• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak uczyć się skutecznie? Gdyńscy licealiści pomagają kolegom

Wioleta Stolarska
25 maja 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
"Umiem to!" tworzy grupa dziewięciu zaangażowanych społecznie licealistów z III Liceum Ogólnokształcącego i IX Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni - Marta Dołębska - kierownik projektu, Anna Zaorska, Zuzanna Góral, Weronika Kąkol, Maja Olszewska, Maja Staniewska, Patrycja Sawicka, Maciej Grabowski i Jan Budzisz. "Umiem to!" tworzy grupa dziewięciu zaangażowanych społecznie licealistów z III Liceum Ogólnokształcącego i IX Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni - Marta Dołębska - kierownik projektu, Anna Zaorska, Zuzanna Góral, Weronika Kąkol, Maja Olszewska, Maja Staniewska, Patrycja Sawicka, Maciej Grabowski i Jan Budzisz.

Chyba każdy słyszał o zasadzie 3xZ - zakuć, zaliczyć, zapomnieć, jednak do efektywnej nauki nie tędy droga. Czy uczniowie potrafią się uczyć? Dziewięciu licealistów z Gdyni w trakcie pandemii postanowiło pomóc swoim kolegom i koleżankom w nauce - tak powstał projekt społeczny "Umiem to" w ramach olimpiady "Zwolnieni z Teorii". - Uważamy, że w obliczu kryzysu edukacji, jakim niewątpliwie jest pandemia, każde dziecko powinno "nauczyć się uczyć" - efektywnie, zależnie od jego predyspozycji i umiejętności już nabytych. W zmieniającym się świecie jest to zdolność niemalże kluczowa - przydatna każdemu - przekonuje młodzież z Gdyni.



Czy informacje, których uczyłe(a)ś się do szkolnych sprawdzianów, często przydają ci się w codziennym życiu?

"Umiem to!" tworzy grupa dziewięciu zaangażowanych społecznie licealistów z III Liceum OgólnokształcącegoIX Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni - Marta Dołębska - kierownik projektu, Anna Zaorska, Zuzanna Góral, Weronika Kąkol, Maja Olszewska, Maja Staniewska, Patrycja Sawicka, Maciej GrabowskiJan Budzisz.

W ramach swojego projektu za pośrednictwem mediów społecznościowych pokazują m.in. mnemotechniki czy tajniki prowadzenia przejrzystych notatek, przeciwdziałają prokrastynacji i motywują do działania rówieśników. Zapytaliśmy ich o problemy, którym muszą stawiać czoła na co dzień w ramach edukacji, szczególnie zdalnej, jak poprawić koncentrację oraz efektywnie się uczyć.

Od czego według was przede wszystkim zależy najlepsza efektywność nauki?

Z pewnością należy nadmienić skupienie. Szczególnie dzisiaj, kiedy wokół nas roi się od telefonów, powiadomień, kolejnych sygnałów, trudniej jest się skupić na jednym tylko zadaniu w taki sposób, żeby nic nie zakłóciło naszej uwagi. A to właśnie pełne poświęcenie i koncentracja zagwarantują nam oddanie pracy czy nauce, co przeleje się na jej jakość. W naszym najnowszym poście na Instagramie (umiem.to) poświęciliśmy uwagę pozostałym małym elementom, które składają się na efektywność nauki. Dobra organizacja, podział materiału, wykorzystanie różnorodnych mnemotechnik z całą pewnością wpłyną na to, jak dobrze wykorzystamy czas.

Czytaj też: Rusza rekrutacja do szkół średnich na rok szkolny 2021/2022

Czy młodzi ludzie według was z nauki w szkole wynoszą umiejętność logicznego myślenia czy raczej często działają na zasadzie 3XZ?

Chciałoby się powiedzieć, że ze szkoły przede wszystkim wynosimy - my, uczniowie - zdolność efektywnego, kreatywnego i logicznego myślenia. Niestety nie wszędzie obowiązują programy nauczania, które sprzyjają tej idei. Sami przyznajemy, że wyżej wymienione umiejętności zdobywamy raczej na zajęciach dodatkowych czy za pomocą innych platform learningowych. Na co dzień wymaga się od nas ścisłego przygotowania do kolejnego sprawdzianu, matur, egzaminów, a co za tym idzie - mimowolnie działamy w schemacie 3xZ. Wierzymy, że nasz sceptycyzm można przekuć w coś pozytywnego i własnymi sposobami zmienić podejście do nauki.

Jaka jest recepta na zdany egzamin?

