Wiadomości

Technologie kosmiczne i satelitarne. Nowe kierunki w Trójmieście

120 mln rocznie przeznacza się w naszym kraju na projekty kosmiczne, a firm z sektora kosmiczno-satelitarnego  powstaje coraz więcej. Politechnika Gdańska wspólnie z Akademią Morską i Akademią Marynarki Wojennej otwiera natomiast kierunek technologie kosmiczne i satelitarne. Na zdjęciu ziemia widziana znad księżyca.
120 mln rocznie przeznacza się w naszym kraju na projekty kosmiczne, a firm z sektora kosmiczno-satelitarnego powstaje coraz więcej. Politechnika Gdańska wspólnie z Akademią Morską i Akademią Marynarki Wojennej otwiera natomiast kierunek technologie kosmiczne i satelitarne. Na zdjęciu ziemia widziana znad księżyca. fot. NASA

Uczelnie trójmiejskie nie przestają poszerzać swojej oferty. Pojawiają się kolejne, nowe kierunki studiów. W tym roku to m.in. technologie kosmiczne i satelitarne uruchamiane przez Politechnikę Gdańską w porozumieniu z Akademią Marynarki Wojennej i Akademią Morską, czy biznes chemiczny na Uniwersytecie Gdańskim, po którym można uzyskać tytuł inżyniera. Ale to nie koniec nowości.

Jak oceniasz ofertę trójmiejskich uczelni?

bardzo dobrze, w większości przypadków jest bogata

17%

dobrze, choć niektóre kierunki są słabe i nie dają pewnej przyszłości

40%

w porównaniu z innymi polskimi uczelniami słabo

8%

źle i irytuje mnie ciągłe tworzenie nowych, zupełnie bezsensownych kierunków studiów

35%
  • zakończona

• łącznie głosów: 193
Będą szkolić specjalistów od kosmosu

Technologie kosmiczne i satelitarne, czyli nowy, międzyuczelniany kierunek studiów w Trójmieście został utworzony przez Politechnikę Gdańską oraz dwie gdyńskie uczelnie: Akademię Morską i Akademię Marynarki Wojennej . Ruszy w semestrze letnim, w roku akademickim 2016/2017. Będą to studia II stopnia, magisterskie.

- Jedną z przesłanek do utworzenia kierunku było powstanie siedziby Polskiej Agencji Kosmicznej w Gdańsku, która razem z Centrum Badań Kosmicznych PAN zapowiedziała współpracę przy tworzeniu programu studiów - mówi prof. Andrzej Stepnowski z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG, jeden z inicjatorów utworzenia kierunku. - Jest to również odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu zaawansowanych technologii kosmicznych i satelitarnych, w tym specjalizacji morskich. Nasz region ma szansę stać się liderem w rozwoju narodowego programu kosmicznego. Obecnie w województwie pomorskim działa 20 firm z sektora kosmiczno-satelitarnego.
W programie studiów poza przedmiotami podstawowymi, jak matematyka, fizyka czy mechanika, znajdą się też bardziej specjalistyczne, m.in. nawigacja i komunikacja satelitarna, robotyka i mechatronika satelitarna, czy analizy i przetwarzanie danych przestrzennych. W ramach kierunku planowane jest uruchomienie czterech specjalności: technologie informacyjne i elektroniczne w inżynierii kosmicznej i satelitarnej, wykorzystanie technologii kosmicznych i satelitarnych w gospodarce, morskie systemy satelitarne i kosmiczne oraz aplikacje kosmiczne i satelitarne w systemach bezpieczeństwa.

Od roku akademickiego 2016/2017 PG zamierza też na studiach stacjonarnych I stopnia otworzyć kierunek ekonomia. Do wyboru będą tu trzy profile kształcenia: ekonomia społeczna, ekonomia międzynarodowa oraz ekonomia menadżerska.

- Absolwenci tego kierunku będą mieli szansę na zatrudnienie m.in. w dziedzinie analityki ekonomicznej, inwestycyjnej, w działach finansowych wszelkich przedsiębiorstw, administracji publicznej, w instytucjach międzynarodowych czy organizacjach pozarządowych - mówi Ewa Lach z biura prasowego Politechniki Gdańskiej.
Po UG z tytułem inżyniera

Ofertę wzbogaca też Uniwersytet Gdański, gdzie w roku akademickim 2016/2017 uruchomiony zostanie nowy kierunek - biznes chemiczny, prowadzony wspólnie przez Wydział Chemii oraz Wydział Ekonomiczny UG. Rekrutacja rozpocznie się w maju 2016 roku, a studia ruszą w październiku 2016 roku.

- Biznes chemiczny to pierwszy tego typu w Polsce, unikatowy kierunek studiów o profilu inżyniersko-menadżerskim. Studia trwają 7 semestrów, a ich absolwent uzyskuje tytuł zawodowy inżyniera. Studia są prowadzone wspólnie przez Wydział Chemii oraz Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego - mówi dr Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik UG. - Biznesowe elementy wykształcenia umożliwiają absolwentom nie tylko sprawne zakładanie i prowadzenie małych firm działających w zakresie chemii stosowanej, ale także obejmowanie stanowisk menadżerskich w przedsiębiorstwach. Uzyskują oni tym samym znaczącą przewagę na rynku pracy w stosunku do osób z typowym wykształceniem inżynierskim lub menadżerskim, dysponując kompetencjami zarówno z jednego, jak i drugiego obszaru wiedzy.
Studia te mają przygotować kadrę inżyniersko-menadżerską dla branży chemicznej w dużych zakładach wytwórczych (sektor chemiczny, petrochemiczny, farmaceutyczny, agrochemiczny, spożywczy), a także małych i średnich przedsiębiorstwach (produkcja kosmetyków, środków czystości, środków ochrony roślin, przetwórstwo metali, odpadów i in.).

Nowości na uczelniach prywatnych w 2016 r.

Dwa nowe kierunki otwiera Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku: pedagogikę na studiach drugiego stopnia oraz psychologię w biznesie na studiach pierwszego stopnia.

- Kierunek pedagogika będzie kontynuacją studiów pierwszego stopnia i uprawni studenta do zdobycia tytułu magistra - mówi Mirka Siergiej z WSB. - Program kierunku psychologia w biznesie będzie natomiast przygotowywał kadrę menadżerską do efektywnego zarządzania zespołem w oparciu o znajomość podstaw psychologii. Absolwent kierunku zyska takie umiejętności, jak: dobra organizacja pracy zespołowej, zdolność autoprezentacji, umiejętność analizowania zachowań partnerów biznesowych, prowadzenie negocjacji, umiejętności coachingowe, kreowanie własnego wizerunku czy skuteczne motywowanie zespołu. W planach mamy modyfikację oferty studiów podyplomowych. W chwili obecnej konsultowane są nowe pomysły.
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni w roku akademickim 2016/2017 otwiera kierunek informatyka, zarówno na studiach pierwszego, jak i drugiego stopnia. Poza tym na studiach pierwszego stopnia ruszy kierunek e-biznes, a na studiach drugiego stopnia analityk biznesowy.

- Nasza uczelnia prowadzi rekrutację zimową na semestr letni bieżącego roku akademickiego, a kandydaci, którzy w lutym rozpoczną naukę, mogą skorzystać z takich nowości jak: kryminalistyka i kryminologia oraz służby specjalne i policyjne na studiach bezpieczeństwo wewnętrzne (pierwszy i drugi stopień) oraz administracja celna i skarbowa (I stopień) na kierunku administracja - mówi Alicja Peplińska z WSAiB.

Psychoseksuologia
to nowy kierunek Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

- Problemy z seksualnością dotyczą 43 proc. kobiet i 46 proc. mężczyzn - tak wynika ze statystyk. Osoby borykające się z trudnościami w tej sferze najczęściej szukają pomocy u lekarzy. Tymczasem w wielu przypadkach nie są to problemy medyczne i wówczas konieczna jest pomoc psychologa-seksuologa. Nasz nowy kierunek studiów będzie kształcić kadry specjalistów do pracy edukacyjnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi - mówi Danuta Pawlak z SWPS w Sopocie.
Prace nad poszerzeniem oferty trwają też w Wyższej Szkole Zarządzania w Gdańsku.

- Z pewnością kandydatów na studia zainteresuje nasz nowy kierunek studiów licencjackich, dietetyka. Jesteśmy bowiem jedyną wyższą, niepubliczną uczelnią na Pomorzu, która ma w swojej ofercie ten kierunek - mówi Aleksandra Budzisz z WSZ w Gdańsku. - Rekrutację na studia niestacjonarne na semestr letni prowadzimy do 15 lutego 2016 r.
W Ateneum - Szkole Wyższej, na Międzyuczelnianym Wydziale Lingwistyczno-Biznesowym prowadzonym wspólnie z Sopocką Szkołą Wyższą powstał kierunek professional business competence (profesjonalne kompetencje w biznesie).

- Kierunek powstał jako odpowiedź na oczekiwania firm branży BPO/SSC - mówi Katarzyna Krawczyńska z Ateneum - Szkoły Wyższej. - Wyposaży on absolwentów w wiedzę ekonomiczną i filologiczną oraz kompetencje umożliwiające podjęcie pracy w zawodzie księgowego lub finansisty - samodzielnego pracownika instytucji administracyjno-finansowych sektora BPO/SSC, sprawnie komunikującego się w dwóch językach obcych w środowisku biznesowo-księgowym.
W Sopockiej Szkole Wyższej wśród nowych kierunków są również finanse i rachunkowość ACCA, które mają ruszyć na przełomie lutego i marca 2016 r.

- ACCA jest największą i najszybciej rozwijającą się organizacją zrzeszającą specjalistów z zakresu finansów na świecie. To jedna z najbardziej prestiżowych kwalifikacji zawodowych z zakresu finansów i rachunkowości, doceniana przez pracodawców na całym świecie - mówi Sylwia Broda Z SSW. - Ten kierunek daje kompleksową i praktyczną wiedzę z zakresu finansów oraz rachunkowości, uczy nowoczesnego zarządzania przedsiębiorstwem, zarządzania ryzykiem, planowania strategicznego, prawa, a także pozwala specjalizować się w audycie i podatkach.
Kolejna nowość to business and languages. Rozpoczęcie pierwszego roku studiów na tym kierunku będzie możliwe w październiku 2016 r.

- Studenci tego kierunku będą dobrze przygotowywani do prowadzenia działalności gospodarczej w dwóch językach obcych, z partnerami biznesowymi z różnych środowisk kulturowych - tłumaczy Sylwia Broda. - Absolwent będzie działać jako łącznik między firmą i międzynarodowym środowiskiem biznesowym. Będzie w stanie prowadzić interesy firmy lub organizacji, wyznaczać cele, tłumaczyć obcojęzyczne dokumenty biznesowe. Zostanie doskonale przygotowany do pracy w międzynarodowych korporacjach oraz centrach usług wspólnych.
W Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa w roku akademickim 2015/2016 po raz pierwszy można było podjąć studia w języku angielskim na studiach pierwszego stopnia o specjalności international meetings management oraz management in the hospitality industry. W nowym roku akademickim 2016/2017 WSTiH planuje uruchomić również studia II stopnia w języku angielskim na specjalności management in the hospitality industry.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Poziom:

Klif położony poza strefą oddziaływania fal, to: