• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PG i GUMed w gronie 10 najlepszych uczelni badawczych

Ewa Palińska
30 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Politechnika Gdańska znalazła się w gronie 10 najlepszych polskich uczelni badawczych. Politechnika Gdańska znalazła się w gronie 10 najlepszych polskich uczelni badawczych.

Politechnika Gdańska oraz Gdański Uniwersytet Medyczny znalazły się w gronie 10 najlepszych uczelni badawczych, wyróżnionych w prestiżowym konkursie "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza", dzięki czemu w latach 2020-2026 będą otrzymywały subwencję zwiększoną o 10 proc. W drugiej dziesiątce uplasował się Uniwersytet Gdański, który otrzyma subwencję zwiększoną o 2 proc.



Celem Programu Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza było wyłonienie i wsparcie uczelni, które będą mogły dążyć do osiągnięcia statusu uniwersytetu badawczego, a także będą w stanie skutecznie konkurować z najlepszymi ośrodkami akademickimi w Europie i na świecie.

- Rozstrzygnięcie pierwszego konkursu w ramach programu "Inicjatywa doskonałości - uczelnia badawcza" jest kluczowym akcentem 4-letniego okresu reform polskiego systemu szkolnictwa wyższego - mówił premier Jarosław Gowin, podczas ogłaszania wyników konkursu. - To jedna z najważniejszych inicjatyw wprowadzonych przez Konstytucję dla Nauki. To również zwieńczenie kilkunastoletnich starań o wyłonienie uczelni badawczych - podkreślał.

Najlepsze uczelnie badawcze



Do udziału w pierwszym konkursie zakwalifikowano 20 najlepszych uczelni w kraju. Wszystkie z nich spełniły ustawowe warunki dotyczące kategorii naukowych uzyskanych podczas ostatniej kompleksowej oceny jednostek naukowych w odniesieniu do liczby dziedzin i dyscyplin, w których uczelnia prowadzi działalność naukową. Ponadto, żaden z kierunków studiów prowadzonych przez uczelnię nie mógł mieć negatywnej oceny Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

Międzynarodowy zespół ekspertów związanych z sektorem nauki i szkolnictwa wyższego finalnie wyłonił 10 uczelni, które w przyszłości staną się uczelniami badawczymi i w latach 2020-2026 otrzymają subwencję zwiększoną o 10 proc. Znalazły się wśród nich:
  • Uniwersytet Warszawski
  • Politechnika Gdańska
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Akademia Górniczo-Hutnicza
  • Uniwersytet Jagielloński
  • Politechnika Warszawska
  • Gdański Uniwersytet Medyczny
  • Politechnika Śląska
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Uniwersytet Wrocławski

Konkurs, w którym nie ma przegranych



Pozostałe uczelnie, które wzięły udział w konkursie, ale nie znalazły się w pierwszej dziesiątce, także otrzymają wsparcie finansowe - subwencję zwiększoną o 2 proc.

Formuła programu IDUB pozwala stwierdzić, że wśród szkół wyższych startujących w konkursie, nie ma przegranych. Wszystkie 20 uczelni to zwycięzcy. Wszystkie startujące placówki spełniły restrykcyjne warunki udziału w konkursie, związane z jakością prowadzonych badań naukowych i zróżnicowaniem profilu działalności zaznaczył premier Jarosław Gowin.
W drugiej dziesiątce znalazły się:

  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Wrocławska
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  • Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  • Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
  • Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
  • Uniwersytet Śląski

Gdański Uniwersytet Medyczny wraz z Politechniką Gdańską znalazł się w zaszczytnym gronie 10 najlepszych uczelni badawczych. Na zdj. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne. Gdański Uniwersytet Medyczny wraz z Politechniką Gdańską znalazł się w zaszczytnym gronie 10 najlepszych uczelni badawczych. Na zdj. Uniwersyteckie Centrum Kliniczne.

Międzynarodowy zespół oceniający



Każda z 20 uczelni była oceniona przez 15 wybitnych ekspertów. Wśród nich znalazły się osoby, które pełniły funkcję rektorów, prezydentów lub prorektorów czołowych uczelni europejskich, m.in. Uniwersytetu w Getyndze, Uniwersytetu w Amsterdamie, Uniwersytetu w Aarhus, Uniwersytetu w Manchesterze czy Uniwersytetu w Southampton. Członkami zespołu byli również naukowcy, którzy cieszą się autorytetem w międzynarodowym środowisku naukowym. Dobór ekspertów został dokonany w taki sposób, aby zapewnić udział w zespole reprezentantów każdej dziedziny nauki.

Członkowie zespołu mają doświadczenie w pracy w instytucjach z różnych krajów, m.in. Niemiec, Anglii, Francji, Hiszpanii, krajów Beneluksu, krajów skandynawskich, Szwajcarii czy Węgier. Przewodniczący zespołu, prof. Lauritz Holm-Nielsen, był współautorem raportu Poland's Higher Education and Science System przygotowanego w 2017 r. w ramach programu Komisji Europejskiej Horizon 2020 Policy Support Facility.

Wsparcie finansowe na przygotowanie wniosków



Wszystkie szkoły wyższe uprawnione do udziału w pierwszym konkursie programu IDUB otrzymały w 2018 r., w ramach przedsięwzięcia "Strategia Doskonałości - Uczelnia Badawcza", dodatkowe środki finansowe (w wysokości 700 tys. - 1 mln zł) służące wsparciu w przygotowaniu wniosków oraz w zakresie przeprowadzenia odpowiednich badań naukowych i analiz.

We wnioskach ocenianych przez ekspertów uczelnie przedstawiły m.in. analizę własnego potencjału oraz plany rozwoju obejmujące cele i działania dotyczące przede wszystkim:
  • wzmocnienia współpracy badawczej z ośrodkami naukowymi o wysokiej renomie w skali międzynarodowej
  • podniesienia jakości kształcenia studentów i doktorantów
  • poprawy polityki kadrowej na uczelni
  • podniesienia jakości zarządzania uczelnią.


Uczelnie były również zobowiązane do wskazania priorytetowych obszarów badawczych, w obrębie których będą prowadzić zintensyfikowaną działalność naukową.

W drugiej dziesiątce uplasował się Uniwersytet Gdański. W drugiej dziesiątce uplasował się Uniwersytet Gdański.

Ocena wniosków - szczegółowe kryteria



Wnioski przedstawione przez uczelnie były oceniane pod kątem:
  • poziomu merytorycznego
  • istotności założonych celów dla podniesienia międzynarodowego znaczenia działalności uczelni
  • adekwatności opisywanych działań do założonych celów
  • potencjału uczelni.

Ocena miała charakter ekspercki. W ocenie kryteriów dotyczących celów i potencjału wzięto dodatkowo pod uwagę wskaźniki mierzące przede wszystkim jakość działalności naukowej prowadzonej przez uczelnie.

Poza oceną opartą na zawartości wniosku, międzynarodowy zespół ekspertów przeprowadził przesłuchania przedstawicieli wszystkich uczelni. Uczelnie miały też możliwość złożenia zastrzeżeń do projektów raportów. Wynikiem prac zespołów będą raporty końcowe oraz lista rankingowa wniosków ocenionych pozytywnie. Raporty końcowe zawierają ocenę wniosku wraz z uzasadnieniem.

Ewaluacja realizacji planów i kolejny okres finansowania



Uczelnie przedstawiły plan działań na najbliższe lata. Realizacja tego planu będzie podlegała ewaluacjom. Pierwsza ocena śródokresowa zostanie przeprowadzona w 2023 r., końcowa zaś - w 2026 r. Po tym czasie uczelnie będą miały możliwość przedłużenia finansowania na kolejne lata (20272032). Jednak nie wszystkie.

Co najmniej dwie szkoły wyższe, które uzyskają negatywny wynik lub znajdą się na najniższych miejscach listy rankingowej po ewaluacji, nie otrzymają dalszego finansowania. Zwolnione w ten sposób miejsca będą mogły zająć uczelnie lub federacje, które wygrają kolejny konkurs w ramach programu "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza". Odbędzie się on w 2026 r. i skierowany będzie do tych ośrodków akademickich, które nie były finansowane w ramach pierwszego konkursu.

Miejsca

Opinie (76) 2 zablokowane

  • A gdzie jest ankieta?

    Bo jak badania, to ankieta :)

    • 12 4

  • Pg - wielkie gratulacje!

    • 30 4

  • na temat

    No i Super!

    • 11 1

  • Nie ma przegranych? Żart! To kompromitacja UG. No i rektora tejże uczelni! (10)

    Ego rozbuchane, a wyniki bardzo kiepskie. Szumne zapowiedzi, że najlepsza w północnej Polsce, a tu katastrofa. Poza 10. to mało pieniędzy i staczanie się ku uczelni zawodowej. taka jest smutna prawda.
    Gratulacje dla PG. Gwizdała - zrezygnuj sam. Prosimy.

