• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Łezka" i łzy podczas maratonu w Holandii

Mart
9 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Skonstruowany przez studentów Politechniki Gdańskiej pojazd na wodór Hydrogen CarPG, zwany także "łezką", wziął udział w prestiżowym wyścigu Shell Eco-Marathon w Holandii. Ponieważ nie udało mu się stanąć na podium, jego twórcy już myślą o zmianach przed kolejną edycją zawodów.



W Polsce o tym konkursie wspominają głównie media motoryzacyjne. W Holandii, gdzie rozgrywany jest Shell Eco-Marathon, to prawdziwe święto. Zmagania futurystycznych pojazdów na stadionie w Rotterdamie ogląda kilkanaście tysięcy widzów.

Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej innowacyjnych konkursów studenckich odbywający się co roku w Europie, Ameryce i Azji. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata, stają przed wyzwaniem zaprojektowania, zbudowania i przetestowania najbardziej wydajnych pod względem energetycznym pojazdów. Zwycięża drużyna, która pokona najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa.

O przygotowaniach studentów PG do udziału w konkursie możesz przeczytać tutaj

W tym roku drugie miejsce w kategorii pojazdów miejskiej (UrbanConcept) zajął zespół Studenckiego Koła Aerodynamiki Pojazdów działającego przy Politechnice Warszawskiej. Swoim pojazdem o nazwie PAKS poprawili zeszłoroczny wynik z 334,2 do 376,46 kilometrów przejechanych na jednym litrze paliwa (gazoliny).

Pierwsze miejsce zajęli konkurenci z francuskiego liceum Louis Delage pokonując 468,85 km na jednym litrze paliwa, a trzecie belgijski zespół z University of Mons z wynikiem 189.08 km/1 l.

Załoga Hydrogen CarPG miała niestety pecha. W czasie testów awarii uległ jeden z systemów pojazdu, uniemożliwiając start w zawodach. Podczas prób "nasz" samochód przeszedł jednak bardzo rygorystyczne testy bezpieczeństwa i otrzymał wszystkie niezbędne certyfikaty.

- Jesteśmy szczęśliwi, że udało się nam doprowadzić nasz projekt do końca i spróbować swoich sił w tak prestiżowym konkursie, mimo przeciwności na pewno wystartujemy jeszcze raz. Wiemy już co trzeba udoskonalić i poprawić w naszym pojeździe - mówi Piotr Piątkowski z Międzywydziałowego Koła Naukowego "Eco CarPG".

Trzymajmy kciuki za naszych młodych inżynierów. W ciągu kilku miesięcy udało się im pozyskać niezbędne środki na realizację projektu (budowa pojazdu kosztowała ponad 100 tys. złotych) i skonstruować pojazd o wyrafinowanym napędzie na wodór. A rozwiązania stosowane przez młodych wynalazców na potrzeby Shell Eco-Marathonu nierzadko znajdują później zastosowanie także w seryjnych pojazdach.
Mart

Miejsca

Opinie (1)

  • łezka górą!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Larwa żaby trawnej to:

 

Najczęściej czytane