• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kuleją ułamki i przypadki. Wyniki sprawdzianu szóstoklasisty

Agata Rudnik
29 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
77 proc. z j. angielskiego, 72 proc. z j. polskiego, 68 proc. z niemieckiego, 60 proc. z matematyki i 34 z rosyjskiego - to średnie, wstępne wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów na Pomorzu. 77 proc. z j. angielskiego, 72 proc. z j. polskiego, 68 proc. z niemieckiego, 60 proc. z matematyki i 34 z rosyjskiego - to średnie, wstępne wyniki tegorocznego sprawdzianu szóstoklasistów na Pomorzu.

Według wstępnych wyników sprawdzianu szóstoklasisty 2015 r., podanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną uczniowie słabo poradzili sobie z mnożeniem i dzieleniem ułamków dziesiętnych oraz z rozpoznawaniem formy przypadku użytego w wypowiedzi wyrazu, za to świetnie z wyszukiwaniem treści ukrytych i podanych wprost.



Tegoroczne wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasisty są:

W piątek CKE podała wstępne wyniki sprawdzianu szóstoklasisty 2015 r. Ciężko jest je porównać z zeszłorocznymi, ponieważ w tym roku zupełnie zmieniła się formuła sprawdzianu. Poza większą do rozwiązania liczbą zadań z matematyki i polskiego uczniowie po raz pierwszy pisali też sprawdzian z języka obcego nowożytnego.

Zobacz pełną informację o wynikach sprawdzianu

Procentowe wyniki uczniów z Pomorza

Procentowe wyniki sprawdzianu szóstoklasisty w przypadku uczniów z Pomorza niewiele różniły się od wyników ogólnopolskich. I tak, za rozwiązanie zadań z zakresu języka polskiego uczniowie z województwa pomorskiego uzyskali średnio 72 proc. maksymalnej liczby punktów, z matematyki uzyskali średnio 60 proc. maksymalnej liczby punktów, zaś za rozwiązanie zadań z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego - 77 proc. punktów, z języka niemieckiego - 68 proc. punktów i z języka rosyjskiego - 34 proc. punktów (informacji o wyniku sprawdzianu z języka francuskiego nie podano ze względu na małą liczbę zdających, zaś do testu z języka hiszpańskiego nie przystąpił żaden uczeń).

Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu przeprowadzonego w kwietniu 2015 r. dla uczniów z Pomorza. Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu przeprowadzonego w kwietniu 2015 r. dla uczniów z Pomorza.
Ogólnopolskie wyniki sprawdzianu szóstoklasisty

Ogólnopolskie wyniki sprawdzianu szóstoklasisty, na tle wyników uczniów z Pomorza, wypadły w większości tylko o 1 proc. lepiej. Średnia liczba uzyskanych punktów wynosiła kolejno: 73 proc. z języka polskiego, 61 proc. z matematyki, 78 proc. z języka angielskiego, 70 proc. z języka niemieckiego i 72 proc. (znacznie lepiej niż na Pomorzu) z języka rosyjskiego.

Z czym uczniowie poradzili sobie dobrze?

Wyniki tegorocznego sprawdzianu pokazują, że uczniowie z województwa pomorskiego dobrze poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego wymagającymi wyszukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (ukrytych).

Z matematyki wykazali się umiejętnością opisywania części danej całości za pomocą ułamka na podstawie informacji przedstawionej graficznie.

Uczniowie przystępujący do sprawdzianu z języka angielskiego, niemieckiego oraz rosyjskiego najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.

Zobacz też: Arkusze i odpowiedzi - sprawdzian szóstoklasisty 2015

Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu 2015 dla uczniów z Pomorza. Parametry statystyczne rozkładu wyników sprawdzianu 2015 dla uczniów z Pomorza.
Co na sprawdzianie kulało?

Największą trudność szóstoklasistom z Pomorza sprawiło zadanie z języka polskiego z zakresu świadomości językowej, sprawdzające rozpoznawanie formy przypadka wyrazu użytego w wypowiedzi.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie, które wymagało umiejętności mnożenia oraz dzielenia ułamków dziesiętnych.

W przypadku języka angielskiego i niemieckiego najtrudniejszym dla uczniów okazało się oparte na tekście zadanie sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych.

Otrzymane rezultaty, dotyczące słabszych stron uczniów, są dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnymi rocznikami uczniów VI klasy.

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego sprawdzianu dostępne będą na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 24 sierpnia br.

Miejsca

Opinie (63) 3 zablokowane

  • Trzylatki do zerówek!!! Trzylatki do zerówek!!! Trzylatki do zerówek!!! (1)

    Ja proponuję puścić do zerówek jeszcze młodsze dzieci (może 3 latki)- moje będzie miało 4 lata i 8 miesięcy i pewnie dzięki temu wg Pani Minister będzie mądrzejszy! Niech Ci zza biurek postukają się w czółka albo przelecą się po podstawówkach i sprawdzą jakie warunki mają maluchy.