    • 41 17

    • Prawda jest taka, że PG dostanie przez 6 lat więcej kasy o 70-80 proc. A UG o 101-15 proc.

      Co roku o 10 % więcej. to pod podsumowaniu wielka różnica.
      Taka będzie wyglądała przepaść między PG a UG. Współczujemy UG.
      Uczelnia badawcza to mniej studentów i więcej pieniędzyy.
      Braka na liści badawczych - to orka na ugorze i ucieczka zdolnych ludzi.

      • 9 3

    • (3)

      Trochę przesadzasz. Wniosek został złożony, bo było warto. Ale nikt tak naprawdę nie liczył, że UG załapie się do pierwszej dziesiątki. Władze, jak podejrzewam, doskonale zdawały sobie z tego sprawę.

      • 16 3

      • what? (2)

        No coz, UG w pierwszej 20 wszystkich uczelni w Polsce, dla mnie to i tak wynik spektakularny

        • 13 1

        • A dla mnie nie, bo polskie uczelnie w porównaniu do światowych dzieli i tak przepaść, więc pierwsze miejsca w Polsce to ponadtrzysetne i ponadosiemsetne na świecie- to szara końcówka.

          • 8 6

        • Nie czarujmy sie-polskie uczelnie pojawiaja sie w 4-tej setce rankingi szanghajskiego...

          innymi slowy mowiac,sa te nasze uczelnie nigdzie.tu wiec nie ma znaczenia ,kto kogo wyprzedza na naszym krajowym podworko.Wszystko to jest g...niany poziom i sluzy jedynie do wyciagania kasy od malolatow,ktorych rodzice pragna kariery dziecka.A juz uczelnie typu UG to smiech na sali.Ludzie studiujacy politologie,socjologie czy psychologie to osoby godne politowania.

          • 10 7

    • (1)

      No i dobrze. Może władze UG w końcu zrozumieją że oferowanie najniższych wynagrodzeń w PL dla pracowników, zwłaszcza profesorów opłacanych na poziomie magazyniera z Lidla to droga do prowincjonalizacji. Kto może przeniesie się na PG, GUM albo inna uczelnię z 10-ki.
      Zgoda że kadencja Gwizdały, który ma kłopoty nawet z używaniem j. polskiego to katastrofa dla uczelni z potencjałem jaka jest UG.

      • 18 1

      • Albo na WSB, ponoć dobrze płacą ;)

        • 8 0

    • UG - żenada (2)

      bardzo niski poziom nauczania. Po skończonych studiach na PG poszłam na UG i niestety ale bardzo nudziłam się na zajęciach. Niski poziom nauczania a bez uczenia się 3 z kolokwium to rzecz oczywista..

      • 9 4

      • Czyli co, dokształt po PG?

        • 4 4

      • w podstawówce chyba też

        miałaś niski poziom nauczania, skoro nie nauczyłaś się pisać.

        • 0 1

  • (13)

    Fajne miejsca pracy mają wykładowcy.
    Gdzie są zakłady pracy dla absolwentów?

    • 15 17

    • (2)

      Jest dobra praca dla dobrych absowentow.Slabsi powinni sie przekwalifikowac.Dla nich tez sa dobre oferty pracy:zbrojarz betoniarz,murarz kielniarz,malarz pokojowy,ekspedientka,sprzataczka etc.Paradoksalne jest to,ze po przekwalfikowaniu fnansowo nie straca.

      • 12 5

      • pieniądze to nie wszystko

        • 2 0

      • podobno są problemy z finansowaniem nauki i edukacji

        Uważasz, że sito społeczne powinno być ustawione na poziomie 25lat, gdy człowiek konstatuje, że to co zrobiło dotychczas, to mu nieodpowiada lub do tego się nie nadaje?
        Lub że jego wysiek został zmarnowany, bo trafił na ludzi, którzy nie są zainteresowani jego kształceniem a jedynie wyrobieniem normy godzinowej? Że jest jedynie tanią, społecznie dofinansowywaną siłą roboczą, napędzająca gastro i turystykę czy inne, tanie dziedziny aktywności gospodarczej? I że jego atrakcyjność skończy się po przekroczeniu 26 roku życia?

        Czy uważasz, że nas na to stać?

