• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

(Bez)ruch lotniczy. Prezes lotniska: Podniesiemy się

rb
26 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Co najmniej do 11 kwietnia ruch lotniczy w kraju jest wstrzymany. Co najmniej do 11 kwietnia ruch lotniczy w kraju jest wstrzymany.

- Nie sądzę, byśmy latali mniej. Trochę potrwa, zanim wrócimy do tego pułapu sprzed epidemii, ale to trochę tak jak z wypadkiem samochodowym. Chwilę po nim na drodze jesteśmy bardziej uważni i ostrożni. Ale z czasem strach znika. Podobne zjawiska na rynku lotniczym już zresztą przerabialiśmy. Czy to po ataku na WTC w 2001 r., czy po wybuchu wulkanu wiosną 2010 r. Za każdym razem się podnosiliśmy. Teraz też tak będzie - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku, o sytuacji związanej z epidemią koronawirusa i tym, jak może ona zmienić branżę lotniczą.



Czy koronawirus zmieni twoje podejście do podróżowania samolotami?

Tomasz Kloskowski Tomasz Kloskowski
Trojmiasto.pl: Do 11 kwietnia z powodu epidemii koronawirusa przestrzeń powietrzna nad Polską jest zamknięta. Jak wygląda teraz życie lotniska, gdy niemal wszystkie samoloty są uziemione?

Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku: - Inaczej niż zwykle. Nie działają usługi wokółlotniskowe, sklepy, wypożyczalnie samochodów, parkingi. Ale to nie oznacza, że lotnisko nie działa. Funkcjonujemy w okrojonym zakresie, bo wciąż każdego dnia obsługujemy loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, pracowników latających na platformy wiertnicze i przede wszystkim samoloty cargo. To trzy loty dziennie, ale niezwykle ważne, bo najczęściej zaopatrzenie szpitali odbywa się właśnie drogą lotniczą, co wobec ograniczeń na drogach czy kolei jest w sytuacji epidemii sprawą kluczową. To w tej chwili jedyny kanał nieprzerwanych dostaw.

Na płycie postojowej zrobiło się tłoczno.

- W tej chwili pełnimy funkcję "parkingu" dla 22 samolotów naszych przewoźników, ale jesteśmy w stanie przyjąć jeszcze 20-30 dodatkowych maszyn. Te samoloty nie stoją bezczynnie. Pozostają w gotowości i co kilka dni wzbijają się w powietrze na "kilka kółek" nad Trójmiastem.

Jak uziemienie samolotów przekłada się na finanse portu i relacje między lotniskiem a przewoźnikami i pozostałymi kontrahentami?

- Tak jak wszyscy w tych dniach, szukamy oszczędności tam, gdzie to możliwe. Ale nikogo nie zwalniamy. Renegocjujemy umowy, bo - tak jak nasi partnerzy - zostaliśmy pozbawieni dochodów. Tam, gdzie to możliwe, szukamy też redukcji kosztów, ale podkreślam - wykorzystujemy w tym celu tylko miękkie narzędzia. Część załogi pracuje zdalnie, część jest na urlopach, jeszcze inni korzystają z opieki nad dziećmi. Z natury jestem optymistą, więc mam nadzieję, że wyjdziemy z tego cali.

  • Prezes Tomasz Kloskowski liczy, że pasażerowie w terminalu pojawią się najpóźniej na początku maja.
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku

Kiedy pana zdaniem sytuacja zacznie wracać do normy?

- Oficjalnie ruch wstrzymano do 11 kwietnia, ale myślę, że może to potrwać do maja. Liczę, że w maju niebo nam się otworzy, ale trzeba pamiętać, że ruch lotniczy nie będzie wracał do normy równomiernie w całej Europie, bo każde państwo wprowadzało ograniczenia w różnym czasie. Jedni zrobili to szybciej, inni później. I tak np. żeby przywrócić połączenie między Gdańskiem a którymś z miast Wielkiej Brytanii potrzebna jest otwarta przestrzeń zarówno u nich, jak i u nas.

