• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsze oceny zachętą do ćwiczenia na wf-ie

Elżbieta Michalak
8 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
1 września weszło w życie rozporządzenie MEN. Czy dzięki nowym przepisom szkolne sale gimnastyczne będą pełne uczniów? 1 września weszło w życie rozporządzenie MEN. Czy dzięki nowym przepisom szkolne sale gimnastyczne będą pełne uczniów?

Chcąc ograniczyć liczbę zwolnień z wychowania fizycznego, MEN wprowadziło od września nowe przepisy. O ocenie z wf-u przesądzać mają starania i chęci, a nie umiejętności ucznia. Same zwolnienia lekarskie mają natomiast dotyczyć jedynie określonego rodzaju ćwiczeń.



Chodziłe(a)ś w szkole na lekcje wf-u?

Dwie zmiany w kwestii lekcji wf-u wprowadziło do szkół z początkiem września rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Chodzi przede wszystkim o to, by zachęcić uczniów do uczestnictwa w zajęciach z tego przedmiotu (przypomnijmy, ostatni raport NIK pokazał, że frekwencja na lekcjach wf-u była bardzo słaba - podczas tygodniowych obserwacji tych lekcji w kilku szkołach okazało się, że czynnego udziału w zajęciach nie brało 15 proc. uczniów szkół podstawowych, 23 proc. uczniów gimnazjów i 30 proc. uczniów szkół ponadgimnazjalnych) oraz oddalić strach przed słabszą oceną czy mniejszymi umiejętnościami fizycznymi.

Czytaj również: Nowy rok szkolny, zmiany i plany

Ważne chęci, nie umiejętności

Przy wystawianiu oceny z zajęć wychowania fizycznego liczyć mają się nie czas i wynik, ale starania ucznia, chęci i systematyczność. Dlatego przy ocenianiu pod uwagę brane będą obecności na lekcjach wf-u, przygotowanie ucznia do zajęć (posiadanie stroju na wf) czy jego aktywność na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych.

- To na pewno korzystna zmiana dla mniej sprawnych uczniów, którzy mogli czuć się gorzej w porównaniu z supersportowcami ze swojej klasy. Wiem, o czym mówię, bo sport nigdy nie był, mimo starań, mocną stroną mojego dziecka - mówi Katarzyna, mama dziesięcioletniego Kuby. - Kiedy powiedziałam mu, że nie musi się stresować jedynką, dwóją czy brakiem zaliczenia, bo oceniane będą jego starania i samo uczestnictwo w lekcji mocno się ucieszył.

Nauczyciele: surowe kryteria i oceny to daleka przeszłość

Zdaniem nauczycieli wf-u niewiele się zmieni, bo do tej pory oceny z testów sprawnościowych czy poszczególnych zaliczeń były tylko składową całościowej oceny. Obok wyników i predyspozycji liczyły się właśnie chęci i aktywność ucznia.

- W czasach, gdy sama byłam uczennicą, rzeczywiście ocena z wf-u wystawiana była na podstawie surowych kryteriów z tabel, które dotyczyły czasów i pokonywanych odległości, ale odkąd zaczęłam pracę jako nauczyciel wychowania fizycznego, a było to kilka lat temu, to ucznia oceniano za chęci, za to, że robi jakiekolwiek postępy - mówi Ewa Kucharska, dr nauk o kulturze fizycznej, nauczyciel wf-u w jednej z trójmiejskich szkół i założyciel Activek- Centrum Zdrowego Człowieka. - W tym celu robiło się na początku i końcu semestru test sprawnościowy, notowało wyniki, a na koniec roku go powtarzaliśmy, sprawdzając postęp, którego dziecko dokonało albo widziało się chęci i zaangażowanie.
- Zawsze starałem się dopasować możliwości do ucznia - mówi Piotr Ludwichowski, nauczyciel wf-u w Szkole Podstawowej nr 81 w Osowej oraz trener mistrzyń Polski w unihokeju. - Mamy w szkole taką zasadę: dzieci, które pewnych ćwiczeń nie mogą wykonywać, zgłaszają to nauczycielowi wf-u na samym początku roku szkolnego i my to egzekwujemy. Natomiast te ćwiczenia, które robić mogą, wykonują.

