- 1 Korepetycje online coraz popularniejsze (31 opinii)
- 2 Zmiany na GUMed i UCK - jakie plany mają kandydaci na rektora? (145 opinii)
- 3 16 chętnych na budowę nowej szkoły w dzielnicy Piecki-Migowo (83 opinie)
- 4 Rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Ile punktów do zdobycia mają ósmoklasiści? (32 opinie)
- 5 Nowy rektor Akademii Sztuk Pięknych wybrany (195 opinii)
- 6 Podwyżki na Politechnice Gdańskiej. Związki odrzucają propozycję rektora (354 opinie)
Koniec z usterkami w tramwajach? Politechnika Gdańska opracowuje nowy system diagnostyczny
Politechnika Gdańska współpracuje ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje nad projektem, który ma zwiększyć bezpieczeństwo komunikacji tramwajowej. W jednym z tzw. dortmundów trwa testowanie systemu diagnostycznego. Wszystko wskazuje, że projekt ma szansę znacząco poprawić sytuację na gdańskich torach.
- Naszą intencją jest wpięcie się do systemu, obserwowanie wybranych parametrów pracy tramwaju po to, żeby dostrzec niepokojące zmiany ich wartości, by ostrzec przed zbliżająca się awarią - mówi dr inż. Jacek Czyżewicz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. - Chcielibyśmy z wyprzedzeniem wskazywać momenty, w których maszyna powinna przejść serwis lub naprawę. Nieprzewidziane zatrzymanie tramwaju i natychmiastowa konieczność remontowania zawsze są bardzo drogie, trwają długo i zdarzają się w nieodpowiednim momencie. Znacznie tańsza jest naprawa podzespołu przed jego awarią - dodał.
Taka jest też główna idea projektu - uniknięcie awaryjnych postojów w mieście. Co ciekawe, innowacyjność systemu polega na stałym poszerzaniu obszarów detekcji, a także na weryfikacji samej trakcji.
Czytaj też: Politechnika Gdańska na Liście Szanghajskiej
System oparty na szeregu czujników
Politechnika Gdańska współpracuje w tym zakresie ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. System diagnostyki zostanie przetestowany w tramwajach N8C, czyli popularnych "dortmundach".
- Na tramwaju nr 1176 umieściliśmy nasz system. Opiera się on na XT4, a oprócz tego poprowadzona jest główna magistrala CAN. Na niej znajdują się koncentratory, których w naszym tramwaju umieściliśmy sześć. Wszystkie są skomunikowane ze sobą oraz z centralną jednostką, która poprzez sieć GSM wysyła na bieżąco do dyspozytora ruchu odpowiednio skonfigurowane raporty, m.in. pokazujące ostrzeżenia o nieprawidłowościach - tłumaczy dr inż. Jacek Czyżewicz.
Sieć czujników weryfikuje w ten sposób między innymi temperaturę, stan zawieszenia czy ciśnienie hydrauliczne w hamulcach. Specjaliści z PG wskazują, że łącznie zainstalowano 50 detektorów badających różne podzespoły. Wszystko po to, aby z wyprzedzeniem sprawdzić, kiedy pojazd powinien trafić na przegląd bądź na wymianę części.
W tym momencie po Gdańsku porusza się jeden tramwaj ze wspomnianą aparaturą. Naukowcy są na etapie zakładania spółki, aby móc komercjalizować projekt. Współpraca z GAiT jednak się nie kończy. Wręcz przeciwnie, trwa omawianie dalszych możliwości dotyczących poszerzania działania czujników, a w przyszłym roku jest plan na rozwinięcie systemu w kolejnej części gdańskiego taboru. W przyszłości naukowcy mówią otwarcie o poszerzeniu swojej pracy w kontekście innych modeli, ale także innych miast.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-08-19 17:55
Nie potrzeba PG aby usprawnić nasze życie, wystarczy że skończy się głupota obecnych rządzących miastem Gdańsk. (2)
Przykład z brzegu? Jako jedyne miasto w Polsce wciąż nie ma uruchomionych przycisków na przejściach. Szczyt głupoty
- 36 19
-
2021-08-23 17:09
Przyciski działają
Ale nie wszędzie. O ile dobrze sobie przypominam, to tak ma być i nawet jest przemyślane, tzn. nie mają działać te przyciski, które tylko ograniczają czas zielonego dla pieszych.
- 2 0
-
2021-08-23 13:24
w Gdyni uruchomione
a ci zza Buga dalej w sredniowieczu
- 0 0
-
2021-08-19 23:49
nie duwagi awaryjne tylko jak zaczeli przy nich niepotrxebnie grzebac to sie zaczely problemy
- 7 4
-
2021-08-19 21:25
jak będzie więcej pieniędzy GAIT przeznaczał ogólnie na zaplecze techniczne
a nie np. na nowe malowanie wozów to będzie mniej usterek.
- 30 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.