W naszym zestawieniu najważniejszych zasad znalazło się między innymi odstresowanie się przed egzaminem - w końcu stres to jeden z głównych czynników, przez które nie wypadamy tak dobrze, jak moglibyśmy. Mogą nam w tym pomóc techniki relaksacyjne, takie jak głębokie oddychanie, medytacja, spacer czy nasz własny rytuał - może być to na przykład wypicie herbaty lub gorąca kąpiel. Warto dopasować to pod siebie. Wiele też daje pozytywne myślenie - mimo że to akurat coś, o czym łatwo mówić, a trudniej wprowadzić w życie, ale naprawdę warto nad tym pracować. Jest większa szansa na to, że pójdzie nam dobrze, jeśli w to wierzymy.

Inną rzeczą, o której koniecznie musimy pamiętać, jest porządne wyspanie się! Zarywanie nocy dla nauki to naprawdę zły pomysł, w szczególności przed egzaminem. Nie dość, że najprawdopodobniej przyswoimy wówczas bardzo mało materiału, to jeszcze przez niewyspanie będziemy mieli problemy z nawet z rzeczami, które umieliśmy wcześniej. Słowem - nie warto. Za to na pewno warto zjeść pożywne, ulubione śniadanie. Świetnie sprawdzą się kanapki albo owsianka; kategorycznie nie opuszczaj domu bez zjedzenia czegokolwiek, a twój mózg odwdzięczy ci się na egzaminie.

Ranking liceów i techników w Trójmieście



W ramach swojego projektu za pośrednictwem mediów społecznościowych pokazują m.in. mnemotechniki czy tajniki prowadzenia przejrzystych notatek. W ramach swojego projektu za pośrednictwem mediów społecznościowych pokazują m.in. mnemotechniki czy tajniki prowadzenia przejrzystych notatek.
Jakie podstawowe błędy podczas nauki popełniają uczniowie?

Podstawowych błędów jest w zasadzie kilka, ale przede wszystkim to niewłaściwe powtarzanie materiału. Zaznaczanie zakreślaczem, wielokrotne czytanie czy też powtarzanie tego samego dnia wcale nie przynosi oczekiwanych efektów. Kluczem do sukcesu są powtórki rozciągnięte w czasie, tzw. space repetition. Kolejnym błędem jest przekonanie, ze ma się podzielną uwagę. Badania naukowców z Kansas State University wykazały, że skupianie się na więcej niż jednym zadaniu obniża ogólny poziom koncentracji i pogarsza nasze zrozumienie. Ważnym aspektem procesu uczenia się jest również sen, który niestety większość osób zaniedbuje. A to właśnie podczas snu tworzą się trwałe ślady pamięciowe oraz następuje oczyszczanie i konsolidacja pamięci.

Czy lepiej uczyć się z kimś czy samemu?

Na to pytanie można dać ulubioną odpowiedź wszystkich: to zależy. Kluczowym czynnikiem jest nastawienie osób, z którymi mamy zamiar się uczyć. Nauka w grupie jest super, ale tylko wtedy, gdy wszyscy są nastawieni na pracę w pełnej koncentracji, gdyż w innym przypadku jest po prostu nieefektywna. Uczenie się z kimś ma wiele zalet, takich jak: dopełnianie się w wiedzy, wzajemne odpytywanie się, wymiana spostrzeżeń, wsparcie i motywacja. Także warto mieć swojego "study buddy".

Czy telefon, media społecznościowe to duże przeszkody w nauce?

Aktualnie w internecie możemy znaleźć ogrom przydatnej nam wiedzy do nauki. Jednak jeśli chcemy się czegoś nauczyć, np. musimy opanować materiał na sprawdzian z geografii, to niestety komórka i media społecznościowe będą nas rozpraszać, a co za tym idzie, obniżą poziom naszej koncentracji. Można więc uznać to za dość dużą przeszkodę, gdyż najczęściej telefon jest naszym rozpraszaczem. Potrafimy nieświadomie go wziąć do ręki i zacząć przeglądać np. Instagram i zamiast 30 minut poświecić na naukę, to zniknie nam ten czas w wirtualnym świecie. Tak więc jeśli chcemy się zabierać za naukę, to najlepiej wyciszyć wszelkie powiadomienia w telefonie i usunąć go z zasięgu naszego wzroku, gdyż wtedy nie będzie nas tak kusić.

Skąd pomysł na właśnie taki projekt? Czy w waszym otoczeniu zauważyliście, że problem z efektywnym uczeniem się jest dość poważny?

Pomysł na projekt poświęcony efektywnej nauce wziął się z obserwacji naszego otoczenia. Często zdarzało nam się słyszeć od kolegów i koleżanek z klasy, że zarwali noc przed sprawdzianem, ale mimo to nie czują się do końca przygotowani. Powodowało to niepewność, stres i w konsekwencji jeszcze większą presję na spędzanie długich godzin nad książkami. Zwłaszcza w dobie edukacji zdalnej wiele osób miało problemy z dostosowaniem się do nowego trybu nauki. Niestety, często jedynym działaniem, jakie podejmuje uczeń, jest bierne przeglądanie podręcznika i próba nauczenia się na pamięć poszczególnych informacji, co zostało udowodnione naukowo jako nieskuteczne.

Misją realizowaną przez nasz projekt "Umiem to!" jest przedstawienie uczniom (i nie tylko) metod nauki, które pozwolą na łatwiejsze, szybsze i co chyba najważniejsze - przyjemniejsze przyswajanie materiału. Chcemy też przekazywać, że ani oceny, ani wygrane konkursy nie świadczą o wartości człowieka i nie warto porównywać się do innych, ale uczyć się dla siebie. Wierzymy, że nauka nie musi być tylko przykrym obowiązkiem i chcemy uświadomić to również naszym odbiorcom.

Kursy przygotowujące do egzaminów - również online


Macie kilka podstawowych rad dla osób, które dopiero chcą zmienić swoje podejście do sposobu uczenia się?

Przede wszystkim należy dać sobie czas! Jeśli przez ostatnie lata uczyliśmy się w dany sposób, jasnym jest, że trudno byłoby nam ot tak zmienić swoje przyzwyczajenia. Warto stopniowo próbować różnych metod, sprawdzać, co na nas działa i nie zniechęcać się, jeśli coś nie będzie nam odpowiadać. Każdy inaczej przetwarza informacje i dlatego nie ma uniwersalnego sposobu nauki, który sprawdzałby się u każdego. Wyróżniamy w końcu wzrokowców, słuchowców i kinestetyków (preferowana nauka poprzez ruch), chociaż większość osób jest połączeniem tych typów w różnych proporcjach. Dlatego ważne jest eksperymentowanie, łączenie różnych sposobów i przeplatanie ich. Na początek można na przykład spróbować metody wizualizacji, czyli wyobrażania sobie tego, czego się uczymy i łączenia tego za pomocą różnych kontekstów z tym, co już wiemy. W literaturze przedmiotu nazywa się to "zakotwiczeniem" informacji. Przydaje się na przykład w nauce historii - zamiast uczyć się oderwanych od siebie dat, można patrzeć na wydarzenia całościowo, kiedy jedno wychodzi z drugiego i w ten sposób nie tylko je zapamiętamy, ale też łatwiej zrozumiemy, z czego wynikają. Jeśli chodzi o wizualizację - jest niezastąpiona przy nauce języków. Ucząc się jakiegoś słówka, wyobraźmy sobie to, co przedstawia oraz jakąś sytuację, w której można by go użyć. Już po niedługim czasie stosowania tych metod można dostrzec zauważalną poprawę swoich wyników w nauce! A najróżniejszych metod jest jeszcze mnóstwo - zatem warto je odkrywać!

Jak się zmotywować do nauki?

Brak motywacji do nauki może być częstą przeszkodą oraz powodem do późniejszego stresu i mało efektywnej nauki. Warto zatem pamiętać, że jednym najlepszych sposobów, aby zmotywować się do nauki, jest zapytanie się samego siebie, dlaczego to robimy. Jeśli będziemy mogli odnaleźć odpowiedź na to pytanie, cały proces stanie się przyjemniejszy, powody mogą być różne, np. chęć dostania się do wymarzonej szkoły. Dodatkowo starajmy się odnaleźć coś, co będzie dla nas interesujące i ciekawe, nawet jeżeli temat początkowo wydaje się być nudny, a nauka może stać się jeszcze bardziej przyjemna, jeżeli otoczenie będzie dla nas komfortowe.

Miejsca

Opinie (8) 1 zablokowana

  • Znaleźć, zakuć, zaliczyć, zapić, zapomnieć.

    • 8 2

  • Fajna inicjatywa, tak trzymać

    • 4 0

  • Jo. Do pracy, a nie leniuchować!

    • 3 0

  • ale slaba akcja

    czemu nie ma diversity? ze niby fajny uczen to zasze dziewczyna? stop dyktaturze kobiet

    • 8 4

  • Ale to nic nieda bo obecne gimnusy maja pustkę w głowie żadna widza do nich nie dociera

    • 5 4

  • czy na pierwszym zdjęciu (1)

    3 z lewej to trojaczki a 2 w środku to bliźniaczki?

    • 0 1

    • Tak.. i kazda z innym nazwiskiem

      • 1 0

  • Już po twarzach widać, że inteligentne dzieciaki... przepraszam... młodzi dorośli.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nowe Trendy w Turystyce

399 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Ptaki drapieżne to:

 

Najczęściej czytane