Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego i Muzeum Stutthof zapraszają na seminarium naukowe "Pamięciomiejsca" z udziałem autorów książki "Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna" pod redakcją Marii Mendel i Wiesława Theissa. Spotkanie odbędzie się 11 marca na Wydziale Nauk Społecznych UG.
Podobne wydarzenia
sobota - niedziela, godz. 11:00, 13:00
Gdynia,
Experyment
bilety 20 zł
czwartek
Gdynia,
III LO
Wstęp wolny
Miejsce: Wydział Nauk Społecznych UG, Gdańsk, ul. Bażyńskiego 4, sala A-210
Informacje od organizatorów:
Tytuł seminarium - "Pamięciomiejsce" - przywołuje kategorię, której opis dokonany przez Marię Mendel i Wiesława Theissa, powstał dzięki tekstom - poszczególnym rozdziałom - oraz temu, co pojawiło się pomiędzy nimi, w strukturze książki "Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna". Organizatorzy przewidują, że zarówno autorzy, jak i inni uczestnicy seminarium wypełnią je różnymi wymiarami relacji pamięć i miejsce, odkrywając tym samym głęboki sens i pojemność pamięciomiejsca, jako kategorii potencjalnie płodnej w rozmaitych perspektywach i kontekstach, wychodzącej poza społeczno-edukacyjną ramę analiz, przyjętą w książce.
Jak piszą redaktorzy książki: "z jednej strony pamięć bytuje w konkretnym miejscu, fizycznym 'tu', gdzie produkowane są aktualne znaczenia tego, co minione. Z drugiej, pamięci, która jest miejscem w teraźniejszości, nie da się określić za pomocą kartezjańskiego układu współrzędnych, ale nie stanowi to przeszkody w oznaczaniu przez nią punktu w płynącym czasie. Pamięć jest zatem miejscem, w szczególności miejscem w teraźniejszej rzeczywistości, w której podmiot przetwarza przeszłość, czyniąc ją czymś dzisiejszym. Przyjmujemy taki pogląd i w zgodzie z nim mówimy o pamięciomiejscu".
Informacje od organizatorów:
Tytuł seminarium - "Pamięciomiejsce" - przywołuje kategorię, której opis dokonany przez Marię Mendel i Wiesława Theissa, powstał dzięki tekstom - poszczególnym rozdziałom - oraz temu, co pojawiło się pomiędzy nimi, w strukturze książki "Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna". Organizatorzy przewidują, że zarówno autorzy, jak i inni uczestnicy seminarium wypełnią je różnymi wymiarami relacji pamięć i miejsce, odkrywając tym samym głęboki sens i pojemność pamięciomiejsca, jako kategorii potencjalnie płodnej w rozmaitych perspektywach i kontekstach, wychodzącej poza społeczno-edukacyjną ramę analiz, przyjętą w książce.
Jak piszą redaktorzy książki: "z jednej strony pamięć bytuje w konkretnym miejscu, fizycznym 'tu', gdzie produkowane są aktualne znaczenia tego, co minione. Z drugiej, pamięci, która jest miejscem w teraźniejszości, nie da się określić za pomocą kartezjańskiego układu współrzędnych, ale nie stanowi to przeszkody w oznaczaniu przez nią punktu w płynącym czasie. Pamięć jest zatem miejscem, w szczególności miejscem w teraźniejszej rzeczywistości, w której podmiot przetwarza przeszłość, czyniąc ją czymś dzisiejszym. Przyjmujemy taki pogląd i w zgodzie z nim mówimy o pamięciomiejscu".