• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa przestrzeń do nauki dla dzieci z autyzmem. Realizują unikatowy projekt

Wioleta Stolarska
8 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na przełomie roku szkolnego 2017/2018 w gdańskiej szkole powstał pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem.
  • Na przełomie roku szkolnego 2017/2018 w gdańskiej szkole powstał pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem.
  • Na przełomie roku szkolnego 2017/2018 w gdańskiej szkole powstał pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem.

- Edukacja dzieci z autyzmem jest ogromnym wyzwaniem, a rozwiązania powszechnie stosowane w szkołach mają wiele słabości. Cieszymy się, że powstała pierwsza klasa, która daje naszym dzieciom szanse na rozwój i lepszą przyszłość - przyznają rodzice, których dzieci biorą udział w innowacyjnym projekcie w Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku. Na przełomie roku szkolnego 2017/2018 powstał tam pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem. Teraz wzbogacono go o nową przestrzeń, to m.in. sale lekcyjne przystosowane do pracy w małych grupach i do zajęć indywidualnych, szatnie, toalety czy pokój dla nauczycieli.



SP nr 69 w Gdańsku i Fundacja IWRD nawiązały współpracę, w ramach której realizowany jest projekt "Model edukacji włączającej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" w klasach I-III. W placówce powstał pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem. Projekt zakłada nabór w kolejnych latach.

- W ogólnodostępnej, niedużej szkole podstawowej utworzyliśmy pierwszy oddział klasy specjalnej dla uczniów z autyzmem, w której uczy się czworo uczniów. Każdy z nich ma swój indywidualnie dopasowany plan lekcji, który jest elastyczny i podlega modyfikacjom w procesie edukacji - przykładowo możemy wydłużać lub skracać zakres zajęć indywidualnych lub czas spędzany z rówieśnikami w klasie równoległej, gdzie uczą się dzieci prawidłowo rozwijające się - mówi dr Anna Budzińska, dyrektor fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Czytaj też: Pracują z dziećmi z autyzmem. "Jest trudno, ale cieszą nas najmniejsze rzeczy"

Innowacyjność projektu polega właśnie m.in. na modyfikacji warunków i organizacji nauczania z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji uczniów z autyzmem oraz sukcesywne włączanie do grupy rówieśniczej. Dlatego do dalszej realizacji projektu otwarto też nową przestrzeń edukacyjną.

- W nowej przestrzeni przygotowanej na potrzeby realizacji projektu mamy sale lekcyjne przystosowane do potrzeb uczniów, ponadto szatnie, toalety oraz pokój dla nauczycieli. Tworzy to komfortową i bezpieczną przestrzeń dla tej grupy uczniów, ale też nie jest to część szkoły zamknięta, bo uczniowie są włączani do grupy rówieśniczej i w miarę swoich możliwości czynnie biorą udział w życiu szkoły. Ta przestrzeń to nie tylko część powierzchni szkoły, przede wszystkim staramy się zapełnić ją profesjonalną pracą i życzliwą atmosferą. Naszym celem jest stworzenie optymalnych warunków dla kształcenia dzieci z autyzmem, ale realizacja tego projektu przyniesie korzyści całej społeczności szkolnej - opowiada Kamil Gajewski, dyrektor SP 69.
Jak dodaje, szkoła planuje co roku uruchamianie nowego oddziału, więc za siedem lat placówka być może będzie mogła pochwalić się pełnym składem.

Jedyny taki eksperyment pedagogiczny



Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. To ogromne wyróżnienie, bo w bieżącym roku szkolnym jest to jedyny eksperyment pedagogiczny w województwie pomorskim, zaś w całym kraju status taki przyznano zaledwie kilku projektom spośród zgłoszonych kilkudziesięciu.

- W obecnym systemie oświaty brakuje właściwej oferty adresowanej do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Potrzeby tej grupy uczniów są bardzo zróżnicowane. My oferujemy edukację dopasowaną do ich indywidualnych możliwości i zdolności. Tworzymy im warunki, w których czują się bezpiecznie, mogą się rozwijać, uczyć samodzielności i być członkami społeczności szkolnej. Mamy nadzieję, że tworzony przez nas model edukacji włączającej będzie wprowadzany w innych szkołach - dodaje Budzińska.
Czytaj też: Autyzm - wczesna interwencja kluczem do integracji

"Moje dziecko czuje, że to jego miejsce"



Również rodzice dzieci biorących udział w projekcie podkreślają, że edukacja dzieci z autyzmem jest ogromnym wyzwaniem, a rozwiązania powszechnie stosowane w szkołach mają wiele słabości, dlatego cieszy ich to, że powstała pierwsza klasa w tak nowatorskim formacie.

- Daje on naszym dzieciom szanse na rozwój i lepszą przyszłość. Indywidualne podejście do każdego ucznia, wspieranie jego rozwoju i stawianie mu ambitnych wyzwań - ale na jego miarę - są kluczowe. Kontakty z rówieśnikami i włączanie w życie szkoły mają ogromne znaczenie dla ich przyszłego rozwoju społecznego. Istotnym aspektem jest też partnerskie podejście do rodziców i życzliwa współpraca - wszystko dla dobra dziecka. Mój syn, podobnie jak i jego koledzy z klasy, z radością i motywacją chodzi do szkoły, i w pełni czuje, że to jest jego miejsce. A w przyszłości chce zostać generałem - tak jak patron jego szkoły - opowiada Małgorzata Wokacz-Zaborowska, mama ucznia z autyzmem.

Miejsca

Opinie (64)

  • Brawo Gdańsk i ta szkoła! Wielki szacun!

    • 28 3

  • Podobno naukowcy są bliscy odkrycia mechanizmów...

    a z drugiej a może z pierwszej strony, Pan jest blisko...

    • 1 3

  • Nie szczepiąc dziecka... (4)

    Szczepionki powodują autyzm.

    • 2 38

    • (2)

      A jeśli dziecko nigdy nie szczepione ma autyzm to jak to wyjaśnisz mądralo???

      • 15 2

      • (1)

        "Specjalna pielęgniarka po kryjomu szczepi noworodki w szpitalu" - tak mi powiedziała jedna wegetarianka.

        • 4 3

        • I choćby pojawiło się tu 1mln minusów TO PRAWDA

          • 3 12

    • to ty sie szczepiłes

      dawka dla koni. i mamy rezultaty

      • 2 2

  • IWRD - trochę skostniała instytucja ale jeszcze nie jest dla niej za późno. (5)

    Choć konkurencja już rośnie i stosuje bardziej nowatorskie i skuteczne programy. Zatem IWRD do dzieła bo zostajecie z tyłu.

    Madka

    • 7 3

    • nie ma bardziej skutecznych programów (4)

      IWRD to jeden z najlepszych ośrodków na świecie.

      • 3 3

      • Tzn. że Twój świat ogranicza się do IWRD. Nie zawsze to co jest importowane z poślizgiem ze stanów sprawdza się najlepiej. Trochę pokory ekipo z IWRD. Więc empatii dla dzieci bo one są tu najważniejsze, a nie nasze przekonania. Pozdrawiam bez zadęcia :)

        Madka

        • 3 0

      • (2)

        Nikt nie ma bardziej skutecznych metod pozyskiwania środków publicznych niż IWRD. Pod tym względem są najlepsi w Polsce. I mam tylko wątpliwość czy nie odbywa się to kosztem innych dzieci, które nie chodzą (albo nie chodziły) do przedszkola IWRD. Tak jest też w przypadku tej szkoły. Praktycznie nieograniczony budżet na klasę specjalną finansowany ze środków przeznaczonych na inne dzieci, w tym prawdopodobnie również niepełnosprawne. Ale sukces medialny jest niesamowity. Czwórka dzieci objęta programem.