Zwolnienie tylko z wybranych ćwiczeń

Ograniczeniu liczby niećwiczących na wf-ie dzieci mają służyć wprowadzone od 1 września nowe zasady, zgodnie z którymi uczniowie będą mogli być zwolnieni jedynie z określonego rodzaju ćwiczeń.

Podstawą do zwolnienia będzie opinia lekarza wskazująca na to, jakiego rodzaju ćwiczeń fizycznych uczeń nie będzie mógł wykonywać oraz przez jaki czas.

- Jest to jakiś pomysł, myślę jednak, ze ludzie i tak znajdą sposób na obejście przepisów - mówi Piotr Ludwichowski.
Nowe przepisy nie ograniczają jednak w pełni możliwości lekarzy POZ. Jeśli to konieczne, nadal będą oni mogli orzekać o niezdolności uczniów do uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego. Oznacza to, że jeśli w medycznej ocenie lepsze byłoby dla dziecka całkowite zwolnienie z zajęć, może ono zostać wystawione.

Czym skorupa za młodu nasiąknie...

Nauczyciele podkreślają, że sama zmiana przepisów nie wpłynie na myślenie młodzieży i niechęć do lekcji wf-u. Co więc musiałoby się stać, by dzieciaki chętniej ćwiczyły na wf-ie i nie traktowały go jak przykrej konieczności?

- Po pierwsze musi zmienić się mentalność samych rodziców. Dopóki nie wdrożą w swoim domu aktywności fizycznej, nie zaczną uprawiać sportu, dopóki nie pokażą dziecku, że warto, to działania wymierzone w lekarzy raczej niewiele wniosą - tłumaczy dr Ewa Kucharska. - Drugą kwestią jest odpowiednia wiedza i świadomość. Rodzice nie pamiętają i nie mówią o tym, że dotlenione mięśnie i dotleniony mózg będzie lepiej pracował, a dziecko będzie uzyskiwało lepsze rezultaty w nauce. Myślą natomiast, że po lekcji wf-u dziecko będzie przemęczone, wykończone, senne i nie da rady na późniejszych zajęciach.
A okazji do zmiany nastawienia i wspólnych aktywności jest w Trójmieście wiele. W najbliższą niedzielę, 13 września, na Targu Węglowym w Gdańsku, w godz. 10-15 trwać będzie sportowy festyn rodzinny. W programie są zajęcia sportowe (piłka nożna, ręczna, siatkówka, koszykówka, boks, judo, tenis stołowy, gimnastyka, szermierka, zajęcia dla dzieci i młodzieży), a także spotkania z ludźmi ze świata sportu (zawodnikami Lechii Gdańsk, Lotosu Trefl czy Wybrzeża Gdańsk). Wstęp wolny. Więcej informacji wkrótce.
Elżbieta Michalak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (94) 1 zablokowana

  • Od IV klasy szkoly podstawowej nie znosilam wf-u. Ze wzgledu na ilosc klas w szkole, zajecia najczesciej odbywaly sie na korytarzu. Jesli juz jakims cudem zalapalismy sie na sale, nauczyciel kazal nam grac tylko w siatkowke, a sam gdzies wychodzil. No i wreszcie dwa wf-y od 7:30, a lekcje do 15:00. Milo jest smierdziec cały dzien. Nic dziwnego, ze dzieciaki nie chca cwiczyc. Albo sie na zajeciach nudza, albo tarzaja po brudnym korytarzu. Naprawde atrakcja. Pozdrawiam ZSO nr 6 z lat 1994 -2003.

    • 14 5

  • zawsze nienawidziłem wf (1)

    za moich czasów to dobrze było salę trafić, często był na szkolnym korytarzu

    • 12 4

    • W podstawówce zgadzam się wf był na korytarzu, dopiero w 5 i 6 klasie mieliśmy na sali. Ale za to w gimnazjum i LO uwielbiałam chodzić na wf. Zajęcia zawsze były ciekawe, nauczyciele się. angażowali, ćwiczyli razem z nami. Widać miałam szczęście bo trafiłam na osoby, które lubiły swój zawód. I potrafiły przekazać swoją energię. uczniom. I jakoś zawsze każdy miał strój.Sporadycznie się zdarzało, że ktoś nie ćwiczył.

      • 3 1

  • "we wf-ie"? (1)

    czy "w wf-ie"

    • 4 1

    • Z całą pewnością:

      wi-fi

      • 6 1

  • Prowadzenie WF (1)

    Tu nawet nie chodzi o strach przed niska ocena, ale o jakosc WFu, a raczej jej brak.
    Jak jeszcze bylam w liceum 3 lat temu, to grupa dziewczyn przez caly rok szkolny byla az 2 razy na duzej sali i grala w gry zespolowe, przez reszte czasu sale przejmowala grupa meska. My w lepsza pogode musialysmy biegac, a zima lub w niepogode tloczylysmy sie na malej salce i mialysmy "aerobik". Nie musze chyba dodawac, ze srednio pol grupy nie przychodzilo na zajecia, zapominalo stroju lub zglaszalo wieczne niedysponowanie.

    • 13 3

    • kom

      O chyba I LO ,co?

      • 1 0

  • Rocznik 1983 (1)

    Jak chodziłem do szkoły, to nie wyobrażałem sobie dnia bez sportu. Wf miałem 2 razyw tygodniu, do tego sks-y, zajęcia dodatkowe i gra na dworzy. Spędzałem czas na dworze od rana do wieczora i po tym czasie odrabiałem lekcje. Uczyłem się dobrze miałem średnią 4,8-5,0 i jakoś dało radę wszystko połączyć. Rodzice nie musieli mnie do niczego zmuszać.
    Jeździłem na zawody, reprezentowałem szkołę, miasto i województwo, tego czasu nie żałuję ani trochę.
    Wtedy każdy chodził na wf, nawet ci co nie potrafili zrobić fikołka do przodu, ale się starali. Nie wiem, dlaczego dzisiaj ludzie wolą wychować kalekę niż zdrowego dzieciaka.
    Sam mam córkę i ona woli kopać piłkę niż oglądać bajki, a ma 2,5 roku.

    • 29 2

    • nie fikołka

      a przewrót w przód lub tył

      • 5 1

  • G***o prawda! Zmienić to się musi podejście nauczycieli wf-u! Co to za lekcja, kiedy nauczyciel daje ci piłkę i wychodzi. A ty rób sobie co chcesz. Albo w kółko jedne ćwiczenia, w kółko jedna gra w siatkówkę. A gdzie inne sporty? Gdzie różnorodność? Taki wf to strata czasu i każde rozsądne dziecko i rodzic to widzą i nie dziwota, że wolą ten czas spożytkować inaczej. Nie ćwicząc, można chociażby przygotować się do innej lekcji albo poczytać książkę. A jeśli sport się chce uprawiać to można to robić spokojnie w godzinach pozalekcyjnych. Taki wf jest bezsensowny.

    • 17 3

  • Rodzic (1)

    Droga redakcjo a zapytajcie się dlaczego w szkole sp10 w Gdyni zajęcia wg w paru klasach prowadza nauczyciele od nauczania ogolnego.

    • 5 2

    • Jak napiszesz w języku ojczystym, to może ktoś się zainteresuje...

      • 6 1

  • "Na macie" (2)

    Ja pamiętam zajęcia z wfu "na macie". A wyglądało to tak - macie piłkę i grajcie. Drugim zajęciem było bieganie dookoła szkoły. Hehe, jak tylko znikało się za szkołą to rozpoczynał się chód... Myślę, że teraz co nieco się zmieniło...

    • 8 0

    • mata i grajta ;-) (1)

      albo na plastyce mata kredki i rysujta ;-)

      • 3 0

      • no to ja musiałem mieć szczęście

        smutne to, lepiej już wyjechać do Chin,
        tam mają konkretny WF

        • 1 0

  • na zdj. sala w SP !2 Gdańsk...tak mi sie wydaje :-)

    uwielbiałam w-f, nie lubiłam tylko zmuszania do gier zespołowych typu koszykówka brrr! Nie kazdy jest do tego stowrzony

    • 2 1

  • mozliwosc korzystania ze slownika powinna zachecic do sprawdzenia we nim poprawnej odmiany.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Freon to:

 

Najczęściej czytane