• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gimnazja trójmiejskie, które nauczają efektywnie. Ranking

Katarzyna Mikołajczyk
13 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt. Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt.

Raport na temat wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla gimnazjów pokazuje wkład trójmiejskich szkół w wyniki nauczania, w oparciu o porównanie osiągnięć ucznia na początku i na końcu nauki w danej szkole. Sprawdziliśmy, które gimnazja w Trójmieście uczą najefektywniej zgodnie z danymi opublikowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych.



Czy wybierając szkołę dla dziecka kierujesz się jej pozycją w rankingach?

Metoda EWD pozwala określić rozwój uczniów w zdobywaniu wiedzy i polega na zestawieniu umiejętności, z jakimi przyszli do szkoły uczniowie, z wynikami, z którymi opuszczają jej mury.

O EWD pisaliśmy w kontekście oceny efektywności pracy trójmiejskich liceów w styczniu 2015 r.

Wskaźnik EWD ilustruje postępy

Do czego mogą się przydać informacje o EWD? Dzięki nim rodzice i uczniowie mogą dowiedzieć się, która szkoła naucza najbardziej efektywnie i gdzie wyniki z egzaminów końcowych wypadają najlepiej. Żeby jednak móc sugerować się danymi z EWD, trzeba mieć pewną wiedzę na temat ich działania.

- Wskaźnik EWD pokazuje, czy w danej szkole uczniowie zrobili większy/mniejszy postęp niż w innych szkołach o podobnym składzie uczniowskim ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne. Ten postęp, nawet relatywnie duży, w przypadku słabszych uczniów, nie musi gwarantować miejsca w najlepszym liceum w mieście, ale większy postęp zwiększa szansę na lepszą szkołę - tłumaczy dr Ewa Stożek, lider Pracowni EWD Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. - Te dwa wskaźniki (EWD szkoły i procent sukcesów rekrutacyjnych) nie mogą być ze sobą powiązane także dlatego, że do rekrutacji wykorzystuje się głównie wynik egzaminacyjny, a EWD pokazuje wkład szkoły w ten wynik, a nie jego wysokość.
Wysokie EWD to nie wszystko

Wysoki wskaźnik EWD nie oznacza automatycznie pierwszego miejsca szkoły w rankingach opartych na wynikach egzaminów.

- Wkład szkoły w wynik egzaminacyjny może być podobnie wysoki w szkole z uczniami o niskich wynikach na sprawdzianie, jak i w szkole z uczniami wybitnymi - tłumaczy dr Ewa Stożek. - Model jest tak skonstruowany, że nie faworyzuje żadnej z tych szkół - prawdopodobieństwo zdobycia wysokiej EWD jest takie samo. Praktyka pokazuje jednak, że w szkołach słabszych trudniej jest ją uzyskać.
Wyniki osiągnięte przez trójmiejskie gimnazja pokazują, że wysoki wskaźnik EWD w tym wypadku idzie w parze z osiągnięciami ich uczniów na egzaminach końcowych.

10 gimnazjów trójmiejskich z najwyższym wskaźnikiem

Zdecydowanym liderem w rankingu EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, mieszczące się przy ul. Osiek. Ogólny wynik, jaki zdobyła szkoła wynosi 18,2 pkt (z czego 7 punktów stanowią przedmioty humanistyczne, a 11,2 matematyczno-przyrodnicze). Równie imponujący wynik, bo 18,9 pkt, szkoła osiągnęła w poprzednim trzyletnim okresie (2012-2014) przeanalizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Na drugim miejscu, z wynikiem 15,8 pkt uplasowało się I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku. Szkoła prowadzona przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zdobyła 6,8 pkt z przedmiotów humanistycznych oraz 9 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Niewiele słabiej wypadła ona we wskaźnikach z lat 2012-2014, zdobywając wówczas w sumie 13,4 pkt.

Ostatnie miejsce na podium przypadło też Gimnazjum im. Św. Jana de la Salle w Gdańsku. W okresie 2013-2015 szkoła uzyskała 15,7 pkt - 6,5 za część humanistyczną i 9,2 za matematyczno-przyrodniczą. Według wskaźników EWD za okres 2012-2014 szkoła osiągnęła wynik 13,1 pkt.

