- 1 500 miejsc więcej w rekrutacji do szkół średnich (93 opinie)
- 2 Szczepienia HPV. Gdańsk zmienia zdanie (109 opinii)
- 3 Nowy ranking szkół średnich 2023 (207 opinii)
- 4 Kolejne zmiany w ocenianiu na maturze 2023 (70 opinii)
- 5 Dzień wagarowicza - czy jeszcze obowiązuje? (55 opinii)
- 6 Za 2 miesiące rekrutacja do szkoły średniej (86 opinii)
Do szkolnej toalety tylko w asyście nauczyciela?
W gdańskim IX LO uczeń, który chce w czasie lekcji skorzystać z toalety, musi zgłosić to nauczycielowi ze stosownym uzasadnieniem, a jeśli uzyska zgodę, pójdzie tam razem z nim. Takie procedury wprowadzono w placówce na mocy rozporządzenia dyrektora o "korzystaniu z toalet szkolnych podczas lekcji".
Gdzie szukać pomocy psychologicznej w Trójmieście?
Według rozporządzenia "o korzystaniu z toalet", jeśli uczeń ma "wskazanie lekarskie", może skorzystać z toalety w czasie lekcji. Co jeśli uczeń takiego pozwolenia od lekarza nie ma?
W tej "nagłej potrzebie" uczeń może pójść do toalety, ale w asyście nauczyciela. Kto pełni opiekę nad resztą klasy w tym czasie? Pomaga dyrektor lub osoba z sekretariatu (po telefonie od nauczyciela). Każdą prośbę o skorzystanie z toalety nauczyciel zgodnie z rozporządzeniem ma rozpatrywać indywidualnie.
- Rada Rodziców naszej szkoły rozpoczęła rozmowy z dyrekcją już we wrześniu 2022 r. Rozporządzenie zostało wprowadzone przez dyrekcję szkoły w maju 2022 r. i było skierowane do nauczycieli, którzy zostali przymuszeni/zmuszeni do łamania prawa, gdyż zakaz wychodzenia do toalety podczas zajęć lekcyjnych jest łamaniem prawa, jakie wynika z konstytucji. Już na pierwszym zebraniu Rady Rodziców doszło do burzliwej dyskusji na ten temat. Kilkoro z rodziców zgłosiło niechęć swoich dzieci do uczęszczania do szkoły w związku z tym zakazem. Oczywistym jest, że wprowadzone restrykcje powodują niepotrzebny stres, dyskomfort psychiczny - mówi Wojciech Widzicki, przewodniczący prezydium Rady Rodziców.

Uczniowie w liceum "mentalnie traktowani jak przedszkolaki"
Przyznaje, że nie dla każdego z uczniów takie rozporządzenie może być problemem, jednak - jak podkreśla - wśród młodzieży ze szkoły również pojawiało się oburzenie i niezrozumienie całej sytuacji, a również troska dla kolegów i koleżanek.
- Szczególnie męska część środowiska uczniowskiego wskazywała na koleżanki, które muszą wstać na lekcji, by opowiedzieć i uzasadnić, dlaczego potrzebują wyjść do toalety. Uważamy, że to zarządzenie poza niezgodnością z prawem nie ma nic wspólnego z funkcją wychowawczą i edukacyjną szkoły. Na pewno nie w ten sposób powinno się zadbać o bezpieczeństwo uczniów w szkole. My, rodzice, budujemy latami w naszych dzieciach samodzielność, odpowiedzialność za własne czyny, po czym trafiają do liceum, gdzie mentalnie są traktowani jak przedszkolaki. Budzi to w nas niezgodę i brak zaufania do dyrekcji - dodaje.
W związku z tym, że rozmowy z dyrekcją na temat zakazów szkolnych nie przynosiły żadnego efektu, Rada Rodziców 12 grudnia 2022 r. postanowiła złożyć skargę do organu prowadzącego szkołę oraz do Kuratorium Oświaty w Gdańsku. Za wystosowaniem skargi głosowało 22 z 25 obecnych na zebraniu członków Rady Rodziców uprawnionych do głosowania. Pozostałe 3 osoby wstrzymały się od głosu.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Wydział Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku, który jako organ prowadzący sprawuje nadzór nad placówkami w zakresie niepedagogicznym.
- To dyrektor szkoły, zgodnie z Prawem oświatowym, wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę. Każdorazowo jednak WRS kontroluje i odpowiada na wszystkie zgłoszenia i skargi, które dotyczą funkcjonowania szkoły czy podejmowanych w niej decyzji - poinformował Patryk Rosiński z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Dyrektor: Dla zdrowia i bezpieczeństwa uczniów
O to, dlaczego konieczna jest "asysta" nauczyciela w czasie wizyty ucznia w toalecie, zapytaliśmy też dyrektor IX LO w Gdańsku.
- Zarządzenie w sprawie korzystania z toalet szkolnych podczas lekcji zostało wprowadzone 16 maja 2022 r. Na początku tego roku szkolnego odbyła się na ten temat konsultacja zarówno z pracownikami szkoły, przedstawicielem Rady Rodziców, jak i przewodniczącym Samorządu Szkolnego. Pomimo początkowych głosów niezadowolenia podczas wspomnianych rozmów udało się przekonać wszystkich przedstawicieli, że wprowadzone zmiany są konieczne. Decyzja o wprowadzeniu nadzoru została podyktowana obawą przed sytuacjami bezpośrednio zagrażającymi zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów. Z toalet można bez problemu korzystać w trakcie przerw, które w zależności od godziny trwają od 5 do 30 minut - poinformowała Małgorzata Solowska, dyrektor IX LO w Gdańsku (I ZSO w Gdańsku).
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-02-02 11:48
(49)
Ale wy tak na serio? Przecież liceum to już prawie dorośli, albo doroślu ludzie. Nie powinni w ogóle pytać czy mogą wyjść do toalety, tylko jak zajdzie potrzeba to móc wstać i wyjść jak ludzie. Niedługo trzeba będzie podanie i dwa zdjęcia złożyć, zeby wyjść do toalety. W pracy nie trzeba prosić o zgodę, tylko się po prostu idzie.
- 516 74
-
2023-02-02 12:05
(26)
w pracy idziesz do kibla odpisać na wszystkie smsy ? ...aaa no tak , uczeń nie może podczas lekcji odpisywać tak jak ty w pracy , niestety młodzież skrzętnie wykorzystuje to że do "toalety" zawsze można wyjść , tylko nie wychodzą za potrzebą ale w innym celu - i to jest problem , jeżeli zdarza się to sporadycznie - ok , jeżeli uczniowie robią z tego sobie furtkę i regułę którą nadużywają to jest nie ok i jak w tego typu przypadkach bywa - ogół cierpi za jednostki
- 44 71
-
2023-02-02 12:34
To jest liceum, nie chcesz się uczyć - to nie zdasz (18)
Jesli uczeń woli pisać smsy w czasie lekcji - jego wybór. Sam uczę w podstawówce i też mamy w statucie durny zakaz wypuszczania uczniów do toalety. Na moich lekcjach zawsze wypuszczam i będę wypuszczał. Fakt, muszę się później tłumaczyć i brać za to odpowiedzialność, ale nie wyobrażam sobie postępować inaczej.
- 110 10
-
2023-02-02 14:10
zanim dojdziesz do tego że edukacja jest dla twojego dobra to niestety dawno jesteś po szkołach, ja się na szczęście obudziłem w pewnym momencie i stwierdziłem że wole popracować podczas nauki a później mieć lekką dobrze płatna pracę niż bumelować w szkole a później apie..ać od rana do wieczora by uklepać 4 tysie na rękę ...ale to niewielu takich znajdziemy
- 10 17
-
2023-02-02 15:51
Zgloście anonimowo do Stowarzyszenia Umarlych Statutów
Pomogą wykreslić ze statutu nieprawidłowe zapisy
- 6 2
-
2023-02-02 15:53
Jak Ci uczeń podejmie próbę samobójczą tak jak w tym tygodniu w jednej z podstawówek to przejrzysz na oczy. (14)
- 27 5
-
2023-02-02 16:02
W której? Co szkoła zrobila aby temu zapobiec? (8)
- 7 10
-
2023-02-02 17:05
I co ma do tego wyjście do toalety? (6)
- 10 4
-
2023-02-02 20:18
To, że w toaletach dochodzi do takich prób. (5)
- 7 5
-
2023-02-02 20:39
Zanim dojdzie do proby, miesiacami sa objawy (3)
Moze niech dyrekcja i nauczyciele zainteresuja sie uczniem a szkola zapewni psychologa szkolnego. Chodzenie z nastolatkiem/ mlodym doroslym jest chore, upokarzajace i absurdalne
- 18 5
-
2023-02-03 05:49
A może niech rodzice zainteresują się dzieckiem, zamiast zrzucać swoje obowiązki na szkołę? (2)
- 26 4
-
2023-02-03 08:43
W sytuacji gdy uczeń ma problemy, to konieczna jest wspołpraca rodziców i szkoly.
