• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matematyczne łamigłówki z podstawówki zachwycają pasażerów 50+

3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.
Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.

Czy przystanek komunikacji miejskiej może być wehikułem czasu? Może! Jeśli oczekujący na tramwaj czy autobus spojrzy na wiatę i zobaczy... zadania z treścią! Takie, jakie rozwiązywało się w szkole, gdy nikt nie słyszał o kserokopiarkach, rzutnikach multimedialnych i tabletach... a jedynym gadżetem była kreda i tablica - pisze nasz czytelnik zachwycony matematycznymi łamigłówkami, które można znaleźć na przystankach komunikacji miejskiej.



Na wiatach przystankowych w Gdańsku nie można się nudzić. Pasażerowie czekający na przyjazd tramwaju albo autobusu mogą rozwiązywać matematyczne łamigłówki, skracając w ten sposób czas oczekiwania i gimnastykując swój mózg. Choć są one na poziomie szkoły podstawowej, przyciągają uwagę pasażerów w bardzo różnym wieku. Jak przekonuje pan Roland, Gdański przystanek Matematyka to bardzo ciekawa i potrzebna innowacja społeczna:

Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.
Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.
Te zadania to prawdziwy powrót do przeszłości. Co ciekawe - zastanawiają się nad nimi przeważnie ludzie dorośli. Młodzież szkolna ma chyba przesyt matematyki. Nie dość, że w szkole, to jeszcze na przystanku... Ale i młodych widziałem przed tymi zadaniami... Z pewnością ich matematyczna sprawność przewyższa moją - pisze pan Roland.

Pięta achillesowa



Matematyka zawsze była moją piętą achillesową. Z konkretnymi przykładami, działaniami czy słupkami jeszcze jakoś sobie radziłem. Zwłaszcza tam, gdzie można było coś wyćwiczyć albo po prostu nauczyć się na pamięć, ale gdy pojawiały się zadania z treścią - porażka! Matematyka - jak wiadomo - posługuje się metodą dedukcyjną, a jej twierdzenia mają charakter ogólny i są prawdziwe zawsze i wszędzie. Jednak kiedy byłem uczniem, nie bardzo o tym wiedziałem i nie przemawiała do mnie praktyczna strona matematyki. Jej przydatność odkryłem dużo później.

Dlatego dzisiaj z nostalgią, z przyjemnością (ale i pewną presją: czy dam radę) czytam zadania na przystanku i próbuję je rozwiązać: Tramwaj numer 8 składa się z dwóch wagonów. W pierwszym wagonie jest o 25 proc. więcej osób niż w drugim. W sumie w obu wagonach jedzie 45 osób. Ilu pasażerów liczy każdy wagon? Może zadanie nie jest trudne, ale mi zajmuje trochę czasu... I przystanek może budzić wspomnienia i być przestrzenią edukacyjną...

Gdański przystanek Matematyka to bardzo ciekawa i potrzebna innowacja społeczna.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (81) 2 zablokowane

  • Świetny pomysł (2)

    Bardzo fajny pomysł.

    • 101 5

    • aahah

      oni mysla ze zamydla oczy jakimis zadankami swoje spoznienia? albo to ze w ogole nie pojawia sie np. autobus bo nie ma kto wyjechac? Bo coraz mniej osob chce pracowac za takie pieniadze.

      • 0 6

    • Ło jesso! Jaki ten Gduńsk nowoczesny!

      Tylko my z małego miasteczka Gdyni możemy wam pozazdrościć. :-D

      • 0 7

  • Proponuję powszechną naukę szachów. (10)

    od przedszkoli zacząwszy. W Podstawówce i szkołach srednich jako przedmiot obowiązkowy.
    Za kilka lat będą wyniki. Urośnie społeczeństwo potrafiące przewidywać skutki swojego działania.

    • 83 5

    • Pomysł zacny ale... (4)

      ...ale wątpię...

      Nie można "nauczyć kogoś matematyki" ;)
      Można nauczyć podstaw, albo na pamięć tabliczki mnożenia - ale nie każdego można nauczyć mnożyć :D - o trudniejszych rzeczach nawet nie wspominając.

