Koniec z usterkami w tramwajach? Politechnika Gdańska opracowuje nowy system diagnostyczny

System diagnostyczny składający się między innymi z 50 czujników został zamontowany w tramwaju typu Dortmund.
System diagnostyczny składający się między innymi z 50 czujników został zamontowany w tramwaju typu Dortmund. Fot. Archiwum WIMiO PG

Politechnika Gdańska współpracuje ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje nad projektem, który ma zwiększyć bezpieczeństwo komunikacji tramwajowej. W jednym z tzw. dortmundów trwa testowanie systemu diagnostycznego. Wszystko wskazuje, że projekt ma szansę znacząco poprawić sytuację na gdańskich torach.



Czy zdarzyło Ci się jechać w tramwaju, który miał usterkę?

tak i to wiele razy 61%
tak, raz się zdarzyło 18%
nie, nigdy 12%
nie jeżdżę tramwajami 9%
zakończona Łącznie głosów: 426
Specjaliści z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn PG zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu usterek w gdańskich tramwajach. Innowacyjny system ma pozwolić na szybką reakcję i to zanim faktycznie dojdzie do groźnej usterki, która spowoduje niezapowiedziany postój.

- Naszą intencją jest wpięcie się do systemu, obserwowanie wybranych parametrów pracy tramwaju po to, żeby dostrzec niepokojące zmiany ich wartości, by ostrzec przed zbliżająca się awarią - mówi dr inż. Jacek Czyżewicz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. - Chcielibyśmy z wyprzedzeniem wskazywać momenty, w których maszyna powinna przejść serwis lub naprawę. Nieprzewidziane zatrzymanie tramwaju i natychmiastowa konieczność remontowania zawsze są bardzo drogie, trwają długo i zdarzają się w nieodpowiednim momencie. Znacznie tańsza jest naprawa podzespołu przed jego awarią - dodał.
Taka jest też główna idea projektu - uniknięcie awaryjnych postojów w mieście. Co ciekawe, innowacyjność systemu polega na stałym poszerzaniu obszarów detekcji, a także na weryfikacji samej trakcji.

Czytaj też: Politechnika Gdańska na Liście Szanghajskiej

System oparty na szeregu czujników



Politechnika Gdańska współpracuje w tym zakresie ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. System diagnostyki zostanie przetestowany w tramwajach N8C, czyli popularnych "dortmundach".

- Na tramwaju nr 1176 umieściliśmy nasz system. Opiera się on na XT4, a oprócz tego poprowadzona jest główna magistrala CAN. Na niej znajdują się koncentratory, których w naszym tramwaju umieściliśmy sześć. Wszystkie są skomunikowane ze sobą oraz z centralną jednostką, która poprzez sieć GSM wysyła na bieżąco do dyspozytora ruchu odpowiednio skonfigurowane raporty, m.in. pokazujące ostrzeżenia o nieprawidłowościach - tłumaczy dr inż. Jacek Czyżewicz.
Sieć czujników weryfikuje w ten sposób między innymi temperaturę, stan zawieszenia czy ciśnienie hydrauliczne w hamulcach. Specjaliści z PG wskazują, że łącznie zainstalowano 50 detektorów badających różne podzespoły. Wszystko po to, aby z wyprzedzeniem sprawdzić, kiedy pojazd powinien trafić na przegląd bądź na wymianę części.

W tym momencie po Gdańsku porusza się jeden tramwaj ze wspomnianą aparaturą. Naukowcy są na etapie zakładania spółki, aby móc komercjalizować projekt. Współpraca z GAiT jednak się nie kończy. Wręcz przeciwnie, trwa omawianie dalszych możliwości dotyczących poszerzania działania czujników, a w przyszłym roku jest plan na rozwinięcie systemu w kolejnej części gdańskiego taboru. W przyszłości naukowcy mówią otwarcie o poszerzeniu swojej pracy w kontekście innych modeli, ale także innych miast.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (39)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

Nowe Trendy w Turystyce
Nowe Trendy w Turystyce
konferencja
paź 29-30
piątek - sobota
Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności
10. Europejskie Forum Nowych Idei
10. Europejskie Forum Nowych Idei
konferencja, forum
paź 20-22
środa - piątek
Sopot, Radisson Blu Hotel
Spotkanie Klubu RC z Arturem Glebko
Spotkanie Klubu RC z Arturem Glebko
spotkanie
paź 26
wtorek, g. 16:30
Online

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Czy możesz spotkać wiewiórkę w drodze do szkoły?