Wiadomości

Badaczka z UG odkryła diabelskiego storczyka

Telipogon diabolicus - nowy gatunek storczyka odkryty przez naukowców UG wyglądem przypomina twarz diabła. mat.pras./PG

Pojechała do Kolumbii i w lasach górskich odkryła nowy gatunek storczyka, wyglądem przypominający twarz diabła. Dr Marta Kolanowska jest naukowcem Uniwersytetu Gdańskiego, a na co dzień pracuje w Katedrze Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody na Wydziale Biologii.

Masz rękę do kwiatów?

tak - rosną u mnie pięknie

27%

raczej tak, rzadko kiedy coś mi usycha czy choruje

35%

nie, wszystkie mi więdną i marnieją

38%
Dr Marta Kolanowska prowadzi badania dotyczące roślin storczykowatych i zajmuje się m.in. ustalaniem miejsc występowania przedstawicieli tej rodziny na kuli ziemskiej. Dotychczasowym, największym osiągnięciem młodej badaczki z Uniwersytetu Gdańskiego było opisanie mechanizmu inwazji eurazjatyckiego gatunku storczyka - kruszczyka szerokolistnego, w Ameryce Północnej.

Niedawno, podczas naukowej wyprawy do południowej Kolumbii, miała okazję pracować w lasach mgielnych, górskich, jak i paramo (trawiasto-krzewiasta formacja formująca się powyżej górnej granicy lasu w Andach). Podczas swoich badań odkryła kilka nieznanych wcześniej gatunków orchidei, m.in. Telipogon diabolicus.

- Mój pobyt w regionie trwał zaledwie kilka dni, ale na podstawie analizy zebranych materiałów udało się opisać kilka nieznanych wcześniej gatunków orchidei - mówi dr Marta Kolanowska. - Jest wśród nich Telipogon diabolicus, którego nazwa nawiązuje do budowy prętosłupa, czyli struktury generatywnej powstałej ze zrośnięcia słupka i pręcika. Wyglądem przypomina on twarz diabła. Odnalezienie tak niezwykłego gatunku w pobliżu głównej drogi jest dowodem na to, jak wiele orchidei wciąż czeka "na odkrycie".
Dr Kolanowska przygotowywała już dokładną dokumentację odkrytych okazów - wykonała ich zdjęcia, odnotowała dane lokalizacyjne, wysokość n.p.m. i określiła liczebność populacji.

W ciągu ostatnich 3 lat pracownicy i doktoranci Katedry Taksonomii Roślin i Ochrony Przyrody UG opisali z obszaru Kolumbii ponad 50 gatunków storczyków nieznanych wcześniej nauce. Ponad 500 gatunków roślin, przede wszystkim storczykowatych liczy ekspozycja na Wydziale Biologii UG. Są to gatunki charakterystyczne przede wszystkim dla obszarów tropikalnych i subtropikalnych. Rośliny zgromadzone w kolekcji stanowią cenny materiał do badań naukowych z zakresu morfologii, histologii, fenologii oraz taksonomii roślin, w tym taksonomii molekularnej.
Dodaj zdjęcie do artykułu

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Poziom:

Klif położony poza strefą oddziaływania fal, to: