• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podróż Edukacyjna dla Młodzieży - Uniwersytet Morski podsumowuje projekt "Rejs do nauki"

27 czerwca 2024, godz. 09:00 
Wykład dr Katarzyny Krasowskiej w I LO w Rumii.
Wykład dr Katarzyny Krasowskiej w I LO w Rumii.

Dobiega końca dwuletni projekt "Rejs do nauki", który był realizowany w Uniwersytecie Morskim w Gdyni. W ramach projektu młodzież skorzystała z szeregu wykładów popularyzujących naukę i wzięła udział w interdyscyplinarnych warsztatach naukowych. W programie uczestniczyło aż 1821 uczniów i 78 nauczycieli/opiekunów ze szkół średnich.



Wydział Zarządzania i Nauk o Jakości Uniwersytetu Morskiego w Gdyni właśnie kończy realizację dwuletniego projektu pt. "Rejs do nauki", na który pozyskano dofinansowanie z budżetu państwa w ramach programu ministra edukacji i nauki pod nazwą "Społeczna odpowiedzialność nauki", moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu.

Autorką i kierownikiem projektu była dr hab. Joanna Kizielewicz, prof. UMG, prodziekan ds. rozwoju i współpracy WZNJ. Celem projektu była popularyzacja nauki, promocja wymiany wiedzy i upowszechnienie wyników badań naukowych wśród szerszego grona odbiorców, w tym przypadku młodzieży ze szkół średnich w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim oraz warmińsko-mazurskim. Młodzież i nauczyciele mieli możliwość udziału w cyklu wykładów i warsztatów, które umożliwiły im zapoznanie się z interdyscyplinarnymi osiągnięciami naukowymi pracowników badawczo-dydaktycznych Wydziału Zarządzania i Nauk o Jakości Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. W realizację projektu zaangażowane były prawie wszystkie jednostki organizacyjne Wydziału, łącznie 16 nauczycieli akademickich.

Doświadczyć akademickiej atmosfery



Działania zrealizowane w ramach projektu miały na celu pobudzenie młodych ludzi do twórczego myślenia oraz zachęcenie ich do pogłębiania wiedzy w różnych obszarach, szczególnie tych istotnych dla środowiska naturalnego, zdrowia człowieka oraz rozwoju gospodarczego.

Aby umożliwić jak największej grupie uczniów udział w projekcie, zajęcia odbywały się w różnych formach. Wykłady i warsztaty miały miejsce bezpośrednio w placówkach edukacyjnych szkół średnich, co pozwoliło uczniom uczestniczyć w nich w znanym im środowisku.

Dodatkowo spotkania prowadzone były za pośrednictwem platformy MS Teams, co dało szansę udziału w projekcie tym, którzy preferowali formę zdalną. Trzecia opcja obejmowała zajęcia w siedzibie Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, gdzie młodzież mogła odwiedzić kampus uczelni i doświadczyć akademickiej atmosfery.

  • Wykład dr Katarzyny Krasowskiej w I LO w Rumii
  • Wykład mgr Karoliny Gwarda w I LO im. H. Sienkiewicza w Malborku
  • Wykład dr inż. Joanny Newerli-Guz w Uniwersytecie Morskim w Gdyni
  • Fot Wykład dr inż. Aleksandry Heimowskiej w Powiatowym Zespole Szkół w Somoninie

64 wykłady i warsztaty



Zajęcia były prowadzone w sposób przystępny dla młodzieży, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi prezentacji i warsztatowych metod prowadzenia zajęć. W okresie od września 2022 r. do czerwca 2024 r. zorganizowano cztery edycje, z których każda obejmowała 16 wykładów i warsztatów. Łącznie przeprowadzono 64 wykłady i warsztaty dotyczące różnych obszarów wiedzy.

Młodzież miała możliwość dowiedzieć się m.in. o genezie powstawania bursztynu i rodzajach inkluzji w nim występujących, o źródłach energii odnawialnej z rejonów morskich oraz metodach ich pozyskiwania. Zajęcia dotyczyły także sposobów ratowania zanikających gatunków zwierząt morskich, zachowania ekosystemu morskiego oraz prawidłowej segregacji, utylizacji i recyklingu odpadów. Ponadto uczestnicy poznali wpływ żywienia na oś mózgowo-jelitową, która reguluje odpowiedź układu nerwowego na stres, wpływ żywności na zdrowie człowieka oraz zagrożenia wynikające ze spożycia różnych produktów spożywczych. Dowiedzieli się także o zaburzeniach odżywiania, ich rozwoju oraz znaczeniu profilaktyki zdrowotnej.

Cykl wykładów obejmował także tematykę kompetencji miękkich, ich znaczenia w relacjach międzyludzkich oraz wyzwań związanych z rozwojem współczesnych rynków biznesu elektronicznego. Uczniowie i ich nauczyciele poznali rolę portów i terminali morskich w globalnym systemie logistycznym.

Tabela 1. Zainteresowanie tematyką wykładów wśród uczniów szkół średnich (w liczbach osób)
Tabela 1. Zainteresowanie tematyką wykładów wśród uczniów szkół średnich (w liczbach osób)

Duże zainteresowanie



Szerokie spektrum tematyczne spotkało się z dużym odzewem wśród młodych ludzi, którzy na tym etapie edukacji poszukują inspiracji do wyboru przyszłej drogi rozwoju i dalszej edukacji. Uczniowie, wspólnie z nauczycielami lub opiekunami, mieli możliwość wyboru najbardziej odpowiadającej im formy oraz terminu zajęć. Elastyczne podejście pozwoliło dostosować czas i miejsce spotkań do indywidualnych potrzeb uczestników, minimalizując ryzyko nieodpowiedniego dopasowania harmonogramu i lokalizacji. Dzięki temu projekt cieszył się dużym zainteresowaniem i spełnił założone cele.

Planowano, że udział w projekcie weźmie 960 uczniów szkół średnich i 32 nauczycieli/opiekunów, a w rezultacie uczestniczyło łącznie aż 1821 uczniów i 78 nauczycieli/opiekunów ze szkół średnich. Do projektu zgłosiło się 50 szkół z 22 miast z województwa pomorskiego, kujawsko-pomorskiego oraz warmińsko-mazurskiego. Pozytywne opinie i aktywne uczestnictwo świadczą o wysokim poziomie zainteresowania i satysfakcji z udziału. Podkreślano, że wartością dodaną projektu była aktualność poruszanych zagadnień, takich jak: zdrowe odżywianie, ochrona środowiska naturalnego oraz nowe technologie informacyjne.

Promocja projektu



Realizacja tego projektu była zgodna ze Strategią Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na lata 2020-2024, szczególnie w zakresie badań naukowych, prac rozwojowych oraz transferu wiedzy i technologii. Projekt wpisywał się również w wytyczne logo HR Excellence in Research, które podkreślają upowszechnianie i wykorzystywanie wyników badań oraz zaangażowanie społeczne. W Polsce nadal brakuje wystarczającej popularyzacji badań naukowych i ich osiągnięć wśród społeczeństwa. Projekt był promowany w różnych mass mediach, aby dotrzeć do jak najszerszego grona beneficjentów.

Reklamy zachęcające do udziału w projekcie były zamieszczane na popularnych portalach informacyjnych, takich jak Trojmiasto.pl i Naszemiasto.pl, a także na platformach społecznościowych Facebook i Instagram. Dodatkowo były emitowane spoty radiowe, a także wysyłano newslettery oraz bezpośrednie zaproszenia do szkół średnich. Stworzono również dedykowaną stronę internetową projektu, aby poszerzyć dostęp do informacji o projekcie i umożliwić rekrutację uczestników. Na platformie YouTube oraz stronie internetowej projektu są dostępne nagrane webinaria. Szeroka promocja projektu była możliwa dzięki współpracy z lokalnymi mediami, samorządami terytorialnymi, szkołami oraz instytucjami edukacyjnymi, co podkreśla znaczenie partnerstwa i wspólnego działania na rzecz edukacji młodzieży.

Pozytywny wpływ na lokalną społeczność



Projekt stanowił doskonałą formę promocji oferty dydaktycznej i naukowej Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, a jego spektakularne rezultaty wskazują na konieczność kontynuacji tego typu działań w przyszłości. W planach są już kolejne edycje oraz nowe inicjatywy mające na celu jeszcze szersze angażowanie młodzieży i promowanie nauki. Realizacja projektu miała pozytywny wpływ na lokalną społeczność, wzmacniając więzi między Uniwersytetem a regionem oraz promując wartości związane z edukacją, nauką i innowacyjnością. Współczesny świat wymaga, aby nauka była dostępna dla szerokiego grona odbiorców, szczególnie dzieci i młodzieży, co ma bezpośredni wpływ na ich przyszłe wybory życiowe.

Autorka:
dr hab. Joanna Kizielewicz, prof. UMG
prodziekan ds. rozwoju i współpracy

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Wakacyjny Zawrót Głowy - pokaz naukowy

25 zł
warsztaty, pokaz

Tajemnica Zaginionego Rękopisu - escape room

120 zł
gry

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie zwierzęta są związane z ekosystemem jeziora?

 

Najczęściej czytane