Naukowcy zbadali manewrujący kontenerowiec

Holowanie i cumowanie największego kontenerowca na świecie w terminalu DCT w Gdańsku. Przed tą operacją naukowcy z Akademii Morskiej zbadali bezpieczeństwo manewrów przed wejściem do portu.



Przed wpłynięciem kontenerowca Maersk Mc-Kinney Moller do gdańskiego portu specjaliści z Akademii Morskiej wykonali badania symulacyjne toru podejściowego oraz cumowania do nabrzeża DCT.



Kilkunastoosobowa ekipa specjalistów Akademii Morskiej sprawdziła możliwości zacumowania w gdańskim porcie największego kontenerowca świata.
Kilkunastoosobowa ekipa specjalistów Akademii Morskiej sprawdziła możliwości zacumowania w gdańskim porcie największego kontenerowca świata. mat. pras.
Zespół specjalistów Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej, pod kierunkiem dr inż. kpt. ż.w. Henryka Śniegockiego, na zlecenie DCT Gdańsk, dokonał prac symulujących manewry kontenerowca na torze podejściowym i w samym basenie portowym.

- Zawsze przed wejściem do portu dużego statku, administracja morska i zarząd terminalu muszą się upewnić, czy będzie on mógł swobodnie się obrócić, manewrować i prawidłowo zacumować - mówi kpt. ż.w. Henryk Śniegocki. - Aby to sprawdzić, potrzebna jest analiza nawigacyjna wejścia statku do portu, którą wykonywaliśmy na prośbę DCT Gdańsk SA - dodaje.

Kilkunastoosobowa ekipa specjalistów AM sprawdziła możliwości zacumowania statku o długości kadłuba 440 m, szerokości 56,4 m, zanurzeniu 15,2 m i wyporności 228 300 t, czyli większej od "Maersk Mc-Kinney Moller" o 10 proc.

Stwierdzono, że dopuszczalna siła wiatru pozwalająca na wykonanie manewru wejścia do portu i cumowania statku klasy Triple E, wynosi 17 m/s, wiejącego z najbardziej niekorzystnego kierunku, czyli prosto w burtę. W ciągu roku, przy wejściu do portu w Gdańsku, występuje łącznie 11 dni, kiedy wiatr przekracza te parametry.

Przy wietrze wiejącym z prędkością 21 m/s, z najbardziej niekorzystnego kierunku, nie można było wykonać bezpiecznego manewru obrotu i cumowania. Tracono kontrolę nad zachowaniem statku, nie można też było zapanować nad zbyt dużą prędkością dochodzenia statku do nabrzeża.

Manewry byłyby możliwe przy większej niż 17 m/s prędkości wiatru, gdyby statek posiadał stery strumieniowe o większej mocy, lub miał do dyspozycji holowniki o większym uciągu, bądź miał do dyspozycji ich większą liczbę.

W badaniach uwzględnione zostały różne warunki hydrometeorologiczne - m.in. wiatr o sile od 4 do 21 m/s (3-8 w skali Beauforta) wiejący ze wszystkich możliwych kierunków, z użyciem holowników będących w dyspozycji gdańskiego portu. Uwzględniono też trzy scenariusze sytuacji przy nabrzeżach - gdy basen portowy jest pusty, gdy jedno z nabrzeży głębokowodnych jest zajęte przez kontenerowiec o długości 366 metrów, oraz gdy oprócz kontenerowca w basenie, do nabrzeża rudowego przycumowany jest masowiec 150 000 DWT.

Mieszkańcy i turyści obserwowali kontenerowiec wchodzący w środę do terminalu DCT.

Opinie (48) 6 zablokowanych

  • pełny szacun (1)

    Przynajmniej widać że ktoś się profesjonalnie przygotował. Żeby tak jeszcze nasi politycy byli takimi profesjonalistami .....

    • 110 0

    • No tak

      Jak dotychczas to Ci co brali się za gospodarkę morską nie mieli o tym pojęcia. Był kiedyś p. Jaworski który miał uzdrowić ale po nim słuch zaginął. Pewnie jest gdzieś w radzie nadzorczej paznokcie z nudów obgryza.
      Szkoda że armator nie zlecił wykonania badań w Iławie w szkole kapitanów. Pewnie więcej by się dowiedział.

      • 0 0

  • Wiecie ile on chińskiego ścierwa przytargał w tych kontenerach? (12)

    To jest właśnie upadek drobnych polskich firm.

    • 48 48

    • o tym samym wczoraj myślałem (6)

      i dokładnie tak samo to określiłem. Ale klienci Biedronek i tak walą Ci minusy, bo chińskie ścierwo to podstawa ich egzystencji - byle taniej i każdy dzień w promocji od Boga. A że g...o, to nieważne.

      • 21 19

      • ścierwo i biedronka... hmm (5)

        a ja obejrzałem swoje niektóre oryginalne rzeczy kupione w firmowych sklepach w Polsce, Niemczech i Szwecji i:
        - zegarek Timex Iron Men + zestaw GPS i monitor HR - koszt 999 zł - made in China
        - buty adidas do biegania - koszt 399 zł - made in Indonesia
        - dresy do biegania adidasa - koszt 399 zł - made in China
        - bluza Quiksilver - koszt 199 zł - made in China
        - kurtka przeciwdeszczowa Hummela - koszt 219 zł - made in China
        - buty dziecięce Puma - koszt 79 zł - made in Indonesia
        - laptop Dell inspiron n7110 - koszt 2900 - made in China
        - telefon Sony Xperia - koszt ? abonament - made in China
        - bateria do telefonu i laptopa - made in China
        - klocki LEGO friends - koszt 20 - 200 zł - components made in Denmark, Hungary, Mexico, CHINA and the Czech Republik
        - książeczka My Little Ponny (po polsku) firmy Hasbro - made in China !!
        - perfumy Fahrenheit - koszt 150 zł ale pewnie podróby bo z allegro - made in France :)

        ale dla niektórych z Chiin to ścierwo. A obejrzyjcie metki swoich firmowych rzeczy to się zdziwicie!

        • 40 1

        • (1)

          Dać 4 stówy za dres z Chin... No nieźle. A na moim laptopie jest Made in Poland. To jest Dell. Choć w sumie powinno być "Assembled in Poland"

          • 14 5

          • widać, że nie znasz się na cenach ubrań tzw. firmowych

            • 0 0

        • nie wazne kto robi cos wazne kto zarabia oszolomki

          Hehehe powiem wam tak pracownik fizyczny nigdy nie zarabia tyle co szef hehehe a w tym wydaniu szefem nie sa osoby , ktore wytwazaja towar hehehehehe

          • 3 4

        • a artykuły gosp domowego oczywiście ze znakiem CE - China Export :P

          • 0 1

        • Za 4 stówy to ja sobie uszyję u krawca garnitur (+ 3 stówy za materiał)

          Ale żeby dac 4 stówy za dres w dodatku z chin? Kupię polski, z bawełny wyprodukany w Łodzi.

          No ale są ludzie którzy muszą mieć plastik. "Oddychający" oczywiście.

          • 0 0

    • Po za tym na chińską elektronikę nie ma cła

      więc państwo nie zarabia na tym złamanego grosza. Trzeba też mieć na uwadze, że dobrobyt państwa zależy od 2 rzeczy: przedsiębiorców i surowców. Mówiąc przedsiębiorcy mam na myśli oczywiście firmy, które coś produkują. Jeszcze lepiej jak firma to eksportuje. Pieniądze przecież nie biorą się z niczego. Jeśli jest mało przedsiębiorców i mało wytwarzają to oczywiście i PKB jest niskie więc wpływy do budżetu też są niskie, co za tym idzie podwyżka wszelkiej maści podatków. Potem się ludzie dziwią że jest drogo w sklepach, że mamy drogi prąd, gaz, wodę. Ktoś to musi utrzymać.

      • 10 2

    • ścierwo

      Zgadza się . 60 miliardów piłeczek do pingponga i miliard grzechotek . Wystarczy do 2201 roku.

      • 6 2

    • Nie tylko ścierwo

      np. kauczuk , cyna i inne rudy rzadkie, mleczko kokosowe , chemikalia , kopra , tapioka i inne .To jest import nie tylko do POlski , ale innych krajów bałtyckich i południowych . Ale co jest uderzające ....... NIC się nie pisze o towarach , które będą ładowane do ..Chin, Korei, Singapuru, Malazj- np. wyroby stalowe, karbid , nawozy sztuczne i inne chemikalia ,cukier, a nawet ...ziemniaki i a co jeszcze z Rosjii, Ukrainy Czech, Węgier i innych krajów. Tak wię nie ogólniajmy

