• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK krytykuje reformę oświaty

Wioleta Stolarska
22 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
NIK krytykuje wprowadzoną przez Annę Zalewską reformę oświaty. NIK krytykuje wprowadzoną przez Annę Zalewską reformę oświaty.

- Wprowadzone w niecałe dziewięć miesięcy zmiany w systemie oświaty zostały nierzetelnie przygotowane i wdrażane. Minister nie dokonał rzetelnych analiz finansowych i organizacyjnych skutków reformy - podsumowuje swoje działania Najwyższa Izba Kontroli. Z danych kuratoriów wynika, że w połowie województw liczba oferowanych miejsc jest niższa niż liczba uczniów. Najgorzej jest w woj. pomorskim, zachodniopomorskim i wielkopolskim. W dodatku w co piątej skontrolowanej szkole brakuje wyposażenia dla dodatkowych uczniów.



Czy uważasz, że reforma oświaty była potrzebna?

Najwyższa Izba Kontroli krytykuje reformę edukacji wprowadzoną przez minister edukacji Annę Zalewską i rząd Prawa i Sprawiedliwości.

Wprowadzona 1 września 2017 r. reforma oświaty, zakładająca m.in. likwidację gimnazjów to najszybciej wprowadzona zmiana w historii szkolnictwa, która w niecałe dziewięć miesięcy zmieniła wszystko - od struktury szkół przez podstawy programowe i nowe podręczniki, skończywszy na konieczności dostosowania budynków placówek i ich wyposażenia.

Według kontrolerów NIK minister Edukacji Narodowej nierzetelnie przygotowała i wprowadziła zmiany w systemie oświaty. Przygotowując reformę nie przeanalizowano finansowych i organizacyjnych skutków projektowanych zmian. Tymczasem wydatki organów prowadzących szkoły na zadania oświatowe wzrosły o ponad 12 proc. przy wzroście rządowej subwencji tylko o 6 proc. Ponadto projektując reformę założono zmniejszenie kosztów kształcenia w przeliczeniu na ucznia.

Podwójny rocznik w rekrutacji



Efektem wprowadzonych przez ministerstwo zmian jest wystąpienie tzw. podwójnego rocznika. W rekrutacji do klas I szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2019/2020 biorą udział absolwenci III klasy gimnazjum i VIII klasy szkoły podstawowej. Łącznie jest to ponad 705 tys. uczniów w całym kraju. To oznacza, że szkoły ponadgimnazjalne i ponadpodstawowe we wrześniu 2019 r. muszą przyjąć o blisko 370 tys. więcej uczniów.

Kumulacja roczników budziła szczególne obawy rodziców.

- Tymczasem minister nie przeprowadził rzetelnych i kompleksowych analiz dotyczących możliwości przyjęcia do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych absolwentów VIII klas szkół podstawowych oraz III klas wygaszanych gimnazjów. Dane, które minister analizował, były niepełne i ograniczyły się do dostępności sal z 13 proc. szkół - wzięto pod uwagę tylko samodzielne licea ogólnokształcące. Pominięto pozostałe szkoły, tj. technika i szkoły branżowe I stopnia, jak również szkoły funkcjonujące w zespołach - podsumowuje swoją kontrolę NIK.
Z danych kuratorów oświaty ze stycznia 2019 r. wynikało, że stan przygotowań do przyjęcia podwójnego rocznika był różny w skali kraju. Nieprawidłowości stwierdzono w 19 proc. skontrolowanych szkół ponadgimnazjalnych.

Czytaj też: Większy wybór w rekrutacji do szkół średnich

Stan przygotowania oferty edukacyjnej dla absolwentów podwójnego rocznika na styczeń 2019 r. Stan przygotowania oferty edukacyjnej dla absolwentów podwójnego rocznika na styczeń 2019 r.

Osobna rekrutacja, ale nierówne traktowanie



W przyszłym roku szkolnym 2019/2020 w szkołach średnich spotkają się absolwenci gimnazjum i szkoły podstawowej. Każda z tych grup będzie jednak realizowała odrębny program nauczania, dlatego nie ma możliwości, aby spotkały się w tej samej klasie.

Proces rekrutacyjny będzie przebiegał osobno. Zastosowano w nich jednak takie same ustawowe kryteria rekrutacyjne, ale inny sposób przeliczania na punkty wyników egzaminu gimnazjalnego i egzaminu ósmoklasisty z uwagi na różny ich zakres.

- Punkty za egzaminy końcowe dla jednych i drugich sumują się do 100, jednak podzielone są pomiędzy trzy przedmioty w przypadku egzaminu ósmoklasisty (35 pkt, 35 pkt i 30 pkt) oraz pięć przedmiotów w przypadku egzaminu gimnazjalnego (po 20 pkt). Dodatkowe 100 pkt. absolwenci obu typów szkół mogą otrzymać za oceny z czterech przedmiotów - za ocenę celującą 18 pkt., co daje razem 4x18 pkt., 18 pkt. za szczególne osiągnięcia, 7 pkt. za świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem oraz 3 pkt. za aktywność społeczną. W tej sytuacji bardzo ważne są oceny na świadectwach ukończenia szkół. Tymczasem NIK zauważa, że w polskich szkołach nie ma spójnego i porównywalnego pomiędzy szkołami systemu oceniania uczniów. Przykładowo za opanowanie 50 proc. wymaganego materiału uczniowie mogli otrzymać w różnych szkołach ocenę dopuszczającą, dostateczną lub dobrą - przekonują kontrolerzy NIK.

Czytaj też: Co oferują trójmiejskie szkoły średnie? Rusza rekrutacja

Nowe podstawy programowe przygotowane nierzetelnie



Wątpliwości NIK budzi także proces przygotowania nowych podstaw programowych. Już teraz część dyrektorów szkół wskazuje na potrzebę ich zmiany, bo nie są one dostosowane do możliwości uczniów. Reforma spowodowała pogorszenie warunków nauczania w części szkół - lokalowych czy wyposażenia sal w pomoce dydaktyczne.

- NIK ocenia, że prowadzony przez ministra proces przygotowania nowych podstaw programowych był nierzetelny. Tylko 20 proc. ekspertów je opracowujących było rekomendowanych przez instytucje związane z systemem oświaty. Pozostałych wybrał minister w sposób autonomiczny - czytamy w podsumowaniu raportu.

Opinie (131) ponad 10 zablokowanych

  • dlaczego zaszczepieni boją się nie szczepionych ??

    dlaczego lekarze nie szczepią swoich bliskich ?? czyżby znali skutki uboczne ?? dlaczego rtęć w termometrach jest szkodliwa a w szczepionkach zdrowa ?

    • 0 0

  • Reforma jest super (5)

    Im grubszy naród tym lepiej im sterować

    • 51 14

    • ty głupszy i grubszy już nie będziesz (2)

      • 8 5

      • już Hitler uważał, że polakom edukacji wystarczy... (1)

        tak - byle umieli się podpisać i umieli liczyć do 500+ :)))

        • 19 4

        • obecny komunistyczny rząd dąży do likwidacji Polski

          zgodnie z rozkazem Putina

          • 1 1

    • Chyba glupszy....

      • 2 2

    • grubymi nie tak łatwo sterować i porwać ich jest ciężko ja ważę 60kg bo jestem niski i zawsze się obawiam wiatru i porwań

      • 2 0

  • Brawo PiS (22)

    Kolejny sukces rządu. Mamy się czym chwalić na świecie. Nasz wspaniały rzetelny i prawdomówny rząd jest autorem tych wspaniałych reform. Chwała matce sukcesu Pani Minister Zalewskiej!

    • 107 24

    • A kto polikwidował szkoły? (2)

      • 2 4

      • a po co szkoły jak uczniów nie ma?

        • 0 1

      • PO i SLD

        • 1 3

    • (4)

      wniosek jest inny, tylko 4 województwom brakuje miejsc - tam gdzie rządzi PO polikwidowali szkoły

      • 7 30

      • prawda w oczy kole (2)

        :)))

        • 6 11

        • prawda jest taka, że tylko ciemnota głosuje na PiS

          tylko ciekaw jestem jak ciemnota utzyma państwo na nogach,
          jak widać po paraliżu i niekompetencji kaczyńśkiego, nie długo

          • 1 0

        • heniek po ile pietruszka na bazarku w Radomiu ?

          • 3 0

      • eeee nie zgadłeś

        • 0 1

    • Pan Kwiatkowski (2)

      Czynny polityk PO wybrany w 2013 roku na prezesa NIK.
      Dziękuję za uwagę.

      • 4 19

      • (1)

        Gdzie w raporcie napisano nieprawdę? Z faktami chcesz się kłócić?

        • 9 1

        • to jest pisowiec, nie skończył podstawówki i wierzy, że ziemia jest płaska

          z takim nie ma dyskusji, to nie człowiek, to bydlę

          • 2 1

    • (5)

      Zalewska to pacynka w ręku Kaczusia, to Kaczuś jest matką sukcesu

      • 31 11

      • Chce mieć jak najwięcej z komuny (3)

        W końcu w innych czasach żyć nie potrafi...

        • 15 6

        • (1)

          porównaj wiedzę i wykształcenie inżyniera z czasów komuny z obecnym inżynierem po gimnazjum, dziękuję, nie mam pytań

          • 3 2

          • to fakt - przepaść - wróćmy do czasów komuny !! żart

            • 3 0

        • widać ustawicznie dąży do tego, gdy było MU najlepiej

          darmowy domek od wujka z UB+, ojciec pieszczoch PZPR+, matka cenzorka w nomenklaturze+ ... wtedy i sklepy za żółtymi firankami+ stały dla nich otworem i kariery w filmie+ też ... :))))

          • 11 3

      • Towarzysza Kaczusia zwracaj się z honorem

        • 10 0

    • Szkoły z lat 90-tych zostały (3)

      A jeszcze kilkanaście lat temu uczyło się w nich więcej dzieci niż obecnie.
      Jakim cudem ten brak miejsc?

