• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PG i GUMed w gronie 10 najlepszych uczelni badawczych

Ewa Palińska
30 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Politechnika Gdańska znalazła się w gronie 10 najlepszych polskich uczelni badawczych. Politechnika Gdańska znalazła się w gronie 10 najlepszych polskich uczelni badawczych.

Politechnika Gdańska oraz Gdański Uniwersytet Medyczny znalazły się w gronie 10 najlepszych uczelni badawczych, wyróżnionych w prestiżowym konkursie "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza", dzięki czemu w latach 2020-2026 będą otrzymywały subwencję zwiększoną o 10 proc. W drugiej dziesiątce uplasował się Uniwersytet Gdański, który otrzyma subwencję zwiększoną o 2 proc.



Celem Programu Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza było wyłonienie i wsparcie uczelni, które będą mogły dążyć do osiągnięcia statusu uniwersytetu badawczego, a także będą w stanie skutecznie konkurować z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Europie i na świecie.

- Rozstrzygnięcie pierwszego konkursu w ramach programu "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza" jest kluczowym akcentem 4-letniego okresu reform polskiego systemu szkolnictwa wyższego - mówił premier Jarosław Gowin, podczas ogłaszania wyników konkursu. - To jedna z najważniejszych inicjatyw wprowadzonych przez Konstytucję dla Nauki. To również zwieńczenie kilkunastoletnich starań o wyłonienie uczelni badawczych - podkreślał.

Najlepsze uczelnie badawcze



Do udziału w pierwszym konkursie zakwalifikowano 20 najlepszych uczelni w kraju. Wszystkie z nich spełniły ustawowe warunki dotyczące kategorii naukowych uzyskanych podczas ostatniej kompleksowej oceny jednostek naukowych w odniesieniu do liczby dziedzin i dyscyplin, w których uczelnia prowadzi działalność naukową. Ponadto, żaden z kierunków studiów prowadzonych przez uczelnię nie mógł mieć negatywnej oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Międzynarodowy zespół ekspertów związanych z sektorem nauki i szkolnictwa wyższego finalnie wyłonił 10 uczelni, które w przyszłości staną się uczelniami badawczymi i w latach 2020-2026 otrzymają subwencję zwiększoną o 10 proc. Znalazły się wśród nich:
  • Uniwersytet Warszawski
  • Politechnika Gdańska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Górniczo-Hutnicza
  • Uniwersytet Jagielloński
  • Politechnika Warszawska
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Wrocławski

Konkurs, w którym nie ma przegranych



Pozostałe uczelnie, które wzięły udział w konkursie, ale nie znalazły się w pierwszej dziesiątce, także otrzymają wsparcie finansowe - subwencję zwiększoną o 2 proc.

Formuła programu IDUB pozwala stwierdzić, że wśród szkół wyższych startujących w konkursie, nie ma przegranych. Wszystkie 20 uczelni to zwycięzcy. Wszystkie startujące placówki spełniły restrykcyjne warunki udziału w konkursie, związane z jakością prowadzonych badań naukowych i zróżnicowaniem profilu działalności zaznaczył premier Jarosław Gowin.
W drugiej dziesiątce znalazły się:

  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Wrocławska
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Śląski

Gdański Uniwersytet Medyczny wraz z Politechniką Gdańską znalazł się w zaszczytnym gronie 10 najlepszych uczelni badawczych. Na zdj. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne. Gdański Uniwersytet Medyczny wraz z Politechniką Gdańską znalazł się w zaszczytnym gronie 10 najlepszych uczelni badawczych. Na zdj. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne.

Międzynarodowy zespół oceniający



Każda z 20 uczelni była oceniona przez 15 wybitnych ekspertów. Wśród nich znalazły się osoby, które pełniły funkcję rektorów, prezydentów lub prorektorów czołowych uczelni europejskich, m.in. Uniwersytetu w Getyndze, Uniwersytetu w Amsterdamie, Uniwersytetu w Aarhus, Uniwersytetu w Manchesterze czy Uniwersytetu w Southampton. Członkami zespołu byli również naukowcy, którzy cieszą się autorytetem w międzynarodowym środowisku naukowym. Dobór ekspertów został dokonany w taki sposób, aby zapewnić udział w zespole reprezentantów każdej dziedziny nauki.