Warto też wspomnieć o szkołach spoza podium, które wciąż dobrze wypadły w raporcie EWD. Dobrymi wynikami mogą pochwalić się też takie szkoły, jak: Gimnazjum nr 24 w Gdyni z łączną liczbą punktów 15,6 pkt (5 pkt za część humanistyczną, 10,6 za matematyczno-przyrodniczą), Publiczne Katolickie Gimnazjum w Gdańsku, wchodzące w skład Zespołu Szkół Katolickich im. Św. Kazimierza, z wynikiem 14,2 (część humanistyczna 5 pkt, część matematyczno-przyrodnicza 9,2 pkt). Na szóstym miejscu znalazła się kolejna szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego, III Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, które zdobyło 14,1 pkt, w tym 4,5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 9,6 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dalej mamy II Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, z wynikiem 13,2 pkt (przedmioty humanistyczne 4,7, a matematyczno-przyrodnicze 8,5 pkt). Na ósmym miejscu mamy Gimnazjum Katolickie przy parafii św. Andrzeja Boboli w Gdyni z 10 punktami (2,5 pkt za przedmioty humanistyczne i 7,5 pkt za matematyczno-przyrodnicze). Na 9. miejscu znalazła się szkoła katolicka z Gdyni, niepubliczne Gimnazjum Jezuitów z wynikiem 9,8 pkt (szkoła zdobyła 3,6 pkt w części humanistycznej i 6,2 w matematyczno-przyrodniczej), a 10. miejsce zajęły ex aequo: Gimnazjum nr 33 z Gdańska i Sopockie Autonomiczne Gimnazjum z wynikiem 8,1 pkt (Gimnazjum nr 33 zdobyło w części humanistycznej 2,6, a 5,5 w matematyczno-przyrodniczej, natomiast szkoła z Sopotu odpowiednio: 2,1 i 6 pkt).

Korzystając z zestawienia EWD warto pamiętać, że jest ono narzędziem przeznaczonym przede wszystkim dla dyrektorów szkół i nauczycieli, którym interpretacja wyników punktacji pozwala wyciągnąć wnioski co do ich pracy i ewentualnych zmian, które należałoby wprowadzić.

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • (4)

    Tak tak ... Wyścig szczurów niedługo zacznie się na etapie prenatalnym. Kiedyś po szkole rzucałem plecak w kąt i do zmroku kopałem piłkę z kumplami, dziś dzieciaki z ambitnych szkół maszerują z jednych zajęć dodatkowych na drugie a potem nos w zeszyty i łóżko. Nie zazdroszczę takiego dzieciństwa

    • 148 11

    • (1)

      no nie bez przesady, wcale tak nie jest. Może nie kopią piłki, ale zapewniam Cię, że popołudniami się nie uczą (albo bardzo rzadko). Są komputery, książki, zabawki, filmy itp.

      • 4 30

      • Zapewniam cię (patrząc na obciążenie moich dzieci pracami domowymi), że pracy po zajęciach jest dużo. Mnóstwo dzieciaków dodatkowo chodzi na korepetycje i koniec końców dzień rozgrywa się między nauką, jedzeniem i spaniem

        • 14 0

    • Ja za swoich lat nauki podstawowej to gała po szkole i w kwadrata się też grało a dziewczyny grały w gumę albo razem w zbijaka się też grało Piękne czasy to były.
      Teraz to takie no-live zgroza.
      Komputery były owszem Commodore 64 Amiga 500 albo PC486 to było coś ok a nie to co teraz.

      • 21 1

    • dziś dzieciaki z ambitnych szkół maszerują z jednych zajęć dodatkowych na drugie

      dziś (niektóre) dzieciaki mają okazję pograć w piłkę pod okiem trenera, potem popływać na basenie itp.