      • 16 1

    • forwarding

      chinczycy sami tego nie wysylaja do nas, ktos to musi zamawiac od chinskich producentow
      jakies polskie hutownie

      • 6 0

    • Teraz się tym przejmujesz od co najmniej 2 lat co tydzień przypływa prawie takiej samej wielkości statek i zostawił już setki tysięcy kontenerów

      • 4 0

  • (1)

    Gdyby jeszcze studenci mogli więcej jeździć na symulatorach ;)

    • 10 1

    • symulatory

      Symulatory są ważne, ale prawdziwej manewrówki można nauczyć się tylko w realu.
      Zresztą jak innych rzeczy

      • 3 1

  • Badania (3)

    ja wczoraj doknałem pomiaru temperatury wrzenia wody w czajniku, i wyszło mi 100 stp C. Stwierdziłem, że mogę zaparzyć herbate.

    • 41 9

    • To niezwykłe odkrycie. Masz Nobla.

      • 13 0

    • Był mało dokłądny, bo było niskie ciśnienie wczoraj więc powinieneś uzyskać 99,97stp. C

      • 12 1

    • I jeśli mieszkasz na sporawej wyżynie...

      ... to może się okazać, że ta temperatura była jeszcze niższa....

      • 6 0

  • Specjaliści - SYMULANCI (8)

    Nic nie zbadali tylko wzięli : powierzchnia bocznego nawiewu, prędkość (napór) wiatru, moment skręcający i siłę (uciąg) holowników. MOGLI nawet użyć kalkulatora.... Ale siły kiedyś zabraknie i naukowcy-specjaliści leżą. A doświadczony Kapitan wytraci inercję albo zawęzi cyrkulację np. rzucając/wlokąc kotwicę... To się nazywa DOBRA PRAKTYKA MORSKA..
    pozdrawiam praktykujących profesjonalistów

    • 20 10

    • NAUKOWCY czy FANTAŚCI? (3)

      W opisie DCT: Terminal dysponuje dwoma stanowiskami głębokowodnymi dla kontenerowców ( łącznie 650m długości ). Ale BADACZE rozpatrują scenariusz manewrowania i zacumowania statku 440m długości przy jednoczesnym zacumowaniu na drugim stanowisku jednostki 366m długości.....
      Aha, suwnice kontenerowe ( wszystkie 5 ) mogą obsługiwać statek tylko z jednej strony pirsu, więc na drugim stanowisku można np malować burtę...
      Dla dociekliwych dodam, że suwnice są nawet za krótkie aby z kontenerowca(366m i więcej) wyładować kontener np na zacumowaną do kontenerowca barkę...

      • 5 2

      • to ja a propo suwnic dodam, (1)

        że są za niskie by obsłużyć taki statek załadowany do pełna. Obecny ładunek wszedł pod suwnice 'na styk', tymczasem w Rotterdamie był załadowany o kilka kontenerów wyżej.

        • 3 0

        • 3 warstwy boxów mniej

          wchodząc do Rotterdamu statek miał 16m zanurzenia a w Gdańsku 12m. Większość kontenerów ( z Azji ) wyładowano w Rotterdamie i Bremerhaven.
          DCT nie jest wstanie obsłużyć statku przy 16m zanurzenia ( głębokość basenu)i 8 warstwach kontenerów na pokładzie ( za niskie suwnice )

          • 0 1

      • Marudzic potrafi kazdy co nie zmienia faktu iz od z gora 3 lat statki 8000, potem 13500 i 15500 a teraz 18000 teu wplywaja regularnie do polskiego portu - czyli suwnice nie sa problemem. Rotterdamem nie jestesmy ale powinnismy byc dumni z tego co robimy.

        • 4 0

    • ok, ale w badaniu chodziło o sprawdzenie maksymalnej mocy wiatru, przy której wejście do portu takiego statku przebiega bez

      i bez potrzeby driftowania na kotwicy, kontrowania pod wiatr czy użycia 20 holowników. Jakby się uprzeć, to i przy 10 Beauforta dałoby się JAKOŚ zacumować, ale nie chodzi o to by bez potrzeby ryzykować uszkodzenie statku.

      • 5 1

    • @ amator

      A ty oczywiscie plywales na kontenerowcu o podobnej manewrowozsci i rozmiarach? Na pewno....

      • 1 2

    • A o co ci chodzi?

      • 0 0

    • masz racje

      dobra praktyka morska jest to określenie które w chwili obecnej funkcjonuje tylko w kodeksie morskim i literaturze

      • 0 0

  • Oby jak "najwięcej" takich atrakcji (1)

    Paranoja z tym kontenerowcem wszędzie medialny szum. A nawet go zobaczyć nie można, na plaży w Stogach jest cały zasłonięty przez kontenery i suwnice, ależ mi atrakcja byłem wczoraj około 19.00. Niby powstał jakiś punkt do obserwacji, który jest nadal po złej stronie tego kolosa dodatkowa wieża widokowa powinna mieć około 20m. Fakt może na tym skorzystają właściciele małych stateczków którzy organizują rejsy, jestem ciekaw ile kasują.

    • 5 7

    • trzeba było przyjść jak wpływał, o 16:30, widok był świetny.

      Nie miej pretensji do organizatora, że się spóźniłeś, o 19 to już było dawno po zabawie. A tak btw, to mogłeś podejść pod bramę terminalu, stamtąd suwnice go nie zasłaniały, wiele osób tam poszło gdy już zniknął za kontenerami.

      • 1 1

  • No właśnie napiszcie co przywiózł i co zabierze ten wielki cudowny statek (3)

    Ciekaw jestem co przewozi, bo to że dużo to już wiemy.

    • 6 1

    • Świat przegrał z chińczykami. (2)

      Kiedyś zdobywano tereny walką - maczógą,czołgiem.Dziesiaj właśnie w ten sposób.A na chińszczyznę już nie ma ratunku.Już nas i nie tylko nas zdobyli.W Italii zanim na rynku ukarzą się nowe wyroby znanych marek,chińczyki już je wyprodukują i wprowadzą na rynek.Największym zagłębiem chińszczyzny jest Mediolan.Jest to chińska brama na europę.

      • 0 1

      • Wszystko ok, tylko (1)

        ta nieszczęsna "maczóga" kłuje w oczy. Pod oknem tekstowym znajduje się przycisk "Sprawdź pisownię", polecam z niego korzystać.

        • 1 0

        • Nie tylko...

          Jeszcze wyroby się "ukarzą". Polska język bardzo trudna. Może miał słownik z Chin?

          • 2 0

  • Dunski (2)

    Założyciel firmy Mærsk od jego nazwiska, zmarł w tamtym roku.

    • 1 0

    • Jego stary zalożył, wale jeden. (1)

      Nie pisz bzdur gdański kmiocie.

      • 1 7

      • nie kmiocie

        !i do szkoly !jak nie umiesz tekstu ze zrozumieniem czytac!arnold maersk zmarl w wieku 98 lat byl zalozycielem firmy i dunczykiem!

        • 0 0

  • Jakie on ma silniki główne?? (2)

    RT-flexy czy Burmiego ME?

    • 0 2

    • 1.9 TDI

      • 4 0

    • fso

      fso 650

      • 0 0

  • czy ktos wie co sie dzieje Marszalkiem Budionnym OBO i Manfestem Liipcowym ? (3)

    potezne 105 tysieczniki z epoki Sukcesu, moze jeszcze gdzies plywaja. O Budionnym nigdzie nie ma wzmianki na swiecie, Ze w ogole gdzies plywal u ruskich

    • 3 0

    • staruszeklipcowy dozyl 1999r o dziwo

      a o marszałku cisza, pewnie tajemnica co wozil, bo poszedl na zyletki w 1996 na zachodzie.

      • 3 0

    • MM

      ostatni Budionnego widzialem jak ktos sprzedawał jego model malego modelarza na allegro
      w całkiem dobrym stanie tylko cena ponad 50 zł chyba heeeeee

      • 0 0

    • A TO WIDZIAŁEŚ ? GDZIE ONE WSZYSTKIE SA ?

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Arena Mówców
Arena Mówców
wykład, konferencja
mar 28
poniedziałek, g. 9:00
Gdynia, Gdynia Arena
Festiwal Konopny
Festiwal Konopny
spotkanie, targi
sty 29-30
sobota - niedziela, g. 12:00
Gdańsk, Polsat Plus Arena Gdańsk
Festiwal Piwa, Wina i Cydru
Festiwal Piwa, Wina i Cydru
degustacja, spotkanie, targi
sty 29-30
sobota - niedziela, g. 12:00
Gdańsk, Polsat Plus Arena Gdańsk

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Do chorób cywilizacyjnych nie zaliczamy: