• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Próba nowej matury

Beata Czechowska-Derkacz
17 września 2001 (artykuł sprzed 22 lat) 
Nie wiadomo, czy tegoroczni maturzyści będą pisali tzw. nową maturę, czy też "po staremu". Politycy nie są im w stanie odpowiedzieć na pytanie dla nich podstawowe, czyli jaki egzamin dojrzałości będą pisać w maju. Wiadomo jednak na pewno, że w całej Polsce 18 września odbędzie się próba nowej matury z matematyki a 19 września z nowożytnego języka obcego. W województwie pomorskim będzie ją pisało ponad 17 tysięcy uczniów.

Zasiądą do próbnej matury o godz. 9.00. Dla uczniów z dysfunkcjami dyrekcja szkół w miarę możliwości powinna stworzyć odpowiednie warunki do zdawania matury. Prace uczniów będą kodowane i sprawdzane przez zewnętrznych, przeszkolonych egzaminatorów. Obowiązujące na próbie matury reguły określają, z jakich pomocy dydaktycznych można korzystać w czasie pisania matury - są to m.in. na matematyce kalkulator, linijka i tablice matematyczne - a także to, w jaki sposób można opuszczać salę egzaminacyjną: pozwolić na to może tylko przewodniczący zespołu egzaminacyjnego w uzasadnionych sytuacjach i po wykluczeniu możliwości kontaktowania się z kimś z zewnątrz. Tyle teoria, jak będzie? W szkołach pojawią się też niezależni obserwatorzy, także z uczelni wyższych.

Zdaniem Iwony Wojciechowskiej, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku wszystko jest przygotowane. - To bardzo ważny sprawdzian. Próbna matura będzie znakomitym doświadczeniem i możliwością sprawdzenia, co jeszcze można byłoby poprawić przed właściwym egzaminem w maju. Wyniki próbnej matury nie mogą być wykorzystywane do bieżącego, wewnątrzklasowego oceniania uczniów, a jedynie do przygotowania analiz przeprowadzonych przez dyrektorów szkół. Chyba że uczeń sam będzie chciał, aby wynik próbnej matury liczył mu się do oceny - podkreśla dyr. Wojciechowska.
- Trochę się denerwujemy, bo przecież dopiero wrzesień i nie było czasu na powtórzenia - mówi Małgosia Krzyżyńska, tegoroczna maturzystka z Zespołu Szkół Architektoniczno-Budowlanych w Gdańsku. - Ale najgorzej, że nie do końca jest pewne, jaką maturę będziemy zdawać w maju...
- Gdyby zrobić wśród nauczycieli i uczniów ankietę, prawdopodobnie racje rozłożyłyby się po połowie. Tyle samo jest zwolenników, co i przeciwników nowej matury. Niezależnie jednak od sprzecznych informacji - dotyczących matury w maju 2002 - które docierają do nauczycieli, maturzystów i ich rodziców, wiadomo, że próba nowej matury się odbędzie i wszyscy się do niej przygotowują - mówi Teresa Tyl, szefowa gdańskiego odddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego. - Jestem przekonana, że to będzie dobre doświadczenie, które przyda się w przyszłości, chociażby po to, aby wyeliminować błędy i niedociągnięcia związane z nową formułą matury, która przecież jeśli nie w tym roku szkolnym, to w najbliższej przyszłości na pewno się odbędzie - dodaje.
- Od dawna przygotowujemy się do nowej matury i uczniowie z tą myślą już się oswoili. Ta matura - przynajmniej na poziomie podstawowym, wydaje im się łatwiejsza. Jestem bardzo ciekawa tej próby i uważam, że to będzie dla wszystkich bardzo ważne doświadczenie, z którego będziemy wyciągać wnioski na przyszłość - mówi Alina Walczak, nauczyciel matematyki z III LO w Gdańsku.
- Tę próbę traktujemy jako sprawdzian - potwierdza Ryszard Mamprejew, matematyk i dyrektor I LO w Sopocie. - Jesteśmy przygotowani, a jeżeli coś pójdzie nie tak, do maja jest czas, aby wszystko poprawić - zapewnia.
- Uważam, że nowa matura nie jest dobrze przygotowana i powinna odbywać się w późniejszym terminie, ale swoim maturzystom mówię po prostu, że mają się uczyć. I nauczyciele, i maturzyści, i ich rodzicie są dziś w tak stresującej, trudnej sytuacji, że musimy sobie wzajemnie pomagać - mówi Iwona Sitkiewicz-Icha, nauczyciel z Zespołu Szkół Handlowych w Sopocie.

