- 1 Gdyńska szkoła z certyfikatem Cambridge International School (3 opinie)
- 2 Nowy rektor GUMed wybrany (75 opinii)
- 3 XIX LO w Gdańsku szkołą przyjazną LGBT+. Są wyniki rankingu (175 opinii)
- 4 Ruszają pierwsze matury 2024. Egzaminy klas IBO (10 opinii)
- 5 Zmiany na GUMed i UCK - jakie plany mają kandydaci na rektora? (147 opinii)
- 6 16 chętnych na budowę nowej szkoły w dzielnicy Piecki-Migowo (84 opinie)
Polski pisemny za trudny?
Mama maturzysty Piotra z IX LO nie potrafi ukryć złości.
- Mój syn wybiera się na Politechnikę Gdańską - mówi. - Jest dobrym uczniem, ale uważa, że ktoś się wściekł z tymi tematami. Nawet poloniści byli zdziwieni.
Protesty nauczyciele poloniści skierowali do metodyków Uniwersyetu Gdańskiego. Teresa Kantelecka od lat jest sekretarzem Okręgowego Komitetu Olimpiady Języka Polskiego i Literatury. - Żaden z tegorocznych tematów nie bierze pod uwagę możliwości uczniów - uważa. - Przy każdym temacie wymagano od uczniów szerokiej wiedzy z zakresu teorii literatury na poziomie akademickim, a to niezgodne z założeniami reformy oświaty. Uczeń powinien wykazać swoje praktyczne umiejętności oceniania i tworzenia sądów o literaturze - dodaje.
Metodycy języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku też nie wiedzą, kto ułożył tak trudne tematy, które nie przystają do możliwości abiturientów różnych typów szkół średnich. - Od ponad dwóch lat układaniem tematów na płatne zlecenie Kuratorium Pomorskiego zajmuje się Okręgowa Komisja Egzaminacyjna - mówi Bogumiła Zagłobina, metodyk - polonista z CEN w Gdańsku. - Zgłaszaliśmy chęć współpracy przy opracowywaniu tematów pisemnych, ale poprzedni kurator, Andrzej Jachnik, tego sobie nie życzył. A nowy kurator zastał już zatwierdzony porządek w opracowywaniu tematów z języka polskiego.
Pod tematami prac widnieje podpis Jarosława Śliwy, polonisty, dyrektora Wydzialu Kształcenia Ponadgimnazjalnego w Kuratorium Pomorskim.
- Nie mogę poinformować, kim są autorzy tematów maturalnych. Ta informacja jest chroniona zarządzeniem wewnętrznym. Te osoby wykonują usługę dla kuratora zgodnie z przepisami. Autorzy zastrzegli sobie anonimowość ze względów bezpieczeństwa.
- Nie mogę zrozumieć, jak doświadczony polonista może ułożyć cztery takie tematy, z których każdy następny jest trudniejszy - mówi Irmina Borkowska, polonistka z dużym doświadczeniem. - Nie wzięto pod uwagę możliwości uczniów nie-humanistów. Najpoważniejszy mój zarzut metodyczny wobec tegorocznej matury pisemnej z polskiego - to brak zróżnicowania tematów. A temat tzw. pierwszy, na który rzuciła się młodzież, jest źle sformułowany. Co innego sugeruje cytat z Herberta, co innego polecenie. To jest mylące. A już analiza fragmentu prozy Tadeusza Konwickiego była stanowczo za trudna.
Dyrektor Jarosław Śliwa uważa, że te niepokoje są przedwczesne. Żaden z tematów - jego zdaniem - nie wykraczał poza program, choć być może temat czwarty (analiza prozy Konwickiego) był za trudny i skierowany do elity humanistycznej.
Wiadomo tylko, że ponad 64 procent maturzystów w województwie pomorskiem wybrało temat I z mottem z Herberta, temat II pisało niespełna 19 procent, temat III ponad 12 procent, a czwarty - 4,5 procent. Stopień trudności tematów widoczny jak na dłoni.
TEMATY MATURALNE W WOJ. POMORSKIM - uzupełnienie artykułu
1) Myśl Zbigniewa Herberta: "Literatura dzieli z człowiekiem jego samotność i potrzebę przeciwstawiania się złu" potraktuj jako motto do rozważań o funkcjach literatury.
2) Sen, widzenie, zjawa, spotkanie z sobowtórem...- różne sposoby prezentowania życia wewnętrznego bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
3) Zmiana świata wymaga zmiany formy artystycznej wyrazu. Odwołując się do wybranych utworów, objaśnij, jak z tym problemem zmierzyła się literatura XX wieku.
4) Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów: wiersz Czesława Miłosza " Moja wierna mowo" albo fragment utworu Tadeusza Konwickiego "Kalendarz i klepsydra". Zwróć uwagę na sposób prezentacji postawy wypowiadającego się wobec mowy ojczystej.
Opinie (51) 1 zablokowana
-
2002-05-14 08:48
NOWA MATURA BYŁA BANALNA
Nowa matura była banalna człowieku. Na polskim wiem, że mieli interpretację Pana Tadeusza i o czym tu mówić. Śmiech na sali, a na starej to dopiero był sajgon.
- 0 0
-
2002-05-14 08:52
no no no..
nie wiedziałem ,że pisanie tematów prac maturalnych jest aż tak niebezpieczne:))))
Jakoś nie czuję waszego zdenerwowania. Pytałem o nową maturę nie bez kozery. Może trzeba było być mniej zachowawczym i zdawać właśnie nową maturę?
teraz i tak jest już po herbacie.
I tak jestem przekonany ,że wyniki nie będą odbiegały od wyników z lat poprzednich.
Czego wszystkim tegorocznym maturzystom życzę.- 0 0
-
2002-05-14 10:13
gallux - matura......
odpowiem na twoje pytanie - nowa matura byla zdecydowanie trodniejsza od starej - bo wymagala myslenia - a z tego jak kazdy uczen przyzna - nie zrobi sie sciagi, a bez sciagi - wiekszosc uczniow nic by nie mapisala - z tego wniosek ze nowa matura byla o wiele trodniesza :))))
- 0 0
-
2002-05-14 10:47
To ja nie wiem, czego uczą teraz w szkołach :-)
Nawet jak ktoś się kompletnie nie interesuje literaturą, to mógł wybrać temat nr 2 - przecież to olbrzymie pole do popisu. Oczywiście przy założeniu, że się przeczytało choć kilka z zalecanych lektur szkolnych, a nie poprzestało na ich streszczeniach, albo ekranizacjach... i niech nikt nie mówi o jakichś geniuszach, którym na drodze do samorealizacji stanął język polski - bo chyba każdy miał wystarczająco dużo czasu na zorientowanie się i konsekwentne doprowadzenie wiedzy do odpowiedniego poziomu. Tyle tylko, że postawa 'to zależy/zależało tylko ode mnie' nie jest u nas zbytnio rozpowszechniona.. łatwiej zwalić winę za ew. porażki na innego - w szkole nauczyciela albo rodziców, a w 'dorosłym' życiu - na kapitalizam, rząd, Żydów, masonów, cyklistów, ew. spisek męskich szowinistycznych świń :-)
- 0 0
-
2002-05-14 11:18
Zdobyc minimum wiedzy i umiejetnosci z kazdej dziedziny - od tego jest liceum. Problem w tym, zeby minimum nie mialo poprzeczki ustawionej dla geniuszy.
- 0 0
-
2002-05-14 11:20
P.S. Albo dla meskich szowinistycznych swin :).
- 0 0
-
2002-05-14 11:44
Wcale mnie nie dziwi
takie podejście uczniów do tematów z języka polskiego. Wystarczy wyjść na ulicę i posłuchać jak ze sobą "rozmawiają". Gdyby potrafili sklecić kilka poprawnych zdań w ojczystym języku i nauczyli się czytać, to by nie mieli problemów z napisaniem matury. Ale po co? Lepiej sobie ponarzekać na tematy, niż się trochę pouczyć. No cóż, młodziesz pszyszłosciom narodó.
- 0 0
-
2002-05-14 11:45
STRACHLIWI!
Do czego to juz dochodzi, ze ukladajacy pytania maturalne ukladaja takie pytania, ze potem nie moga spac ze strachu !SKANDAL nad SKANDALAMI! DNO KOMPLETNE!
- 0 0
-
2002-05-14 11:46
???
Czy ja dobrze rozumiem, że inne (jak niektórzy twierdzą łatwiejsze) tematy były na nowej maturze a i inne na starej? Hmmm... To znaczy, że ulga dla odważnych???
- 0 0
-
2002-05-14 11:59
nowa matura byla...
... prosta. taka jest moja opinia. na 4 tematy, 3 tzw. 'opisowki' - nawet posiadajac niewielka wiedze rzeczowa z zakresu polskiej literatury, mozna bylo napisac bardzo zgrabny esej. abiturienci dostali wolny wybor w doborze dziel, do ktorych sie odniosa, oraz interpretacji, jaka zaprezentuja. opinie 'pokrzywdzonych' maturzystow to po prostu smiech na sali. i jeszcze kamyczek do wspolczujacych im przedstawicieli kadry pedagogicznej: to wlasnie dzieki Wam niebawem matura bedzie znaczyla tyle, co kawalek kredowego papieru...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.