• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska "trójka" uczy najefektywniej. Licea w rankingu EWD

Wioleta Stolarska
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Na pierwszy miejscu wśród trójmiejskich szkół znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Na pierwszy miejscu wśród trójmiejskich szkół znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

Które liceum najlepiej i najefektywniej uczy w Trójmieście? Gdzie uczniowie robią największe postępy w nauce? Po raz kolejny według wskaźnika EWD na czele rankingu znalazło się III LO w Gdyni, zaraz za nim uplasowało się I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku, a na trzeciej pozycji V LO w Gdańsku. Dane dotyczące wskaźnika przyrostu wiedzy w ogólniakach, czyli tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej, w latach 2020-2022 opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.



Czy podczas wyboru szkoły kierujesz się rankingami?

EWD to wskaźnik efektywności nauczania w danej szkole, który pozwala zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Do jego wyliczenia wykorzystywane są dane egzaminacyjne dla trzech roczników maturzystów - tym razem pod lupę wzięto lata 2020-2022.

Wynik to efekt porównania wyników egzaminu maturalnego - czyli wyniku "na wyjściu" ze szkoły - z wynikami z egzaminu gimnazjalnego - czyli wynikami "na wejściu" do szkoły. Wskaźniki EWD służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Do publicznej wiadomości podaje się trzyletnie wskaźniki ze względu na większą rzetelność ich oszacowań zależną w dużej mierze od liczby danych. Poza tym wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół. Wskaźniki EWD z uwagi na sposób ich obliczania służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Co istotne, z powodu likwidacji gimnazjów w 2019 roku tegoroczne wyniki EWD są ostatnimi z serii tych, które porównywały wyniki matury krajowej z wynikami egzaminu gimnazjalnego. Jeśli w kolejnych latach analizy EWD nadal będą prowadzone, dotyczyć będą porównania wyników egzaminu ósmoklasisty w szkole podstawowej z maturą kończącą szkołę średnią.

Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022 Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022

Gdzie najlepiej i najefektywniej uczą licea w Trójmieście?



Po raz kolejny okazało się, że najbardziej efektywnie i najlepiej na Pomorzu uczą nauczyciele w III Liceum Ogólnokształcącym im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

- Łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych gdyńska "trójka" osiągnęła najwyższe wskaźniki EWD w Trójmieście i na Pomorzu, a także znalazła się w wąskim gronie kilku liceów o najwyższej wartości wskaźnika EWD w Polsce - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni. - Bez wątpienia wskaźnik EWD dla III LO w Gdyni byłby jeszcze wyższy, gdyby w obliczeniach uwzględniano wyniki maturalne z języka angielskiego oraz innych języków obcych (w III LO nauczane są poza językiem angielskim także języki: francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski), a przede wszystkim gdyby uwzględniano wyniki matury międzynarodowej, do której przystępuje i znakomicie zdaje 25 proc. wszystkich absolwentów gdyńskiej "trójki" z danego rocznika. W 2022 r. III LO w Gdyni ukończyło 203 absolwentów, którzy osiągnęli znakomite wyniki na maturze krajowej (163) organizowanej przez CKE - Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie (poprzez OKE-Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku) oraz na maturze międzynarodowej (40) organizowanej przez IBO - International Baccalaureate Organization - podkreśla.
Licea w Trójmieście z najwyższym wskaźnikiem EWD (okres 2020-2022):
  1. III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
  2. I Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 7,6
  3. V Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 6,6
  4. I Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,7
  5. II Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,4
  6. Gdańskie Liceum Autonomiczne 5,3
  7. II Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 4,5
  8. III Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,9
  9. ex aequo: VIII Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk, XX Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,8

