• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurs z angielskiego dla gimnazjalistów za trudny?

29 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Do wojewódzkiego konkursu z języka angielskiego, organizowanego dla gimnazjalistów, przystąpiło 1300 dzieci, do trzeciego etapu konkursu przeszło 250 osób, spośród których wyłoniono 9 laureatów. Do wojewódzkiego konkursu z języka angielskiego, organizowanego dla gimnazjalistów, przystąpiło 1300 dzieci, do trzeciego etapu konkursu przeszło 250 osób, spośród których wyłoniono 9 laureatów.

W styczniu 2013 r. odbył się pierwszy etap wojewódzkiego konkursu z języka angielskiego dla gimnazjalistów. Od samego początku budził on wiele zastrzeżeń. Dlaczego? W półfinale wzięło udział 1300 uczniów, do drugiego etapu zakwalifikowało się jedynie pięcioro. Po obniżeniu progu do finału dopuszczono 250 osób, z których wyłoniono 9 laureatów.



Do redakcji Trojmiasto.pl napisał pan Paweł, ojciec jednego z gimnazjalistów, który w styczniu 2013 r. przystąpił do wojewódzkiego kuratoryjnego konkursu z języka angielskiego.

Kilka dni temu zakończył się wojewódzki kuratoryjny konkurs języka angielskiego dla gimnazjalistów. Podzielony był na 3 etapy, a organizowany przez gimnazjum nr 2 w Żukowie na zlecenie Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Pierwszy etap przeszło ok. 1300 dzieci z całego województwa pomorskiego. Do drugiego natomiast zakwalifikowało się zaledwie pięcioro uczniów, tylko tylu pokonało próg 60 proc. punktów na teście. Był on na tak wysokim poziomie, że lektorzy profesjonalnych szkół języka angielskiego, ludzie z najwyższymi certyfikatami poziomu znajomości tego języka, nie potrafili odpowiedzieć na niektóre pytania. Dodatkowo, do testu wkradło się kilka błędów.

Aby stworzyć jakąkolwiek grupę do przeprowadzenia finału, który odbył się 22 marca 2013 r., wycięto z testu kilka pytań i obniżono próg zaliczający do 45 proc. Do etapu trzeciego w efekcie przepuszczono ok. 250 osób. Jednak organizatorzy, Gimnazjum nr 2 w Żukowie, postanowili nie dać tak szybko za wygraną i znów przesiali kandydatów. Ten poziom wyłonił dziewięciu laureatów, z czego dwie osoby ze "zwykłych" gimnazjów. Pozostali byli uczniami Gimnazjum nr 24 z Gdyni, gdzie językiem wykładowym jest angielski.

Laureat to osoba, która wykona test etapu finałowego na poziomie co najmniej 80 proc., czyli "czwórkowiec". Wynikałoby z tego, że poziom języka angielskiego w woj. pomorskim jest tak dramatycznie niski, że szkoda chyba czasu na kształcenie. Nie umieją też mówić rdzenni "Angole". Patrząc z punktu widzenia organizatorów oczywiście.

Nauczyciele i rodzice zachodzą w głowę, o co chodzi organizatorom? Pokazać młodzieży, kto tu jest debeściakiem? Powyrywać skrzydełka i udowodnić, że lepiej siedzieć cicho niż wyskakiwać ze swoimi zdolnościami do przodu? Zaciętość i astronomiczne wręcz śrubowanie poziomu konkursu to chyba wyraz skrajnej głupoty organizatorów albo głęboko ukrytych kompleksów.

Dla porównania warto zauważyć, że adekwatny konkurs języka niemieckiego miał ok. 100 finalistów, z czego ok. 30 laureatów. Konkurs z geografii podobnie.

Chciałbym jeszcze przytoczyć pełne hipokryzji oficjalne zasady, jakie przyświecają organizatorom. Cele konkursu: rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów gimnazjów, rozwijanie zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, tworzenie płaszczyzny pozytywnej i twórczej rywalizacji uczniów i ich szkół, promowanie nauczycieli i szkół wspierających uczniów zdolnych.

Tematem należy się zainteresować, bo to my kształtujemy osobowość naszych dzieci i w dużym stopniu to właśnie od nas zależy, czy najzdolniejsi z nich będą chcieli pracować w przyszłości dla naszego kraju, czy po prostu wyjadą tam, gdzie ich docenią.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (30) 2 zablokowane

  • opinia lektora/nauczyciela (2)

    Osoby piszące na temat poziomu testu, pewnie go nie widziały, uczę wiele lat, co roku poziom jest zabójczy a w tym roku przeszedł wszystko.
    Gimnazja rejonowe nie mają szans, można poświęcić uczniowi czas a i tak nie ma szans, gdyż poziom jest porównywalny do egzaminu profiiency, do tego dochodzi cały ogrom kultury itp. jak nauczyciel ma przygotować ucznia do tego testu - nie ma szans, konkurs powiniem być trudny, wybiegać poza program, ale nie może być tak, że uczennica, która wróciła z Anglii odpada na 2 etapie, bo to źle świadczy o organizatorach.

    • 14 7

    • wiedza praktyczna a teoretyczna

      Uczennica, która wróciła z Anglii zapewne umie doskonale posługiwać się językiem obcym w mowie, co do teorii (gramatyka, idiomy, phrasal verbs) - z tym zapewne już gorzej, tak zazwyczaj jest.

      • 0 0

    • a nie o poziomie angielskiego uczennicy która wróciła z Anglii ?

      • 5 2

  • wielce pradopdoobne

    wcale mnie to nie dziwi, nic a nic... edukacja języków obcych w państwowych szkołach woła o pomstę do nieba, moje dzieci chodzą na kursy do speak upa żeby wynieść coś poza szkolną podstawą, jak widzę ile czasu jeden unit przerabiają.... ciężko mi uwierzyć, tak bardzo marnują czas ;/ eh

    • 1 0

  • Proszę Pana... (1)

    Bije Pan pianę i tyle. Kilka lat temu brałem udział w konkursach "kuratoryjnych" organizowanych na zlecenie kuratora oświaty. W jednym nawet zostałem laureatem.

    Nie wiem co Pana dziwi. Zawsze wyłanianych było tak mało laureatów, w przypadku konkursów w których brałem udział było to ok. 15 osób. Ilość osób mogących zostać laureatami została podana zapewne w regulaminie zatwierdzonym przez kuratora. Poziom trudności konkursów jest dostosowywany do poziomu uczestników i bardzo dobrze dzieje się jeśli mało osób (albo najlepiej nikt) nie "wymaksował". W przypadku dużej ilości wyników ok. 100% ciężko jest wyłonić laureatów i trzeba ucinać punkty za drobiazgi. Organizatorzy na pewno chcieli tego uniknąć.

    Co do Gimnazjum Nr 24, to prawda jest taka, że poziom jest tam dość wysoki zważywszy na wyniki. Jest to jednak normalne gimnazjum i jego uczniowie nie powinni (a wręcz nie mogą) być dyskryminowani z powodu bycia lepszym. Konkurs z definicji wyłania osoby lepsze, niestety Pański syn nie znalazł się w gronie szczęśliwców. Może uda się za rok.

    Tytuł laureata daje już konkretne przywileje podczas rekrutacji do szkół średnich i zwalania z pisania niektórych części egzaminu gimnazjalnego, zatem nie powinien być rozdawany "na prawo i lewo". Tytuł finalisty też pomaga podczas rekrutacji, bo otrzymuje się gratisowe kilkanaście punktów. Ponad 200 uczestników opisywanego konkursu zostało nagrodzonych w taki sposób.

    Kompletnie nie rozumiem co chce Pan osiągnąć pisząc taki artykuł. Czego Pan oczekuje?

    • 2 0

    • Ma Pan dużo racji..ale jednak nie do końca..Tak - ma być trudno, tak ma być ciekawie ale... Trudność tego testu była zupełnie przypadkowa...nie wynikała z zamierzeń jego autorów, co widać już po unieważnianych pytaniach na etapie rejonowym..Niestety zupełnie nieprofesjonalnie to wyszło.Pytanie jakie wnioski wyciągnięte zostaną, aby za rok sytuacja się nie powtórzyła. Kto ma je wyciągnąć- Kuratorium, to ono zleciło tej szkole organizację konkursu.

      • 3 0

  • No faktycznie dramat.

    Nawet nie będą się nadawać na zmywak w Anglii.

    • 1 1

  • najlepiej by bylo dac tym glabompo paru latach nauki jezyka obcego, pytania w stylu: (2)

    1. widzisz 3 kolory, zakreśl RED (jabłko)
    2. RED APPLE - napisz po polsku co to znaczy
    3. wskaż na obrazku "a CAR"
    4. pokoloruj na YELLOW
    5. napisz swoje imię

    KONIEC
    za każdą poprawną odpowiedź: 20pkt.

    i tak na koniec by się okazało, że tylko 40% by miało powyżej 50%.. wystarczy spojrzeć na te głąby na ulicach....

