Impreza już się odbyła
PATRONAT

Europejska Noc Naukowców

Czy światłem można rysować? Czy podpalone rzeczy zawsze płoną? Czy można zobaczyć powietrze? Przekonaj się o tym 25 września w Hevelianum podczas kolejnej edycji Europejskiej Nocy Naukowców. W programie widowiskowe eksperymenty z użyciem ognia, dymu i światła, mapping na ścianie 150-letnij Wozowni Artyleryjskiej i gra terenowa w świetle Księżyca.

Czy nauka to rzecz tylko dla profesjonalnych naukowców? Oczywiście, że nie! Przyjdź do Hevelianum i przekonaj się, jak można bawić się i uczyć jednocześnie. Co roku, w ostatni piątek września, we wszystkich krajach Unii Europejskiej jednocześnie odbywa się Europejska Noc Naukowców. Wtedy to nauka wychodzi z laboratoriów, warsztatów i pracowni do każdego chętnego, który chce się dowiedzieć, jak bezpośrednio wpływa ona na jego życie.

Spotkanie ognia z powietrzem i światła z ciemnością, a wszystko to podczas niezwykłego show w Europejską Noc Naukowców! Czy światłem można rysować? Czy podpalone rzeczy zawsze płoną? Jak nasz mózg widzi ścieżkę światła? I czy powietrze jest istotne, by doszło do zapłonu? A właściwie, czym jest powietrze i czy można je zobaczyć? Na te i inne pytania odpowiemy podczas pokazu, w którym nie zabraknie bogactwa barw, ognia, dymu i piany. zapowiada Bogna Pazderska, specjalistka ds. edukacji astronomicznej w Hevelianum.

Noc Naukowców rozpocznie się o godzinie 18:00 mappingiem ReKonstrukcje, który za pomocą dźwięku i obrazu opowie fascynującą historię architektury obronnej. Kto nie zdąży na 18:00, będzie mógł obejrzeć projekcję o godz. 19:00 lub 20:00.

Na mobilnej scenie, która stanie na głównym placu Hevelianum, o godz. 18:15 rozpocznie się ekscytujące science show. Spektakularne eksperymenty pozwolą widzom spojrzeć na otaczający nas świat okiem wciąż zadziwionego dziecka. Pokaz będzie powtarzany o godz. 19:15 i 20:15.

Pasjonaci zagadek będą mogli wziąć udział w grze terenowej Na ścieżce nauki. Dla każdego, kto ukończy grę i odkryje tajemne hasło, czekać będzie upominek (do wyczerpania zapasów). Dodatkowo, o godz. 21:00 odbędzie się losowanie nagród. Do zabawy można dołączyć w każdym czasie, między godziną 19:00 a 20:45. Jest też przygotowana alternatywna trasa na wypadek deszczu.

Udział we wszystkich wydarzeniach Nocy Naukowców jest bezpłatny, a bilety na wystawy stałe Dookoła Świata, Z Energią! i Łamigłówka będą kosztowały jedynie 5 zł każda.

Wdrożone procedury bezpieczeństwa minimalizujące ryzyko związane z zakażeniem koronawirusem, obejmują między innymi limit osób przebywających jednocześnie na wystawach. Będą one otwarte w godzinach 18:00-22:00, a goście wpuszczani na nie w odstępach czasowych, co pół godziny. Ponadto, dla komfortu i bezpieczeństwa zwiedzających, wszystkie często dotykane powierzchnie zostały pokryte specjalną powłoką, która usuwa bakterie, grzyby i wirusy.

PROGRAM