Wiadomości

Naukowiec z Gdańska bada, jak infekcje wpływają na COVID-19

Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy punkt testów na SARS-CoV-2. 13. w Trójmieście

Dr Łukasz Rąbalski, adiunkt w Zakładzie Szczepionek Rekombinowanych Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed. mat. UG

Naukowiec z Gdańska, który jako pierwszy w Polsce uzyskał pełną sekwencję genetyczną koronawirusa SARS-CoV-2, bada, w jakim stopniu infekcje towarzyszące przy zakażeniach koronawirusem mają wpływ na obraz kliniczny choroby COVID-19. Jego projekt przygotowania bazy danych tych infekcji uzyskał finansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w wysokości 985 tys. zł.

Dr Łukasz RąbalskiUniwersytetu Gdańskiego już w kwietniu jako pierwszy w Polsce uzyskał pełną sekwencję genetyczną koronawirusa SARS-CoV-2, wyizolowanego bezpośrednio od polskiego pacjenta, i opublikował ją w globalnej bazie danych GISAID. Uzyskane dane pozwoliły naukowcom z całego świata brać pod uwagę Polskę w swoich badaniach związanych z epidemiologią choroby COVID-19.

Koronawirus - informacje z Trójmiasta

Teraz naukowiec z Zakładu Szczepionek Rekombinowanych Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego w ramach kolejnego projektu stworzy bazę danych infekcji towarzyszących COVID-19. Celem jego badań jest określenie, w jakim stopniu wpływają one na obraz kliniczny choroby COVID-19.

W stworzeniu bazy informatycznej będą uczestniczyć naukowcy z agendy badawczej - Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (International Centre for Cancer Vaccine Science, ICCVS), powołanego na Uniwersytecie Gdańskim. Na realizację projektu badacz otrzymał prawie milion zł. z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Czytaj też: Naukowcy z Gdańska i Krakowa pracują nad polską szczepionką na COVID-19

- W obecnej sytuacji epidemicznej projektowana baza danych stanowić będzie cenne źródło informacji w zakresie występowania infekcji mieszanych i ich wpływu na zdrowie pacjentów zarówno dla służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo epidemiologiczne, jak i służb medycznych - oceniło MNiSW.
Zebrane dane będą mogły wspomóc lekarzy w zdecydowaniu m.in. o sposobie leczenia chorych czy ustalania procedur postępowania.

Czytaj też: Wirusolog z Gdańska bada białka, które pomogą w walce z koronawirusem

Projekt naukowca z UG jest istotny szczególnie teraz, kiedy zagrożenie epidemiczne związane z rozprzestrzenianiem się koronawirusa zwiększa się z powodu nadchodzącego okresu wzmożonych zakażeń wirusem grypy. "Nałożenie" się na jesienne zachorowania na grypę i infekcje przeziębieniowe pandemii koronawirusa może sprzyjać wzrostowi śmiertelności zakażonych.

W uzasadnieniu wniosku Ministerstwo podkreśliło że przedstawione we wniosku zagadnienie należy uznać za istotne w kontekście realizacji polityki naukowej państwa.

Opinie (61) 7 zablokowanych

• A w Poradniach POZ telewizyty.

Nowa metoda leczenia. Niestety sprawdza się bardzo słabo.

• Prawie jak Antoni, który zgłębia za nasze podatki teorię wielkiego wybuchu

• A skąd wiesz

A skąd wiesz, że istniejesz i nie jesteś w piekle?

• Ojej bada coś czego nie ma...

Normalnie kolejne Polskie arcydzieło.

• Już mu słać pizzę i obiadek

Ratuje życie!

• Z głupimi jeszcze nikt nie wygrał...

Masz rację ale nic nie wskórasz ja już przestałem z nimi walczyć szkoda czasu i zdrowia na tych matołów.

• Grypa jak grypa ,nie ma co robić dłużej cyrku. Ciemnogród siedzi przed tv ,ogląda pierdoły i trzęsie się ze strachu. Leczcie się na mózg lepiej ,grypa sama przechodzi.

• 985000 zł na badania.

Badania tego typu przeprowadzić trzeba na tych którzy zachorowali na covid-19 .
    Dr. Łukasz Rąbalski prowadzi badania siedząc przy komputerze. Badania czysto teoretyczne.

• Zjedz snickersa mam to gleboko

• Doktór na telefon .

W jakiej gdańskiej dzielnicy znajduje się najwięcej pomników przyrody?