowieka, ludzkiej rezolutności, zad. 13. - fałsz, prawda, zad. 14 - może nigdy nie nadejść, zad. 15 - przebiegły, zad. 16 - fałsz, prawda, zad. 17. - b 1, zad. 18 - rozmowy najczęściej dotyczą polityki lub codziennych spraw, zad. 19 - prawda, prawda, zad. 20 - imiesłowem przymiotnikowym, zad. 21. - zgadzam się ze stwierdzeniem Tadeusza Rojka, że rozmowa jest najważniejszym i może jedynym środkiem względnie łatwego zdobywania ludzkiej sympatii. Sprzyja ona poznaniu drugiej osoby, pozwala wykazać się dowcipem, inteligencją, błyskotliwością i erudycją. Po sposobie wyrażania własnych poglądów i doborze słów możemy zorientować się, czy osoba zyskuje naszą sympatię bądź nie.




Aktualizacja, 18 kwietnia, godz. 12:45

Zakończyła się druga część egzaminu gimnazjalnego. Pytamy uczniów o ich wrażenia.

- Moim zdaniem polski był łatwy. Była charakterystyka do napisania o bohaterze z literatury, że wolność jest najważniejsza, był też tekst o Krzyżakach, wiersz o róży, czym się różni sztuczna od prawdziwej oraz pytanie o to, czy warto rozmawiać ze sobą - mówi Wiktoria z Gimnazjum nr 3 w Gdyni.
- Poszło mi raczej dobrze, wybrałam do napisania charakterystykę bohatera, Rudego z "Kamieni na szaniec", trochę słabiej było z wierszem o róży, ale generalnie jestem zadowolona - mówi Julia z Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Czasu mieliśmy wystarczająco dużo, co ważne. Cieszę się, że pierwszy dzień egzaminów już za mną.



Aktualizacja, 18 kwietnia, godz. 12:25

Są już arkusze z pierwszej części sprawdzianu gimnazjalnego.

Egzamin gimnazjalny - arkusz z historii i WOS-u

Podajemy sugerowane odpowiedzi:

Zad.1 - odp. 1.1 A, odp. 1.2 B, zad. 2- odp. C, zad. 3 prawda, prawda, zad 4. fałsz, fałsz, zad. 5. 5.1 C, 5.2 C, 5.3 A, zad. 6. odp. C, zad. 7. - odp C, zad. 8 - fałsz, fałsz, zad.9. D, zad. 10. - A, zad.11 - prawda, prawda, zad. 12. A, zad.13. fałsz, prawda, zad. 14. odp. B, zad 15 - odp. D, zad. 16 - odp. A liberalnej, ponieważ czytamy w nim, że odpowiedź 2 (podstawową zasadą jest wolność jednostki i możliwość decydowania o sobie), zad. 17.1 - D, zad. 17.2. A, zad. 18.1 - C, zad. 18.2 - B, zad. 18.3 - C, zad. 19. B, zad. 20 - D, zad. 21. 1 - B, zad. 21.2 - D, zad. 22 - D, zad. 23 - B, zad. 24 - prawda. fałsz, zad. 25. prawda, prawda.




Aktualizacja, 18 kwietnia, godz. 10:40

Zakończyła się pierwsza część sprawdzianu gimnazjalnego, z historii i WOS-u. Jak oceniają ją uczniowie?

- W moim odczuciu ta część byłą prosta, skończyłam pisać już po 45 min - mówi Julia z Gimnazjum nr 3 w Gdyni. - Do rozwiązania mieliśmy 25 zadań, wszystkie zamknięte, czyli wielokrotnego wyboru. Z historii dali bardzo szeroki zakres pytań, poczynając od starożytności aż do I wojny światowej. WOS nastawiony był bardziej na współczesne czasy. Było pytanie o uchodźców, właściwie o definicję, kiedy można daną osobę nazwać uchodźcą, pytanie o rolę prezydenta czy np. o turystykę. Generalnie dużo pracy z tekstem, trzeba było potrafić wyciągać wnioski. Egzamin był o wiele łatwiejszy niż próbny, choć muszę przyznać, że przed dużo się uczyłam. Bardziej jednak stresuję się drugą częścią, z języka polskiego - chodzi o temat pracy pisemnej.
- Egzamin poszedł mi chyba dobrze, trochę zaskoczyła mnie historia. Nie spodziewałam się pytań z I wojny światowej. Liczyłam że będzie tylko starożytność. WOS był łatwy, trzeba było np. wiedzieć, jakie państwa w 2004 przyłączyły się do UE. Tej części bałam się zdecydowanie bardziej niż polskiego, która jeszcze dziś przede mną - opowiada Wiktoria z Gimnazjum nr 3 w Gdyni.
A jak egzamin oceniają uczniowie Szkoły Mistrzostwa Sportowego Gimnazjum nr 21 w Gdańsku?