Członkowie zespołu mają doświadczenie w pracy w instytucjach z różnych krajów, m.in. Niemiec, Anglii, Francji, Hiszpanii, krajów Beneluksu, krajów skandynawskich, Szwajcarii czy Węgier. Przewodniczący zespołu, prof. Lauritz Holm-Nielsen, był współautorem raportu Poland's Higher Education and Science System przygotowanego w 2017 r. w ramach programu Komisji Europejskiej Horizon 2020 Policy Support Facility.

Wsparcie finansowe na przygotowanie wniosków



Wszystkie szkoły wyższe uprawnione do udziału w pierwszym konkursie programu IDUB otrzymały w 2018 r., w ramach przedsięwzięcia "Strategia Doskonałości - Uczelnia Badawcza", dodatkowe środki finansowe (w wysokości 700 tys. - 1 mln zł) służące wsparciu w przygotowaniu wniosków oraz w zakresie przeprowadzenia odpowiednich badań naukowych i analiz.

We wnioskach ocenianych przez ekspertów uczelnie przedstawiły m.in. analizę własnego potencjału oraz plany rozwoju obejmujące cele i działania dotyczące przede wszystkim:
  • wzmocnienia współpracy badawczej z ośrodkami naukowymi o wysokiej renomie w skali międzynarodowej
  • podniesienia jakości kształcenia studentów i doktorantów
  • poprawy polityki kadrowej na uczelni
  • podniesienia jakości zarządzania uczelnią.


Uczelnie były również zobowiązane do wskazania priorytetowych obszarów badawczych, w obrębie których będą prowadzić zintensyfikowaną działalność naukową.

W drugiej dziesiątce uplasował się Uniwersytet Gdański. W drugiej dziesiątce uplasował się Uniwersytet Gdański.

Ocena wniosków - szczegółowe kryteria



Wnioski przedstawione przez uczelnie były oceniane pod kątem:
  • poziomu merytorycznego
  • istotności założonych celów dla podniesienia międzynarodowego znaczenia działalności uczelni
  • adekwatności opisywanych działań do założonych celów
  • potencjału uczelni.

Ocena miała charakter ekspercki. W ocenie kryteriów dotyczących celów i potencjału wzięto dodatkowo pod uwagę wskaźniki mierzące przede wszystkim jakość działalności naukowej prowadzonej przez uczelnie.

Poza oceną opartą na zawartości wniosku, międzynarodowy zespół ekspertów przeprowadził przesłuchania przedstawicieli wszystkich uczelni. Uczelnie miały też możliwość złożenia zastrzeżeń do projektów raportów. Wynikiem prac zespołów będą raporty końcowe oraz lista rankingowa wniosków ocenionych pozytywnie. Raporty końcowe zawierają ocenę wniosku wraz z uzasadnieniem.

Ewaluacja realizacji planów i kolejny okres finansowania



Uczelnie przedstawiły plan działań na najbliższe lata. Realizacja tego planu będzie podlegała ewaluacjom. Pierwsza ocena śródokresowa zostanie przeprowadzona w 2023 r., końcowa zaś - w 2026 r. Po tym czasie uczelnie będą miały możliwość przedłużenia finansowania na kolejne lata (20272032). Jednak nie wszystkie.

Co najmniej dwie szkoły wyższe, które uzyskają negatywny wynik lub znajdą się na najniższych miejscach listy rankingowej po ewaluacji, nie otrzymają dalszego finansowania. Zwolnione w ten sposób miejsca będą mogły zająć uczelnie lub federacje, które wygrają kolejny konkurs w ramach programu "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza". Odbędzie się on w 2026 r. i skierowany będzie do tych ośrodków akademickich, które nie były finansowane w ramach pierwszego konkursu.

Miejsca

Opinie (76) 2 zablokowane

  • Poziom jak w Skole Przysposobienia Zawodowego

    • 8 10

  • (2)

    Takie mamy dobre uczelnie a nawet własnego auta nie produkujemy. Bez rozwoju technologii zawsze będziemy montażownią Europy. Tylko tutaj trzeba myśleć o rezultatach za 10-15 lat i tak inwestować, a który rząd się na to zdobędzie gdy łatwiej karmić elektorat tu i teraz. szkoda strzępić ryja

    • 7 5

    • stacji kosmicznych też nie produkujemy (1)

      reaktorów termojądrowych też nie produkujemy, bananów też nie produkujemy, diamentów też nie produkujemy

      • 3 2

      • diamenty produkujemy

        właśnie na PG i w PAN.
        Ale pytanie jest zasadne, po co kształcić na poziomie uniwersyteckim (badawczym), kiedy naszym głównym produktem "narodowym" są palety i spawacze.
        Z tym ze w przypadku spawaczy to raczej przeszłość, bo zawodówki polikwidowane a na kursy certyfikacyjne to nie bardzo stać chętnych...
        ;)

        • 5 0

  • A ode mnie zwyczajnie: Gratulacje! (2)

    Miło czytać takie wiadomości. Mnie szczególnie bliską jest Politechnika Gdańska, dlatego szczególne podziękowania dla rektorów prof. Jacka Namieśnika i prof. Krzysztofa Wilde oraz ich zespołów. Wydaje się, że obecna kontynuacja kadencji rektorskiej to spełnienie marzeń prof. J. Namieśnika ...
    Ode mnie: Pomyślności i wytrwałości!

    • 22 4

    • (1)

      Kuba??? :)

      • 2 1

      • A jak nie Kuba to kto?

        • 2 0

  • tacy dobrzy a ich sukces to jest ale na łóstowicach

    • 6 2

  • buahahahahha (6)

    poziom nauczania na polskich uczelniach jest śmieszny, arhaiczny i przesiąknięty komuną...

    • 14 20

    • Co tu komentować. Żyj w swoim świecie

      • 6 3

    • Popieram.

      • 1 1

    • (3)

      Ale ortografii jednak uczą. Autor postu, jak widać, żadnej uczelni (nawet polskiej) nie skończył, to teraz kwaśne mu są te winogrona (jeśli aluzji nie poniał, odsyłam do La Fontaine'a - to taki bajkopisarz francuski).

      • 2 2

      • Ortografii?! (2)

        To juz takie zaleglosci uczelnia musi nadrabiac...

        • 5 0

        • (1)

          Byś się zdziwił. Ortografia, dodawanie ;) A my tu o jakości kształcenia bajamy.

          • 4 0

          • Nie zdziwie sie...

            Ja to wiem...
            Tak se tylko zlosliwie westchnalem, ze ktos ma rownie zle... ;)

            • 0 0

  • Na 40 pkt. PG dostało 34. UG = 23. (1)

    Aby dostać się do 10. trzeba było mieć 31/32. obawiam sìe że pod tym kierownictwem, to UG nie ma większych szans. Toruń jest w 10. Szacują, że dostaną ok. 350 mln więcej pieniędzy na badania.

    • 11 2

    • Nie ma pod żadnym, choćby z powodu kilku wydziałów, które być muszą, a które niestety są kulą u nogi, jeśli chodzi o poziom naukowy.

      • 4 0

  • Chyba ktos pomylil w tresci

    PG i GUMed nie znakazly sie w dziesiatce najlepszych uczelni badawczych, poniewaz uczelni badawczych jest w ogole dziesiec (nie ma wiecej). Znalazly sie po prostu w dziesiatce najlepszych uczelni w Polsce i zostaly tym samym sklasyfikowane jako uczelnie badawcze :)

    • 16 0

  • PG to ci co ich szczytem inteligencji było zaprezentowanie smietników miejskich na karte magnetyczna dla mieszkanców osiedli

    tak by każdy był inwigilowany co i kiedy do śmietnika wrzuca!

    • 8 10

  • Reforma polegająca na awansie w światowych rankingach jest łagodnie ujmując jest niemądre.

    Patrząc na absolwentów uczelni pierwszej dziesiątki światowych rankingów( Harvard, Oxford) i chociażby ich stan wiedzy w porównaniu ze szkołą średnią w Polsce, można stwierdzić że rządzącym na rękę są głupi podwładni.

    • 8 1

  • tacy cwaniacy że od 2 do 5 lat czekania do lekarza

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Atmosfera to:

 

Najczęściej czytane