    • 19 22

    • nie jestes taki dobry jak ci sie wydaje... (1)

      haha, taki mądry widze jestes? wejdz na strone gim zukowo i sam sprobuj rozwiazac ten test. zaloze sie, ze w etapie rejonowym nie uzyskalbys nawet 50%,.. zupelnie nie rozumiem takich ludzi, zanim zaczniesz tepic polska mlodziez to sam cos osiagnij

      • 2 3

      • Może osiągnął. Skąd wiesz, ze nie

        A poziom nauczania teraz jest taki jak kiedyś w zawodowkach

        • 3 1

  • konkurs.

    No cóż, zemścił się brak doświadczenia organizatorów i konstruktorów testu...
    To duże i trudne przedsięwzięcie, nie jest łatwo skonstruować test o odpowiednim poziomie trudności , tak aby wyłonić rozsądną liczbę laureatów.
    Tym zadaniem powinny się jednak zająć chyba szkoły językowe lub inne ośrodki posiadające kadrę doświadczoną w tego rodzaju konkursach...

    • 5 0

  • TEST BYŁ PEWNIE NORMALNY... (3)

    Tylko rodzice nie zauważyli, że ich dzieci to nie geniusze. 5 osób na tysiąc to akurat, można był dodać jeszcze dziesięciu wyróżnionych i na tyle.....
    Inteligentny i Pracowity uczeń gimnazjum ( po minimum 7!!!! latach nauki) powinien mówić i pisać perfect wybranym językiem, a w liceum uczyć i nauczyć drugiego, by na studiach operować perfect dwoma+ (dokształcanie zawodowe języka). A nie zaczynać na studiach naukę...
    Ale to by była normalność a nam do niej daleko, obojętnie pod czyimi rządami.

    • 29 47

    • Nikt nigdy nie bedzie mówił perfect językiem obcym, jeżeli uczy się go akademicko

      może zdobyć solidne podstawy i mówić bardzo poprawnie

      ale perfect-bez pobytu za granicą w kraju tego języka- nigdy nie będzie mówił perfect

      • 3 0

    • test nie był normalny

      Test był wyjątkowo trudny. Ale chciałabym poruszyć inny problem. Tak się składa, że zdarza mi się uczestniczyć w rozmowach kwalifikacyjnych dla potencjalnych pracowników. Warunkiem koniecznym do przyjęcia do pracy jest komunikatywna znajomość angielskiego. I wtedy zaczyna się problem. Przygotowania do wszelkiego rodzaju testów pisemnych pozwalają je zaliczyć na przyzwoitym poziomie, ale jeśli chodzi o mówienie - ani na egzaminie gimnazjalnym ani na żadnym konkursie nie jest ono oceniane. A to przecież mówienie określa poziom znajomości danego języka. Nieprawdaż?

      • 13 0

    • jak to dobrze, że za to twoja wiedza z angola jest szersza niż słowa yes i no

      • 10 3

  • test dla geniuszy

    ... "Cele konkursu: rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów gimnazjów, rozwijanie zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, tworzenie płaszczyzny pozytywnej i twórczej rywalizacji uczniów i ich szkół, promowanie nauczycieli i szkół wspierających uczniów zdolnych..."...

    To nie jest wyszukiwarka geniuszy , ani konkurs na prezesa koncernu. To konkurs dla gimnazjalistow - dzieci i mlodziezy w wieku 13-15lat. A po takim pokazie siły bedzie im sie chcialo juz tylko kopac rowy.

    • 7 4

  • nie edukują dzieci bo szkoła nauczy (1)

    mamcia woli pewnie nowe tipsiory sobie dokleić albo na solare iść a na korki to juz szkoda kasy.
    Żałosni ludzie i nagle zdziwieni,że za trudne.

    • 10 19

    • bzdura

      Mnie stać i na tipsy i solarę i na korki dla dziecka, które zna język na naprawdę świetnym poziomie - dogaduję się po angielsku w dowolnym kraju, z nativem i osobą uczącą się języka a na teście poległo. Po prostu przerost formu nad treścią - tworzący ten test chciał chyba zabłysnąć przed samym sobą

      • 8 1

  • widać zdolną i inteligentną mamy młodzież, równamy do UE (1)

    produkcja głąbów czego następstwem będą bezrobotni zdolni do prostych prac porządkowych

    • 11 9

    • najlepiej ponarzekać nie mając żadnego porównania

      młodzież mamy zdolną, proszę mi uwierzyć... niczym nie ustępuje młodzieży z innych krajów UE. Coś o tym wiem, bo mojej córce zdarzyło się dwa razy byc na wymianie w innych krajach UE. Nie powinniśmy mieć żadnych kompleksów!

      • 5 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Która roślina posiada podziemną łodygę?

 

Najczęściej czytane