Jak może wyglądać rynek lotniczy po tym kryzysie?

- Tego nie wie nikt, bo nikt nie wie, jak długo przerwa potrwa. Na pewno jednak będą bankructwa niektórych przewoźników. Inni zdecydują się na restrukturyzację, która w czasach dekoniunktury jest łatwiejsza, bo można tłumaczyć, że pewne działania są wymuszone sytuacją nadzwyczajną. Upadek jednych będzie jednak szansą dla innych, pewnie pojawią się nowi przewoźnicy, choć siatka połączeń, którą znaliśmy do tej pory, pewnie się zmieni. Jak bardzo? To zależy od skali nadchodzącej dekoniunktury, jaka nas czeka.

Osobiście lubię trudne czasy, bo to pokazuje, jak dana firma jest silna, czy ma dobre podstawy i jak była do tej pory zarządzana. Mniejsze porty lotnicze pewnie będą miały większe obawy, bo gdy dany przewoźnik będzie musiał ciąć jakieś połączenia, to oszczędności będzie szukał w małych portach, a nie większych.

Lotnisko ma poduszkę finansową, z której może teraz skorzystać. W bilansie podsumowującym ubiegły rok chwalił się pan w styczniu 50 mln zł zysku.

- To środki, które wypracowywaliśmy latami. Właśnie dzięki rządom twardej ręki. Nie wydawaliśmy tych środków na niepotrzebne cele. Na razie jesteśmy spokojni. Będziemy chcieli przez to wszystko przejść suchą stopą.

  • Obecnie płyta postojowa na lotnisku w Gdańsku służy jako tymczasowy parking dla 22 samolotów.
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku
  • 17.03.2020. Opustoszałe lotnisko w Gdańsku

Co z trwającymi budowami pirsubiurowca Aplha w ramach Airport City?

- Budowa obu obiektów trwa i nie jest zagrożona. Przygotowanie i realizacja tych inwestycji to proces długoletni. Finansowanie obu inwestycji jest zapewnione, więc w tym zakresie nie ma żadnych obaw ani zmian.

Pewnie będzie trudno o powtórzenie rekordowego roku pod względem obsłużonych pasażerów. W 2019 r. licznik zatrzymał się na 5 mln 376 tys. pasażerów.

- W tej chwili to kwestia bez znaczenia i w ogóle się nad tym nie zastanawiam. Wiadomo, że w tym roku na rekord nie ma co liczyć.

Pokusi się pan o prognozę, jak koronawirus może wpłynąć na nasze dotychczasowe przyzwyczajenia związane z podróżami samolotem?

- Nie sądzę, byśmy latali mniej. Trochę potrwa, zanim wrócimy do tego pułapu sprzed epidemii, ale to trochę tak jak z wypadkiem samochodowym. Chwilę po nim na drodze jesteśmy bardziej uważni i ostrożni. Ale z czasem strach znika. Podobne zjawiska na rynku lotniczym już zresztą przerabialiśmy. Czy to po ataku na WTC w 2001 r., czy po wybuchu wulkanu wiosną 2010 r. Za każdym razem się podnosiliśmy. Teraz też tak będzie.

rb

Miejsca

Opinie (232) ponad 10 zablokowanych

  • Ile realnych zagrozen zarazeniem i zarazonych pojawilo sie w Gdanku wskutek

    ignorowania tej epidemii przez wladze lotniska i pana dyrektora. Powinnien byc tak samo ukarany jak UM w sprawie komunikacji publicznej.

    Tacy ludzie majac tak duza wladze nie są nigdy winni. Ale jakiemus pijaczkowi wlepi sie ten mandat bo wyszedł z domu po fajki.

    • 13 3

  • Latać można, ale za co? (1)

    Sądzę, że ludzie nie zniechęcą się do latania, ale jak będziemy mieli 3 mln bezrobotnych to kto będzie latał? Chyba w tym tkwi problem. Kogo będzie stać na podróże?

