• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matura 2015 z j. polskiego - arkusze i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
4 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 11:40 (4 maja 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Łatwa matematyka na poprawkowej maturze
4 maja maturzyści rozpoczynają jeden z najważniejszych w swoim życiu egzaminów. Życzymy powodzenia. 4 maja maturzyści rozpoczynają jeden z najważniejszych w swoim życiu egzaminów. Życzymy powodzenia.

Maj to czas matur, które w roku 2015 napisze ponad 9 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych z Trójmiasta. Część pisemną rozpoczną w poniedziałek, 4 maja, egzaminem z języka polskiego.



Jak wspominasz swoją maturę?

Aktualizacja, 4 maja, godz. 14:37

Matura 2015 - język polski, poziom podstawowy, arkusz dla uczniów liceów (PDF)

Sugerowane odpowiedzi (mogą różnić się od klucza zaproponowanego przez CKE)

Zad. 1. O atrakcyjności i użyteczności języka, zad. 1.2 podobieństwo: obydwie formy są nastawione na to, by oddziaływać na odbiorcę; różnica m. manipulacją a perswazją: manipulacja to nastawienie na osiągnięcie osobistych korzyści a perswazja ma za zadanie przekonać, nie wykorzystując nieświadomości odbiorcy, 1.3 tak, przestrzega, dowodem na to jest niepodawanie przykładów wulgaryzmów, 1.4 Tendencja 1 - zmiana w nastawieniu do tekstów publicystycznych, czyli zgoda na zastosowanie perswazji i manipulacji, przykład 1. polityk chce uzyskać aprobatę odbiorcy, przykład 2. zgoda odbiorcy na teksty reklamowe z oczywistą perswazją czy manipulacją, Tendencja 2 - mowa publiczna ma być skuteczna, przykład 1. mowa nie musi być ładna ale skuteczna, przykład 2. formy promocji, autoprezentacji itp. są społecznie potrzebne, zad. 1.5 a) nastawienie funkcjonalne do języka to poważne traktowanie języka, a nastawienie na atrakcyjność dopuszcza manipulowanie nim, b) obie te formy są akceptowalne przez społeczeństwo,ponieważ odbiorcy chcą atrakcyjnych tekstów, zad. 1.6 Pomysłowy reżyser zatrudnił same gwiazdy filmowe, więc czekamy na duży sukces filmowy, 1.7 Autor opisuje dwie tendencje języka publicznego. Jedną z nich jest funkcjonalność, drugą zaś atrakcyjność. Podkreśla zmiany, jakie zaszły w tych dwóch aspektach języka. Ponadto ukazuje, na czym polega atrakcyjność wypowiedzi publicznej oraz opisuje zmiany w nastawieniu do tekstów publicznych. Bralczyk podkreśla w tekście, że społeczeństwo akceptuje obie formy wypowiedzi ponieważ pragnie być uwiedzione przez atrakcyjne teksty, zad. 2.1 Wada czytania nowych książek: czytelnika może ogarnąć strach przed ogromem tego, czego jeszcze nie poznał/nie przeczytał, wada czytania tych samych książek: im częściej czytamy to samo tym mniej mamy chęci do sięgnięcia po nowe, 2.2 Akapit 1 - E, akapit 3 - F, akapit 7 - C, zad. 2.3 Cytaty mają poprzeć zdanie autora na temat czytania tych samych książek, 2.4 "łańcuszek szczęścia" - długa droga prowadząca do celu, "kosmos" - wszechświat, świat, zad. 2.5 a) Pan Tadeusz, Adam Mickiewicz, zad. 2.5 b) Tak, utwór jest zgodny z oczekiwaniami czytelników ponieważ czytelnik w książce szuka oparcia, schronienia i poczucia, że książka jest dla niego przyjacielem.

Matura 2015 - język polski, poziom podstawowy, arkusz dla uczniów techników (PDF)



Aktualizacja, 4 maja, godz. 11:39

Z egzaminu z języka polskiego wychodzą już pierwsi maturzyści. O wrażenia oraz poziom trudności tegorocznego testu pytamy uczniów gdyńskiego technikum.

- Jeśli chodzi o poziom tegorocznej matury oceniam go średnio, nie było ani łatwe ani specjalnie trudne - mówi Aleksandra z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Czasu dla mnie było aż nadto, skończyłam 30 min wcześniej, a i tak na spokojnie wszystko sprawdziłam i przeczytałam dwa razy. Poza zadaniami sprawdzającymi rozumienie czytanego tekstu publicystycznego trzeba było napisać rozprawkę na wybrany temat. W pierwszym trzeba było opisać władzę absolutną między Horusem a Ramzesem na podstawie fragmentu tekstu "Z legend dawnego Egiptu", Bolesława Prusa. Drugi dotyczył wizerunku matek w 3 części Dziadów, który trzeba było porównać z fragmentem innego wiersza, ale nie pamiętam czyjego autorstwa. Wybrałam temat pierwszy. Przede mną jeszcze pięć egzaminów i czerwcowy egzamin zawodowy.

- Matura nie była moim zdaniem bardzo trudna. Tematy pracy pisemnej bardzo mi podpasowały, wybrałam nowelę Prusa. A praca z tekstem, do którego było ok. 14 pytań, była bardzo przyjemna. Tekst publicystyczny dotyczył imprez i wydarzeń kulturalnych organizowanych w supermarketach - mówi Ola z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Przede mną jeszcze 6 egzaminów pisemnych i dwa ustne, a potem teoretyczny i praktyczny egzamin zawodowy. Ale to dopiero w czerwcu.

Jak maturę oceniają absolwenci liceów i jakie tematy pojawiły się tego roku w ich arkuszach maturalnych?

- Spodziewałem się czegoś o wiele gorszego, a arkusze były całkiem przyjemne - opowiada Tomasz z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Co ważne i inne w porównaniu z latami ubiegłymi, na tegorocznej maturze nie było pytań stricte zamkniętych, nawet pytania do tekstu, sprawdzające czytanie ze zrozumieniem, wymagały własnych przemyśleń i interpretacji. Jeden tekst dotyczył mody we współczesnej mowie, chodziło o manipulacje w języku, np. reklamy czy politycznym, a drugi tekst mówił o tym, czy lepiej jest czytać nowe książki, czy pozostawać przy lekturach tylko sprawdzonych, ulubionych publikacji. Końcową pracę, czyli rozprawkę, pisałem na temat drugi. Była to analiza wiersza Elizabeth Bishop "Ta jedna sztuka". Trzeba było postawić tezę interpretacyjną oraz napisać, na czym polega wiersz i co autor chciał przekazać czytelnikowi. Przede mną jeszcze pięć pisemnych egzaminów i dwa ustne.

- Matura jak to matura, nie była najłatwiejsza ani też wybitne trudna - opowiada Magdalena z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Jeśli chodzi o pracę pisemną, wybrałam temat pierwszy - na podstawie przytoczonego fragmentu "Lalki" trzeba było napisać, czy na los człowieka większy wpływ ma wolna wolna czy siła wyższa. Teksty, na podstawie których mieliśmy odpowiedzieć na pytania były dość trudne. Pierwszy, bardziej konkretny, był językoznawczy i dotyczył tendencji w naszym języku, drugi był w moim odczuciu bardziej przystępny do interpretacji. Przede mną, poza egzaminami ustnymi, jeszcze cztery pisemne.


Egzamin maturalny 2015 w całym woj. pomorskim zdawać będzie ponad 24 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. W Trójmieście przystąpi do niego pond 9 tys. 300 uczniów, z czego 4 tys. 700 to absolwenci liceów profilowanych, uzupełniających oraz techników, którzy jako jedyni pisać będą egzamin jeszcze w starej formule (w ich przypadku zmiany wejdą w życie z rokiem szkolnym 2015/2016).

Dla tegorocznych absolwentów liceów matura będzie miała nieco inną formę. Co się zmieni? W części ustnej egzaminu z języka polskiego prezentację, jaką dotychczas przygotowywali w domu i wygłaszali przed komisją, zastąpi wypowiedź ustna na określony temat, na przygotowanie której uczniowie będą mieli kilka minut. Każdy zdający maturę w nowej formule będzie miał też obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym - to dodatkowy warunek zdania egzaminu, ale uczeń nie musi zdobyć tu określonej liczby punktów (może więc nie napisać nic, ważne, by do części rozszerzonej przystąpił).

Jakie przedmioty są na maturze obowiązkowe?
W części ustnej to egzamin z języka polskiego i języka obcego nowożytnego, a w części pisemnej egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym), egzamin z matematyki (p.p.), egzamin z języka obcego nowożytnego (p.p.) oraz egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym).

Egzaminy maturalne 2015 r. zaczynają się 4 maja, a termin ich ukończenia zależeć będzie od tego, kto i do jakich egzaminów przystąpi. Te obowiązkowe zaczynają się 4 maja egzaminem z języka polskiego, 5 maja odbędzie się egzamin z matematyki, a 6 maja z języka obcego nowożytnego. Sprawdź dokładny harmonogram egzaminów maturalnych 2015.

Aby zdać maturę i otrzymać świadectwo ukończenia liceum należy uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej oraz pisemnej, a także przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2015 można będzie znaleźć w serwisie Nauka w tym samym dniu, w jakim odbywać się będą kolejne testy.

Podamy też sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
Elżbieta Michalak

Opinie (69) 7 zablokowanych

  • Powodzenia!! (4)

    • 36 1

    • Matura jest przereklamowana (3)

      Dopiero jak poszedłem na politechnikę to zauważyłem co to jest prawdziwy egzamin. To był prawdziwy stres!

      • 5 10

      • Uważasz, że im więcej stresu, to tym lepszy egzamin?

        Naprawdę?

        • 12 0

      • A ja sobie siedzę na PG i nie stresują mnie te egzaminy.xD

        • 0 0

      • Politechnika? To żart. Byłem cieniutki

        z matmy i fizyki, a na eti wszystko wyłaziłem bez problemu. Teraz pracuje za 6k na łapę i gra muzyka. Dla leni i tych, co im sie nie chce uczyć polecam polibude. W tym kraju oprocz inżynierow i znajomosci nikogo sie nie docenia.

        • 1 0

  • Matura to bzdura. (1)

    • 49 14

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (8)

    Maturzyści dacie radę. 30% zalicza hahaha. Mnie byłoby wstyd zdawać egzamin, gdzie zalicza 30%. Powinniście, ze względów ambicjonalnych postulować o podniesienie progu to 60%. Trzeba mieć honor i godność :) Wiecie, co to?

    • 59 40

    • (2)

      To od nich zależało

      • 3 0

      • co od nich zależało?

        • 0 0

      • czas do lekarza żeby trochę jadu upuścić, będzie się żyło zdrowiej i weselej :) życzę więcej radości a może różowe okularki ...

        • 9 11

    • wyjmij kij z d..y

      No wyjmij ten kij z d..y! Ewentualnie zjedz snickersa.

      • 2 9

    • czyli nie zdawałeś matury marianku?
      każda wymówka dobra ^^

      • 5 1

    • Skąd tyle jadu i goryczy?

      Skąd ministerstwo ustaliło taki a nie inny próg "zdawalności", to znaczy, że uczniowie mają nie przystępować do egzaminu?

      Uśmiechnijmy się do ludzi, a przede wszystkim do siebie,
      każdy ma problemy i kłopoty,
      ale jednak z pozytywnym nastawieniem, łatwiej żyć.

      • 4 2

    • Odpowiedz do Pana Mariana (1)

      Z tego co mi z życia wiadomo to tego typu 'względy ambicjonalne' kierują się zawsze w kierunku 'aby było łatwiej' taka mamy młodzież, tacy są dorośli. Honoru i godności nie ma w tak dużych grupach jak ' maturzyści"(i nie było i nie będzie, nawet nie ma co d*py nad tym ściskać) Nie ma tak licznej grupy która kierowałaby się w niekorzystnym dla nich kierunku. Każdy patrzy tylko pod perspektywa własnych potrzeb, w przypadku maturzystów 3 takie główne to; 1 -zdam na 30% aby rodzice się cieszyli ze mam maturę . 2 -zdam na tyle % aby się dostać na swój wybrany kierunek. 3 - w d*pie mam ta maturę idę bo idę może się uda. Wątpię zęby ktokolwiek myślał " aa nie idę dzisiaj na dwór bo zależy mi na tym aby pokazać honor i godność wiec uczę się na maturę i chciałbym żeby poziom w następnym roku był wyższy'. Ale na pewno Ty tak myślałeś.

      • 6 0

      • Tak :) Ja nie miałem wyboru. 60% wynika z po prostu ca. ze złotego podziału :) Dolną granicą zaliczenia czegokolwiek powinno być 50%+1. Nie mniej gdyż egzamin traci sens.

        • 3 1

  • Test maturalny (1)

    Na egzaminie maturalnym testuje się:

    A) Umiejętność pracy w grupie
    Jako istoty społeczne większość prac wykonujemy wspólnie. Większość osób będzie pracować w rozmaitych mniej lub bardziej trwałych zespołach.

    B) Kreatywność
    Jeden z najbardziej pożądanych motorów współczesnych społeczeństw. Nie ma rozwoju bez kreatywności.

    C) Umiejętności manualne
    Jednym z atrybutów człowieczeństwa jest umiejętność tworzenia i używania narzędzi. Nasze ręce i mózg ewolucyjnie przystosowane są do trójwymiarowych zadań kinestetycznych.

    D) Postawy
    Dobry człowiek jest lepszy od chama. Cham może wkuć się wszystkiego i zdeptać tego dobrego.

    E) Trafność wyboru i oceny
    Życie nie jest czarno-białe. W realnym życiu nie ma 100% prawdziwych czy fałszywych odpowiedzi.

    F) Wiadomości
    Świat się stale zmienia. Jedne teorie wypierają inne. Poglądy niektórych umierają wraz z nimi, poglądy innych rozbudzają wyobraźnie pokoleń po to tylko, aby zostać zastąpionymi przez inne.
    ******
    Spośród powyższych wybierz prawidłową odpowiedź.

    • 23 2

    • Tylko A i C, reszta dla pasterzy strzyżonych owiec byłaby wstępem do rewolucji (zmuszałaby jednak do myślenia) a tak ... sobie dalej strzygą tę wełenkę.

      • 0 0

  • Obecnie żeby zdać maturę potrzeba napisać/odpowiedzieć na 30% pytań, w komunie trzeba było odpowiedzieć na min. 75%. (15)

    To jest dowód na aktualny poziom edukacji. Obecnie maturę może mieć praktycznie każdy, tylko po co?

    • 40 7

    • beka z podobnych wypowiedzi (11)

      Praktycznie każdy ma. Nie licząc bardzo wąskiego marginesu. Po co? Bo wykształcenie średnie to absolutne minimum. Może od razu postawmy pytanie po co 100% społeczeństwa musi być piśmienna? Przecież robolowi przy lopacie nie przydadzą się takie umiejętności, a głupim łatwiej manipulować. Stuknij się w łeb, zawistny dziadku bo szukasz dziury w całym.

      • 4 11

      • Tu chodzi o kryteria i poziom egzaminu maturalnego (10)

        obecnie "poprzeczka" jest tak ustawiona, że maturę otrzymują ludzie którzy nie znają podstaw ortografii i mają problem z wyliczeniem np procentu skladanego. Więc po co komu taka matura ?

        • 16 1

        • (8)

          A mój brat, który właśnie zdaje tę maturę zaskoczył mnie ostatnio macierzami i całkami. Uczył się tego właśnie do matury. Dla moich 'roczników' taki materiał pojawiał się dopiero na studiach. I to tylko ścisłych. I nie wszyscy dawali z tym radę. Podkreślam, na studiach. Teraz uczą tego już w ogólniaku, a więc ten poziom chyba aż tak nie spada

          • 3 9

          • nieprawda (2)

            całki i macierze pojawiają się dopiero na studiach, w niektórych (uważanych za lepsze) pojawiają się pochodne i całki w ramach dodatkowego materiału, jednak matura (zarówno podstawowej jak i rozszerzonej) takiego materiału nie obejmuje

            • 14 0

            • (1)

              Co nie zmienia faktu, że jednak uczą. Ja też konczyłem teoretycznie 'lepsze' liceum, a jednak o całkach nikt tam jeszcze wtedy nie słyszał.

              • 2 1

              • W latach 60-tych i 70-tych całki na maturze były zawsze, do tego też zawsze dochodził rachunek prawdopodobieństwa, więc na te dwie rzeczy (niemal obowiązkowo) kładziono zawsze nacisk w ostatniej klasie.

                • 0 0

          • Studiuję budownictwo na PG. Macierze pojawiły się w drugim semestrze. (4)

            Pochodne i jakieś proste całki miałem w liceum, ale to była wyjątkowa sytuacja (tak z 90% mojej grupy tego nie miało). Całki pojawiły się gdzieś w grudniu czy styczniu. W każdym razie w okresie "przejściowym" pomiędzy pierwszym a drugim semestrem. :)
            Ale zaliczenia są od 60% i sztywno się tego trzymają!

            • 2 0

            • (3)

              Co z tego, jeżeli zlikwidowano jedną z mądrzejszych reguł -" zero długu (ECTS) po pierwszym semestrze". A na pierwszym semestrze matma, fizyka i rysunek techniczny.Ta reguła pozwalała utrzymać pewien poziom pomimo zniesienia egzaminów wstępnych. Teraz PG może skończyć praktycznie każdy, kto ma dość czasu i zasobny portfel.

              • 3 0

              • (2)

                PG może skończyć każdy, ale pytanie, jaki kierunek? Może takie na wydziale OiO czy ZiE, ale nie jakieś cięższe. Co do tej reguły, u mnie po pierwszym semestrze musieliby wywalić 2/3 studentów, bo tyle właśnie oblewa fizykę. A tak między nami - studenci, którzy mieli jakieś długi, szybko odpadli, bo później były trudniejsze przedmioty, trzeba było bez przerwy się uczyć....