        • 5 0

        • Efekty terapii mówią same za siebie (1)

          Polecam zostawic dziecko na rok, a potem przepisać gdzie indziej wg uznania. Taki eksperyment chyba najlepiej zweryfikuje jakość terapii. Terapia działa, albo nie. Niczyje przekonania czy poglądy nie są ważne.

          • 0 0

          • Równie dobrze można komuś proponować, żeby wysłał dziecko rakietą na Marsa i z powrotem. Ten program jest skierowany wyłącznie do dzieci, które już uczęszczały do przedszkola IWRD.

            • 0 0

  • Co dzieje się z dziećmi z autyzmem, gdy przestają być dziećmi? (4)

    Wszędzie czytam tylko o dzieciach, czy one dożywają dorosłości? Podobnie z dziecięcym porażeniem mózgowym i kilkoma innymi chorobami.

    • 17 0

    • Aktualnie są na "łasce" rodziców. Powoli gałąź dotycząca opieki nad dorosłymi autystkami się rozwija. W wielkich bólach powstaje ośrodek w Gdańsku na Malczewskiego.

      • 6 0

    • W Wielkiej Brytanii są pod opieką rodziców lub żyją w specjalnie dla nich przystosowanych domach. Opieka jest dostosowana do stopnia autyzmu. Na przykład może polegać na pomocy w przyrządzaniu posiłków, towarzyszeniu podczas wizyt u lekarza, załatwianiem spraw urzędowych i finansowych, ale może też oznaczać całkowite prowadzenie domu, gdy autycy nie są w stanie sami tego zrobić.

      • 4 0

    • Pracują

      Pracują... Jest wiele zawodów w których autyści są niezastąpieni...ważne, żeby od wczesnego dzieciństwa diagnozować zainteresowania i na tej podstawie pracować. Po latach stają się wybitnymi specjalistami w swojej dziedzinie...

      • 0 0

    • To

      Przepraszam szczepionki tak się dzieje

      • 0 0

  • cieszę się (1)

    ale co dla dorosłych osób które mają autyzm?

    • 17 0

    • Dokładnie

      Są dzieci dobrze rokujące jest PR.Taki plan.Jak nie wiadomo o co chodzi to ja wyjaśnię.O realizację ambicji i kariery

      • 5 0

  • a co z dziećmii z dysfunkcją wzroku? (6)

    Panie Adamowicz kiedy zajmie się pan problemem edukacji dzieci z dysfunkcją wzroku?
    Kiedy powstanie profesjonalny ośrodek z prawdziwego zdarzenia?
    Wiem jesteś pan leniwy i w poważaniu ma pan dzieciaki z tą dysfunkcją,
    pomaga panu w tym PZN z członkami z średnią wieku ponad 70 lat,mającą w swojej ofercie
    wyjazd do Lichenia zamiast tak potrzebną edukację!

    • 8 3

    • (1)

      Adamowicz to lekarz, czy co?

      • 1 3

      • Mylisz się

        Nie,nie lekarz!
        Ale leniwiec ktory potrafi wprost powiedzieć rodzicom dzieci niewidonych i niedowidzcym -że brak jest na ich edukację pieniędzy.
        Jaki to jest kretacz niech swiadczy fakt iż dwa lata walczyłem o darmowe przejazdy komunikacją miejską dla wszystkich dzieci niepelnosprawnych.Tak dwa lata!

        • 3 0

    • Kołdra jest za krótka. (2)

      Pieniędzy zawsze za mało, niezależnie o czym mówimy. Takich dzieci widać nieproporcjonalnie do zachodu i szmalu jaki wymagają. A na pewno za rzadko są w TV. Jednym słowem: Nigdy.

      • 4 0

      • Jeżeli dzisiaj

        Jezeli w mlodosci tych niepelnosprawnych dzieciaków nie zainwestujemy w edukację to w ich doroslym życiu jako społeczeństwo wydamy kilka razy tyle!
        Powód jest oczywisty brak wyksztalcenia nie =samodzielności,czyli tworzymy kaleki edukacyjne na dozgonnym garnuszku opieki spolecznej i ZUS!
        To takie oczywiste!

        • 3 0

      • Kołdra jest za krótka, a w Wydziale Rozwoju Społecznego w Gdańsku uważają, że IWRD jest najlepszy, więc tam będą w najbliższym czasie kierowane możliwie duże środki. Na inne programy siłą rzeczy musi ich zabraknąć.

        • 2 0

    • na sobieszewie było coś takiego z tego co kojarzę

      • 0 0

  • Plaga autyzmu (4)

    Proponuję jeszcze więcej obowiązkowych i przymusowych szczepień.

    • 8 29

    • Aż mnie skręca, jak czytam takich idiotów jak ty.
      Ludzie są z reguły głupi, to wiadomo, ale ta wasza banda proepidemików, wyznawców płaskiej ziemi i ziembitow powinna być hurtowo deportowana na jakąś wyspę daleko od cywilizacji i tam sobie zdychajcie na zakaźne choroby - byle z dala od społeczeństwa.
      Jesteście zagrożeniem dla zdrowia publicznego.

      • 12 2

    • (2)

      Nie chce mi się powtarzać, zobacz sobie na następnej stronie odpowiedź na podobne pytanie tyle że zadane kulturalnie i bez mambo dżambo o szczepionkach.

      • 4 0

      • (1)

        Życzę zdrowia głąby z wypranymi mózgami przez tvn i GW będzie wam potrzebne

        • 0 9

        • Aluminiowa czapeczka nie za ciasna?

          • 5 0

  • (5)

    Oddział specjalny, w szkole ogólnodostępnej - gdzie tu innowacyjność? Natomiast cudem jest to, że udało się wyszarpać kasę od miasta na ten cel.

    • 12 1

    • Tak cudem

      Masz rację to CUD!

      • 0 0

    • (3)

      Innowacyjność polega na tym, że jest to eksperyment pedagogiczny. Dzięki temu jedynym kryterium naboru do kolejnych roczników wcześniejsze poznanie przez dzieci metody behawioralnej, tzn. jest to oferta jedynie dla dzieci, które uczęszczały do przedszkola IWRD, a nie dla jakiegoś gorszego sortu. Rzecznik Praw Dziecka był na otwarciu i pewnie głośno klaskał - wstyd!

      • 1 1

      • (2)

        A nawet jeśli, to co w tym złego? Dlaczego niektórych ludzi boli, jak dzieje się coś dobrego...Wstyd to pisać takie opinie w internecie. A tak mniej kulturalnie, to polecam maść na ból d**y ...

        • 0 0

        • (1)

          Przepraszam. Jestem nadmiernie wyczulona na kwestię równych szans. Nie mam pojęcia, czy ten program jest zły, dobry czy bardzo dobry. Wiem, że jest oferowany dla tylko dla dzieci, które uczęszczały do prywatnego przedszkola. Coś jak rządowy program "za życiem" - tylko dla tych dzieci, których niepełnosprawność powstała przed narodzinami.

          • 2 0

          • I co?

            Moim zdaniem to drugorzędne jakie dzieci korzystają z tej innowacji. Odpowiedź jest jedna: POTRZEBUJĄCE. Szkoda że tylko czworo. Jeśli w ocenie programu dzieci te osiągną wyższy poziom funkcjonowania niż ich rówieśnicy, to świadomi rodzice zawalczą o rozpowszechnienie metody. Jeśli przyszłość tej czwórki będzie lepsza, to moja i Twoja też!

            • 0 0

  • Gruba kasa

    IRWD dobiera sobie dzieciaki, im bardziej spektakularny sukces tym lepiej.A problemy słabiej funkcjonujących zostają.Kasa i PR.Wszystko w temacie

    • 16 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

Konferencja "Nasze Sprawy - Kompetencje Miękkie"

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie zwierzęta oprócz ryb żyją w Bałtyku?

 

Najczęściej czytane