Wiadomości

stat

Dyplom bez wychodzenia z domu? Internetowe studia dla zapracowanych

Kształcenie się na odległość w obliczu rozwoju technologii i jej pełnego wykorzystywania w komunikowaniu się staje się prawdziwym wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego.
Kształcenie się na odległość w obliczu rozwoju technologii i jej pełnego wykorzystywania w komunikowaniu się staje się prawdziwym wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego. fot. 123rf.com

Edukacja na odległość nie jest niczym nowym, znamy chociażby popularne kiedyś kursy korespondencyjne. Teraz jednak e-learning coraz częściej pozwala na ukończenie nie tylko rozmaitych kursów, szkoleń, ale nawet studiów bez wychodzenia z domu. Dyplom przez internet to idealne rozwiązanie szczególnie dla zapracowanych - wykształcenie w ten sposób zdobywa m.in. coraz więcej sportowców, którzy zajęci karierą nie mogą sobie pozwolić na uczestniczenie w normalnych zajęciach. Studia online stają się coraz popularniejsze wśród studentów i coraz szerzej wykorzystywane przez uczelnie.



Studiowanie online to dobre rozwiązanie?

tak, bo oszczędza się czas i pieniądze

48%

tak, bo można studiować kilka kierunków jednocześnie

13%

raczej nie, to opcja tylko dla osób bardzo zdyscyplinowanych

14%

nie, zajęcia na uczelni są bardziej wartościowe

25%
Kształcenie się na odległość w obliczu rozwoju technologii i jej pełnego wykorzystywania w komunikowaniu się staje się prawdziwym wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego. Co prawda e-learning znajduje zastosowanie w większości w firmach, którym ułatwia organizowanie szkoleń, ale sprawdza się też np. w szkołach językowych.

Polskie uczelnie wyższe zezwalają na to, aby w systemie e-learningu do 60 proc. zajęć odbywało się online. Z kolei niektóre uczelnie w innych krajach oferują możliwość odbycia całych studiów online, studenci osobiście pojawiają się tylko na końcowych egzaminach czy obronie prac dyplomowych.

Przede wszystkim wygoda



E-learning szczególnie atrakcyjny jest wtedy, gdy pojawia się problem z zapisaniem na zajęcia tak, aby dopasować dodatkowe przedmioty do obowiązującego planu - kiedy nie odpowiada dzień czy godzina, w których są prowadzone, bądź też liczba miejsc jest niewielka i szybko zostaje wyczerpana.

Dla studentów liczy się też przede wszystkim wygoda - sami decydują, kiedy i ile czasu poświęcą na naukę. Ten tryb nauki wymaga jednak dużej samodyscypliny i umiejętności organizacyjnych. W przeciwnym razie student może nie być w stanie nauczyć się ogromnej partii materiału do egzaminu albo zwyczajnie zmarnuje swój czas i pieniądze. E-learning to także szansa dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą przeprowadzić się do innego miasta na czas studiów. Również koszt studiów online (np. na uczelniach prywatnych) jest niższy niż studiów tradycyjnych.

Studia przez internet to idealne rozwiązanie dla osób aktywnych zawodowo, które chcą poszerzać swoje kwalifikacje, ale trudno pogodzić im pracę z planem zajęć na uczelni. Coraz częściej korzystają z tej opcji również sportowcy, którzy po zakończeniu kariery zaczynają pracę w nowej branży, a także młode mamy, które nie zawsze mogą pozwolić sobie na regularne uczęszczanie na zajęcia.

Kształcenie się na odległość w obliczu rozwoju technologii i jej pełnego wykorzystywania w komunikowaniu się staje się prawdziwym wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego.
Kształcenie się na odległość w obliczu rozwoju technologii i jej pełnego wykorzystywania w komunikowaniu się staje się prawdziwym wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego. fot. 123rf.com
W Trójmieście niewiele uczelni oferuje takie możliwości, jednak nie jest to niemożliwe.

- W Sopockiej Szkole Wyższej trwa nabór na studia online na semestr letni, który rozpoczyna się w marcu 2018 r. na kierunki finanse i rachunkowość oraz ekonomia. Sopocka Szkoła Wyższa jako jedna z nielicznych w Polsce prowadzi studia w systemie online. W ramach kierunków studenci wybierają specjalności. Na ekonomii wybrać można m.in. logistykę i spedycję, zarządzanie i marketing lub inwestycje i nieruchomości, zaś na finansach i rachunkowości - rachunkowość i controlling lub zarządzanie finansami - mówi Joanna Pietrzak, kierownik ds. marketingu i współpracy międzynarodowej Sopockiej Szkoły Wyższej.
Studia online odbywają się tam za pomocą nowoczesnej platformy edukacyjnej - Ilias. Moduły lekcyjne, z których składają się e-wykłady, udostępniane są na platformie. Zajęcia przy użyciu platformy e-learningowej stanowią 60 proc. wszystkich zajęć. Pozostałe 40 proc. zajęć realizuje się na terenie uczelni - to zwykle 3-4 zjazdy w ciągu roku. Absolwenci studiów online otrzymają dokładnie taki sam dyplom ukończenia studiów, jak pozostali studenci niestacjonarni.

Również Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku oferuje możliwość studiowania na kierunku turystyka i rekreacja z wykorzystaniem metody e-learningu. Oferta dotyczy studiów I (specjalności: turystyka uzdrowiskowa, SPA&Wellness, zarządzanie w hotelarstwie i gastronomii) i II stopnia (specjalności: turystyka zdrowotna z dietetyką, zarządzanie w gospodarce turystycznej).

- Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku wychodząc naprzeciw oczekiwaniom studentów z odległych miejsc Polski, pracującym za granicą, a chcącym studiować, od roku akademickiego 2018/2019 poszerza swoją ofertę o studia prowadzone online. Z roku na rok uczelnia otrzymuje coraz więcej zgłoszeń słuchaczy zainteresowanych taką formą studiów, szczególnie jeśli chodzi o studia pierwszego i drugiego stopnia, również studia podyplomowe - przyznaje prof. zw. dr hab. Waldemar Tłokiński, rektor Ateneum-Szkoły Wyższej w Gdańsku.

Internet nie zastąpi prawdziwej uczelni?



Trójmiejskie uczelnie podkreślają też, że studenci mimo wszystko cenią sobie kontakt z wykładowcą, który pełni rolę eksperta, ale również mentora.

- Studia online nigdy nie zastąpią laboratoriów i ćwiczeń w realnej grupie studentów-słuchaczy. Jedynie studia z zakresu nowoczesnych technologii czy informatyki mają szansę na całkowite przeniesienie się do internetu - ocenia Tłokiński.
- Z doświadczenia WSAiB im. E. Kwiatkowskiego w Gdyni wynika, że zdecydowana większość kandydatów na studia preferuje klasyczny model studiowania. Również doświadczenia krajów z Europy Zachodniej wskazują, że pomimo zaawansowanych rozwiązań technologicznych, możliwość spotkania się z drugim człowiekiem, wykładowcą, innym studentem, jest nie do zastąpienia. W całym procesie studiów przynależność do społeczności akademickiej jest nieoceniona - dzięki niej studenci realizują swoje pasje, nawiązują kontakty, które wykorzystują podczas życia zawodowego oraz rozwijają swoje kompetencje - przekonuje Alicja Peplińska, kierownik Działu Marketingu i PR Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni.
Oczywiście, jak zaznacza Peplińska, wykładowcy i studenci wykorzystują internet do komunikacji, a nowe technologie są też często stosowane na zajęciach.

- Warto wspomnieć również o przypadku naszego studenta kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne, zawodowego żołnierza na misji w Afganistanie, który za pośrednictwem Skype'a kontaktował się ze swoim promotorem i pisał pracę dyplomową - zresztą bardzo wysoko ocenioną. Bez internetu nie byłoby to możliwe - dodaje Peplińska.
Inne uczelnie, jak np. Politechnika Gdańska, czy Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku oraz w Gdyni e-learning prowadzą tylko w przypadku pojedynczych przedmiotów.

- Kształcenie z większym wykorzystaniem środowiska informatycznego to niewątpliwie przyszłość edukacji. Platformy e-learningowe będą stawały się coraz bardziej rozbudowane i atrakcyjne dla odbiorcy. Ich popularność to kwestia czasu, a zadaniem uczelni jest odpowiednie ich rozwijanie z korzyścią dla rozwoju wiedzy akademickiej. Obecnie stawiamy na tzw. blended-learning, tj. połączenie tradycyjnego kontaktu studentów i akademików na zajęciach, ze wsparciem informatycznym na platformie edukacyjnej. Ufamy, że takie podejście najlepiej sprzyja wymianie wiedzy, poglądów oraz prowadzenia dyskusji i interakcji międzyludzkich - powiedział prof. nadzw. dr hab Artur Roland Kozłowski, dziekan Wydziału Ekonomii i Zarządzania WSB w Gdyni.
Na Uniwersytecie Gdańskim e-learning jest wsparciem dla studiujących już studentów czy też słuchaczy studiów podyplomowych.

- Są to na przykład wybrane wykłady prowadzone online na studiach niestacjonarnych na Wydziale Ekonomicznym czy też niektórych studiach podyplomowych. Nie ma natomiast kierunków, kursów czy studiów podyplomowych, które w całości prowadzone byłyby online i nie ma obecnie takiej oferty dla osób z zewnątrz. W tej chwili w ramach wydziałów prowadzone są przygotowania do zaproponowania takiej oferty w ramach Uniwersytetu Otwartego - mówi Beata Czechowska-Derkacz, rzecznik prasowy UG.
Z kolei niektóre uczelnie właśnie ze względu na specyfikę kształcenia nie mają w ogóle możliwości wprowadzenia studiów w trybie online.

- Prowadzenie na wysokim poziomie kształcenia przyszłych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek, położnych, ratowników medycznych czy fizjoterapeutów wymaga bezpośredniego dostępu do nowoczesnej bazy naukowo-dydaktycznej, w tym m.in. do zaplecza klinicznego, jak również pracowni doskonalenia umiejętności praktycznych (tzw. centra symulacji medycznej). Dzięki tak kompleksowemu nauczaniu studenci będą lepiej przygotowani do wykonywania zawodu i rzeczywistego kontaktu z pacjentem - wyjaśnia Joanna Śliwińska, rzecznik prasowy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (59)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Poziom:

Jakie zwierzęta oprócz ryb żyją w Bałtyku?