    • 1 3

    • Szkoła to nie wylęgarnia, a narzędzie do motywacji

      No według Pani Minister to w ogóle dzieci powinny siedzieć w ławkach jak już ledwo z kołyski wyjdą, bo nie ma co marnować czasu, a gro wypowiedzi, że rośnie nam pokolenie głąbów i idiotów...trochę słaby argument, jak się nie potrafi o własne dziecko w domu zadbać, bo całą winę zrzuca się na szkolnictwo. Przecież szkoły, tylko tylko "narzędzia" mające umożliwić dalszy rozwój i zmotywować do działania, tak jak i cała rzesza nauczycieli, podręczników z cyklu http://sklep.wsip.pl/nauka-po-szkole/dzieci-10-12-lat-13/ i wszelkich zadań wymyślanych młodym. To w dużej mierze od rodziców zależy czy dziecko będzie chcieć się rozwijać, czy nie (via psychologia - "Znaczący inny" i "Uogólniony inny"). Żadna Pani Minister tego nie zmieni.

      • 0 0

  • Super !!! (1)

    A mój syn napisał na 100 % z matematyki,98%z j.angielskiego i 86% z j.polskiego,także jestem mega zadowolona.

    • 2 2

    • Cienko w klasie mojej córki na 18 dzieci 10 zmakdowało ze wszystkich 3 części :)

      • 0 0

  • Niestety, rośnie nam tępe pokolenie... (12)

    • 51 36

    • Tępe pokolenie? (11)

      Uważa pani(podejrzewam że jest pani kobietą), że szóstoklasiści(m.in.ja) są tępi. Niech pani sama napisze taki sprawdzian w tak krótkim czasie z języka polskiego, angielskiego i matematyki. Wtedy niech pani się wypowiada. A uważam że pani tego sprawdzianu nie napisała lepiej.

      • 15 34

      • (4)

        to nie wina dzieci to nauczyciele tepa uczą

        • 5 17

        • (2)

          A dlaczego dzieci nie uczą się tabliczki mnożenia ? Dlaczego rodzice dziwią się , że dziecko musi znać tabliczkę mnożenia na pamięć ?

          • 18 5

          • (1)

            Uczenie się na pamięć to głupota. Ważne by umieć liczyć, a nie wyklepać z pamięci. Dziecko może umieć tabliczkę mnożenia na pamięć, a nie wiedzieć jak się mnoży, tego chyba nie chcemy.

            • 2 6

            • Uczenie- nie pamięć.

              Oczywiście- szóstkę można dostać i za zrozumienie, inteligencję, i za wykucie na pamięć.

              • 0 0

        • nie, to rząd zmienił program nauczania

          i zabrał pieniądze, żeby dobrzy nauczyciele odeszli do innych zawodów
          i mamy skutek,
          rzesze matołów podatnych na katolicką propagandę

          • 4 2

      • ocena (5)

        Za taki poziom wypowiedzi pisemnej to dałbym maksymalnie 30%.

        • 22 9

        • szóstoklasiście, maturzyście czy studentowi? (4)

          Nie od razu Rzym zbudowano i nie od razu Mickiewicz napisał "Pana Tadeusza".

          • 9 4

          • hmm.. (3)

            Fakt, może nie do końca dobrałem prawidłową skalę ocen. Niech będzie 4+, w gimnazjum 4- ale w liceum to już by maksymalnie 3 było

            • 3 2

            • A na jakiej podstawie "będzie to 4+"? (2)

              Widzisz, ocenianie jest trudniejsze niż pozornie się wydaje. A stosowanie wartości numerycznych (stopni) nie jest najlepszym sposobem oceniania. No bo w zasadzie co mówi takiej osobie uczącej się? Co powinna poprawić, żeby było lepiej? Czego jej brakuje do tej 5?

              Uznaniowość to nie ocenianie.

              • 6 4

              • Bardzo swobodny stosunek do interpunkcji. (1)

                • 0 2

              • Klasyczny przykład "oceny nauczycielskiej", czyli stwarzającej poczucie winy, a nie pomagającej w rozwiązaniu problemu.

                • 3 2

  • powiem tak - jak widze czego się od pierwszaków wymaga, to uważam, że ktoś przesadza. (2)

    Jakaś chora atencja jest przykładana do języka polskiego. Większość nigdy purystami nie będzie. Zamiast więcej czasu poświęcić na naukę przedmiotów ścisłych, interesujących maluchy - to zawraca się im pałę głoskami niemymi, miękkkimi, twardymi... ja pamiętam, ze wystarczyło nam odróżnienie samogłoski od spółgłoski.

    Za dużo polskiego!!!

    • 5 8

    • (1)

      Co jak co, ale porozumienie się nie polega tylko na wyrzucaniu z siebie różnych słów w bezładzie, tak, by odbiorca musiał się zastanawiać, jaki przekaz jest do niego kierowany. Przedmioty ścisłe są niezbędne, ale bez humanistycznych uczeń może być co najwyżej pustym nerdem.
      A twoja pamięć chyba Cię zawodzi, albo uczyłeś się w jakimś okresie zapaści edukacyjnej. Ja w 8 klasie gramatykę musiałem znać dość dogłębnie, mimo, że nigdy nie zamierzałem zajmować się językiem.
      Z kolei argument o większości muszę uznać. Większości szkoła 6-klasowa nie jest potrzebna. Wystarczy umiejętność przyłożenia karty dotykowej do terminala i obsługi pilota. Z reszty wiedzy nabytej w ciągu pierwszych 15 lat edukacji nie korzystają. Jak komuś nauka nie w smak - 4 obowiązkowe klasy - i do łopaty.

      • 0 0

      • Może nie jasno się wyraziłem... więc:

        Dzieci już od najmłodszych lat bardzo dobrze posługują się językiem polskim. Później uczą się czytać i pisać - doskonale, czytają, przerabiają lektury - ok. Natomiast pewnego poziomu we wtłaczaniu TEORII językowej należałoby nie przekraczać. Uważam, że poziom ten jest przekraczany.

        Dlaczego? Żeby nauczyciele j. polskiego mieli pracę najprawdopodobniej - bo filologów i innych podobnych zawodów jest aż nadto.

        A to, że musiałeś znać dogłębnie gramatykę i nigdy skorzystałeś (podobnie jak 99% ludzi pewnie, łącznie ze mną - przydało się dopiero, gdy dziecko potrzebuje pomocy, bo wtłaczanie niepotrzebnej wiedzy trwa) jest dowodem na to, że jest to system dla systemu.

        Zamiast połowy lekcji polskiego możnaby dzieci uczyć kreatywności, przedsiębiorczości, zainteresować praktycznymi zastosowaniami nauki... ale po co skoro można wykuwać niepotrzebną wiedzę.

        • 0 0

  • Króliki doświadczalne.

    To jest parodia co się dzieje z edukacją. Dzieci z matki brzucha powinny odrazu iść do szkoły i jeszcze test powinny pisać za jakiś czas to wejdzie jak tak dalej będzie. PARODIA TO MALO POWIEDZIANE

    • 0 1

  • Pytanie do ankiety. (3)

    Jakie były założenia tego sprawdzianu?
    "Wszyscy muszą zdobyć 100%"
    czy może
    "Dominanta powinna być w okolicach 75%"
    albo
    "Nikt nie powinien zdobyć mniej niż 50%"

    Żeby coś ocenić muszę znać kryteria. Jeśli nie mam kryteriów to moja ocena jest nieuzasadniona. I nie może być porównywana z oceną kogokolwiek innego.

    • 45 5

    • (1)

      Ponieważ to sprawdzian, który ma oceniać wyniki nauczania rocznika, a nie klasyfikować poszczególne dzieci (np. w celu przypisania do lepszego gimnazjum), to oczywistym jest, że rozkład nie powinien skupiać się wokół dominanty, anie też być zbyt płaski. Zresztą analizie raczej nie będą podlegały wyniki całościowe, a poszczególne umiejętności i tam średnie będą interesujące, dające wnioski na co należy położyć nacisk, a co dzieci umieją i tak, niezależnie od inteligencji. Ten histogram u góry można dość prosto przeliczyć na rozkład normalny IQ, ale od dawna wiadomo, że mądrzejsza połowa dzieci jest mądrzejsza niż ta głupsza połowa :)
      Istotne jest to, jakie elementy edukacji nie zadziałały, a żeby to wykryć egzamin musi być średniotrudny, a nie odsiewający w sposób dyskretny.

      Oczywiście mamy najlepszych dzieci są dumne, a najgorszych mówią, że pytania były tendencyjne :)

      • 1 0

      • Uprzejmie proszę o klaryfikację

        Czy sprawdzian ocenia wyniki nauczania czy określa czego nauczyli się uczniowie?

        Niby różnica żadna, ale w rzeczywistości jedno i drugie niekoniecznie są ze sobą skorelowane.

        • 0 0

    • właśnie

      Słuszna uwaga.

      • 6 0

  • Proszę państwa, egzamin szóstoklasisty to błędna nazwa. (4)

    To sprawdzian dla szkół - jak nauczają. Szóstoklasista może nie napisać nic, a i tak go przyjmą do rejonowego gimnazjum lub do płatnego. Ocena z tego sprawdzianu nie wpływa na ocenę końcową!!!