***

Na próbnej maturze uczniowie będą zdawać wyłącznie egzamin na poziomie podstawowym. Muszą rozwiązać zadania z arkusza w ciągu 120 minut. Egzamin obejmuje badanie rozumienia pojęć i umiejętność stosowania tych pojęć w prostych sytuacjach życia codziennego; zadania na poziomie podstawowym obejmują wyłącznie treści podstawy programowej. Egzamin na poziomie podstawowym muszą zdawać wszyscy maturzyści. Natomiast już w maju 2002 roku, na normalnym egzaminie maturalnym, jeśli uczeń zadeklaruje chęć zdawania także egzaminu rozszerzonego, to po przerwie będzie rozwiązywał zadania z arkusza II, na który będzie miał 150 minut. Egzamin na poziomie rozszerzonym obejmuje badanie umiejętności praktycznego rozumienia i stosowania definicji, twierdzeń, przeprowadzania dowodu, stawiania hipotez.
Głos WybrzeżaBeata Czechowska-Derkacz

Opinie (5) 1 zablokowana

  • matury dla "poOslow"

    Proponuje by " poOslowie" ( cytata posla Michnika ) zdali najpierw matury!!

    • 0 0

  • W czym własciwie jest problem?

    Jestem juz jakis czas po maturze i nie sledziłem uważnie tej reformy matury? Z tego co przeczytałem w ostatnim akapicie artykułu jak również z faktu, że prace maja byż sprawdzane poza szkołą odnoszę wrażenie, że ta nowa matura jest całkiem sensowna. Więc czego o niej (nowej maturze) nie wiem, skoro wywołuje tyle sprzeciwów, a jedna (wiodąca w rankingach) partia zrobiła sobie nawet z tego problemu hasło wyborcze?

    • 0 0

  • nowa matura może i jest sensowna

    chociaż w opinii znajomych nauczycieli system testów obniży jakość matury jako takiej. Głównym problemem jest jednak to,że NIE WIADOMO, jaką maturę będą zdawać obecne ostatnie klasy licealne (w związku z zapowiedziami SLD o przesunięciu pierwszej nowej matury o rok). A przygotowanie się do nowej matury wymaga całkowicie innego podejścia, niż pisanie tradycyjnej rozprawki czy eseju. Maturzyści nie wiedzą więc, jak będą zdawać: czy pisać test, czy tradycyjną pracę (a potem gramatykę i inne rzeczy na ustnym) i co za tym idzie, nie wiedzą, jak i czego się uczyć. Zresztą to wszystko jest w artykule...

    • 0 0

  • Ale nie o to mi chodzi.

    Ja pytam, dlaczego ta nowa matura wzbudza aż taki sprzeciw.
    Ja wiem, że ta dezorientacja nie pomaga maturzystom, ale to już chyba było ustalone że będzie nowa matura, a teraz SLD miesza ludziom w głowach, tak czy nie?
    A testy testom nierówne. Testy mozna tak ułozyc, żeby sprawdzic rzeczywistą wiedzę i inteligencję testowanego. Ten sprzeciw nauczycieli to nie jest przypadkiem spowodowany utrata ich wpływu na ocenę?

    • 0 0

  • a może i tak ?

    No cóż, to jest możliwe, aczkolwiek sprzeciw wyrażają i ideowcy, fedrujący za nędzne pieniądze jak górnicy na przodku, i kompletnie zaprzali belfrzy. Opinia belfrów interesuje mnie mniej; od ideowców usłyszałem i tak skrajną opinię, że to państwo obniża poprzeczkę, żeby łatwiej się rządziło głupkami po maturze, którzy nie potrafią zinterpretować wody, lanej przez polityków, jako wody właśnie. A co do obiektywizmu, to chyba można ocenić, czy praca jest na temat, czy nie jest, czy argumenty mają sens, czy nie, czy autor dobrze się przygotował merytorycznie.czy nie; taka ocena jest obiektywna niezależnie od tego, czy sprawdza ją nauczyciel w szkole, czy ktoś spoza szkoły. Z pewnościa natomiast nie da się określić tej poprawności w procentach, a w teście obracamy się w kręgu liczb wymiernych. Ale to jest kwestia podejścia: czy wszyscy mają być oceniani według jednakowych kryteriów za jednakowe zadania, czy zostawić pewną dowolność (np. 5 tematów prac na starej maturze) i pozwolić każdemu, żeby sobie wybrał to, co mu odpowiada - w tym również ryzyko, że temat będzie za trudny, że praca zostanie niezrozumiana etc.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie drzewa i krzewy rosnące w lasach mają największe znaczenie dla zwierząt?

 

Najczęściej czytane