                • 0 1

              • ETI również każdy może skończyć...

                • 0 0

              • bez przerwy to trzeba pić na polibudzie, a nie uczyć.

                Wiem, bo studiowałem szumne eti. Uczyć to trzeba się na prawie czy medycynie.

                • 1 0

        • Nie znając ortografii można ukończyć studia humanistyczne i nawet zostać prezydentem, więc o co Ci chodzi?

          • 5 0

    • Niższy próg o niczym nie świadczy. Przecież dzisiejsze matury mogą być po prostu trudniejsze, stąd niższy próg.
      Z resztą co to za egzamin. Żaden prestiż mieć maturę. Dopiero kolejne dyplomy mają jakiekolwiek znaczenie. Więc po co tak płaczesz?

      • 3 5

    • w komunie nie było testów i nie określało się w procentach sukcesu zdania

      • 4 1

    • I pomimo tak wysokiego poziomu matury "za komuny", osoby które ją zdały nie mają pojęcia jak działa gospodarka rynkowa, system emerytalny, podatki, rynek pracy, wierzą, że "państwo da", dają się oszukiwać "na wnuczka" i sąsiada utopiliby w łyżce wody....

      • 1 5

  • Matura (1)

    Ale uczeń nie musi zdobyć tu określonej liczby punktów (może więc nie napisać nic, ważne, by do części rozszerzonej przystąpił).
    Dziwne zasady.

    • 13 4

    • ogarnijcie się, mówiąc kolokwialnie. narzekacze z czasów komuny, co, żal wam, że nie możecie się już wyróżniać posiadaniem matury? to system ustalił takie a nie inne progi zdawalności, uczniowie mogą tylko się cieszyć. uniwersytety ble, matura ble, gimnazja ble, fajnie, że chociaż hejtować się nauczyliście.

      • 0 4

  • Matura to bzdura obecnie jakaś parodia jak wszystko w Rajskiej zielonej wyspie! (1)

    Kiedyś była niezbędna by kształcić się dalej obecnie do niczego jest niepotrzebna! Teraz tylko robią testy wcześniej nawet kalkulatora nie można było mieć na ławce!! Rząd jest wybierany przez lemingów więc chcę by młode pokolenia właśnie takie było do tego doprowadzili!!!

    • 7 5

    • Pojęcie o młodym pokoleniu.

      Co było kiedyś .......nie można porównać czasu- ludzi, ponieważ dziś zupełnie inaczej to wygląda- czy oglądałeś podręczniki do szkoły średniej? A jeśli chodzi o młode pokolenie to jest ono sprytne- sprytniejsze niż to, które kiedyś tworzyło Polskę.

      • 0 0

  • A potem pójdą na studia i będzie 60% żeby coś zaliczyć i będzie rozpacz, ale uczelnie i tak sie zlitują bo to przecież żywy hajs. Niech wrócą egzaminy wstępne na studia.

    • 32 4

  • Powodzenia, wszystko się uda, trza tylko wierzyć, że jesteście przygotowani.

    • 8 2

  • (4)

    Ciekawe ilu wyjedzie za chlebem.

    • 19 3

    • na to musisz poczekać jeszcze 5 lat

      Bo jeszcze przez ten okres będą się szkolić za darmo na państwowych uczelniach. I potem jako dobrze wyrobiona masa gotowi będą rozpędzać gospodarkę innych państw.

      • 11 0

    • 60% deklaruje emigracje!! (2)

      • 6 1

      • mój rocznik maturalny 1985- z mojej klasy wyjechało za granicę 90 % (1)

        wszyscy tam zostali: USA, Niemcy, Szwecja, W.Brytania, Norwegia, Dania, Australia

        • 7 1

        • ja bym dodał jeszcze nie zamierzają i wracac bo i poco?

          Zarobki 10 razy wyższe śmieciarz zarabia więcej od nauczyciela w Polsce .Zwolnienie od podatku do kwoty 40tys rocznie w POlsce do 3 tys zł!!Tysiące innych przykładów.Oraz brak buraczanego Polskiego zachowania na co dzień!!Nikt sie nikogo nie czepia i nie szuka zaczepek jak w Polsce!!Nkit nie kombinuje jak by drugiemu życie utrudnić !!

          • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja Marketing w Kulturze 2024 (3 opinie)

(3 opinie)
konferencja

Nowe Trendy w Turystyce

399 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Za co odpowiedzialne są bakterie?

 

Najczęściej czytane