• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podręcznik HiT-u budzi kontrowersje. Czy młodzież musi z niego korzystać?

ws
17 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
1 września do szkół ponadpodstawowych ma wejść nowy przedmiot - historia i teraźniejszość (HiT). 1 września do szkół ponadpodstawowych ma wejść nowy przedmiot - historia i teraźniejszość (HiT).

HiT, nowy przedmiot historia i teraźniejszość, który w planie zajęć znajdzie się dopiero od września, już budzi ogromne emocje - a właściwie treści zawarte w jego podręczniku autorstwa prof. Roszkowskiego. Kontrowersje budzą m.in.: krytyka Unii Europejskiej, mającej "lansować ateizm", czy "ideologia gender" wymieniona w rozdziale "Ideologie i nazizm", a także "produkcja ludzi". Co najważniejsze - to, czy uczniowie będą się faktycznie z niego uczyć, w istocie zależy od nauczycieli.




Czy rozmawiasz z dzieckiem o tym, czego uczy się w szkole?

1 września do szkół ponadpodstawowych ma wejść nowy przedmiot - historia i teraźniejszość (HiT). Nowy przedmiot zastąpi na poziomie podstawowym lekcje WOS-u. Jak podaje MEiN, kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość mają nauczyciele, którzy posiadają kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie.

Kontrowersje wokół podręcznika do HiT-u



W programie nauczania znalazły się zagadnienia dotyczące historii i świata po 1945 r., co - jak podkreśla wielu historyków - jest wskazane, bo w polskiej szkole bardzo brakuje nauczania o współczesnym świecie, a lekcje historii kończą się zwykle na II wojnie światowej.

Jednak ogromne kontrowersje wzbudziła książka autorstwa historyka profesora Wojciecha Roszkowskiego, która ukazała się nakładem specjalizującego się w tematyce religijnej i historycznej wydawnictwa Biały Kruk. Jak czytamy na stronie wydawnictwa, "podręcznik został zaakceptowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Obecnie czekamy na dodruk, który ukaże się pod koniec sierpnia".

Duże zmiany czekają uczniów w szkołach od 1 września Duże zmiany czekają uczniów w szkołach od 1 września

Co znajdziemy w podręczniku do HiT-u?



Najwięcej słów krytyki pod adresem nowego przedmiotu pojawiło się po publikacji treści zawartych w podręczniku. Wizja świata przedstawiona oczami prof. Roszkowskiego krytykuje m.in. Unię Europejską, natomiast gender, mniejszości, feminizm, ateizm, a nawet metoda leczenia niepłodności, jaką jest in vitro, to rzeczy godne potępienia.

Autor zestawia np. feminizm z nazizmem. W podręczniku czytamy np., że "podczas skrajnie lewicujących, neomarksistowskich manifestacji rzucane są pod adresem ludzi o tradycyjnej moralności i chrześcijańskich poglądach takie hasła, jak "wyp...dalać! albo jeszcze gorsze".

"Dzieci rozpięły mi rozporek i zaczęły mnie głaskać" - m.in. taki cytat znalazł się w w rozdziale zatytułowanym "Rewolucja społeczna w zachodniej Europie", autor chciał w ten sposób skrytykować "ideologiczne szaleństwa lat 60.".

W innej części podręcznika autor konstatuje, że dzisiejsza sytuacja mediów niewiele różni się od tej w czasach PRL. "Choć środki przekazu są dziś niebywale rozbudowane w stosunku do sytuacji sprzed kilkudziesięciu lat - samych rozgłośni radiowych działa 297, a dawniej tylko kilka - to znajdują się one w rękach zagranicznych właścicieli. Czy można np. oczekiwać, że prywatna firma skupiająca 37 stacji radiowych będzie akceptować w nich różnorodność światopoglądową i polityczną? W żadnym wypadku" - twierdzi prof. Roszkowski.

Zdaniem autora podręcznika największym zagrożeniem dla cywilizacji zachodniej jest "tak zwany bunt barbarzyńców". "Ktoś, kto niesie torbę z napisem "No Rules" ("Nie ma zasad"), jest wrogiem cywilizacji - nawet jeśli sam nie zdaje sobie z tego sprawy - i naprawdę nie wiadomo, czego można się po nim (lub po niej) spodziewać".

Początkowi rozdziału o kontrkulturze lat 60. towarzyszy zdjęcie ludzi palących marihuanę. A w dalszej części dowiadujemy się, że za młodzieżową rewoltą lat 60. stały "poprzednie pokolenia lewicy".

  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.
  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.
  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.
  • Fragment podręcznika do HiT-u autorstwa prof. Roszkowskiego.

Podręcznik Roszkowskiego: "Kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci"



W ostatnim czasie największe kontrowersje wzbudził fragment nawiązujący do zapłodnienia in vitro, w którym czytamy o "produkcji dzieci". Czytamy w nim m.in.: "Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju "produkcję"? Miłość rodzicielska była i pozostanie podstawą tożsamości każdego człowieka, a jej brak jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej. Ileż to razy słyszymy od ludzi wykolejonych: nie byłem kochany w dzieciństwie, nikt mi nic nie dał, więc sam sobie muszę brać".

Głos w tej sprawie zabrał prof. dr hab. med. Janusz Limon, czł. PAN i PAU, laureat Nagrody Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, specjalista z zakresu genetyki klinicznej i laboratoryjnej genetyki medycznej.

- W 2022 r. ukazała się w Polsce książka szkolna "Historia i teraźniejszość" (HIT), gdzie w części III "Na krawędzi wojny 1953-1962" jej autor, prof. Wojciech Roszkowski, napisał, że dzieci poczęte pozaustrojowo in vitro są efektem "produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli" i zadaje pytanie "kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci"? Odpowiedź jest prosta - kochać je będą rodzice, czyli kobiety, które urodzą te dzieci, i ich mężowie lub partnerzy. Uważam, że Ministerstwo Edukacji i Nauki powinno wycofać powyższy podręcznik z obiegu szkolnego i zalecić dokonanie korekty ww. tekstu. Podręczniki szkolne nie powinny być miejscem wygłaszania prywatnych opinii autorów, także tych z tytułami naukowymi. Uważam, że takie nieetyczne i niemądre słowa mógł napisać człowiek, który nie rozumie lub po prostu nie wie, co to jest miłość rodzicielska. Zwraca uwagę fakt, że autor książki nie zastanowił się nad konsekwencjami psychospołecznymi jego wypowiedzi dla dzieci poczętych pozaustrojowo, których w Polsce są tysiące. Jestem przekonany, że miliony Polaków szanują decyzje tysięcy par mających dramatyczny problem z niepłodnością, które decydują się na zapłodnienie pozaustrojowe. Dlatego też proszę o publiczne zabranie głosu przez szczęśliwe, często wielodzietne rodziny kochające swoje dzieci poczęte pozaustrojowo. Prośbę kieruję także do wszystkich środowisk, w tym niektórych polityków i dziennikarzy, którzy są przeciwni zapłodnieniu pozaustrojowemu i popierają wypowiedzi negatywne o zapłodnieniu in vitro, czego przykładem jest książka HIT - pisze.
Rekrutacja do szkół średnich potrawa do końca wakacji? Rekrutacja do szkół średnich potrawa do końca wakacji?

Podręcznik HiT czy kopia książek historyka?



"W podręczniku HiT przekopiowane i wplecione w tekst zostały fragmenty publicystycznych książek autora na temat apokaliptyczno-religijnych wizji upadku cywilizacji" - pisze w poniedziałek na Twitterze użytkownik prowadzący profil Ośrodek Badania Polski.
Jak przekonuje, prof. Wojciech Roszkowski dokonuje jedynie subtelnej korekty niektórych fragmentów, natomiast treści są tożsame z publicystycznymi książkami autora na temat apokaliptyczno-religijnych wizji upadku cywilizacji.

Również wielu ekspertów podkreśla, że wykład poprowadzony jest jednostronnie, a treść książki przypomina bardziej esej.

Petycja ws. podręcznika do HiT-u Roszkowskiego



Powstała również petycja przeciwko dopuszczeniu podręcznika prof. Roszkowskiego do nauczania. Zainicjowały ją m.in. Fundacja na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny FEDERA czy Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Niepłodności i Wspierania Adopcji Nasz Bocian.

"Mając na uwadze skalę niepłodności w Polsce oraz ilość przeprowadzanych w każdym roku zabiegów zapłodnienia pozaustrojowego, można przypuszczać, że w każdej szkole, a w niektórych ze szkół w każdej klasie, znajdują się dzieci, które zostały poczęte dzięki in vitro. Jak poczują się te właśnie dzieci wobec tezy, że nie przyszły na świat z miłości, a w wyniku produkcji?" - czytamy w piśmie. - Podręcznik uderza również w dzieci, które wychowują się bez rodziców biologicznych. Autor stawia tezę, że brak miłości rodzicielskiej 'jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej'. Zdecydowanie sprzeciwiamy się narażaniu dzieci wychowywanych bez rodziców, w pieczy zastępczej czy placówkach opiekuńczo-wychowawczych na zderzenie z tak absurdalną, stygmatyzującą i krzywdzącą tezą" - podkreślono.
Pół tysiąca dzieci urodziło się dzięki in vitro. Radni chcą zwiększyć finansowanie Pół tysiąca dzieci urodziło się dzięki in vitro. Radni chcą zwiększyć finansowanie

Czy młodzież musi uczyć się HiT-u z podręcznikiem prof. Roszkowskiego?



O tym, czy w szkole nauczyciele będą korzystać z tego konkretnego podręcznika do HiT, decyduje wykładowca przedmiotu. Nauczyciel nie ma obowiązku korzystania z konkretnego podręcznika przy realizacji programu nauczania.

Z kolei podręcznik prof. Wojciecha Roszkowskiego nie jest jedyną książką, która powstała do tego przedmiotu. Niestety są publikacje, które wciąż czekają na aprobatę MEiN w celu uzyskania numeru do użytku szkolnego.
ws

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (448)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

20 zł
wykład, sesja naukowa, warsztaty

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Funkcją skóry u człowieka nie jest:

 

Najczęściej czytane