        • 2 1

    • huty, kopalnie, budujemy mosty dla pana starosty, niech zgadnę, stary komunista pisze? (9)

      zakłady pracy :), co jeszcze, może obozy pracy?
      po to się kształci ludzi, żeby tworzyli "zakłady pracy"

      • 4 5

      • to po co uczelnie, skoro żadna nie prezentuje poziomu światowego? (8)

        A całość potrzebnych aktualnie działalności gospodarczej (bo nie nazwę tego przemysłem) technologii i materiałów kupuje się w Chinach?
        No właśnie po to, aby kilku ludzi miało fajne "miejsce pracy" a władza (jakakolwiek by ona była) mogła pochwalić się "kwiatkiem przy kożuchu" i przysłonić swą nędzę "figowym listkiem".

        • 5 3

        • W sedno.

          • 3 2

        • Nie reprezentuje poziomu światowego? Czyżby? Naprawdę? (2)

          Mit list szanghajskich robi spustoszenie. Naprawdę uważasz, że np. 30. uczelnia amerykańska jest lepsza od dobrej środkowoeuropejskiej? To jedź do USA i spróbuj znaleźć po niej dobra pracę.
          Pomijając światową czołówkę gdzie budżet jednej uczelni to budżet całj nauki w Polsce - reszta jest bardzo podobna. Podobne kursy i standardy.
          + płatne i norma 30 lat spłaty pożyczek za studia.
          uw, uj, agh, pg i inne to bardzo dobre uczelnie. A że gooownianie płaca, to co innego.

          • 6 2

          • tylko potwierdzasz, że z edukacją jest coś nie tak

            I to nie tylko u nas. Że sprzedaje się maluczkim nadzieję i wytrych do awansu i nieuchronnie prowadzi to do dewaluacji. Dobrze wiem, że może być gorzej. Z tą "światowością" to przesada, aż tak wysokich progów nie stawiam. Tyle, że u nas jest to szczególnie dotkliwe, bo na absolwentów niespecjalnie ktoś czeka a nawet jeśli, to niespecjalnie ktoś przejmuje się tym, na co sie czeka. Bo są przyjemniejsze (intratniejsze) zajęcia. Więc ani dydaktyki, ani badań.
            Bo kto po nie przyjdzie? Z czym do gości?
            I gdy można tolerować (przeboleć) takie "hobbystyczne" podejście w naukach techniczych czy przyrodniczych (bo może coś z tego wyjdzie?), to tworzenie takich "rezerwatów" w dziedzinie medycyny jest... nieetyczne?

            • 1 2

          • PG nie jest dobra uczelnia.Studentow jest co najmniej trzykrotnie za duzo.Poziom jest niski,skonczyc ja latwo.

            • 3 0

        • bełkot, poziom kształcenia jest taki sam jak na zachodzie (3)

          tylko brak finansowania edukacji w Polsce jest problemem, niczym nieuzasadnione poczucie niższości oraz brak obycia w świecie

          • 3 4

          • gratuluję dobrego samopoczucia

            Instytucje edukacyjne w wielu krajach służą do wyciągania kasy lub kanalizacji społecznych napięć. Tą drogą poszła też "edukacja" w Polsce, chcąc z wierzchu być podobna to zagranicznych analogów. Więc procedury, struktury, rankingi, masowość i w efekcie działań takich tuzów jak Łybacka, Hanke, Hall(!!!) mamy pogłowny przerób masy ludzkiej oraz totalną dewaluację wykształcenia. Na całej ścieżce edukacji, bo problem nie dotyczy jedynie szkół wyższych.
            Nie tylko z tego powodu, że poziom jest "w korkociągu" ale również dlatego, że jest on niedopasowany do potrzeb (w pozytywnym przypadku), lub ta "produkcja" do niczego nie jest przydatna (w negatywnej interpretacji).
            To aspekt dydaktyczny - a badawczy? Skoro wszystko można kupić w Chinach, to co badać?
            "Bełkot", powiadasz? To tylko kontynuacja myśli przedmówcy, skoro nie tworzymy miejsc pracy, to dotyczy również uczelni. Dlaczego mamy je tworzyć, skoro nie tworzymy innych?

            • 4 0

          • tak twierdzisz?

            Innego zdania są dzieciaki, które po liźnięciu "erazmusa" w odpowiednim miejscu, przerywają studia w kraju i kontynuują je na zagranicznych uczelniach.
            Sądzisz, że tu wrócą?

            • 3 0

          • "jest taki sam jak na zachodzie"

            I to jest problem, kiedyś był znacznie wyższy.
            Ale to już przeszłość. Raz z pomodu "dorównania", dwa z powodu utraty kontaktu z czołówką a wręcz z przeciętnością.