Licea i technika z Trójmiasta w rankingu Licea i technika z Trójmiasta w rankingu "Perspektyw". Która szkoła jest najlepsza?
Licea (wybrane) o najwyższym wskaźniku EWD w Polsce - łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych:
  1. V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego - Kraków 13,6
  2. XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego - Warszawa 12,9
  3. XIII Liceum Ogólnokształcące - Szczecin 11,8
  4. VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV - Warszawa 11,1
  5. III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
  6. Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej - Wrocław 10,6
  7. XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, 2 SLO im. Pawła Jasienicy oddział Solec, II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku 10,4
  8. V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie 10,2
  9. XVIII LO im. Jana Zamoyskiego, Warszawa 10
  10. XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, VII LO im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, XVII LO im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Warszawie 9,5
  11. V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej 9,3
  12. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu, Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej Kielce 9
  13. Bednarska Szkoła Realna, VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie 8,9
  14. III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach 8,7
  15. I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie 8,6
  16. LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie 8,3
  17. XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Warszawie 8,2
  18. Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu 8
  19. II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza, Słupsk 7,8

W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    W tym roku szkolnym znowu będzie półtora rocznika. Pamiętajcie, żeby w razie czego złożyć podania też do innych, gorszycy szkół, bo znowu będzie kwik.

    • 34 2

    • (5)

      Tylko żeby było kim uczyć. Nieroby się pozwalniały i poszły do pracy gdzie indziej.

      • 4 26

      • @GD007

        A wiesz chociaż, jak wygląda praca nauczyciela, czy piszesz co Ci malutki rozum dyktuje ?

        • 14 2

      • Słusznie zrobili.

        Mam nadzieję, że nie będzie komu uczyć.
        PS Sam jesteś nierobem :)

        • 13 0

      • Ale to prawda (1)

        Mnóstwo nauczycieli się zwolniło a starsi przeszli na emeryturę. Są braki kadrowe, zastępstwa.

        • 11 0

        • i to jest najgorsze, zastepstwa, gdzie ci nauczyciele co obiecywali? Jaki poziom znowu bedzie?

          • 0 1

      • A to nie była ironia z tymi nierobami?

        Moim zdaniem ironia. Naprawdę są braki, nie ma nauczycieli albo są tacy 65 plus, którzy za chwilę odejdą na emeryturę

        • 8 0

    • (1)

      Nawet 2 roczniki. Dzieci, które z przymusu oświatowego poszły do szkoły w wieku 6 lat.

      • 5 3

      • Powiem bez kozery, że 3 roczniki. Nie przesadzajcie, co roku to sama śpiewka.

        • 5 4

    • Czy zostana utworzone nowe licea?

      • 0 1

  • Rankingi guzik warta tworza tylko korki w miescie !! (2)

    • 10 5

    • (1)

      Licealiści nie potrafią wsiąść do kolejki?

      • 2 1

      • za trudne widocznie

        • 4 0

  • Dziwne, od pozycji nr 7 pojawiają się już współczynniki ujemne czyli poniżej średniej w kraju. A przecież szkół są setki.

    Bardzo dziwne. Może uwzględniono tu estymację logarytmiczną ? Albo medianę równoważną pośrednią ?

    • 7 5

  • Bzdura (27)

    Rekrutują najlepszych i wydalają najlepszych wartość dodana zero. Mając takich uczniów nawet nie trzeba uczyć bo to ambitny , zdolny i pracowity uczeń sam to zrobi.

    • 71 10

    • Na tym właśnie polega elitarność tej placówki (4)

      • 10 5

      • polega na tym,ze jak się dziecko tam nie dostanie to idzie tatuś z mamusią, dowiedza sie co szkle akutat potrzeba i juz (3)

        masz dzieciaka w 3 LO. Tylko małe grono to olimpijczycy którzy ciągną szkołe w rankingach, reszta zasuwa a korki. Dla nich nie ma czasu czy opieki nauczyciela, tylko o tym sie nie mówi

        • 26 15

        • (1)

          Post typowego frustrata, którego dziecko nie dostało się do tzw. dobrego liceum i teraz wylewa swoją żółć na forum.

          • 7 19

          • ukończył z bdb lokatą i z matura międzynarodową. Zabolało??

            • 1 1

        • Bez przesady, korkanci są wszędzie, w każdym lo.

          Byłem w trójce 3LO w Gdyni, bez korków poza 4 lekcjami przygotowującymi do egzaminu wstępnego na studia. To były czasy kiedy matura sobie a egzamin był sobie. A czasami dzieciaki chodzą na korki żeby przygotować się do dodatkowego egzaminu z języka, którego nie ma w szkole, albo też żeby nauczyć się czegoś nowego.

          • 2 1

    • (10)

      Dokładnie.. nie sztuką jest uczyć olimpijczyka. Spróbuj taki wynik wykręcić mając przeciętnie lub mniej zdolne dzieci, z orzeczeniami, dysleksjami itp.

      • 43 5

      • Opinia wyróżniona

        Wskaźnik EWD czyli czytanie ze zrozumieniem (5)

        Wynik egzaminu maturalnego jest lepszy od wyniku egzaminu gimnazjalnego, a to oznacza, że nauka w tej szkole jest efektywna.

        • 29 6

        • Otóż to wcale z tego nie wynika.

          • 4 2

        • ciekawe i bardzo niewiarygodne (2)

          Sęk w tym, że większość uczniów i uczennic, którzy dostają się do Gdyńskiej "trójki" ma 100% z egzaminu (teraz ósmoklasisty) w przynajmniej jednego przedmiotu. Jakim więc sposobem mogą uzyskać 11 % EWD?

          • 7 4

          • no właśnie, racja

            • 0 2

          • na biol-chem do 3 lo trzeba mieć ok 220 punktów

            • 1 0

        • jak wogole mozna porownywac wyniki egzaminu gimnazjalnego z maturalnym 8 +4 ? Bzdura totalna . Dopiero porownanie rownorzednych szkol czyli 8 +4 da moze wyniki porownywalne

          • 1 3

      • A kto zabrania innym publicznym szkołom przyjmować i uczyć olimpijczyków ?

        • 6 2

      • no właśnie jest wielką sztuką być nauczycielem takiego Olimpijczyka...

        • 4 0

      • Uczenie olimpijczyka to też więcej roboty, takie dzieciaki mają większą wiedzę, wymagania i trzeba ich przygotować do (1)

        Z tym słabymi człowiek rzeźbi w koło to samo, a dla zdolnych trzeba posiedzieć i przygotować coś ekstra.

        • 5 1

        • i daletgo dla reszty zwykłych uczniów nie ma czasu. Chodzą grupkami na korki

          • 0 0

    • korki (5)

      Nie wiem na czym to polega, ale mnie zraziła do tych TOP LO informacja, że dzieciaki z tych liceów potrzebują korków ! O co tu chodzi ? Rozmawiam z rodzicami, których dzieciaki poszły do opisywanych LO i okazuje się, że od pierwszej klasy płacą za korepetycje ? To straszne ! Nie tyle przeraża mnie, że dzieci chcą korepetycji, ale jaka musi być atmosfera w szkole, skoro wszyscy od rana do wieczora "kują" ! Poza tym jest jeszcze jedna sprawa, która mnie nie przekonała do tych szkół, znam niejednego ucznia, który skończył TOP LO i niestety nie wie co ze sobą zrobić ! Według mnie , jeśli do matury nie miał możliwości rozwijania swoich zdolności, zainteresowań (bo nie miał czasu) to w wieku 19 lat nie bardzo wie co dalej ! Takie jest moje zdanie, poparte doświadczeniem. Mam trójkę nastolatków, ostatni z nich w tym roku rozpoczął liceum (dodam, że wybrał sobie sam i dostał się do pierwszego wyboru, a nie jest to TOP , chociaż faktycznie jest w czołówce liceów). Wszyscy mają jakieś swoje hobby poza szkołą i są w tym dobrzy. Każdy z nich ma pasję, dzięki temu bez problemu przetrwali pandemię. I nie chodzą na żadne korki, po prostu trzymają swój poziom i jakoś to im wychodzi. Są ukierunkowani, a resztą się nie przejmują. Czy trzeba coś więcej ? TO działa. Najstarszy jest na informatyce, więc wcale nie musiał wydziwiać ze szkołą średnią, ważne są prawdziwe zainteresowania , bo wówczas dziecko samo się uczy i to uczy się tego co lubi. Oczywiście rodzice muszą nadążyć za rozwojem dziecka i zapisać je na zajęcia o które prosi w wieku 7, 10, czy 14 lat, wówczas wszystko idzie sprawnie jeśli jest zgodne z zainteresowaniami młodego człowieka. Krótko mówiąc , jeśli czegoś nie lubi to nie wpychajcie go rodzice do tego pociągu ! To i tak nie ma sensu, a sukcesem będzie jeśli w dniu matury będzie wiedziało "co dalej" i tego Wam rodzice życzę.