- Test nie był bardzo trudny, trzeba było dużo czytać, a jak się czytało ze zrozumieniem, to odpowiedź była w tekście - mówi Kacper z SMS w Gdańsku. - Czasu było wystarczająco dużo, zostało mi nawet parę minut na spokojne sprawdzenie testu. Ogólnie nie stresuję się jakoś tymi egzaminami, podchodzę do nich na lajcie. Dalej, po gimnazjum, chciałbym pójść do technikum w Conradinum.
- Z historii było dosyć łatwe, choć trzeba było uważnie czytać tekst, by znaleźć odpowiedzi na pytania - mówi Michał z SMS w Gdańsku. - Z historii np. nad jednym zadaniem siedziałem z 10 min, trzeba było chronologicznie ułożyć wydarzenia. Z tekstu dało się oczywiście wyłapać, co było wcześniej, a co później, ale wymagało to dużego skupienia. WOS był w moim odczuciu dość trudny. Były pytania o sądy, nawet nie pamiętam o co dokładnie tam chodziło.



Tegoroczny egzamin gimnazjalny, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie się składał z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i ostatniej, sprawdzającej znajomość języka obcego. Po każdej z nich znajdziecie u nas arkusze z zadaniami i sugerowane odpowiedzi.

Egzamin zdaje niemal 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta

W Trójmieście egzamin napisze blisko 6 tys. gimnazjalistów: ponad 3,5 tys. w Gdańsku, ponad 2,1 tys. w Gdyni i ponad 190 osób w Sopocie.

Zadania egzaminacyjne mają sprawdzić wiedzę i umiejętności uczniów zdobyte przez nich w czasie trzech lat nauki. I choć przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum, to nie określa się minimalnego wyniku, jaki uczeń powinien uzyskać, żeby zdać egzamin. Natomiast ci, którzy starają się o miejsce w renomowanym liceum, powinni postarać się o wysokie noty. Będą one gwarantem dostania się do wybranej szkoły średniej.

Gimnazjaliści, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpią do egzaminu w pierwszym terminie, będą mieli szansę napisać go w drugim, zaplanowanym na czerwiec.

Testy z ubiegłorocznych egzaminów znajdziesz w naszym Serwisie Nauka

Szkoły z najlepszymi wynikami

W roku ubiegłym sprawdziliśmy, w których szkołach trójmiejskich egzamin gimnazjalny wypadł najlepiej. Były to: Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum ze średnim wynikiem 83 proc., I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku (80,4 proc.), Gimnazjum Św. Jana de La Salle w Gdańsku (78,5 proc.).

W Gdyni najlepiej wypadły Gimnazjum nr 7 (75,2 proc.), Publiczne Katolickie Gimnazjum (74,3 proc.) oraz Gimnazjum Sportowe 46 (73,4 proc.).

Czytaj więcej: Gimnazja, w których egzamin wypadł najlepiej

Wyniki tegorocznego egzaminu ogłoszone zostaną 17 czerwca. Wszystkim gimnazjalistom życzymy powodzenia!

Arkusze z egzaminu gimnazjalnego 2016 r. znajdziecie na naszej stronie w tym samym dniu, w którym się on odbywa. Te z części pierwszej pojawią się ok. godz. 13 (gdy tylko udostępnione zostaną przez Centralną Komisję Egzaminacyjną), a arkusze z drugiej części dostępne będą ok. godz. 16.

Zamieścimy też w tekście sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z wszystkich sześciu egzaminów.
Elżbieta Michalak

Opinie (20) 1 zablokowana

  • w Szwecji egzamin panstwowy pisza juz uczniowe klas 3 szkoly podstawowej (3)

    taki egzamin trwa od polowy marca do polowy maja. nie kazdego dnia pisze sie egzamin, to nauczyciel wybiera dzien kiedy pisac i uczen dowiaduje sie o tym w szkole danego dnia. Pisza egzamin z matematyki, nauki o spoleczenstwie, jezyka angielskiego /glownie sluchanie tekstu /, nauk przyrodniczych i historyczno-geograficznych oraz jest egzamin na pisanie prac w grupie - ocenia sie prace zespolowa. Bez stresow, bez mundurkow i innych bialych bluzek. dzieci podchodza bardzo chetnie do tego egzaminu.

    • 8 15

    • W Szwecj nie wolno stresowac dzieci :D

      • 11 3

    • zamęczają te dzieci

      i co mają? nic, tylko islamistów sobie naściągali (a tu mądrości nie wykazali).