    • 16 2

    • Mnie. jak rzad pomorze

      / przedsiebiorca w aucie w lisingu.

      • 4 0

  • Spadek liczby lotów może was cieszy ale akcyza z paliwa dla rządu i zyski dla monopolu lotos orlen (3)

    spadają. Co ciekawe ceny na stacjach bardzo spadły....

    • 0 9

    • spadly bo rzad pomyslal o ludziach (2)

      za tuska to by byla teraz za 10 zl

      • 1 7

      • (1)

        kurski miał rację. ciemny lud to kupi. jest tanio bo ropa naftowa jest na rynkach po 25 dolarów, 10 lat temu była po 100.

        • 6 2

        • kurski to jakis twoj padawan?

          • 1 3

  • Mam nadzieję że cała branża lotnicza już się nie podniesie

    Jeden lot przez Atlantyk to emisja CO2 sześć razy większa niż mieszkańca Rwandy przez cały rok. Roczny limit CO2 na mieszkańca ziemi to 1 tona / rok. Samo jedzenie (dieta mięsna) to prawie 2 tony...

    • 9 25

  • Żyjemy w kulcie "więcej, bardziej" - i właśnie otrzymujemy nauczkę. Wystarczy nam mało.

    • 13 4

  • Wladze lotniska do dymisji. Sa niedopowiedzialne. (2)

    To pokazaly ostastnie miesiące.

    • 13 10

    • coś konkretnego czy zwykły trol jesteś? (1)

      • 4 2

      • przyjmowanie turystow z wloch.

        • 0 0

  • myślałem, że to o Gdyni

    • 4 8

  • Super sprawa ta sytuacja

    Mnie przypomniał sie Gdansk sprzed 18 lat ..

    A tego waszego rozmowce to zwolnic natych miast bez odprawy. KOles porownuje sytuacje w 2001 do obecnej, ktorej tacy jak on mogli reagowac a tego zwyczajnie nie zrobili. Bo podrozni z Wloch latali normalnie do samego konca. I zaskoczenie, ze pojawili sie zarazeni z tamtych rejonów z wycieczek.

    • 14 4

  • zrobcie automatyczne bramki jak sa w londynie na skan paszportu (1)

    • 5 6

    • Takie bramki widziałem na granicy Hiszpania

      Gibraltar 5 lat temu.

      • 1 0

  • zamykaja sie granice, nie lataja samoloty.. Europejscu utopisci strasza nas, ze to koniec tego swiata (4)

    upadla idea utopijna europy bez granic. Granice, gdy sa bezpiecznie przekraczane nie sa niczym co nalezy likwidowac. Moze wreszcie to ktos zrozumie zamiast dyrdymaly wyglaszac.

    Mniej handlu ludzmi, latwiej wylapywalny.
    Mniej groznych epidemi. Szybciej diagnozowalnych.

    Gospodarka lokalna w rozkwicie - odporna na globalne kryzysy.

    Wreszcie wiecej wiezi spolecznych w lokalnej skali. Samopomoc sasiedzka wraca.

    • 12 6

    • (3)

      i w końcu ludzie z mentalnością oblężonej twierdzy czuja się jak ryba w widzie. między województwami też byś chciał granice? przypomnij sobie jak wyglądały granice przed 2004 rokiem, czekania po 8-10 godzin. no ale wtedy pisowski frustrat był młody więc wspomina dobrze.
      lokalnie to możesz uprawiać ziemniaki, 95% gospodarki to eksport i import na świat. czy to towary czy usługi, no ale skąd może to wiedzieć człowiek z mentalnością towarzysza.

      • 6 5

      • nie placz jak baba

        • 3 0

      • Jeszcze kilka lat temu Rosja miała bunkry i posterunki

        na rogatkach. Na wyjazd z obłasti trzeba było mieć paszport. Chyba dali sobie spokój jakiś czas temu.

        • 2 0

      • ty nam przypomnij

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Freon to:

 

Najczęściej czytane