      • 21 5

      • A co jeśli dziecko ma zainteresowania, które można zrealizować w takiej lepszej szkole? Tak też bywa. (1)

        Skończenie dobrej szkoły niczego nie gwarantuje, trzeba jeszcze wiedzieć co dalej. Pracuję na uczelni i wiem, że zagubieni bywają studenci po różnych szkołach, tych lepszych i tych gorszych. Zresztą to normalna kolej rzeczy, nie każdy wie co by chciał robić, niektórzy zmieniają wybór po roku studiów, niektórzy po kilku latach. Niektórzy robią przerwę miedzy pierwszym a drugim stopniem, a po niej zmieniają kierunek. Nie zawsze człowiek wie co chce robić, bywa, że ktoś rzuca wszystko po 10 latach pracy i wyjeżdża na południe Europy rozkręcić biznes nie związany z wcześniejszymi zainteresowaniami. A bywa, że ktoś z tytułem mgr inż uczy języka obcego w szkole Hiszpanii, a w wolnych chwilach kończy doktorat z dawnego kierunku studiów.

        • 4 0

        • tez prawda, dużo młodzieży chce sie zmierzyć z innymi to sie nazywa wspolzawodnictwo, dlatego ściślejsza specjalizacja kierunkow powinna byc dopiero po 1 roku nauczania , żeby dziecko sie zorientowalo czy nadąża czy jednak chce sie przenieśc do innej szkoły

          • 0 0

      • nie tylko korków ale tez korzystakja z antydepresantów ale nie wiem na ile to prawda

        • 1 3

      • to prawda , nie wiedza na jakie studia iśc

        • 1 0

      • potrzebują korków i psychologa - bo biorą udział w wyścigu szczurów (najpierw w szkole, potem w pracy)

        • 0 1

    • Inczej sie uczy w szkole gdzie uczen jest zmotywowany

      a gdzie indziej gdzie jest niewolnikiem. Jak w pracy...

      • 11 0

    • Powinieneś być ministrem (3)

      Czyli wg ciebie słabsze w rankingach szkoły uczą lepiej tylko uczniom nie wychodzi na maturze? Problem jest trochę bardziej złożony niż ci się wydaje. Ale miałeś prawo dołożyć swoje trzy grosze -niewiele to warte, ale zawsze masz swoje zdanie

      • 4 3

      • słabsze (2)