      • 6 2

  • a dlaczego nie podało trojmiasto.pl (5)

    ile do tych wzorcowych gimbaz chodzi uczniów i ile poddanych jest ocenie ? Bo łatwo wyselekcjonować 12 osobowe klasy i tylko na nich się skupić i poddać EWD

    • 89 4

    • Antyszczur (3)

      Warto zwrócić uwagę, że EWD niejako z definicji zakłamuje w dół wyniki szkół, w których przyjmuje się bardzo dobrych uczniów, bo ciężko dla nich uzyskać istotną "wartość dodaną". Nie jest to zatem ranking szczególnie poważany przez rozumnych, bowiem pełny obraz dostaje się, biorąc pod uwagę także wyniki w olimpiadach przedmiotowych. Pani redachtor powinna się o tym wiedzieć lub się dowiedzieć, ale niestety z kompetencjami jest tu zwykle na bakier.

      • 13 2

      • Zapominasz, że na etapie gimnazjum (2)

        młodzież ma jeszcze sporą wiedze i umiejętności do przyswojenia. Ci którzy wychodzą z podstawówki z wysokim wynikiem, maja też znacznie wiekszy potencjał do przyswojenia kolejnej partii wiedzy.
        I to własnie z przedmiotów matematyczno -przyrodniczych - tam opanowanie kolejnej partii materiału bez znajomości poprzedniej, jest często niemożliwe.

        Ranking okupują szkoły "prywatne". Nic dziwnego, dostają lepszy narybek i do tego prowadzą mniejsze klasy .
        szkoły z czołówki rankingu EBD są też w czołowce konkursów przedmiotowych.

        • 9 1

        • guzik prawda (1)

          najkrocej moze tak ci to wytlumacze - skoro rekrutujesz najlepsza mlodziez do gimanzjum - na dzien dobry znajaca angielski na poziomie takim, ktory wymagany jest w normalnych szkolach na koniec gimnazjum - to niestety nie wykazesz zadnego postepu w ramach wskaznika EWD - bo ten oparty jest na wynikach ocen z egzaminow panstwowych ( punktem odniesienia jest program obowiazujacy wszystkich ). Nawet jesli w ramach edukacji mlodziez nauczy sie czegos ponad program nauczania to ten cudowny EWD tego nie wychwyci - bo opiera sie na wynikach egazminow. Krotko mowiac miara EWD jest delta pomiedzy wynikami na egzaminie 6-sto klasisty i egzaminie gimnazjalnym. Skoro do gimnazjum przyjmujesz najlepszych z wynikami z egazminu 6-sto klasisty na poziomie 100% to niestety ale w przypadku gdy na egzaminie gimnazjalnym nadal osiagna 100% to szkola w ramach EWD wypadnie fatalnie...... Podsumowujac ta metryka jest do d...

          • 3 1

          • To prawda

            Z jednym pytaniem- jak egzamin na koniec szkoły podstawowej ma wychwycić, że uczeń opanował materiał na poziomie gimnazjum - skoro nie wychwyci tego, czego uczeń nauczył sie ponad program?

            A drugie pytanie- to dlaczego jest duża korelacja pomiędzy wynikami EWD a liczbą laureatów konkursów przedmiotowych, a także skuteczną rekrutacją do szkół ponadgimnazjalnych z wysokim progiem punktowym.

            • 4 0

    • nie wymagajmy za wiele

      A moze redaakcja wlasnie te gimnazaja konczyla? :P

      • 5 3

  • (12)

    Biedne dzieci z Osieku - presja i oczekiwania rodziców wobec nich są tak wysokie , że potem dzieciaki palą papierosy co przerwa za garażami bo nie potrafią znieść presji

    • 57 11

    • aha (2)

      W przeciwieństwie do uczniów innych szkół, którzy w czasie przerw czytują starożytnych filozofów i dyskutują o literaturze Oświecenia.
      Jasssne.

      • 19 3

      • (1)

        Hehe bez kitu. Jakieś niekulturalne i stłamszone te dzieciaki z Osieka :o

        • 3 1

        • Taka cena za spełnianie marzeń rodziców ... hehe bez kitu.

          • 2 0

    • Nie podali też, ilu spośród tych rzekomych geniuszy (6)

      już leczy się psychiatrycznie lub korzysta z pomocy psychologa.

      • 6 7

      • (5)

        Ale wiesz, znasz, widziałeś, czy masz ból że Cię nie stać?