Szkola nie moze postawić na "zakaz korzystania z toalety w czasie lekcji" jako jedyną formę profilaktyki i przeciwdziałania samobójstwom.
- 8 1
-
2023-02-03 10:49
Wiecznie ta sama zgrana płyta
A jesli w domu jest przemoc co jest zjawiskiem powszechnym, tylko sie o tym nie mowi. A jesli matka odeszla od oprawcy ale nadal przesladuje ja i dziecko rekami sadow rodzinnych? Rozumiesz ze sa sytuacje w ktorych człowiek jest zaszczuty i nie ma znikad realnej pomocy mimo wielu szumnych deklaracji instytucji.
A moze rodzic interesuje sieA jesli w domu jest przemoc co jest zjawiskiem powszechnym, tylko sie o tym nie mowi. A jesli matka odeszla od oprawcy ale nadal przesladuje ja i dziecko rekami sadow rodzinnych? Rozumiesz ze sa sytuacje w ktorych człowiek jest zaszczuty i nie ma znikad realnej pomocy mimo wielu szumnych deklaracji instytucji.
A moze rodzic interesuje sie dzieckiem tylko sam jest przesladowany albo jego zdrowie lub zycie jest zagrozone? Nie ma tygodnia bez doniesienia o morderstwie matki lub matki i dziecka. Potrafisz zdjac swoje klapki z belferskiego oka?- 1 0
-
2023-02-05 17:45
I co z tego?
Jeżeli ktoś jest już w tak fatalnym stanie, że jest gotów autentycznie targnąć się na swoje życie, to po pierwsze totalna zmiana postawy i zachowania jest widoczna na pierwszy rzut oka. A po drugie jak nie w kiblu, zrobi to gdziekolwiek indziej. Swoją drogą, dlaczego miałby wybierać akurat szkolna toaletę podczas przerwy, gdzie jest presja czasu, itp. a nie wydyndać się po lekcjach w przydrożnym lasku,albo skoczyć pod nadjeżdżający pociąg?
- 5 0
-
2023-02-02 20:17
A co rodzice zrobili?
- 6 1
-
2023-02-02 21:09
Uczeń może podjąć próbę samobójczą wszędzie. (3)
Nie widzę różnicy między tym, czy będę stał pod drzwiami toalety, czy kilkanascie metrów dalej - w klasie. Poza tym uważam, że posługiwanie się tak skrajnymi przykładami jest nie na miejscu. To tak jakbym powiedział - "Twoje dzieci używają noża do smarowania pieczywa? Pogadamy, jak twoje dziecko podetnie sobie żyły..."
- 18 2
-
2023-02-02 22:31
Tak! Na pewno podejmie próbę podczas lekcji, albo na szkolnym korytarzu w obecności dyżurującego nauczyciela. Mam wrażenie, że niektórzy komentujący piszą aby tylko pisać, bez żadnego zastanowienia!
- 4 1
-
2023-02-05 11:56
(1)
Różnica jest taka, że jeśli puścisz ucznia do toalety na swojej lekcji, Ty konkretnie podlegasz odpowiedzialności karnej, jeśli uczniowi się coś stanie - choćby złamie nogę. Nie szantażujcie nauczycieli, by nadstawiali karku.
- 2 2
-
2023-02-05 15:43
A jak będzie stał pod toaletą i uczeń podejmie próbę to nie poniesie odpowiedzialności? To pójdźmy krok dalej. Jaka jest przyczyna, że podejmuje próbę? Depresja, przemoc psychiczna? Może inna. Dlaczego nikt się nie zastanawia, że te wszystkie szkolne zasady to przemoc psychiczna i traktowanie młodego człowieka jako złego dla zasady. Stres, depresja w szkole, która zamiast zapobiegać i rozpoznawać sama dokłada kolejne problemy. Dlatego zastanawiam się co nie gra w zarządzaniu szkołą.
- 5 0
-
2023-02-07 09:39
Dobrze gdy słabe jednostki same się eliminują.
- 0 0
-
2023-02-03 18:27
Gorzej będzie jak ten uczeń w drodze do ubikacji poślizgnie się i złamie nogę lub rękę. Albo ucieknie do pobliskiej Żabki! i
- 4 4
-
2023-02-02 14:18
(2)
zabronić używania smartfonów w szkole, proste ale nie toalety!
- 30 1
-
2023-02-02 22:34
(1)
Właśnie na tym polega problem! Nie wolno używać smartfonów, więc uczniowie wychodzą podczas lekcji do toalety, bo tam mogą korzystać bezkarnie!
- 6 1
-
2023-02-03 05:51
Ojojoj, bo jak nie wrzuci komcia na fejsa w czasie rzeczywistym, to świat się zawali
Tak się kończy hodowanie dzieci w domach, od małego smatrfon przed nos i siedź cicho, bo mamusia ogląda serial.
- 5 0
-
2023-02-02 14:31
A nauczyciel będzie nasłuchiwał po co wszedłeś do kabiny czy co? (3)
- 20 3
-
2023-02-02 14:49
Jeszcze podetrze, potrzyma i gatki podciągnie.. (2)
Paranoja! Sikać na komendę? Nie jesteśmy jeszcze robotami !
- 16 4
-
2023-02-05 11:57
(1)
Argumentem prawnym nauczycieli, którzy nie zgadzają się na wychodzenie do toalety w czasie zajęć jest fakt, że są oni odpowiedzialni za ucznia podczas lekcji. Podopieczni nie powinni przebywać w szkole bez opieki. Zakaz wyjścia z sali jest więc formą zabezpieczenia. Co w sytuacji, gdy dziecko dozna urazu potykając się na posadzce? Odpowiedzialność za wypadek spada na nauczyciela.
- 0 2
-
2023-02-05 21:22
Absurdalna manipulacja. Konstytucja jest prawem nadrzędnym, a ta zabrania upokarzającego i krzywdzacego traktowania
- 2 0
-
2023-02-02 14:16
Chyba tak nie do końca Wiesz o czym mówisz nie myl dorosłego z pełnoletnim dorosły to będzie jak będzie miał 40 plus (1)
- 8 15
-
2023-02-02 14:48
Dorosły to stan umysłu a nie wiek.
Od kogoś życie może wymagać dojrzałości wieku 15 lat, a od innego dopiero po 30.
- 19 1
-
2023-02-02 14:41
Może była groźba procesu (2)
ze strony rodziców jakiejś młodej matki?
A może podejrzewali jakąś próbę samobójczą?- 7 8
-
2023-02-02 15:10
groźba procestu to będzie dopiero po tym, jak nauczyciel wejdzie ze mną do kabiny (1)
albo będzie patrzył co tam robię.
- 11 4
-
2023-02-02 17:07
Lub zostawi resztę klasy, bo przecież się nie rozdwoi
Chyba że ministerstwo opracowało technologię bilokacji.
- 6 0
-
2023-02-02 14:50
Dorośli ??? (3)
A 45 minut nie potrafią bez sikania?? Wytrzymać?? Serio? Oni wychodzą do toalety bo im się siedzieć nie chce a nie to że muszą...a jak uzasadnić już będą musieli to im się odechce
- 18 22
-
2023-02-02 20:29
Jak to uzasadnić???
Chce siku. Muszę kupe.
- 5 1
-
2023-02-02 21:14
A wytrzymasz 45 minut jak sr*...ka przyjdzie z nienacka? (1)
Wyzywam cię.
- 13 1
-
2023-02-02 22:59
Albo jak dostaniesz okres...
- 16 1
-
2023-02-02 14:53
(4)
Z wyjściami do toalety borykają się wszystkie szkoły-niektore po prostu nie puszczają do toalety w trakcie lekcji ponieważ uczen w czasie lekcji jest pod opieką nauczyciela, jesli zasłabnie w toalecie, pierwszą osobą, jaka będzie pociągnięta do odpowiedzialności będzie właśnie ten nauczyciel, z którym ma lekcję.
- 19 6
-
2023-02-02 15:11
Szkoła to nie więzienie (1)
nie można zabronić wyjścia do toalety.
- 14 10
-
2023-02-05 12:02
A jeśli Twoje zdrowe, pełne energii dziecko zasłabłoby w toalecie w trakcie lekcji i nie otrzymało pomocy na czas i podniosłoby trwały uszczerbek na zdrowiu? Kto byłby winny? Kogoś byś wskazał?
- 3 2
-
2023-02-02 17:19
(1)
Kogo pociągną do odpowiedzialności jak uczeń się sika?
- 5 4
-
2023-02-02 20:21
Siebie. Bo nie poszedł podczas przerwy.
- 5 5
-
2023-02-02 15:51
Taa, dorośli, a łazienki chłopców zdewastowane!
Kto za to zapłaci?!
- 11 4
-
2023-02-03 10:37
To jest przemoc
"Przemoc fizyczna :Może przybierać dwa typy zachowań:
Przemoc fizyczna czynna to wszystkie formy przemocy z użyciem siły fizycznej (np. bicie, szarpanie, popychanie)
Przemoc bierna, czyli wszelkiego rodzaju zakazy, nakazy np. zakaz mówienia, chodzenia, załatwiania potrzeb fizjologicznych itp."
Źródło: Wojewódzki Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Województwa Mazowieckiego na lata 20212025- 7 2
-
2023-02-03 10:42
Serio, dlatego że niektorzy idą podczas sikania
Napisac komentarz w wc, wy łamiecie konwencję o zakazie tortur i konstytucję, uniemozliwiajac wszystkim zalatwienie potrzeb fizjologicznych? Tu chyba powinien sie pojawic prokurator. Bo ktos mocno odleciał w zamordystycznych, totalitarnych pomyslach
- 2 2
-
2023-02-03 19:42
...
Serio nauczyciel może wychodzić na każdej lekcji do toalety? Czasem nawet kilkacrazy?
- 2 0
-
2023-02-05 15:13
Dorośli?
Nie rozśmieszaj
- 1 0
-
2023-02-05 17:37
Kasjerka musi mieć zgodę kierowniczki
na wyjście z kasy i pójście do toalety
- 1 1
-
2023-02-05 17:41
Bez komentarza
Dokładnie,to upokarzające jak diabli
. U mnie w Liceum na początku lat 2000, ktoś chciał iść do kibla wstawał i po prostu oznajmiał, że idzie. Byli tacy, co wychodzili z plecakiem i już nie wracali. I nikt nie robił rabanu. Traktowano nas jak dorosłych. A co, jeżeli dziewczynie przecieknie podpaska, albo tampon? Bywają menstruacje tak obfite,Dokładnie,to upokarzające jak diabli
. U mnie w Liceum na początku lat 2000, ktoś chciał iść do kibla wstawał i po prostu oznajmiał, że idzie. Byli tacy, co wychodzili z plecakiem i już nie wracali. I nikt nie robił rabanu. Traktowano nas jak dorosłych. A co, jeżeli dziewczynie przecieknie podpaska, albo tampon? Bywają menstruacje tak obfite, że zmieniony na przerwie, już podczas lekcji może zacząć przeciekać. I co wtedy, trzeba się przyznać przed audytorium, jak jakiś oskarżony na sali sądowej? Absurd i skandal!- 6 1
-
2023-02-07 10:05
jola
Weź ty się puknij w głowę !!!
- 0 0
-
2023-02-02 15:10
O co tyle szumu ? (20)
W życiu zawodowym, na niejednym stanowisku pracy też trzeba oznajmić przełożonemu, że się chce skorzystać z toalety, poza regulaminową przerwą, chociażby po to aby zapewnić zastępstwo na danym stanowisku pracy. Myślę, że w liceum nie ma w tym nic złego, bo jakby nie patrzeć pozwoli to wielu młodym ludziom w zaplanowaniu swojej kariery zawodowej.
- 59 235
-
2023-02-02 15:29
(1)
o czym ty w ogóle piszesz?
- 30 5
-
2023-02-02 18:43
Może kiedyś pójdziesz do pracy....
- 8 15
-
2023-02-02 15:32
W niewielu zawodach (1)
Taśma produkcyjna, kasa etc to rozumiem, ale to są dość wyjątkowe sytuacje.
- 30 1
-
2023-02-02 16:19
pilot, chirurg
jeśli chodzi o zastępstwo, ale zgłaszać przełożonemu oczywiście nie trzeba
- 9 3
-
2023-02-02 15:33
(1)
I jak powiesz o tym przełożonemu, to on idzie z tobą do toalety?
Bo że chcesz wyjść to się zawsze mówiło - 20 lat temu miałem tak w podstawówce i liceum. Tyle że szło się tam samodzielnie.- 38 0
-
2023-02-02 23:14
Tak, na szybki numerek.
- 4 0
-
2023-02-02 16:02
marki
Chyba w twoim życiu zawodowym :))) hahhah. Super masz pracę :))
- 10 0
-
2023-02-02 17:22
Jeżeli dla ciebie zaplanowanie kariery zawodowej, to dążenie przez całe życie do stanowiska managera w biedronce (2)
za 5000 brutto + motywka przy 200h, to tak, jest to jakiś tam element przygotowujący do takiej "kariery". Ale nie każdy sobie na to pozwala i daje wejść na głowę
- 7 4
-
2023-02-02 19:25
menager w biedronce 5000 brutto? (1)
chyba kilka lat temu, takie śmieszne pieniądze to już tylko nauczyciele i pielęgniarki zarabiają
- 3 4
-
2023-02-02 20:23
wiem z doświadczenia
Nauczyciele nadal nie
- 5 1
-
2023-02-02 20:43
A czy przelozony tez pyta cie (1)
W jakim idziesz celu, na 1 czy 2 ? A potem idzie z Tobą? To chore i oblesne
- 9 0
-
2023-02-02 23:15
W Amazonie managerowie pytają ile czasu będziesz w kiblu jak wychodzisz.
- 3 1
-
2023-02-02 22:21
Drogi Karolku
Widzę że nie uczęszczałeś do do szkoły powyżej poziomu podstawowego. Świadczy o tym brak umiejętności czytania ze zrozumieniem. Tu nie chodzi o zgłaszanie chęci skorzystania z toalety a o skorzystanie z niej w towarzystwie drugiej osoby. Rozumiem, że twój przełożony / przełożona idzie z tobą do toalety w czasie pracy?
- 11 0
-
2023-02-02 23:13
Nie mów, że wychodzisz z szefem do kibla.
- 9 0
-
2023-02-04 22:39
Zgłaszasz, ale czy kierownik z Tobą maszeruje do klopa?
- 5 0
-
2023-02-06 07:08
Nie
Kpiny od kiedy to wyjście za potrzebą trzeba uzgadniać z nauczycielem przecież to totalny odlot zanim przyjdzie zastępstwo może być już za późno. Mokre gacie z przodu no i gorzej hak z tyłu.
- 2 0
-
2023-02-06 08:25
hahaha
Taaa chyba w myciu toalety
- 0 0
-
2023-02-07 10:46
?
W jakiej to pracy trzeba komunikować iż idzie się do wc?
- 0 0
-
2023-02-08 16:33
to w jakiej ty pracy jestes???
chore, aby sie tlumaczyc a nie daj boże chwy ci cie i biegiem do toalety nic tylko co. zrabac sie na srodku sali // wstyd i smród!
Sytuacje sa rózne w zyciu, niektorych nie przewidzisz zaszkodzi cis, grypa nagle żoladkowa itp
braw- 0 0
-
2023-02-08 21:24
Nie widzę związku pomiędzy sikaniem a planowaniem kariery
- 1 0
-
2023-02-02 14:46
Bardzo dobra decyzja (1)
podobnie powinno być w zakładach pracy
ewentualnie zainstalować monitoring, żeby było wiadomo co kto tam robi- 35 66
-
2023-02-03 14:05
Oprócz monitoringu...
... należy powołać państwowy, Centralny Urząd Wychodzenia do Ubikacji i Toalet (CUWUT), założyć delegatury wojewódzkie i powiatowe...
- 14 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.