Wiadomości

stat

Nowa przestrzeń do nauki dla dzieci z autyzmem. Realizują unikatowy projekt

- Edukacja dzieci z autyzmem jest ogromnym wyzwaniem, a rozwiązania powszechnie stosowane w szkołach mają wiele słabości. Cieszymy się, że powstała pierwsza klasa, która daje naszym dzieciom szanse na rozwój i lepszą przyszłość - przyznają rodzice, których dzieci biorą udział w innowacyjnym projekcie w Szkole Podstawowej nr 69 w Gdańsku. Na przełomie roku szkolnego 2017/2018 powstał tam pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem. Teraz wzbogacono go o nową przestrzeń, to m.in. sale lekcyjne przystosowane do pracy w małych grupach i do zajęć indywidualnych, szatnie, toalety czy pokój dla nauczycieli.



SP nr 69 w Gdańsku i Fundacja IWRD nawiązały współpracę, w ramach której realizowany jest projekt "Model edukacji włączającej dla uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu" w klasach I-III. W placówce powstał pierwszy oddział, w którym uczą się dzieci z autyzmem. Projekt zakłada nabór w kolejnych latach.

- W ogólnodostępnej, niedużej szkole podstawowej utworzyliśmy pierwszy oddział klasy specjalnej dla uczniów z autyzmem, w której uczy się czworo uczniów. Każdy z nich ma swój indywidualnie dopasowany plan lekcji, który jest elastyczny i podlega modyfikacjom w procesie edukacji - przykładowo możemy wydłużać lub skracać zakres zajęć indywidualnych lub czas spędzany z rówieśnikami w klasie równoległej, gdzie uczą się dzieci prawidłowo rozwijające się - mówi dr Anna Budzińska, dyrektor fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka.
Czytaj też: Pracują z dziećmi z autyzmem. "Jest trudno, ale cieszą nas najmniejsze rzeczy"

Innowacyjność projektu polega właśnie m.in. na modyfikacji warunków i organizacji nauczania z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji uczniów z autyzmem oraz sukcesywne włączanie do grupy rówieśniczej. Dlatego do dalszej realizacji projektu otwarto też nową przestrzeń edukacyjną.

- W nowej przestrzeni przygotowanej na potrzeby realizacji projektu mamy sale lekcyjne przystosowane do potrzeb uczniów, ponadto szatnie, toalety oraz pokój dla nauczycieli. Tworzy to komfortową i bezpieczną przestrzeń dla tej grupy uczniów, ale też nie jest to część szkoły zamknięta, bo uczniowie są włączani do grupy rówieśniczej i w miarę swoich możliwości czynnie biorą udział w życiu szkoły. Ta przestrzeń to nie tylko część powierzchni szkoły, przede wszystkim staramy się zapełnić ją profesjonalną pracą i życzliwą atmosferą. Naszym celem jest stworzenie optymalnych warunków dla kształcenia dzieci z autyzmem, ale realizacja tego projektu przyniesie korzyści całej społeczności szkolnej - opowiada Kamil Gajewski, dyrektor SP 69.
Jak dodaje, szkoła planuje co roku uruchamianie nowego oddziału, więc za siedem lat placówka być może będzie mogła pochwalić się pełnym składem.

Jedyny taki eksperyment pedagogiczny



Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznało projektowi status eksperymentu pedagogicznego, realizowanego pod opieką naukową Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. To ogromne wyróżnienie, bo w bieżącym roku szkolnym jest to jedyny eksperyment pedagogiczny w województwie pomorskim, zaś w całym kraju status taki przyznano zaledwie kilku projektom spośród zgłoszonych kilkudziesięciu.

- W obecnym systemie oświaty brakuje właściwej oferty adresowanej do uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Potrzeby tej grupy uczniów są bardzo zróżnicowane. My oferujemy edukację dopasowaną do ich indywidualnych możliwości i zdolności. Tworzymy im warunki, w których czują się bezpiecznie, mogą się rozwijać, uczyć samodzielności i być członkami społeczności szkolnej. Mamy nadzieję, że tworzony przez nas model edukacji włączającej będzie wprowadzany w innych szkołach - dodaje Budzińska.
Czytaj też: Autyzm - wczesna interwencja kluczem do integracji

"Moje dziecko czuje, że to jego miejsce"



Również rodzice dzieci biorących udział w projekcie podkreślają, że edukacja dzieci z autyzmem jest ogromnym wyzwaniem, a rozwiązania powszechnie stosowane w szkołach mają wiele słabości, dlatego cieszy ich to, że powstała pierwsza klasa w tak nowatorskim formacie.

- Daje on naszym dzieciom szanse na rozwój i lepszą przyszłość. Indywidualne podejście do każdego ucznia, wspieranie jego rozwoju i stawianie mu ambitnych wyzwań - ale na jego miarę - są kluczowe. Kontakty z rówieśnikami i włączanie w życie szkoły mają ogromne znaczenie dla ich przyszłego rozwoju społecznego. Istotnym aspektem jest też partnerskie podejście do rodziców i życzliwa współpraca - wszystko dla dobra dziecka. Mój syn, podobnie jak i jego koledzy z klasy, z radością i motywacją chodzi do szkoły, i w pełni czuje, że to jest jego miejsce. A w przyszłości chce zostać generałem - tak jak patron jego szkoły - opowiada Małgorzata Wokacz-Zaborowska, mama ucznia z autyzmem.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (62)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Poziom:

Źródła energii odnawialnej to: