Wiadomości

stat

Nowe pracownie sensoryczne dla dzieci w sopockim Zespole Szkół Specjalnych

Piłki, klocki, świetlno-dźwiękowe tablice czy trampoliny - z nowych urządzeń do terapii integracji sensorycznej korzystają uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych Nr 5 im. Marii Grzegorzewskiej w Sopocie. Właśnie taka terapia podnosi szanse tych dzieci na lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie. Sprzęt wart 140 tys. zł został kupiony z systemem długofalowego monitorowania postępów w rehabilitacji.



Czy często zdarza ci się przekazywać pieniądze na zbiórki charytatywne?

tak, regularnie wspieram potrzebujących 37%
nie, wspieram tylko te, które bardzo mnie zainteresują 57%
nigdy tego nie robię 6%
zakończona Łącznie głosów: 30
Integracja sensoryczna (SI) to zdolność dziecka do odczuwania i reagowania na informacje dostarczane z otoczenia i własnego ciała. Zdrowe dziecko sprawnie się porusza, odbiera bodźce z zewnątrz i zachowuje się stosownie do sytuacji.

W wyniku zaburzeń SI dochodzi do nadmiernej reakcji na bodźce sensoryczne lub obniżonej reaktywności na bodźce. W zależności od rodzaju zaburzenia dzieci mają szereg problemów utrudniających im normalne życie, między innymi: problemy z koncentracją uwagi, niezgrabność ruchową, słabe napięcie mięśniowe, zbyt dużą ruchliwość, brak umiejętności planowania kolejnych czynności, problemy z nauką nowych umiejętności jak np. jazda na rowerze, problemy z nauką czytania, pisania i rysowania, nadwrażliwość na dotyk, hałas i światło, nadmierne poszukiwanie wrażeń i skłonność do ryzykownych zabaw.

Dzieci te często uważane są za niegrzeczne i nieumiejące się zachować. Poszukują dodatkowych stymulacji albo unikają bodźców, co znacznie utrudnia im funkcjonowanie w społeczeństwie.

Terapia pomaga im lepiej odnaleźć się w społeczeństwie



Terapia zaburzeń integracji sensorycznej polega na takim stymulowaniu układu nerwowego, aby dać mu możliwość właściwej pracy, czyli prawidłowego odbierania, przetwarzania i odpowiadania na bodźce płynące ze środowiska i ciała.

Do terapii wykorzystuje się różnego rodzaju piłki, wałki, materace, platformy, klocki, drabinki, huśtawki, trampolinki, tablice świetlno-dźwiękowe, kolorowe lub wibrujące elementy.

W przypadku dzieci ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (np. porażenie mózgowe) jest to najczęściej jedyna forma terapii pozwalająca na lepsze funkcjonowanie zmysłów. Dzięki terapii sensorycznej w sposób naturalny dochodzi do poprawy umiejętności lokomocyjnych - bieganie, skakanie, przeskakiwanie czy przewracanie się (w przód, tył) - następuje wzmocnienie mięśni, rozwija się poczucie równowagi, szybciej poprawia się technika chodzenia.

Nowy sprzęt do siłowni i sali gimnastycznej



W ramach projektu na nowo została zaprojektowania sala doświadczania świata - miejsce, w którym uczniowie szkoły stymulują rozwój zmysłów i doświadczają niecodziennych doznań sensorycznych. Doposażone zostały także szkolne obiekty sportowe, takie jak siłownia i sala gimnastyczna, aby wszechstronnie i w rożnym otoczeniu wpływać na rozwój integracji.

Szkoła otrzymała także nowoczesny sprzęt do diagnozy i analizy chodu, który będzie dostarczał informacji o postępach w rehabilitacji ruchowej uczniów szkoły.

Sprzęt za 140 tys. zł w prezencie od Rotary Club Sopot



Środku na zakup sprzętu zebrali członkowie Rotary Club Sopot, którzy od lat wspierają sopocki Zespół Szkół Specjalnych.

- Ponad trzy lata trwał proces opracowania tego projektu. Nad tym, co fajnego można kupić za taką kwotę, zastanawialiśmy się wspólnie z Rotary Club Sopot. Pomyśleliśmy, że warto postawić na terapię integracji sensorycznej, która jest niezwykle istotna i potrzebna szczególnie w przypadku takiej szkoły, jak nasza - mówiła podczas ceremonii przekazania sprzętu Iwona Goślicka, dyrektor ZSS nr 5.
Nie jest wykluczone, że zakupiony sprzęt w przyszłości posłuży terapii nie tylko podopiecznych placówki, ale i innych mieszkańców Sopotu, potrzebujących tego rodzaju pomocy.

- Dzięki finansowej pomocy ze strony Rotary Club Sopot mamy obecnie kilka sal, w których odbywa się realizacja tego projektu. Mamy też nadzieję, że w przyszłości, jak przeanalizujemy pracę z naszymi podopiecznymi, będziemy w stanie otworzyć się też na działania miejskie. Aby sprzęty i nasze doświadczenie mogły posłużyć potrzebującym mieszkańcom Sopotu - podkreśla dyrektor Goślicka.

Opinie (4)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje

Reklama

Wydarzenia

Sprawdź się

Wybierz poziom

Do płazów zaliczamy: