Wiadomości

Chcą być konkurencją dla Tesli. Studenci z PG zbierają na budowę bolidu

Najnowszy artukuł na ten temat

Politechnika zapewni bezpieczeństwo na statkach Urzędu Morskiego

Studenci Politechniki Gdańskiej już po raz czwarty budują ekonomiczny bolid, którym tym razem będą chcieli wygrać zawody na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu. Właśnie uruchomiono "zrzutkę", za której pośrednictwem można byłoby sfinansować wydatki związane z dalszym funkcjonowaniem projektu.



Koło naukowe EcoTech Team istnieje na Politechnice Gdańskiej od 2014 r. (wcześniej Eco Car PG). Zespół 12 przyszłych inżynierów co roku konstruuje ultralekkie pojazdy napędzane wodorem. Dotychczas powstały trzy pojazdy, które startowały m.in. w Sheel Eco-marathon, czyli w najbardziej prestiżowych zawodach proekologicznych pojazdów prototypowych.

Studenckie koło istnieje od 2014 roku i zajmuje się konstruowaniem bolidu napędzanego wodorem.
Studenckie koło istnieje od 2014 roku i zajmuje się konstruowaniem bolidu napędzanego wodorem. fot. shell.pl

Z Gdańska do Warszawy na zbiorniku wielkości puszki Coca-Coli



Największym osiągnięciem studentów z koła naukowego EcoTech Team było zajęcie w ubiegłym roku 5. miejsca w klasyfikacji europejskiej oraz pobicie rekordu Polski w najmniejszym zużyciu wodoru na danym dystansie. Studenci uzyskali wynik 399,6km/m sześc. wodoru, co odpowiada przejechaniu trasy liczącej 400 km na 0,326 l benzyny.

Metr sześcienny wodoru ma wartość energetyczną równą 0,326 litra benzyny, co oznacza pokonanie dystansu z Gdańska do Warszawy na zbiorniku wielkości puszki Coca-Coli.

Zawody już pod koniec czerwca



Najbliższe zawody odbędą się na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu. Studenci wyjeżdżają na nie 27 czerwca. Internetowa zrzutka ma pomóc sfinansować wydatki związane z dalszym funkcjonowaniem projektu.

- Nasz bolid został stworzony w całości przez nas samych. Jest to trójkołowiec o samonośnej konstrukcji, której masa własna wynosi zaledwie 26 kg i rozpędza się on do prędkości około 35 km/h. Napędzany jest silnikiem 200W a energię czerpie z ogniwa paliwowego, zmieniającego wodór w prąd, dając w produkcie ubocznym jedynie wodę. Przez cały rok pracowaliśmy intensywnie nad elektroniką, która według naszych założeń polepszy jeszcze bardziej jego oszczędność - mówi Szymon Rodziewicz Borowski z EcoTech Team. - Na zawody wyjeżdżamy 27 czerwca, także został nam tylko miesiąc. Są one dla nas najważniejszym wydarzeniem w ciągu roku, ale tak naprawdę naszym głównym celem jest rozwijanie ekologicznych technologii. Wierzymy, że wodór będzie jednym z paliw przyszłości i chcemy też pokazać, że nie trzeba mieć kilkusetmilionowego budżetu (tak jak niektóre europejskie zespoły), żeby można było odnieść sukces - podkreśla.
Najbliższe zawody odbędą się na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu.
Najbliższe zawody odbędą się na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu. fot. shell.pl

Najważniejszy sprawdzian w roku



Historia tych zawodów sięga lat 30. XX w. Przez ostatnie lata europejska edycja odbywała się na ulicach ważnych ośrodków miejskich, takich jak Londyn czy Rotterdam. Biorą w nich udział zespoły z całego świata, konkurując w dwóch głównych kategoriach: Urban i Prototype, które z kolei dzielą się na klasy w zależności od rodzaju wykorzystywanego źródła energii:

  • Silniki o spalaniu wewnętrznym (ICE)
  • Silniki elektryczne zasilane akumulatorami
  • Silniki elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi

Podczas zawodów pojazd musi pokonać wymaganą liczbę okrążeń w określonym czasie (zależnie od toru). W trakcie przejazdu mierzone jest zużycie energii elektrycznej (dla kategorii pojazdów zasilanych akumulatorami) lub przepływ paliwa na drodze ze zbiornika do układu napędowego (dla pozostałych kategorii) i na tej podstawie obliczana jest wydajność. Wodór, jako najmniejszy z pierwiastków w układzie okresowym, jest w stanie przenikać nawet przez stalowy płaszcz zbiornika, przez co nawet najmniejsza nieszczelność w układzie paliwowym może zrujnować potencjalnie dobry przejazd.

Opinie (67) 3 zablokowane

  • Wyzwanie dla Tesli hehe, już leże ze śmiechu normalnie. (3)

    Polibuda może sobie składać te zabawki dla poprawienia własnego samopoczucia i udawania że coś robia , że są uczelnią :)

    • 8 10

    • (1)

      Projektując takie "zabawki" udowadniamy, że w przyszłości będziemy mogli pokonywać większe odległości za znacznie mniejsze pieniądze niż obecnie; a za zaoszczędzone pieniądze będziemy mogli poprawić swoje samopoczucie idąc np. do kina!
      Pozdrawiam ,

      • 3 0

      • kino przyjdzie do na

        nigdzie nie będziemy chodzić ;)

        • 0 0

    • To się połóż i nie wstawaj.

      Czy PG jest firmą, czy uczelnią. Czy Tesla jest uczelnią, czy firmą? Jak myślisz, kto projektuje Tesle? Sam Elon tego nie robi. Zatrudnia ludzi z odpowiednim wykształceniem. I po to są takie projekty na uczelniach.

      • 4 1

  • Obecnie nic ztego nie wynika!!Jak by sie to przełozyło na wyniki budowy pojazdów dla ludzi ,Tesli do piet nie dorastaja (1)

    • 1 3

    • Oczywiscie ze Tesla jest jednym z wiodacych przedsiebiorstw ale

      nie tylko oni, poniewaz wszyscy producenci samochodow pracuja nad ulepszeniem technologii. Czas nagli bo niedlugo juz nie bedzie mozna uzywac samochodow z napedem spalinowym. Kalifornia ma bardzo restrykcyjne przepisy a beda jeszcze mocniejsze. Druga rzecz to nie krytykowac wysilkow naszych studentow pracujacych grupowo co jest bardzo modne posrod braci studenckiej na wszystkich amerykanskich uniwersytetach. Szczegolnie MIT i Caltech, o czy nasze media juz donosily. To ze nasi mlodzi mysla kategoriami "out of the box" to jest bardzo cenne.

      • 1 0

  • Konkurencją dla Tesli?

    Bi.ch,...Please

    • 0 0

  • Wodór - benzyna? (3)

    Nie bardzo rozumiem porównania wodór kontra benzyna. Skąd bierze się to, że energia zawarta w 0.3 litra benzyny wystarcza do przejechania 400 km? Z małego oporu powietrza dla tego pojazdu? Z małej masy? Z wielkiej sprawności silnika wodorowego? - pewnie z wszystkiego po trochu?
    Ale ten pojazd potrzebuje 1 metra sześciennego (czyli 1000 litrów) wodoru do przejechania 400 km, natomiast zwykły samochód potrzebuje ok. 40 litrów benzyny, czyli pojazd wodorowy ma zbiornik paliwa 25 razy większy albo co chwilę tankuje.
    A może ten wodór można sprężyć i zjmuje on znacznie mniej miejsca w pojeździe?

    • 0 4

    • (2)

      Gaz ma tę właściwość, że można go sprężyć, więc zamiast zbiornika o objętości 1m³ z gazem o ciśnieniu atmosferycznym można zastosować zbiornik ciśnieniowy np. 100razy mniejszy. Ponadto porównanie do benzyny to porównanie wartości energetycznej (ciepła spalania) 1m³ wodoru pod ciśnieniem atmosferycznym do odpowiadającej mu ilości benzyny (podana ilość benzyny wydzieli tyle samo ciepła co spalenie 1m³ wodoru). Konkluzja jest taka, że benzyna ma dużo większą gęstość energii niżeli wodór. Natomiast wodór jest czystszym paliwem. Pozdrawiam

      • 3 1

      • wodór jest czystszym paliwem (1)

        Na pierwszy rzut oka tak, ale nie jest osiągalny w stanie wolnym w przyrodzie. Na jego "wyprodukowanie" np. poprzez elektrolizę wody, potrzeba sporo energii elektrycznej. A ta w naszym kraju produkowana jest głównie z węgla. To tak, jak mówi się, że trolejbusy są ekologiczne, bo nie truja: nie emitują spalin i dwutlenku węgla. Tyle tylko, że trują elektrownie, a te znajdują się z dala od Trójmiasta. Czyli trolejbusy też trują, tylko nie nas, a innych obywateli np. w Bełchatowie.

        • 5 1

        • Amerykanie hodują takie nieco zmodyfikowane genetycznie bakterie

          One wytwarzają wodór, ale na większą skalę niż te bakterie oryginalnie występujące w oceanach.
          Na razie nikt ich nie wypuszcza poza laboratorium i bobrze, choć bakterie - te zmutowane - nie mogą się rozmnażać.

          • 0 0

  • ale się u smiałem - konkurencja dla Tesli :))) (5)

    chyba się za dużo nasłuchali rządu albo duchownych którzy im wmawiają że są sercem Europy i świat się z nimi musi liczyć , panowie !!!! do swojego szeregu . Możecie najwyżej ubrać patriotyczne koszulki i maszerować z flagą a i tak przez następne 20 lat polska nie będzie produkować auta elektrycznego skoro nie ma swojego nawet spalinowego . Czesi a nawet Rumuni mają a Wy ? Politycy i kościół wszystko wam zabierze a zostawi dume :)

    • 16 14

    • Kościół (3)

      Kościół wszystkiemu winny. Rządom PiS, rządom Orbana, rządom Trumpa, globalnemu ociepleniu, wyginięciu mamutów i głupocie komentujących również.

      • 6 8

      • tak bo jest hamulcowym rozwoju społeczeństwa (2)

        przypomnieć ci wyprawy krzyżowe? krwawy podbój Ameryki? Palenie na stosie kobiet które się uczyły? monopol na wiedze w średniowieczu i omamianie ludzi aby wierzyli w słowa księdza i biskupów pod przykrywką Boga a nie w naukę ?

        • 4 5

        • Lewicowa wizja historii...

          Chrześcijańskie zakony dążyły do uznania przez króla hiszpanii indian jako podległych królowi. Dawałoby to opiekę i pewne prawa tym ludziom. Prawie się to udało:
          "Osady cieszyły się praktyczną niezależnością, podlegając jedynie królowi hiszpańskiemu. Guarani uwolnieni z poddaństwa narzuconego przez hiszpańskich kolonizatorów, zorganizowali życie wspólnotowe, harmonijnie łączące aspekty ekonomiczne, kulturalne i religijne. W Republice Jezuickiej całkowicie zlikwidowano analfabetyzm, wprowadzono system opieki społecznej, uszanowano miejscowe tradycje i język guarani, ograniczono czas pracy do 6 godzin. Zorganizowano wysokowydajne rolnictwo, rozwinięto przetwórstwo drewna, a wytwarzane zeń wyroby: meble, łodzie, instrumenty muzyczne cieszyły się sławą na całym kontynencie. Na rzece Parana wodowano nawet statki.

          Ten wyjątkowy w dziejach eksperyment ustrojowy trwający przez blisko 160 lat, zakończył się z chwilą likwidacji osad przez Portugalczyków oraz wygnania jezuitów na mocy decyzji króla hiszpańskiego z 1767 roku. Pozbawieni opieki zakonu Indianie nie byli w stanie odeprzeć ataków kolonizatorów z Sao Paulo, organizujących polowania na niewolników. Nasiliły się napaści na redukcje, porwania i mordy Indian. Ostatecznie w latach 60. XVIII wieku większość redukcji uległa wojskom portugalskim, które zlikwidowały ich niezależność."

          • 0 1

        • Przyspieszaczem zatem według nowośniesznych jest tfusku z totalnym bełkotem

          I jeszcze mistrz od piniendzy nie ma i nie będzie

          • 0 0

    • Raczej nie oni, tylko pan dziennikarz popłynął

      • 1 0

  • A kierowca? (3)

    Weźcie jakiegoś chudzielca.

    • 14 1

    • Zasady zawodów Shell Eco- marathon narzucają minimalna wagę kierowcy; jest to 50 kg. W naszym zespole kierowcą jest Pani Aleksandra, która spełnia powyższe kryterium,a zarazem jest świetnym kierowcą! Dziękujemy za propozycje innych kierowców, lecz na ten moment nie planujemy zmian. Pozdrawiam,

      • 1 0

    • kaczyńskiego ... dość kompaktowy jest (1)

      i wszędzie się wciśnie

      • 2 3

      • i może nie wróci

        • 6 1

  • (1)

    odzywają się specjaliści i zazdrośniki , jedyne co potrafia zrobić to 2 w kiblu i hejtować przy okazji .. szacun dla studentów , nie czytajcie tych komentów tylko róbcie swoje

    • 7 2

    • Dziękujemy pięknie za miłe słowa! Robimy co w naszej mocy! Pozdrawiam,

      • 1 0

  • Na takie bzdety idzie kasa (1)

    Studenci, cafacie się w rozwoju o 10lat. To już jest, nieopłacalne, mało wydajne itd.
    Tworzcie coś nowego a nie zabawki

    • 1 9

    • Tutaj nie możemy się zgodzić! Liczymy że dzięki temu że budujemy własnie takie "zabawki" , będzie mógł Pan/Pani kiedyś wciąż tak sprawnie się poruszać po świecie jak teraz przy użyciu paliw kopalnianych. Pozdrawiam,

      • 1 0

  • Nic z filmiku sie nie dowiedzialem. Jakies dane czy w tym grajdole pokazanie zarys automobilu i kobiety prowadzacej ten pojazd jest sukcesem do dofinansowania czy to pojazd dla elity ze nie mozna sie dowiedziec o podstawowych czynnosciach dzialania pojazdu

    • 0 1

  • Jeszcze napiszcie ile kosztuje kilogram wodoru :) (1)

    bez podatków

    • 7 0

    • Heheszki

      14$ za kilogram. Mam nadzieję, że nie przeoczyłeś faktu, że 1kg wodoru to ok. 12 m3?

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Wybierz poziom

Kiedy noc i dzień mają podobną długość?