• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Łezka" i łzy podczas maratonu w Holandii

Mart
9 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Skonstruowany przez studentów Politechniki Gdańskiej pojazd na wodór Hydrogen CarPG, zwany także "łezką", wziął udział w prestiżowym wyścigu Shell Eco-Marathon w Holandii. Ponieważ nie udało mu się stanąć na podium, jego twórcy już myślą o zmianach przed kolejną edycją zawodów.



W Polsce o tym konkursie wspominają głównie media motoryzacyjne. W Holandii, gdzie rozgrywany jest Shell Eco-Marathon, to prawdziwe święto. Zmagania futurystycznych pojazdów na stadionie w Rotterdamie ogląda kilkanaście tysięcy widzów.

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów studenckich odbywający się co roku w Europie, Ameryce i Azji. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa.

O przygotowaniach studentów PG do udziału w konkursie możesz przeczytać tutaj

W tym roku drugie miejsce w kategorii pojazdów miejskiej (UrbanConcept) zajął zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego przy Politechnice Warszawskiej. Swoim pojazdem o nazwie PAKS poprawili zeszłoroczny wynik z 334,2 do 376,46 kilometrów przejechanych na jednym litrze paliwa (gazoliny).

Pierwsze miejsce zajęli konkurenci z francuskiego liceum Louis Delage pokonując 468,85 km na jednym litrze paliwa, a trzecie belgijski zespół z University of Mons z wynikiem 189.08 km/1 l.

Załoga Hydrogen CarPG miała niestety pecha. W czasie testów awarii uległ jeden z systemów pojazdu, uniemożliwiając start w zawodach. Podczas prób "nasz" samochód przeszedł jednak bardzo rygorystyczne testy bezpieczeństwa i otrzymał wszystkie niezbędne certyfikaty.

- Jesteśmy szczęśliwi, że udało się nam doprowadzić nasz projekt do końca i spróbować swoich sił w tak prestiżowym konkursie, mimo przeciwności na pewno wystartujemy jeszcze raz. Wiemy już co trzeba udoskonalić i poprawić w naszym pojeździe - mówi Piotr Piątkowski z Międzywydziałowego Koła Naukowego "Eco CarPG".

Trzymajmy kciuki za naszych młodych inżynierów. W ciągu kilku miesięcy udało się im pozyskać niezbędne środki na realizację projektu (budowa pojazdu kosztowała ponad 100 tys. złotych) i skonstruować pojazd o wyrafinowanym napędzie na wodór. A rozwiązania stosowane przez młodych wynalazców na potrzeby Shell Eco-Marathonu nierzadko znajdują później zastosowanie także w seryjnych pojazdach.
Mart

Miejsca

Opinie (1)

  • łezka górą!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Klif położony poza strefą oddziaływania fal, to:

 

Najczęściej czytane