Gdyński magistrat opublikował dane dotyczące akcji profilaktyki raka piersi, jakie były realizowane w jednym z centrów handlowych. Wynika z nich, że na 120 przebadanych kobiet - 15 wymagało pogłębionej diagnostyki, a 7 pacjentek zostało skierowanych na pilną interwencję lekarską.
Polska jest krajem, w którym rocznie nawet 20 tys. kobiet dowiaduje się o diagnozie raka piersi i jednocześnie zgłaszalność na ratujące życie badania profilaktyczne sięga zaledwie 30-40 proc. uprawnionych. Dlatego na przełomie jesieni i zimy są organizowane zwyczajowo programy promocji i edukacji badań przesiewowych.
W listopadzie i grudniu Gdyńskie Centrum Zdrowia przeprowadziło dwa razy jednodniowe akcje profilaktyki raka piersi zorganizowane w Centrum Riviera, podczas których mieszkanki mogły nie tylko skorzystać z edukacji w zakresie samobadania piersi, ale przede wszystkim zrealizować szereg badań - pomiar poziomu glukozy we krwi, cholesterolu czy właśnie badanie piersi.
- Akcje spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony gdynianek. Profilaktyka ma ogromne znaczenie, dlatego w Gdyni chcemy stale mówić o potrzebie badań i zachęcać naszych mieszkańców do zadbania o swoje zdrowie. Mogę zapewnić, że podobne inicjatywy będziemy jako samorząd podejmować także w najbliższej przyszłości - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
Czytaj też: Rak piersi to najczęstszy nowotwór u kobiet. Na badania zgłasza się tylko 40 proc.
Badanie w centrum handlowym to niekiedy pierwsze badanie w życiu
Najważniejsze jednak, że 120 kobiet zdecydowało się na wzięcie udziału w konsultacjach lekarskich. Wśród nich 50 osób zostało przebadanych przy pomocy aparatu USG, a 15 kobiet otrzymało polecenie do dalszej diagnostyki. Co istotne, 7 pacjentkom polecono pilną interwencję lekarską. Organizatorzy akcji podkreślają, że oprócz faktu wdrożenia ważne jest samo nakłonienie kobiet do badań.
- Aż dla jednej trzeciej kobiet było to pierwsze spotkanie z praktyczną profilaktyką nowotworu piersi - wskazują przedstawiciele Urzędu Miasta Gdyni.
Ponadto osoby w wieku powyżej 50 lat miały też możliwość wykonania mammografii, które odbywały się w specjalnym pojeździe zaparkowanym na parkingu centrum handlowego. Natomiast ze wszystkich akcji promocji i edukacji profilaktyki raka piersi organizowanych w różnych gdyńskich lokalizacjach skorzystało od września około 500 kobiet.