    • 33 5

    • jest jednym z kryteriów przyjęcia do wybranego gimnazjum czy klasy. Pewnie że gdzieś ucznia muszą przyjąć ale jak chce trafić do ciekawszej/lepszej klasy to wynik z egzaminu jest brany pod uwagę.

      • 0 0

    • Egzamin (łac. examen badanie) jedna z form sprawdzania wiedzy.

      • 1 0

    • tak jest

      Co to znaczy, że oceny są tajne??!!, jak mam odnieść wynik dziecka do innych dzieci? Bzdura kompletna

      • 1 2

    • Nie do końca .

      • 3 6

  • Ułamki i przypadki? (8)

    Takie podstawy? No bez jaj. Za chwilę się okaże, że to jest tak strasznie trudne, że dopiero w gimnazjum zaczną tego uczyć.

    • 54 3

    • Rośnie Nam pokolenie "DZIECI FACEBOOK'A" - i to stąd bierze się ta nieumiejętność liczenia i poprawnego pisania. (1)

      Rodzice nie powinni mieć tylko i wyłącznie pretensji do szkoły i nauczycieli o brak umiejętności liczenia i pisania u swoich dzieci ale,również do samych siebie.

      Rodzic powinien zainteresować się swoim dzieckiem,sprawdzać jego wiedzę pytać a nie tylko "Co w szkole?" a później pretensje mieć do szkoły i nauczycieli.

      Szkoła i nauczyciele mają obowiązek uczyć ale,to rodzić w domu powinien usiąść z dzieckiem w domu i sprawdzić jak dziecko sobie radzi w szkole z programem nauczania.

      Gorzej jak rodzic sam nie ogarnia programu nauczania na poziomie szkoły podstawowej bo i tacy się zdarzają no to już wtedy tylko prosić kogoś z bliskich o pomoc lub załatwić korepetycje ale,to już nie mały wydatek a nie każdego na to stać.

      • 8 2

      • Rozumiem, że nie jesteś jeszcze rodzicem.

        Zatem jesteś szczawikiem przed 30., który już zaliczył gimnazjum i 3-klasowe liceum, albo starym koniem, który nie dość, że nie umie wychować dzieci, to nawet nie wie, jak się rozmnożyć.
        Najbardziej przerażający byłby fakt, gdybym się w swojej ocenie pomylił i byłbyś rodzicem >>rosnącego pokolenia "dzieci facebooka", o brak umiejętności liczenia i pisania

        • 0 1

    • taki jest teraz poziom (3)

      ostatnio słyszałam gimbazę w autobusie, jak się żaliła że nie poradziła sobie z testem, panienka pochwaliła sie że przy dodawaniu ułamków skróciła sobie npo przekątnej licznik z mianownikiem...

      tak że tego...

      • 13 1

      • Te przypadki (2)

        Testy konstruowane są tak, żeby złapać ucznia na tym, czego nie umie, a nie sprawdzić jego wiedzę. W zadaniu z przypadkiem podano rzeczownik w Bierniku, który ma taką samą formę w Mianowniku. Większość pewnie zaznaczyła Mianownik, bo nie sprawdziła formy w kontekście zdania. Gdyby rzeczownik był w innym przypadku, pewnie większość poprawnie odpowiedziałaby na pytanie.

        • 3 4

        • polska język, trudna język

          po to jest czytanie ze zrozumieniem

          • 2 0

        • Młodzież w takich przypadkach wstawia dopełniacz, stąd niezauważanie biernika

          • 2 0

    • (1)

      Ulamki dziesietne?Przepraszam a od czego sa kalkulatory?Cofnijmy szie o 50 lat kiedy zabraniano korzystania z suwakow i trzeba bylo robic obliczenia na ;piechote;

      • 2 27

      • kalulator

        Na teście szóstoklasisty nie można korzystać z kalkulatorów:)

        • 8 0

  • a jak mają być lepsze wyniki skoro tyle wolnego w szkołach pod różnymi przykrywkami a to dzień nauczyciela a to egzaminu które piszą ze 3 klasy a szkoła cała ma wolne i tego typu imprez gdzie wiecznie mają wole jest dużo

    • 3 5

  • 1/2 + 1/2 = 2/4 (4)

    Proste jak drut.

    • 24 18

    • Na poważnie tak napisałeś czy sobie jaja robisz? ;)

      • 0 4

    • Jak kłębek drutu

      • 0 0

    • ale się popisałeś 'elokwencją'

      • 0 0

    • 1/2+1/2 to 2/2 czyli jedna cała i to jest proste jak drut?

      • 4 8

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Święto Uczelni 2024 - Politechnika Gdańska

uroczystość oficjalna

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Nagrzane od podłoża powietrze:

 

Najczęściej czytane