Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT

Poza Układem Słonecznym. Prof. Konacki o egzoplanetach

Jeśli egzoplanety kojarzą Wam się wyłącznie z Pi i Sigmą, przybyszami z Matplanety, to nie martwcie się, bo to wcale nie takie dalekie skojarzenie. To bowiem planety obiegające inne gwiazdy niż Słońce. Badacze szukają ich, by zgłębić ich fascynującą naturę, a wiele z nich jest typu ziemskiego. Co to znaczy, jak się szuka egzoplanet i czy możliwe, że istnieje na nich życie? O tym dowiecie się 18 listopada o godz. 19:00 z najnowszego odcinka cyklu Nauka Mówi, którego gościem jest prof. Maciej Konacki, wybitny astrofizyk. Do obejrzenia na Facebooku i YouTube Hevelianum.

Czym jest koncepcja drugiej Ziemi? Jakie planety nazywane są gorącymi jowiszami? Jakie metody stosują naukowcy poszukujący egzoplanet? Ile egzoplanet odkryto do tej pory, a ile jeszcze może ich być w naszej Galaktyce? Ile układów planetarnych przypomina Układ Słoneczny i co to znaczy, że niektóre egzoplanety są ziemiopodobne? Na te i wiele innych pytań dr Doroty Cieślickiej z Hevelianum odpowie prof. dr hab. Maciej Konacki, dyrektor Departamentu Badań i Innowacji w Polskiej Agencji Kosmicznej, która jest partnerem trzeciego odcinka cyklu Nauka Mówi.

Nauka Mówi to comiesięczne rozmowy-wywiady z naukowcami, ekspertami i popularyzatorami nauki o jej wpływie na otaczającą nas rzeczywistość, o szansach i możliwościach, jakie kryją się w rozwoju nauki i techniki oraz o zagadnieniach ważnych społecznie. Nagrania publikowane są i dostępne bez ograniczeń na Facebooku i YouTube. Rozmowy prowadzi dr Dorota Cieślicka z Hevelianum. Gościem wrześniowego odcinka był neurobiolog dr Wojciech Glac, który opowiadał o tym, jak zachowuje się mózg w depresji, a październikowego Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku, tłumaczący, jak ważne są relacje w edukacji. W listopadzie Hevelianum zaprasza w daleką podróż, poza Układ Słoneczny

Prof. dr hab. Maciej Konacki jest astrofizykiem specjalizującym się w obserwacyjnej i instrumentalnej astronomii, detekcji i charakteryzacji planet obiegających inne gwiazdy, a także robotycznych teleskopach i śledzeniu satelitów i śmieci kosmicznych. Obecnie prowadzi badania w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika Polskiej Akademii Nauk w Toruniu. Pracował na Pennsylvania State University (USA) oraz na California Institute of Technology (USA). Współpracował także z Uniwersytetem Harvarda (USA) i Uniwersytetem Kobe (Japonia). Jest stypendystą Fulbrighta (1998-1999) oraz Michelsona (stypendium Jet Propulsion Laboratory, NASA, 2000-03). O wynikach jego badań dotyczących pozasłonecznych planet pisał m.in. The New York Times, The Economist, Nature, Science, National Geographic News. Kierował licznymi projektami badawczymi i aktywnie działa na rzecz rozwoju polskiego przemysłu kosmicznego. Obecnie jest Dyrektorem Departamentu Badań i Innowacji w Polskiej Agencji Kosmicznej.

Dołącz do wydarzenia na Facebooku!

Partner: Polska Agencja Kosmiczna
Patronat: Trojmiasto.pl

Opinie

Jakie zwierzęta spotkasz w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?