            • 5 0

  • Jestem dumny z gdańskich Uczelni! Gorące, płynące prosto z mojego ognistego i namiętnego serca gratulacje! Big kiss dla każdego pracownika, szczególnie naukowców ode mnie (mam pełne usta i świeży oddech ;)

    • 11 3

  • Trójmiejskie? Mowa przecież o szkołach z Gdańska. (5)

    • 25 6

    • Uczelnie tworzą ludzie

      Uczelnie tworzą ludzie. Wielu wykładowców, profesorów i studentów nie mieszka w Gdańsku. To oni stanowią siłę tych uczelni. UG z resztą to tak naprawdę UB (wiadomo, dlaczego nie zdecydowano się na tę nazwę) - Uniwersytet Bałtycki - ma wydziały w całym Trójmieście.

      • 10 1

    • Politechnika ma/miała oddział w Elblągu (3)

      I jak już zwrócono tu uwagę, uczelnie to ludzie a ci są niekoniecznie z Gdańska. I pod tym względem znany jest fakt unii personalnej PG i Morskiej... jak jej tam teraz...
      Więc tymi szowinizmami to sobie wymość buty, bo zasługi Gdańska jako miasta dla PG są "takie sobie". Dużo większe dla UG, który większość swojego istnienia kojarzony był z... Sopotem. Pewnie nie wiesz, że "najdłuzszym" wydziałem była biologia, rozciągnięta między Gdynią a Gdańskiem.
      Nagrody nagrodami ale szczególnie od strony badawczej, to trójmiejskie uczelnie raczej nie błyszczą... Bo budynki to najtańsza część tej działalności, gdzie wyposażenie lab'u potrafi być wielokrotnie droższe. Nie mówiąc już o wspomnianych ludziach i rzemieślniczo-wdrożeniowym zapleczu.

      • 7 0

      • (1)

        dawno nie był Pan/Pani na PG, zapraszamy :-)

        • 1 2

        • bywam, bywam...

          miłej zabawy.

          • 6 0

      • Przecież to jest bez sensu

        To ludzie w Ząbkach, w Zgierzu, Legionowie, Milanówku, Wieliczce, Niepołomicach itd. też mogą mówić, że ich uczelnie znalazły się na liście?

        • 0 0

  • (4)

    Badają, biorą granty, doktoryzują się i habilitują a potem wszystko ląduje na półkach bo nie ma wzięcia/zastosowania w realnym świecie tzn. rynek tego nie chce. Nie jest to regułą ale tak pracuje większość polskich uczelni. Przejeść dotację, zrobić projekt dla samego projektu.

    • 36 27

    • Anojo

      • 6 3

    • Znawca wyraził swoją opinię? (2)

      Nie wiem, jak jest na UG, mało o GUMedzie, ale na PG przedsiębiorcy walą drzwiami i oknami, żeby coś dla nich zrobić. Najczęściej projekty dofinansowane z NCBiR, ale nie tylko.

      • 2 4

      • "Najczęściej projekty dofinansowane z NCBiR" (1)

        Czyli własnie zgodnie z opisanym powyżej mechanizmem - kolega koledze w państwowej kiesy.

        • 3 0

        • Ty chyba

          nie masz pojęcia, czym jest NCBiR. A z jakiej kasy ma być? Prywatnej? Powiedz mi, w jakim kraju sektor prywatny odpowiada za rozwój?

          • 0 0

  • A jak Pani Ewo to sie ma w stosunku do swiatowej listy? (4)

    Na ktorym miejscu my tam widniejemy?

    • 22 6

    • (2)

      żałosnym

      • 8 2

      • Żałosne finansowanie (1)

        To i takie rezultaty

        • 1 0

        • jakie rezultaty

          takie finansowanie.
          To działa w dwie strony. Mechanizm finansowania instytucji naukowych od ilości przerobionego pogłowia dokonał dodatkowego spustoszenia. Jest on wygodny dla wąskiej grupy establishmentu, naukowych celebrytów utrzymywanych dla formalności (rankingi i wyceny) a reszta... no bywa mocno różnie.

          • 2 0

    • PG 343 w Europie!

      • 0 0

  • Obydwie Zawodówki (2)

    • 16 16

    • Ego podwyższone?

      • 2 4

    • a Ty pewnie po WSTiH :D

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

Kultura wzmacnia. kultura krzepi! Bałtyckie Perły Kultury

warsztaty, spotkanie, konsultacje

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Żołądź to owoc:

 

Najczęściej czytane