• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Naukowcy zbadali manewrujący kontenerowiec

Elżbieta Michalak
22 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Holowanie i cumowanie największego kontenerowca na świecie w terminalu DCT w Gdańsku. Przed tą operacją naukowcy z Akademii Morskiej zbadali bezpieczeństwo manewrów przed wejściem do portu.



Przed wpłynięciem kontenerowca Maersk Mc-Kinney Moller do gdańskiego portu specjaliści z Akademii Morskiej wykonali badania symulacyjne toru podejściowego oraz cumowania do nabrzeża DCT.



Kilkunastoosobowa ekipa specjalistów Akademii Morskiej sprawdziła możliwości zacumowania w gdańskim porcie największego kontenerowca świata. Kilkunastoosobowa ekipa specjalistów Akademii Morskiej sprawdziła możliwości zacumowania w gdańskim porcie największego kontenerowca świata.
Zespół specjalistów Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej, pod kierunkiem dr inż. kpt. ż.w. Henryka Śniegockiego, na zlecenie DCT Gdańsk, dokonał prac symulujących manewry kontenerowca na torze podejściowym i w samym basenie portowym.

- Zawsze przed wejściem do portu dużego statku, administracja morska i zarząd terminalu muszą się upewnić, czy będzie on mógł swobodnie się obrócić, manewrować i prawidłowo zacumować - mówi kpt. ż.w. Henryk Śniegocki. - Aby to sprawdzić, potrzebna jest analiza nawigacyjna wejścia statku do portu, którą wykonywaliśmy na prośbę DCT Gdańsk SA - dodaje.

Kilkunastoosobowa ekipa specjalistów AM sprawdziła możliwości zacumowania statku o długości kadłuba 440 m, szerokości 56,4 m, zanurzeniu 15,2 m i wyporności 228 300 t, czyli większej od "Maersk Mc-Kinney Moller" o 10 proc.

Stwierdzono, że dopuszczalna siła wiatru pozwalająca na wykonanie manewru wejścia do portu i cumowania statku klasy Triple E, wynosi 17 m/s, wiejącego z najbardziej niekorzystnego kierunku, czyli prosto w burtę. W ciągu roku, przy wejściu do portu w Gdańsku, występuje łącznie 11 dni, kiedy wiatr przekracza te parametry.

Przy wietrze wiejącym z prędkością 21 m/s, z najbardziej niekorzystnego kierunku, nie można było wykonać bezpiecznego manewru obrotu i cumowania. Tracono kontrolę nad zachowaniem statku, nie można też było zapanować nad zbyt dużą prędkością dochodzenia statku do nabrzeża.

Manewry byłyby możliwe przy większej niż 17 m/s prędkości wiatru, gdyby statek posiadał stery strumieniowe o większej mocy, lub miał do dyspozycji holowniki o większym uciągu, bądź miał do dyspozycji ich większą liczbę.

W badaniach uwzględnione zostały różne warunki hydrometeorologiczne - m.in. wiatr o sile od 4 do 21 m/s (3-8 w skali Beauforta) wiejący ze wszystkich możliwych kierunków, z użyciem holowników będących w dyspozycji gdańskiego portu. Uwzględniono też trzy scenariusze sytuacji przy nabrzeżach - gdy basen portowy jest pusty, gdy jedno z nabrzeży głębokowodnych jest zajęte przez kontenerowiec o długości 366 metrów, oraz gdy oprócz kontenerowca w basenie, do nabrzeża rudowego przycumowany jest masowiec 150 000 DWT.

Mieszkańcy i turyści obserwowali kontenerowiec wchodzący w środę do terminalu DCT.

Elżbieta Michalak

Miejsca

Opinie (48) 6 zablokowanych

  • Nie radze nikomu plywac na tym paskudztwie. (1)

    Roboty tam tyle ze czlowiek nie pamieta ze zycie przemyka mu pomiedzy palcami. Od 12 do 14 godzin dziennie we wszystkie dni tygodnia.

    • 3 1

    • len

      len jestes i tyle

      • 0 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Gdańsk to stolica województwa:

 

Najczęściej czytane