        • 4 3

        • (2)

          Porozmawiaj szczerze z dzieckiem bo może już napisało w tej sprawie do Ciebie parę listów tylko boi się Twojej reakcji i trzyma je gdzieś skitrane.
          Bo to co ci się wydaje faktycznie może tylko się wydawać.

          • 1 4

          • (1)

            Zapewniam że moje dziecko się nie boi ze mną rozmawiać i nie pisze ukradkiem listów. Ale jeśli masz takie doświadczenia... cóż, współczuję.

            • 0 1

            • Zaczekaj trochę.

              • 0 0

        • Jedyne co widzę to to że rodziców nie stać na 3 zł za parkowanie - więc ciach nowy leksus na trawniku bo żydzi jeden z drugim na parkometr. No a dzieci odwozi się pod same schody szkoły oczywiście.

          • 9 0

        • Akurat wiem bardzo dobrze.

          • 1 1

    • papierosy to najmniejszy problem

      leki i dopalacze

      • 0 0

    • Jak by co to garaże nieaktualne

      • 0 0

  • dlaczego (5)

    Nie ma w rankingu punktów za "dodatkowe lekcje= korepetycje" po lekcjach które niestety dzieciaki z prywatnych szkół też biorą;
    ==dlaczego nie ma ujemnych punktów za poprawianie do skutku sprawdzianów, gdy w publicznych szkołach można poprawić 1 sprawdzian na semestr z danego przedmiotu
    == dlaczego niektórzy mniej "wybitni" dostają propozycje nie do odrzucenia zmiany szkoły bo tutaj nie pasują
    itd.; itp

    • 50 12

    • sprawdziany są nieistotne, oceny końcowe też nie. Można mieć bardzo słabą ocenę końcową z przedmiotu, a bardzo dobrze napisać z niego egzamin końcowy.

      • 9 0

    • (1)

      Dzieciaki z prywatnych nie muszą brać korepetycji, bo szkoła im zapewnia zajęcia dodatkowe, jeśli jest taka potrzeba. Każda szkoła powinna mieć taką opcję, bo niektórych rodziców nie stać. A niektórym dzieciakom się po prostu nie chce.
      Co do rzeczy mają sprawdziany i ich poprawianie? Nie liczy się ocena, ale to, co ma się w głowie - egzaminy końcowe.

      • 1 3

      • Nie muszą? Ale biorą

        Uczę angielskiego,znajoma dla swojego dzieciaka z podstawówki z Osieka oprócz wielu lekcji w szkole chciała dla niego korki w sobotę, bo " inni rodzice też posyłają". Poradziłam jej zmianę szkoły. Zresztą, przyznała, ze sama o tym myślała, bo tata był "małym prezesem". I dziecko miało problem i dziećmi "dużych prezesów".
        O ja p.......
        Cieszę się, że tam nie uczę. Tam dopiero nauczyciel rozumie w pełni słowo ASERTYWNOŚĆ.

        • 1 0

    • jest dokładnie tak

      właśnie zabrałam dziecko z jednej z tych szkół

      • 0 0

    • 1 sprawdzian na semestr? Od kiedy?

      Chodziłem do gimnazjum publicznego i wszyscy mogli poprawiać tyle sprawdzianów, ile chcieli, oceny 1, 2, 3, mnie nawet pozwalali poprawiać czwórki. Później chodziłem do jednej z najlepszych szkół średnich (publicznych) i też można było poprawiać każdy sprawdzian, ale tylko pały. Nie przypominam sobie, by ktokolwiek z mojej klasy dostał propozycję zmiany szkoły, a byli tacy, którzy z przedmiotów rozszerzonych zbierali pały. Skończyło tyle osób, ile zaczęło, wszyscy z dobrymi wynikami. Wszyscy są na niezłych kierunkach i dobrze sobie radzą. Ciekawi mnie, skąd wy bierzecie te teorie spiskowe? :))

      • 0 0

  • rankingi (5)

    jak można porównać testy w szkole prywatnej która przygotowuje mało uczniów ze szkołą państwową która kształci o wiele więcej uczniów, przy tylu uczniach co ma szkoła prywatna to powinny pisać testy na 100% i wyrywać wszystkie nagrody w konkursach olimpiadach. Niezła reklama na prywatnych rodzice płacąc czesne płacą za publikacje i rankingi. Szkoły państwowe mają o wiele bardziej zdolnych dzieciaków!!!

    • 45 21

    • Czyżby? (1)

      Jeśli Ty, jako absolwentka, masz być tego przykładem, pisząc "Szkoły państwowe mają o wiele bardziej zdolnych dzieciaków!!!" to gratuluję. Więcej mądra jesteś niż wszystkie.

      • 16 4

      • "Więcej mądra jesteś niż wszystkie." - nie rozumiem , wszystkie, ... ale wszystkie co czy może kto ?

        • 1 1

    • Absolwentka od zdolnych dzieciaków (1)

      Czasami lepiej przemilczeć niż obnażyć własną głupotę... przeczytaj raz jeszcze to co napisałaś :( Tylko nie jestem pewien czy to ma jakiś sens :(

      • 10 0

      • Ja zrozumiiałem a Ty jak nie masz prawidłowo napisane to nie kumasz ?!?! A co z wtrąceniami angielskimi też nie kumasz czy to juz bardziej.
        Sorki czaj o co komon - to nie lekcja języka polskiego - a jak Ci brakuje szkoły to idź na uniwesytet dla emerytów , pewnie wtopisz się w tłum.

        • 0 7

    • Szkoła nie uczy. Dziecko uczy się w domu. W gimnazjach jest niski poziom, więc czy ktoś chodzi do prywatnej, czy publicznej, nie zrobi to różnicy. Jeżeli jest zdolne, to nauczy się tego samego. Jeżeli nie może się nauczyć, bo przeszkadza mu 30-osobowa klasa, to widocznie jest za głupie.

      • 0 2

  • To nie jest zasługa nauczycieli (1)

    tylko uczniów,którzy uczą się do późna w nocy i chodzą na korepetycje dzięki ciężkiej pracy rodziców.

    • 39 11

    • Czyli nauczyciel jest na lekcji niepotrzebny mówisz?

      Ja zawiadomiłabym kuratorium. Niech się dzieci same bujają, skoro nie potrzebują sternika i są "sterem, żeglarzem i okrętem".
      Zanim uogólnisz, POMYŚL! To nie boli.

      • 4 2

  • (1)

    Won z wyścigiem szczurów.

    • 26 4

    • Tak jest!

      Won!
      Pod budkę z piwem, precz!

      • 3 4

  • Lech

    Podajcie ile jest uczniów w klasie w prywatnych do 15-20 w państwowych powyżej 25 i zdarzają się i 30

    • 28 2

  • Porównywać w takich rankingach to możemy co najwyżej szkoły publiczne z pełnym przekrojem uczniów bardzo dobrych, średnich

    i kiepskich. W szkołach niepublicznych najpierw selekcja prymusów do klas 15 osobowych, a potem takie bezsensowne zestawienia.

    • 35 4

  • wyścig szczurów (3)

    Najzabawniejsze jest to, że dzieciaki które były w szkole prymusami rzadko osiągają sukces ekonomiczny w dorosłym życiu. Wiedza szkolna w bardzo małym stopniu przekłada się na sukces ekonomiczny. Tutaj najważniesze jest kogo znasz i jakie masz z nim stosunki.

    • 45 5

    • (1)

      sukces życiowy to jest sukces ekonomiczny, sukces życiowy to rozbić co się lubi, żyć w harmonii ze sobą, światem itp, być w jakiś sposób użytecznym, potrzebnym dla społeczeństwa.

      • 16 1

      • Święte słowa.

        • 5 2

    • i dlatego

      trzeba dalej kopać piłkę na podwórku, chodzić/zapraszać na nocki koleżanki itp.
      Uczyć się też, ale ,, It doesn;t matter what you know but who you know" wcią aktualne.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Kultura wzmacnia. kultura krzepi! Bałtyckie Perły Kultury

warsztaty, spotkanie, konsultacje

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie ptaki żywią się rybami?

 

Najczęściej czytane