- 1 Nowy rektor GUMed wybrany (72 opinie)
- 2 Gdyńska szkoła z certyfikatem Cambridge International School (2 opinie)
- 3 XIX LO w Gdańsku szkołą przyjazną LGBT+. Są wyniki rankingu (173 opinie)
- 4 Ruszają pierwsze matury 2024. Egzaminy klas IBO (10 opinii)
- 5 Zmiany na GUMed i UCK - jakie plany mają kandydaci na rektora? (147 opinii)
- 6 Nowy rektor Akademii Sztuk Pięknych wybrany (213 opinii)
Jak będą wyglądały zajęcia w klasach I-III? Wytyczne ministerstwa
Od 25 maja w szkołach mogą odbywać się zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów klas I-III. Dzieci mają siedzieć w oddalonych od siebie o 1,5 metra ławkach i nie więcej niż w dwanaścioro w jednej sali. Ministerstwo Edukacji Narodowej zaznacza, że szkoły jednocześnie nadal muszą realizować podstawę programową dla najmłodszych.
Czytaj też: Zajęcia opiekuńcze od 25 maja. Samorządy o otwarciu szkół
Jeden uczeń w ławce, dystans i nadzór na przerwie
Wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego przypominają też o zasadach dla żłobków i przedszkoli. W grupie może przebywać do 12 uczniów (w szczególnych przypadkach 14). W miarę możliwości do grupy przyporządkowani mają być ci sami nauczyciele, a grupa najlepiej, żeby przebywała w tej samej sali. Na jedną osobę powinny przypadać co najmniej cztery metry kwadratowe.
Z klasy, w której przebywa grupa, należy usunąć przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie zdezynfekować. Odległości pomiędzy stanowiskami uczniów powinny wynosić minimum 1,5 metra, a w jednej ławce szkolnej powinien siedzieć jeden uczeń.
Koronawirus w Trójmieście - wszystkie informacje
Dzieci nie powinny wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą. W sali gimnastycznej mogą przebywać dwie grupy uczniów. Po każdych zajęciach używany sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte lub zdezynfekowane. Należy wietrzyć sale co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć. Grupa spędza przerwy pod nadzorem nauczyciela.
Sanepid zaleca korzystanie z boiska i przebywanie na świeżym powietrzu na terenie szkoły, przy zachowaniu zmianowości grup i dystansu pomiędzy nimi. Należy jednak ograniczyć aktywności sprzyjające bliskiemu kontaktowi pomiędzy uczniami. I zapewnić taką organizację pracy, która utrudni stykanie się ze sobą poszczególnych grup uczniów.
Szczegółowe wytyczne dla szkół podstawowych
Co z nauką w szkole?
Nauka w klasach i-II musi być kontynuowana.
- Utrzymujemy tym samym obowiązek realizowania podstawy programowej zarówno dla uczniów, których rodzice i opiekunowie zdecydują się na posłanie swoich dzieci do szkół, jak i dla uczniów pozostających w domach - podkreśla resort edukacji w komunikacie.
To czy prowadzone będą lekcje i ile takich zajęć dydaktycznych się odbędzie, ma zależeć od liczby dzieci, które przyjdą do szkół. Dyrektor z nauczycielami ma ocenić, jak realizowana w nauczaniu zdalnym była podstawa programowa i rozplanować pozostałe treści do końca roku szkolnego, czyli do 26 czerwca.
- Zajęcia wynikające z realizacji podstawy programowej w klasach I-III szkoły podstawowej prowadzić będą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, natomiast zajęcia opiekuńczo-wychowawcze wychowawcy świetlic szkolnych i w miarę możliwości inni - wskazani przez dyrektora szkoły - nauczyciele. Dyrektor, mając na uwadze warunki organizacyjne, zdecyduje o podziale uczniów do poszczególnych grup i ustali, którzy nauczyciele będą prowadzili zajęcia - informuje ministerstwo.
Może się okazać więc, że jeden nauczyciel będzie i uczył w szkole, i prowadził zajęcia zdalne.
- Nauczyciel w ramach swojego pensum może prowadzić zajęcia oraz przygotowywać i przekazywać materiały do kształcenia na odległość. Nauczycielowi, któremu dyrektor na nowo określił organizację zadań, przysługują godziny ponadwymiarowe, jeśli jego tygodniowy wymiar zajęć dydaktycznych zostanie przekroczony - wyjaśnia resort.
Konsultacje dla starszych uczniów
Od 25 maja br. w szkole z konsultacji korzystać mają ósmoklasiści i maturzyści, którzy przygotowują się do egzaminów końcowych. Tydzień później konsultacje mają być dostępne dla wszystkich uczniów.
- Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację ustali dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami - informuje resort.
Opinie (110) 2 zablokowane
-
2020-05-19 07:32
Praca kontra szkola
Najgorsze co jest, to przerzucanie decyzyjności na rodzica, politycy dali zielone światło, szkoły niby się otwierają, ale zadecydować mają ostatecznie rodzice. Szkoła mojej córki nic nie wie, jak to będzie zorganizowane, nikt nie powiedział "spokojnie, będzie dobrze, moze Pani spokojnie dziecko przyprowadzić do szkoły".... Raczej "nie wiem, nie wiem, zobaczymy, ustalamy, aha, no damy radę jakos...." no błagam.... To są nasze dzieci! Jeszcze druga strona medalu- ja bym dla dobra dziecka została z nim w domu, ale.... Szef, który już usłyszał że przecież szkoły będą otwarte, nie bierze innej opcji pod uwagę jak ta, że wrócę do pracy..... I co ma zrobić taki rodzic pracownik....?! To nie są przyjemne sytuacje. Przecież ja mogę wrócić do pracy, tylko mamy leniwe się zrobiły i nie chce im się, bo przecież mogą, ale nie chcą, lepiej za siedzenie w domu pieniądze dostawać... Tak, słyszałam już takie zdania.... Smutne....
- 3 1
-
2020-05-19 07:39
Jak zareagują szefowie
Pomijając, że cała sytuacja jest chora, nurtuje mnie jeszcze jeden aspekt. Ilu pracodowacow powie "pracowniku, nie musisz wracać do pracy, zostań w domu z dzieckiem dla jego dobra, przecież to najważniejsze, będzie dobrze. A ilu " ale jak to, przecież otwierają szkoły, proszę wracać do pracy, 3 miesiace wolnego chyba wystarcza, praca czeka! Ktoś musi teraz nadrobić zaległości." zyby nie było, ja już się boję rozmowy w pracy na ten temat.....
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.