      Tak samo nie można kogoś nauczyć gry w szachy.

      Tak samo nie można nauczyć kogoś programować - jak np. wszechobecne kursy a 3-6tys (nota bene żyła złota na frajerach - bo skoro potrzebują kursu i nie umieją nauczyć się sami to nigdy nie wejdą na prawdziwy rynek, a dodatkowo trzeba będzie po nich za grubą kasę wszystko poprawiać :D).

      Niestety nie każdy ma umysł potrafiący takie rzeczy pojąć.

      A szkoda...

      • 12 10

      • Pozwolę sobie nie zgodzić się (1)

        Może nie wszyscy uczący się zostaną mistrzami , ale każdy trening mózgu (a takim niewątpliwie jest ta gra ) zaowocuje w przyszłosci. Na pewno bardziej niż "strzelanki" które robią breję w głowie dzieciaków spędzających zbyt wiele czasu na grach komputerowych.

        • 13 3

        • nigdy nie zagrałaś w cs,cod, moh a krytykujesz.

          • 4 4

      • nie zgadzam się

        Matematyka wyższa na poziomie politechniki to XVIII wiek. Nie uczymy się niczego co powstało później. Co dopiero matematyka ze szkoły średniej. Matematyka jest dla ludzi.

        • 7 0

      • To nie jest tak do końca. Skończyłam anglistykę i byłam noga z matmy. Zawsze. Życie zmodyfikował wszystko. Jestem obecnie księgową i zastanawiam się, jak wcześniej mogłam żyć bez liczb.

        • 4 0

    • Proponuje prywatne programy nauczania i powrot egazminow na studia, likwidacje matury (1)

      aby rodzic mogl wybrac czy chce aby jego dziekco uczylo sie mat. gry w szachy czy genderyzmu.

      • 3 6

      • czy posłuszeństwa oszustom w czarnych sukienkach

        • 6 1

    • Nie przejdzie, przynajmniej nie teraz.... (1)

      Pis nie potrzebuje ludzi myślących, wręcz przeciwnie.
      Gdyby społeczeństwo było myślące to taki byt ja Pis nie miałby prawa istnieć w polityce

      • 9 2

      • Wszystko przejdzie POd warunkiem , że jakiś matoł

        nie bedzie tego uPOlityczniał. Strach lodówkę otworzyć , bo wyskoczy jakiś POrąbany kodziarz i nafajda na dywan.

        • 1 2

    • Super pomysł.

      Właśnie jestem w trakcie zachecania moich dzieci do rozpoczęcia przygody z szachami. Młodszy cierpi na ADHD. Jednak w trakcie partii jest w stanie skupić się tylko na grze.
      To niesamowite!!!

      • 6 0

  • (7)

    Ile trwala wojna 30 letnia?
    Nie wiem.
    A ile lat ma chlopak, ktory ma 10 lat?
    10
    To ile trwała ta wojna?
    10

    • 69 3

    • Tu się nie ma z czego śmiać...
      Spora część społeczeństwa to tępaki, które nie potrafią pobrać biletu przed wjazdem na płatny parking a co dopiero rozwiązać zadanie matematyczne...

      • 27 1

    • (1)

      Niestety tacy ludzie wybrali nam rząd.

      • 9 5

      • bo coniedzielna tresura jest tańsza i nie wymaga wysiłku od tresowanych

        a używanie mózgu wymaga wysiłku i charakteru oraz samozaparcia,

        produkcja mentalnie miękkich baranów trwa

        • 3 0

    • A wiesz, ile trwała wojna trzynastoletnia?

      12 lat

      • 10 0

    • twoje dzieci tak maja?

      bo moje nie maja takich poblemow ;)

      • 0 2

    • Mylisz pojecia

      10-latek to osoba mająca 10 lat.
      Natomiast wojna 30 letnia to nazwa własną - nie zawsze tożsama z okresem np ile trwała wojna czerwcowy albo jeszcze lepiej - ile trwała wojna stuletnia?

      • 8 0

    • M

      • 1 0

  • Mam zadanie z podstawówki dla Szanownych Internautów (18)

    Dziadek i babcia mają razem 133 lata . Ile lat ma dziadek a ile babcia jeżeli dziadek ma dwa razy tyle lat ile miała babcia , gdy dziadek miał tyle lat ile ma babcia ? Czekam na rozwiązanie do jutra .

    • 19 1

    • 76 / 57?

      • 9 0

    • Babcia -,

      • 3 0

    • proszę bardzo

      dziadek 76
      babcia 57

      • 7 0

    • Rozwiązanie (6)

      Jeśli teraz dziadek ma x lat, a babcia y, to x+y=133 (*). Wtedy, gdy dziadek miał tyle lat, co babcia teraz, miał on y lat, a babcia 0,5x (bo teraz dziadek ma 2 razy więcej lat niż babcia wtedy). Ponieważ przybyło im tyle samo lat (od "wtedy" do "teraz"), więc y-0,5x=x-y (**). Rozwiązując układ równań (*), (**) dostajemy x=76 i y=57. Oznacza to, że dziadek ma 76 lat, a babcia 57.

      • 18 0

      • Ściema. Tego się nie da policzyć. (5)

        Jak wy wpisujecie x+y jak w kalkulatorze są tylko same cyfry?
        W wyszukiwarce też nic nie ma.

        • 8 0

        • bzdury (1)

          NIema rozwiązania. Bateria siadła jak szukałam rozwiązania w moim hjujałeju.

          • 3 0

          • twoja bateria jest niema

            • 0 0

        • (2)

          Wpisujesz w WolframAlpha dowolne równania i wypluwa wynik.

          • 0 0

          • a czy dowolne równanie da nam odpowiedź na powyższą zagadkę?

            • 0 0

          • Chopcze

            Zwłaszcza przestępne. Rozwiąż analitycznie cos x = x, to pogadamy.

            • 0 0

    • (2)

      ale ten dziadek i ta babcia to od strony ojca czy matki?

      • 7 0

      • (1)

        Dziadek jest z Marsa, a tam 1 rok (1 obieg Marsa wokół Słońca) wynosi 2,135 roku ziemskiego. Babcia jest z Wenus, gdzie rok wynosi 0,615 roku na ziemi. Przy tych samych założeniach co w zadaniu w głównym wątku, podaj wiek dziadka w latach marsjańskich a wiek babci w latach wenerycznych.

        • 4 0

        • a ile mają lat względem centrum naszej galaktyki?

          • 0 0

    • Normalni tyle nie żyją.

      Jakieś nierealne zadania.

      • 7 1

    • Dziadek ma aktualnie 76 lat, a babcia 57 lat :D

      • 2 0

    • x wiek dziadka
      y wiek babci
      pierwsze równanie: (x+y)mod(133)=0
      drugie równanie: (4y)mod(3x)=0
      Za pomocą matematyki dyskretnej dostałem: y=57 a x =76

      • 1 0

    • Błąd w treści zadania... Zamiast dziadek "ma" powinno być dziadek "miał"

      • 0 0

    • Mm

      • 0 0

  • Ciekawe. Potrzebne.

    • 7 2

  • Fajnie było!

    Dzięki za zabawę. Zawsze lubię takie małe ćwiczenia dla mózgu.

    • 11 2

  • Pozdrawiamy Panią Kasię

    autorkę pomysłu

    • 15 3

  • Kiedyś udawało się nauczyć matematyki...

    Babcia - 57, dziadek - 76

    • 14 0

  • (2)

    Moja babcia ma 42 lata

    • 4 3

    • moja babcia ma zasłony w okularachch

      • 6 0

    • Ma duże szanse zostania prabacią albo nawet pra prababcią.

      • 8 0

  • Ile? (3)

    Cegła waży kilogram i pół cegły. Ile mieszkań ma Paweł?

    • 28 6

    • 8

      8?

      • 2 1

    • Mniej niz Adamowicz

      • 2 4

    • on 9 mieszkań ,a dzieci i zona po 4

      babcie emerytki i ich sąsiadki po 3.
      a ile kont ma żona Budynia ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nowe Trendy w Turystyce

399 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Fale morskie powstają na Bałtyku w wyniku:

 

Najczęściej czytane