        Co znaczy słabsze ? Szkoła w której jest kilku bezpaskowych uczniów , a raczej bezkonkursowych ma niższy ranking, ale są tam też uczniowie, którzy biorą udział w wielu konkursach i zdaja na studia . Po prostu nie cisną ze wszystkich przedmiotów, a mają konkretne zainteresowania, dlatego dostają się na SWÓJ kierunek studiów, bo mają szeroką wiedzę na ten temat. Po co informatykowi celujący, czy bardzo dobry z biologii ? z geografii ? Po co człowiekowi, który jest językowy i kocha obce języki ... fizyka, chemia na poziomie TOP ! Na tym polega mądrość szkół z bardzo dobrą średnią, ale nie TOP , porozmawiaj z sąsiadami to się sprawdza ! Mam wielu znajomych, którzy już są po etapie liceum i niestety nie przekonali mnie do TOP LO, mało tego młodzież też ma swoje zdanie, też słucha i wie co się dzieje w TOP i ... jakoś nie garną się , a ci którzy tam są to właśnie ci za których decydowali rodzice. Smutne ale na dzień dzisiejszy prawdziwe.

        • 6 1

        • (1)

          Ten ranking nie sprawdza takich uczniów, bo nikt nie zdaje matury z biologii czy z fizyki, jeżeli jest uzdolniony językowo i na odwrót, uczniowie zainteresowani biologią czy chemią nie będą zdawać matury z historii. A ten ranking porównuje wyniki matur.

          • 5 0

          • Z tym językami to pudło.

            Uzdolnione językowe dzieciaki uczą się w klasach z maturą międzynarodową, zdają często egzaminy z innych przedmiotów.

            • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    W teorii obiektywny wskaźnik, w praktyce cierpi na to samo co zwykłe patrzenie na wyniki.
    Uczniowie z ambicjami są nadreprezentowani w szkołach, o których jest opinia, że dobrze uczą, co sprawia że osiągane wyniki są lepsze.

    Z drugiej strony jeśli jesteś uczniem z ambicjami/rodzicem to jakie lepsze kryterium.

    • 72 3

    • technikum

      • 4 3

    • W praktyce też obiektywny. Może go nie zrozumiałeś... (4)

      Np. II i XX LO z Gdańska mają prawie identyczne wyniki z matur z matmy (ok 112% średniej). Ale jeśli chodzi o EWD to II jest na 0, a XX na +5 - co znaczy, że uczniowie tej drugiej znacząco podnieśli swój poziom w stosunku do średniej z punktu startowego jakim był egz. 8 klasisty. Innymi słowy do XX trafili uczniowie obiektywnie gorsi z matmy, ale po 4 latach dorównali do tych z II.

      • 15 2

      • (3)

        Dokładnie tak - do 2 liceum trafili uczniowie, którzy już są zdolni ze sprawdzanych przedmiotów, którzy już mają dobre wyniki w nauce i chcę to kontynuować. A do XX trafili uczniowie z gorszymi wynikami w szkole podstawowej, a nauczycielom udało się podciągnąć poziom.

        • 5 0

        • (2)

          I byłoby to prawdziwie, gdyby nie fakt, że wg artykułu II liceum ma wskaźnik +4,5, a XX ma wskaźnik +3,8

          • 2 0

          • To chyba usredniony wynik. (1)

            Na stronie cke można sprawdzić wyniki dla poszczególnych przedmiotów.

            • 4 1

            • I znalazłem.W tm roku rozszerzona matma w 20 lo znacznie gorzej niż w 8 lo, nabór maja lepszy.

              • 0 0

  • a po lekcjach czwórkami ida

    licealiści 3 na korki na ul. Legionów

    • 38 3

  • OMG a gddzie VILO z Gdyni? (1)

    Na prawdę tak upadła ta szkoła? :( szkoda...

    • 10 0

    • Może

      trochę jak Topolowa, mniejsza śruba, a większe podejście na zasadzie 'to tobie ma zależeć na ocenach i od ciebie zależy, co wyniesiesz z tego etapu edukacji'. Nie wychodzi w rankingach, ale po LO masz jeszcze siłę na dalsze życie.

      • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    Wyścig szczurów zaczyna się już w podstawówce (13)

    Napędzanie dzieci na to aby dostały się do jak najlepszego liceum, bo to zapewni im lepszą przyszłość jest bzdurą. Kończyłem mat-fiz w viii lo gdzie poziom matematyki był mega wysoki. Okazało się że nie mam predyspozycji do bycia umysłem ścisłym i i tak na PG nie dałem sobie rady. Lepiej odkrywajcie w swoich dzieciach konkretne umiejętności i talenty (dyscyplina sportowa, zdolności manualne, informatyka, elektronika itd.) i stawiajcie na rozwój i zainteresowania w jednej, konkretnej dziedzinie. Dziecko w przyszłości nie będzie pracować jako "matematyk" czy "humanista", tylko będzie miało pracę albo działalność związana z konkretną branżą i wąską specjalizacją. Można zarabiać duże pieniądze ze średnim wykształceniem po technikum, wystarczy być dobrym w jednej wąskiej dziedzinie.
    LO nie zapewnia zawodu, daje dużo gorszy start w dorosłość dla dzieci które nie są wybitnie uzdolnione w przedmiotach ścisłych. Po klasie humanistycznej w LO perspektywy na rynku pracy są naprawdę marne... Nie napędzajcie swoich dzieci na szczurzy kołowrotek, nie wywierajcie na nich ciągłej presji i oczekiwań aby były ciągle najlepsze, nie ciśnijcie na siłę na masę zajęć dodatkowych, szkoły muzyczne itd. To bardzo źle odbija się na ludzkiej psychice i to wychodzi po wielu latach. Lepiej pozwolić dziecku na więcej wolności i samodzielności wspierając w tym czym naprawdę się interesuje i co mu wychodzi.

    • 220 13

    • popieram (3)

      Dokładnie tak. Bardzo trafna wypowiedź. Dzieci szczęśliwe to nie te, które pędzą , żeby uszczęśliwić rodzica. Rozmawiajcie z nimi, pytajcie i doradzajcie, a nie kierujcie według swoich niespełnionych marzeń.

      • 35 1

      • Popieram również

        Rozsądek ponad wszystko.
        Najbardziej psują edukację politycy i ....rodzice z przerostem ambicji. A potem problemy, psycholog, psychiatra,próby samobójcze.
        Rozmawiajcie z dziećmi

        • 31 0

      • A co zrobić jeśli dziecko samo sobie wybierze takie liceum? (1)

        To się zdarza, ja wiele lat temu wybrałem 3LO w Gdyni i sam się uczyłem do egzaminu, to był mój wybór nie rodziców. Mama tylko popytała nauczycieli, nigdy nie pokazała, że się martwi, że coś mi się nie uda. Wtedy można było wybrać tylko jedną szkołę, a potem jeden kierunek studiów.

        • 19 0

        • Zawsze wspierać. Nigdy nie opowiadać głupot, że się bankowo uda. I jeszcze jedno. Trzeba swoje dziecko znać. A bez poświęcania jemu czasu to niemożliwe do osiągnięcia.

          • 7 0

    • (3)

      Z pierwszą częścią komentarza się jak najbardziej zgadzam, ale z drugą częścią już nie. To właśnie zajęcia dodatkowe rozwijają najbardziej zainteresowania, poprawiają umiejętności językowe, a szkoła muzyczna rozwija nie tylko umiejętności czysto muzyczne, ale także rozwija umysł i ogólne możliwości intelektualne.

      • 12 8

      • Mi 12 lat szkoły muzycznej podarowało depresję, przeładowanie informacjami, brak czasu na rozwój emocjonalny (2)