      • 14 3

    • Hmm gdybym był znów dzieckiem mam wrażenie, że właśnie bardziej obawiałbym się kiedy nie wiedziałbym o dokładnej dacie "sprawdzenia wiadomości". Tutaj to trwa 2-3 dni zasady są proste, a tam jak rozumiem 2 miesiące siedzi się jak na szpilkach i czeka na egzamin, dodatkowo utrudnia to jakieś wyjazdy, bo co rodzic ma zapytać: "hola hola chcę zabrać dziecko na dłuższy weekend mam urlop czy aby nie będzie testu we wtorek?" Moim zdaniem sztywne terminy wszelakich testów to najlepsza opcja. W dodatku jeśli dobrze zrozumiałem w tej Szwecji testy mogą być różne skoro nauczyciele decydują o dniu, co zupełnie rozmywa równość oceny uczniów w zasadzie jest to karykatura testu. To tak jakby u nas każde województwo pisało inną maturę - egzaminy państwowe powinny być ujednolicone bo są... państwowe. I co Jasiu z klasy A i Małgosia z klasy B piszą zupełnie co innego, to bez sensu (jeśli dobrze zrozumiałem mechanizm). W dodatku rodzi to podejrzenia i słuszne o to kto wcześniej wie o dacie i treści egzaminu, w szczelniejszym i bardziej przejrzystym systemie zdarzają się przecieki, a co dopiero w taki, w którym nauczyciel jest wszechmocnym w tych sprawach. Takie to moje zdanie.

      • 4 1

  • Testy (1)

    I po co to komu?Napiszcie ile mlodych osob popelnia samobojstwa przez ten stres,a testy nie rzutuja na dalsza nauke.Porabane panstwo i tyle w temacie/.

    • 24 17

    • Nie frustruj się z rana, tylko wracaj do tokareczki, tuleja sama się nie zrobi Marek :)

      • 9 12

  • a po co te egzaminy!!! (1)

    do egzaminu gimnazjalnego trzeba przystąpić, można na nim dostać 0 punktów i się zdaje ale nieprzystąpienie skutkuje zimowaniem!!!! to pytam po co ten egzamin, bo co, oceny na świadectwie są niewiarygodne, czy nauczyciele w szkołach gimnazjalnych są niewiarygodni i nie umieją uczyć!??

    • 17 16

    • Nie są niewiarygodni, ale...

      Nie ma szans, żeby uniknęli dostosowywania tempa, zakresu nauczania (poza podstawą programową), trudności sprawdzianów i oceniania do poziomu danej klasy/szkoły. Brak egzaminów promowałby uczniów ze słabych szkół, w których łatwiej jest dostać szóstkę, niż w innych piątkę.

      • 15 4

  • e tam, żadne egzaminy i wyniki z nich nie świadczą o człowieku
    liczy się charakter, obycie życiowe ze światem i ludźmi oraz umiejętności

    • 23 6

  • System programuje zniewolone umysły, praca, kredyt, błyskotki, śmierć.

    • 15 8

  • co wy gimbusy robicie wy tego egzaminu nie zalczycie

    • 2 11

  • Ile trwała wojna 30 letnia?
    Nie wiem.
    A ile lat ma chłopak, który ma 10 lat?
    10.
    No więc ile trwała wojna 30 letnia?
    10.

    • 16 5

  • Ej, wystarczy zawsze

    wybierac "b" i zdacie.

    • 6 4

  • absolutnie jestem przeciwna egzaminowaniu młodych ludzi.. (2)

    pierwszym egzaminem powinna być matura , trzeba brać pod uwagę jaką presję mają te dzieci od trzech lat ..ale ludzie mają to do siebie , że się wzajemnie wyniszczają..przecież cały rok się uczyły i dostały mnóstwo ocen ..jest średnia to nie wystarczy? nie, dziecko musi się czegoś bać i to jest powód ..ochyda te wszystkie testy..wiele ludzi ma bardzo dużo problem z egzaminami, może się systematycznie uczyć ale egzamin to jest według mnie absolutnie niepotrzebny stres...obie córki przez to przechodziły i zarówno one jak i ja musiałyśmy leczyć żołądek kilka tygodni po mimo , że się świetnie uczyły !

    • 6 19

    • Bez przesady, jak gimbus głupi to się stresuje, gimnazjalista ani trochę się nie stresuje

      • 7 2

    • Właśnie w tym roku zdaje mój syn

      egzamin gimnazjalny. Stres jest, pewnie największy u rodziców, ale przecież jakoś wiedzę tych dzieci trzeba sprawdzić. Najlepsi dostaną się do lepszych szkół, słabsi, do nieco gorszych. Jak bez sprawdzenia poziomu ich wiedzy porozdzielać dzieciaki do placówek? Jakieś kryteria trzeba przyjąć, no chyba że zgodnie z kolejnością urodzeń, alfabetycznie :P

      • 0 0

  • Po co komu te testy , po trzeciej klasie szkoły podstawowej , następnie po szóstej , i po gimnazjum . Cięgle testy , co one wnoszą w życie ucznia , wieczny stres i sprawdzanie go .

    Moim zdaniem , trzeba znieść wszystkie testy oprócz tego po trzeciej gimnzajum

    • 6 10

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

Kultura wzmacnia. kultura krzepi! Bałtyckie Perły Kultury

warsztaty, spotkanie, konsultacje

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakiego pierwiastka jest najwięcej w powietrzu?

 

Najczęściej czytane