• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chcą być konkurencją dla Tesli. Studenci z PG zbierają na budowę bolidu

as
6 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Studenci Politechniki Gdańskiej już po raz czwarty budują ekonomiczny bolid, którym tym razem będą chcieli wygrać zawody na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu. Właśnie uruchomiono "zrzutkę", za której pośrednictwem można byłoby sfinansować wydatki związane z dalszym funkcjonowaniem projektu.



Koło naukowe EcoTech Team istnieje na Politechnice Gdańskiej od 2014 r. (wcześniej Eco Car PG). Zespół 12 przyszłych inżynierów co roku konstruuje ultralekkie pojazdy napędzane wodorem. Dotychczas powstały trzy pojazdy, które startowały m.in. w Sheel Eco-marathon, czyli w najbardziej prestiżowych zawodach proekologicznych pojazdów prototypowych.

Studenckie koło istnieje od 2014 roku i zajmuje się konstruowaniem bolidu napędzanego wodorem. Studenckie koło istnieje od 2014 roku i zajmuje się konstruowaniem bolidu napędzanego wodorem.

Z Gdańska do Warszawy na zbiorniku wielkości puszki Coca-Coli



Największym osiągnięciem studentów z koła naukowego EcoTech Team było zajęcie w ubiegłym roku 5. miejsca w klasyfikacji europejskiej oraz pobicie rekordu Polski w najmniejszym zużyciu wodoru na danym dystansie. Studenci uzyskali wynik 399,6km/m sześc. wodoru, co odpowiada przejechaniu trasy liczącej 400 km na 0,326 l benzyny.

Metr sześcienny wodoru ma wartość energetyczną równą 0,326 litra benzyny, co oznacza pokonanie dystansu z Gdańska do Warszawy na zbiorniku wielkości puszki Coca-Coli.

Zawody już pod koniec czerwca



Najbliższe zawody odbędą się na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu. Studenci wyjeżdżają na nie 27 czerwca. Internetowa zrzutka ma pomóc sfinansować wydatki związane z dalszym funkcjonowaniem projektu.

- Nasz bolid został stworzony w całości przez nas samych. Jest to trójkołowiec o samonośnej konstrukcji, której masa własna wynosi zaledwie 26 kg i rozpędza się on do prędkości około 35 km/h. Napędzany jest silnikiem 200W a energię czerpie z ogniwa paliwowego, zmieniającego wodór w prąd, dając w produkcie ubocznym jedynie wodę. Przez cały rok pracowaliśmy intensywnie nad elektroniką, która według naszych założeń polepszy jeszcze bardziej jego oszczędność - mówi Szymon Rodziewicz Borowski z EcoTech Team. - Na zawody wyjeżdżamy 27 czerwca, także został nam tylko miesiąc. Są one dla nas najważniejszym wydarzeniem w ciągu roku, ale tak naprawdę naszym głównym celem jest rozwijanie ekologicznych technologii. Wierzymy, że wodór będzie jednym z paliw przyszłości i chcemy też pokazać, że nie trzeba mieć kilkusetmilionowego budżetu (tak jak niektóre europejskie zespoły), żeby można było odnieść sukces - podkreśla.
Najbliższe zawody odbędą się na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu. Najbliższe zawody odbędą się na torze Mercedes-Benz World niedaleko Londynu.

Najważniejszy sprawdzian w roku



Historia tych zawodów sięga lat 30. XX w. Przez ostatnie lata europejska edycja odbywała się na ulicach ważnych ośrodków miejskich, takich jak Londyn czy Rotterdam. Biorą w nich udział zespoły z całego świata, konkurując w dwóch głównych kategoriach: Urban i Prototype, które z kolei dzielą się na klasy w zależności od rodzaju wykorzystywanego źródła energii:

  • Silniki o spalaniu wewnętrznym (ICE)
  • Silniki elektryczne zasilane akumulatorami
  • Silniki elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi

Podczas zawodów pojazd musi pokonać wymaganą liczbę okrążeń w określonym czasie (zależnie od toru). W trakcie przejazdu mierzone jest zużycie energii elektrycznej (dla kategorii pojazdów zasilanych akumulatorami) lub przepływ paliwa na drodze ze zbiornika do układu napędowego (dla pozostałych kategorii) i na tej podstawie obliczana jest wydajność. Wodór, jako najmniejszy z pierwiastków w układzie okresowym, jest w stanie przenikać nawet przez stalowy płaszcz zbiornika, przez co nawet najmniejsza nieszczelność w układzie paliwowym może zrujnować potencjalnie dobry przejazd.
as

Miejsca

Opinie (67) 3 zablokowane

  • Wodór - benzyna? (3)

    Nie bardzo rozumiem porównania wodór kontra benzyna. Skąd bierze się to, że energia zawarta w 0.3 litra benzyny wystarcza do przejechania 400 km? Z małego oporu powietrza dla tego pojazdu? Z małej masy? Z wielkiej sprawności silnika wodorowego? - pewnie z wszystkiego po trochu?
    Ale ten pojazd potrzebuje 1 metra sześciennego (czyli 1000 litrów) wodoru do przejechania 400 km, natomiast zwykły samochód potrzebuje ok. 40 litrów benzyny, czyli pojazd wodorowy ma zbiornik paliwa 25 razy większy albo co chwilę tankuje.
    A może ten wodór można sprężyć i zjmuje on znacznie mniej miejsca w pojeździe?

    • 0 4

    • (2)

      Gaz ma tę właściwość, że można go sprężyć, więc zamiast zbiornika o objętości 1m³ z gazem o ciśnieniu atmosferycznym można zastosować zbiornik ciśnieniowy np. 100razy mniejszy. Ponadto porównanie do benzyny to porównanie wartości energetycznej (ciepła spalania) 1m³ wodoru pod ciśnieniem atmosferycznym do odpowiadającej mu ilości benzyny (podana ilość benzyny wydzieli tyle samo ciepła co spalenie 1m³ wodoru). Konkluzja jest taka, że benzyna ma dużo większą gęstość energii niżeli wodór. Natomiast wodór jest czystszym paliwem. Pozdrawiam

      • 3 1

      • wodór jest czystszym paliwem (1)

        Na pierwszy rzut oka tak, ale nie jest osiągalny w stanie wolnym w przyrodzie. Na jego "wyprodukowanie" np. poprzez elektrolizę wody, potrzeba sporo energii elektrycznej. A ta w naszym kraju produkowana jest głównie z węgla. To tak, jak mówi się, że trolejbusy są ekologiczne, bo nie truja: nie emitują spalin i dwutlenku węgla. Tyle tylko, że trują elektrownie, a te znajdują się z dala od Trójmiasta. Czyli trolejbusy też trują, tylko nie nas, a innych obywateli np. w Bełchatowie.

        • 5 1

        • Amerykanie hodują takie nieco zmodyfikowane genetycznie bakterie

          One wytwarzają wodór, ale na większą skalę niż te bakterie oryginalnie występujące w oceanach.
          Na razie nikt ich nie wypuszcza poza laboratorium i bobrze, choć bakterie - te zmutowane - nie mogą się rozmnażać.

          • 0 0

  • żarty na boczek

    • 1 3

  • Na takie bzdety idzie kasa (1)

    Studenci, cafacie się w rozwoju o 10lat. To już jest, nieopłacalne, mało wydajne itd.
    Tworzcie coś nowego a nie zabawki

    • 1 9

    • Tutaj nie możemy się zgodzić! Liczymy że dzięki temu że budujemy własnie takie "zabawki" , będzie mógł Pan/Pani kiedyś wciąż tak sprawnie się poruszać po świecie jak teraz przy użyciu paliw kopalnianych. Pozdrawiam,

      • 1 0

  • Brawo bede Wam kibicowal (1)

    nowe tech. srubowanie parametrow i wynikow to jest to. na pohybel szczekajacym pieskom i innym nieudacznikom

    • 9 1

    • lepiej zostań offline

      budowanie czegoś takiego bolidu to nowa technologia?
      Ty masz maturę chociaż?

      • 0 3

  • Kto to pisał? (1)

    Zbiornik na metr sześcienny wodoru zapewne ma wielkość metra sześciennego, a nie puszki coli.

    • 0 2

    • Serio?

      Na fizyce spał czy zaliczył tylko religię? O kompresji/sprężaniu gazów słyszał?

      • 2 0

  • Obecnie nic ztego nie wynika!!Jak by sie to przełozyło na wyniki budowy pojazdów dla ludzi ,Tesli do piet nie dorastaja (1)

    • 1 3

    • Oczywiscie ze Tesla jest jednym z wiodacych przedsiebiorstw ale

      nie tylko oni, poniewaz wszyscy producenci samochodow pracuja nad ulepszeniem technologii. Czas nagli bo niedlugo juz nie bedzie mozna uzywac samochodow z napedem spalinowym. Kalifornia ma bardzo restrykcyjne przepisy a beda jeszcze mocniejsze. Druga rzecz to nie krytykowac wysilkow naszych studentow pracujacych grupowo co jest bardzo modne posrod braci studenckiej na wszystkich amerykanskich uniwersytetach. Szczegolnie MIT i Caltech, o czy nasze media juz donosily. To ze nasi mlodzi mysla kategoriami "out of the box" to jest bardzo cenne.

      • 1 0

  • jakis as wymyslil tytul (1)

    i nie napisał nawet jak studenci maja byc konkurencja wobec komercyjnej firmy ?? studenci prowadza eksperymenty ,a firma produkcje i sprzedaż samochodów elektrycznych .
    ASie ale sie rozbujałeś ......

    • 1 2

    • oprócz tego budowanie takiego bolidu to żaden eksperyment,tylko naciąganie naiwniaków

      • 0 0

  • Nic z filmiku sie nie dowiedzialem. Jakies dane czy w tym grajdole pokazanie zarys automobilu i kobiety prowadzacej ten pojazd jest sukcesem do dofinansowania czy to pojazd dla elity ze nie mozna sie dowiedziec o podstawowych czynnosciach dzialania pojazdu

    • 0 1

  • Konkurencją dla Tesli?

    Bi.ch,...Please

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Kultura wzmacnia. kultura krzepi! Bałtyckie Perły Kultury

warsztaty, spotkanie, konsultacje

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Co to jest rolnictwo ekologiczne?

 

Najczęściej czytane