        Spędzanie kilkunastu godzin dziennie w ławce (szkoła+ szkoła muzyczna) to zbyt duże obciążenie dla dziecka. To więcej niż dorosły człowiek spędza w pracy. Nieraz wracałem do domu po 21 - do lekcji i spać. A gdzie czas na moje zainteresowania, relacje z rówieśnikami, zabawę? Zabieranie dziecku dzieciństwa i okresu dojrzewania w imię "rozwoju umysłu i możliwości intelektualnych" jest chore. Dzieci przeładowane zajęciami dodatkowymi nie mają czasu wolnego, nie mają kiedy nauczyć się nawiązywac relacji z płcią przeciwną, są na straconej pozycji w świecie dorosłych. Całe to obciążenie wychodzi potem w życiu dorosłym pod postacią depresji, niskiego poczucia własnej wartości i innych problemów psychologicznych. A wszystko to w imię rozwoju intelektualnego... Zastanówcie się ludzie co jest dla was ważniejsze, szczęście dziecka czy spełnianie własnych ambicji. Bo w większości przypadków to niestety jest ze sobą sprzeczne i kończy się tragicznie. Większość moich znajomych ze szkoły muzycznej nie chciało tam chodzić, tylko matki ich zmuszały, tak jak mnie...

        • 30 5

        • Szkoła muzyczna i rozwój intelektu.... Jakoś tego nie widzę.

          • 3 2

        • edukacja muzyczna

          A kto powiedział, że muzycznie można się rozwijać tylko w szkole muzycznej ? Jasne, że trzeba chodzić do normalnej szkoły, a na zajęcia muzyczne można się zapisać, raz w tygodniu pobawić się muzyką, a jeśli się spodoba, to później dziecko może zdecydować, czy to będzie jego kierunek zainteresowań.

          • 1 1

    • masz rację (1)

      Zostałem lekarzem, mam 40 lat, ale dzis widzę ,ze byłbym lepszym aktorem filmów dla dorosłych. Co zrobic , w czasie sie już nie cofnę.

      • 8 1

      • Kocham Cię ;)

        Jakiś namiar na pana doktorka, będę uczęszczać i nawet zapłacę te 200 za wizytę ;)
        Ja w budżetówce, ale aktorka byłaby prima sort!
        Juz nie będzie...
        Ech

        • 6 1

    • I kropka.

      Pięknie napisane, nie trzeba być super ze wszystkiego, bądź najlepszy w jednej dziedzinie i to rozwijaj.

      • 7 0

    • Ale to wynik ułomności Twoich starych.

      • 1 0

    • przykro mi ze nie dałeś rady,

      • 0 0

  • Polecam nr 63 z wrzeszcza.corka skaczyla i teraz jest pomocnikiem magazyniera (1)

    • 11 0

    • a to jest inna przyczyna, moze nie ma tak duzo miejsc pracy w trojmiescie jak mówia statystyki?

      • 1 0

  • szkoły średnie, są tak niedoinwestowane, ze niektore jak z lat 30tych nadal wygladaja. (1)

    urzad kupuje nikomu niepotrzebne rondo za 11 baniek za zad..u , a nie moze ławek i krzeseł w szkołach kupić.

    • 32 1

    • nie urząd, a samorząd

      Trzeba jeszcze wiedzieć co to jest budżet, środki publiczne i planowanie budżetu. Trzeba usiąść poczytać jakie są wytyczne rządu, dla samorządu, jaka część pieniędzy może być przeznaczona na oświatę, jaka na infrastrukturę itp. Są środki unijne na konkretne cele i jeśli nie na g*wniane rondo to na nic, ale żeby to wiedzieć to trzeba wykazać minimum zainteresowania w temacie, ale niektórzy tylko potrafią napisać, bo urząd mógł kupić to, a nie tamto...
      Proponuję pójść do pracy w Urzędzie- tylko pić kawę- bo za to płacą ludziom pracującym w urzędzie i rozdysponować środki wg takich mądrości- nie trzeba wielkich umiejętności do tego by brać wypłatę za to że urzędnik tylko siedzi i parzy sobie kawę i jest po to by robić na złość "petentom" ;P

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Kultura wzmacnia. kultura krzepi! Bałtyckie Perły Kultury

warsztaty, spotkanie, konsultacje

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

W jakiej gdańskiej dzielnicy znajduje się najwięcej pomników przyrody?

 

Najczęściej czytane