• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski pisemny za trudny?

Alina Kietrys
14 maja 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
- Tematy tegorocznej matury z języka polskiego, przyjęte z wielką konsternacją przez uczniów i nauczycieli akademickich, są chyba karą za samodzielność - napisała Teresa Kantelecka, metodyk - polonista z Uniwersytetu Gdańskiego. Narzekali też uczniowie na stopień trudności pisemnej matury z polskiego, utyskiwali rodzice, że to matura tylko dla humanistów.

Mama maturzysty Piotra z IX LO nie potrafi ukryć złości.

- Mój syn wybiera się na Politechnikę Gdańską - mówi. - Jest dobrym uczniem, ale uważa, że ktoś się wściekł z tymi tematami. Nawet poloniści byli zdziwieni.

Protesty nauczyciele poloniści skierowali do metodyków Uniwersyetu Gdańskiego. Teresa Kantelecka od lat jest sekretarzem Okręgowego Komitetu Olimpiady Języka Polskiego i Literatury. - Żaden z tegorocznych tematów nie bierze pod uwagę możliwości uczniów - uważa. - Przy każdym temacie wymagano od uczniów szerokiej wiedzy z zakresu teorii literatury na poziomie akademickim, a to niezgodne z założeniami reformy oświaty. Uczeń powinien wykazać swoje praktyczne umiejętności oceniania i tworzenia sądów o literaturze - dodaje.

Metodycy języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku też nie wiedzą, kto ułożył tak trudne tematy, które nie przystają do możliwości abiturientów różnych typów szkół średnich. - Od ponad dwóch lat układaniem tematów na płatne zlecenie Kuratorium Pomorskiego zajmuje się Okręgowa Komisja Egzaminacyjna - mówi Bogumiła Zagłobina, metodyk - polonista z CEN w Gdańsku. - Zgłaszaliśmy chęć współpracy przy opracowywaniu tematów pisemnych, ale poprzedni kurator, Andrzej Jachnik, tego sobie nie życzył. A nowy kurator zastał już zatwierdzony porządek w opracowywaniu tematów z języka polskiego.

Pod tematami prac widnieje podpis Jarosława Śliwy, polonisty, dyrektora Wydzialu Kształcenia Ponadgimnazjalnego w Kuratorium Pomorskim.
- Nie mogę poinformować, kim są autorzy tematów maturalnych. Ta informacja jest chroniona zarządzeniem wewnętrznym. Te osoby wykonują usługę dla kuratora zgodnie z przepisami. Autorzy zastrzegli sobie anonimowość ze względów bezpieczeństwa.

- Nie mogę zrozumieć, jak doświadczony polonista może ułożyć cztery takie tematy, z których każdy następny jest trudniejszy - mówi Irmina Borkowska, polonistka z dużym doświadczeniem. - Nie wzięto pod uwagę możliwości uczniów nie-humanistów. Najpoważniejszy mój zarzut metodyczny wobec tegorocznej matury pisemnej z polskiego - to brak zróżnicowania tematów. A temat tzw. pierwszy, na który rzuciła się młodzież, jest źle sformułowany. Co innego sugeruje cytat z Herberta, co innego polecenie. To jest mylące. A już analiza fragmentu prozy Tadeusza Konwickiego była stanowczo za trudna.

Dyrektor Jarosław Śliwa uważa, że te niepokoje są przedwczesne. Żaden z tematów - jego zdaniem - nie wykraczał poza program, choć być może temat czwarty (analiza prozy Konwickiego) był za trudny i skierowany do elity humanistycznej.
Wiadomo tylko, że ponad 64 procent maturzystów w województwie pomorskiem wybrało temat I z mottem z Herberta, temat II pisało niespełna 19 procent, temat III ponad 12 procent, a czwarty - 4,5 procent. Stopień trudności tematów widoczny jak na dłoni.


TEMATY MATURALNE W WOJ. POMORSKIM - uzupełnienie artykułu

1) Myśl Zbigniewa Herberta: "Literatura dzieli z człowiekiem jego samotność i potrzebę przeciwstawiania się złu" potraktuj jako motto do rozważań o funkcjach literatury.
2) Sen, widzenie, zjawa, spotkanie z sobowtórem...- różne sposoby prezentowania życia wewnętrznego bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
3) Zmiana świata wymaga zmiany formy artystycznej wyrazu. Odwołując się do wybranych utworów, objaśnij, jak z tym problemem zmierzyła się literatura XX wieku.
4) Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów: wiersz Czesława Miłosza " Moja wierna mowo" albo fragment utworu Tadeusza Konwickiego "Kalendarz i klepsydra". Zwróć uwagę na sposób prezentacji postawy wypowiadającego się wobec mowy ojczystej.

Głos WybrzeżaAlina Kietrys

Opinie (51) 1 zablokowana

  • NOWA MATURA BYŁA BANALNA

    Nowa matura była banalna człowieku. Na polskim wiem, że mieli interpretację Pana Tadeusza i o czym tu mówić. Śmiech na sali, a na starej to dopiero był sajgon.

    • 0 0

  • no no no..

    nie wiedziałem ,że pisanie tematów prac maturalnych jest aż tak niebezpieczne:))))
    Jakoś nie czuję waszego zdenerwowania. Pytałem o nową maturę nie bez kozery. Może trzeba było być mniej zachowawczym i zdawać właśnie nową maturę?
    teraz i tak jest już po herbacie.
    I tak jestem przekonany ,że wyniki nie będą odbiegały od wyników z lat poprzednich.
    Czego wszystkim tegorocznym maturzystom życzę.

    • 0 0

  • gallux - matura......

    odpowiem na twoje pytanie - nowa matura byla zdecydowanie trodniejsza od starej - bo wymagala myslenia - a z tego jak kazdy uczen przyzna - nie zrobi sie sciagi, a bez sciagi - wiekszosc uczniow nic by nie mapisala - z tego wniosek ze nowa matura byla o wiele trodniesza :))))

    • 0 0

  • To ja nie wiem, czego uczą teraz w szkołach :-)

    Nawet jak ktoś się kompletnie nie interesuje literaturą, to mógł wybrać temat nr 2 - przecież to olbrzymie pole do popisu. Oczywiście przy założeniu, że się przeczytało choć kilka z zalecanych lektur szkolnych, a nie poprzestało na ich streszczeniach, albo ekranizacjach... i niech nikt nie mówi o jakichś geniuszach, którym na drodze do samorealizacji stanął język polski - bo chyba każdy miał wystarczająco dużo czasu na zorientowanie się i konsekwentne doprowadzenie wiedzy do odpowiedniego poziomu. Tyle tylko, że postawa 'to zależy/zależało tylko ode mnie' nie jest u nas zbytnio rozpowszechniona.. łatwiej zwalić winę za ew. porażki na innego - w szkole nauczyciela albo rodziców, a w 'dorosłym' życiu - na kapitalizam, rząd, Żydów, masonów, cyklistów, ew. spisek męskich szowinistycznych świń :-)

    • 0 0

  • Zdobyc minimum wiedzy i umiejetnosci z kazdej dziedziny - od tego jest liceum. Problem w tym, zeby minimum nie mialo poprzeczki ustawionej dla geniuszy.

    • 0 0

  • P.S. Albo dla meskich szowinistycznych swin :).

    • 0 0

  • Wcale mnie nie dziwi

    takie podejście uczniów do tematów z języka polskiego. Wystarczy wyjść na ulicę i posłuchać jak ze sobą "rozmawiają". Gdyby potrafili sklecić kilka poprawnych zdań w ojczystym języku i nauczyli się czytać, to by nie mieli problemów z napisaniem matury. Ale po co? Lepiej sobie ponarzekać na tematy, niż się trochę pouczyć. No cóż, młodziesz pszyszłosciom narodó.

    • 0 0

  • STRACHLIWI!

    Do czego to juz dochodzi, ze ukladajacy pytania maturalne ukladaja takie pytania, ze potem nie moga spac ze strachu !SKANDAL nad SKANDALAMI! DNO KOMPLETNE!

    • 0 0

  • ???

    Czy ja dobrze rozumiem, że inne (jak niektórzy twierdzą łatwiejsze) tematy były na nowej maturze a i inne na starej? Hmmm... To znaczy, że ulga dla odważnych???

    • 0 0

  • nowa matura byla...

    ... prosta. taka jest moja opinia. na 4 tematy, 3 tzw. 'opisowki' - nawet posiadajac niewielka wiedze rzeczowa z zakresu polskiej literatury, mozna bylo napisac bardzo zgrabny esej. abiturienci dostali wolny wybor w doborze dziel, do ktorych sie odniosa, oraz interpretacji, jaka zaprezentuja. opinie 'pokrzywdzonych' maturzystow to po prostu smiech na sali. i jeszcze kamyczek do wspolczujacych im przedstawicieli kadry pedagogicznej: to wlasnie dzieki Wam niebawem matura bedzie znaczyla tyle, co kawalek kredowego papieru...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

O chorobach cywilizacyjnych można powiedzieć, że:

 

Najczęściej czytane