      • 6 4

      • Budynki może tak, ale kolokwialnie mówiąc moce przerobowe są dostosowane do aktualnej liczby uczniów - tego się nie da od tak przestawić bez przygotowania a PiS oczywiście machnął ręką i stwierdził, że niech samorządy się martwią.

        Poza tym, w czasie wyżu demograficznego szkoły pracowały w trybie zmianowym, WF prowadzono na korytarzach itd. Serio chcesz do tego wracać?

        • 5 1

      • bo nauczyciele pouciekali .... (1)

        tu nie chodzi o fizyczne miejsce przy ławce !!! ... tu chodzi o Miejsca w szkole średniej !!!

        • 10 3

        • Co ty takiemu pustakowi tłumaczysz, gościu ma 5 klas i 8 świadectw, typowy wyborca PISU

          • 13 3

    • zjedz mirabelke komuszku

      • 5 19

  • Rejonizacja

    Może warto w tym roku-podwójnym wprowadzić coś na kształt rejonizacji, aby dzieci np. z Gdyni miały pierwszeństwo w szkołach średnich w Gdyni a nie musiały dojeżdżać do szkół w Rumi czy Gdańsku bo ich miejsca zajęły dzieci z ościennych miejscowości a to przecież mieszkańcy utrzymują po części te szkoły. To będzie bardzo trudna rekrutacja. Może jakieś dodatkowe punkty za mieszkanie w danym mieście. Co o tym myślicie.

    • 1 3

  • Z tego co mi wiadomo (5)

    Pis przeprowadził reformę połowicznie. W planach również był obowiązek palenia papierosów przez dzieci oraz nauka tłuczenia żony i zwierząt.

    • 63 26

    • Nie do końca. (4)

      Za obowiązek palenia papierosów przez dzieci oraz nauka tłuczenia żony i zwierząt odpowiada oczywiście ideologia gender. Przecież to wiadome jest.

      • 6 9

      • Gender raczej nie. Tłuczenie żon, napad na policjanta z nożem to raczej bardziej (3)

        pasuje do opcji narodowo prawicowej . Ksenofobia, nietolerancja, przemoc...

        • 18 3

        • Tak, żony to opcja prawicowa (2)

          w sowiecko-rewolucyjnym państwie kobiety miały być wspólne, lewicowe squaty nadal to chyba praktykują, a małżeństwo to przeżytek wg lewych

          • 4 7

          • tak, nazikatobolszewia uznaje kobiety za zwierzęta

            patrz rydzyk, islamscy terroryści, Putin, czeczeński terrorysta i PiS

            • 2 2

          • Spadaj i nie truj de.

            • 2 1

  • Korepetycje z matematyki dla uczniów szkoły podstawowe

    Oto pozostałość po epoce komunizmu - szkolnictwo nie tchnięte reforma- a jedynie pomazane działaniami pozornymi, prze ludzi którym zależy na głupim Narodzie, łatwym do sterowania.Przypadek Wałęsy sterowanej marionetki pyskatej lecz niestety nie będącej szczytem intelektu.
    Szkoła wymaga rewolucyjnych zmian, nowych kierunków i rozwiązań ustawodawczych. Nikt nie jest zainteresowany podniesieniem pozionu oświatym,tym bardziej selekcji rodzaju kształcenia: poziom podstawowy dla wszystkich, najlepsi poziom licealny(matura+studia),pozostali technika (ew. dstudia zawodowe)+ zawodówka (praca). Proste uzdrawia sytuację zarówno w szkolnictwie jak i społeczeństwie (porządek kompetecyjny-brak Siwaków w rządzie)) (awans na poszczególne szczeble edukacji+ kadra zarządzająca). Proste - czemu więc nikt nie wprowadzi tych zmian (boją się odejścia z władzy czy przekupieni?)Proste

    • 2 0

  • Dziwne, że teraz nik zauważyła, że ocena końcowa ocenie końcowej nierówna. Przecież takie samo punktowane było, kiedy składałam papiery do LO - prawie 20 lat temu.

    • 1 1

  • Powrót do gimnazjów. Przecież wszystko da się odwrócić

    • 0 7

  • Ja nie rozumiem tylko jednej rzeczy - dlaczego reagujecie wszyscy dopiero teraz?!

    Przecież ustawa nie została zmieniona wczoraj czy rok temu... a wszystko dzieje się dopiero po takim czasie...

    • 4 1

  • zgadzam się z wnioskami NIK. U mojej córki cześć lekcji w szkole podstawowej w gdyni odbywa się w stołówce szkolnej. Nauczycielka na początku roku informowała że cudem udało się uniknąć sytuacji, że lekcje będą się zaczynać o 7. Zajęć dodatkowych nie ma bo brakuje wolnych sal. Proponuję porozmawiać z rodzicami dzieci bo oni najlepiej wiedzą jak w praktyce wygląda reforma-deforma.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Owady to:

 

Najczęściej czytane