• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prowadzą własną firmę w szkole. "Lepsza praktyka niż książki"

Wioleta Stolarska
19 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Uczniowie podczas zajęć dostają szereg zadań - kupują surowce, sprzedają symulowane produkty, płacą podatki i pensje, odprowadzają składki do ZUS. Uczniowie podczas zajęć dostają szereg zadań - kupują surowce, sprzedają symulowane produkty, płacą podatki i pensje, odprowadzają składki do ZUS.

Kupują surowce, sprzedają produkty, płacą podatki i pensje, odprowadzają składki do ZUS - tak wyglądają zajęcia w Zespole Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni. Uczniowie prowadzą tam własną firmę, bo - jak przekonują ich nauczyciele - praktyczna wiedza jest bezcenna. To jedno z pierwszych takich miejsc w naszym regionie, gdzie funkcjonuje symulowane przedsiębiorstwo.



Podczas zajęć w szkole średniej powinno być więcej praktyki?

W wirtualnej firmie szkoli się rocznie kilkudziesięciu uczniów. Dzięki pracy na różnych stanowiskach są oni przygotowani do wkroczenia w dorosłe życie, a wszystko - bez opuszczania szkolnych murów.

- Firma w naszej szkole powstała z inicjatywy dyrekcji, która chciała wprowadzić coś innowacyjnego do nauczania. W szkole technicznej bardzo się sprawdza taka praktyczna forma nauczania, gdzie młodzież ma możliwość doświadczenia w praktyce tego, czego uczą się na innych przedmiotach w teorii. W bezpiecznym, symulowanym środowisku uczą się tego, jak działa rynek, mogą w wirtualnej firmie podejmować własne decyzje, czasem trafne, czasem nie. Obracają wirtualnym pieniądzem, mogą poczuć tę odpowiedzialność - mówi Anna Bradel, nauczycielka z Zespołu Szkół Administracyjno-Ekonomicznych w Gdyni.
W środę i czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym po raz pierwszy firmy symulacyjne gościły w Gdyni. Podczas spotkania opiekunowie firm wymieniali się doświadczeniami.

- Teraz ochrona danych osobowych spowodowała, że praktyki w firmach nie są już takie jak kiedyś. Żadna instytucja nie zdecyduje się powierzyć większego zadania stażyście, dlatego są oni odsyłani do kopertowania, niszczarki czy do archiwum. Natomiast w firmie symulacyjnej jest tak jak w prawdziwym przedsiębiorstwie - przekonuje Bogusław Baszczak z Polskiej Centrali Firm Symulacyjnych CENSYM.
Zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu i młodzi praktykanci bardzo sobie je cenią. Zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu i młodzi praktykanci bardzo sobie je cenią.

Wirtualna firma, która działa jak pełnoprawne przedsiębiorstwo



Uczniowie podczas zajęć dostają szereg zadań - kupują surowce, sprzedają symulowane produkty, płacą podatki i pensje, odprowadzają składki do ZUS. Ich firma chociaż jest symulacyjna, działa jak pełnoprawne przedsiębiorstwo.

- Firma jest podzielona na działy: handlowy, marketingu, finansowy czy kadry, jest też sekretariat. Jak przychodzimy na zajęcia, każdy z nas dostaje konkretne zadanie. Głównym założeniem firmy jest współpraca z innymi firmami symulacyjnymi, z którymi musimy korespondować, podpisywać umowy handlowe, wysyłać oferty, strefa marketingu zajmuje się reklamą - opowiada Patryk Stenka, uczeń ZSAE w Gdyni.
Firmy, z którymi współpracują działają w całej Polsce, ale też na świecie, dlatego dostają korespondencję w języku angielskim.

- Zadania dobierają nam nauczyciele, ale są one tak rozłożone, żeby każdy mógł spróbować swoich sił w każdym dziale. Tak, żeby wiedział, na jakim stanowisku czuje się najlepiej - mówi Patrycja Darga, uczennica gdyńskiej szkoły.
Zajęcia odbywają się trzy razy w tygodniu i młodzi praktykanci bardzo sobie je cenią.

- Przygotowanie do pracy jest świetne, bo tak naprawdę działanie tej firmy jest bardzo zbliżone do normalnej firmy, różni się tylko tym, że fikcyjne są towary i pieniądze, ale wszystkie umowy, dokumenty wystawiane są tak jak w prawdziwych firmach - przekonuje Arkadiusz Kobylański, uczeń gdyńskiego ZSAE.
- Pod koniec szkoły dostajemy certyfikaty, a nasza nauka przekłada się na doświadczenie - dodaje Klaudia Muńska, uczennica.
Nauczyciele przyznają, że takie zajęcia wymagają zdecydowanie większego zaangażowania po obu stronach. Nauczyciele przyznają, że takie zajęcia wymagają zdecydowanie większego zaangażowania po obu stronach.

"Trzeba być bardzo kreatywnym"



Nauczyciele przyznają, że takie zajęcia wymagają zdecydowanie większego zaangażowania po obu stronach.

- To jest dosyć trudne, nie każdy nauczyciel umie się odnaleźć w takiej roli, książka to zupełnie inna nauka. Trzeba być bardzo kreatywnym, reagować na bieżąco na to, co dzieje się w firmie. Mi akurat uczniowie wczoraj wychodząc powiedzieli, że było fajnie, nie wiem, czy ze zwykłej lekcji matematyki tak wychodzą - mówi Ewa Krajewska, nauczycielka z gdyńskiej szkoły.

Miejsca

Opinie (22) 1 zablokowana

  • super (3)

    zamiast uczyc o krzywej podazy i popytu na przedsiebiorczosci lepiej bylo by pokazac uczniom jak zalozyc dzialalnosc gospodarcza i jak sie rozliczac z US

    • 41 1

    • jak założyć i jak rozliczyć to nie jest duży problem można to ogarnąć w jedno popołudnie z komputerem, a zrozumienie krzywej popytu i podaży, albo krzywej nakładów spowoduje że taki młody człowiek będzie wiedział jak to wszystko wogóle działa

      • 6 0

    • Bez zrozumienia podstaw mikro i makroekonomii nie zajadą daleko...

      • 3 0

    • I jedno i drugie jest potrzebne.

      • 1 0

  • Klikniecie myszka to nie to samo (3)

    co prowadzenie firmy. Niemniej - milej zabawy !

    • 6 19

    • (2)

      a Ty osobiście zanosisz pieniądze do US i ZUS i do pracowników ? i osobiście jeździsz na targ po towary ?

      • 9 1

      • (1)

        tak

        • 1 2

        • Aha

          • 4 1

  • w końcu!!

    Super pomysł! gratuluję odwagi dyrekcji. Wiedzę książkową, ale ze studiów (specjalistyczną) powinno się od razu łączyć z praktyką.

    • 14 1

  • przedsiębiorczość? (1)

    przecież zgodnie z linią partii rządzącej każdy przedsiebiorca to złodziej i oszust. W takim układzie powinno się nauczać jak być przykładnym wyborcą-bezrobotnym, któremu należy się socjal. WW tej szkole dzieciaki jeszcze przypadkiem dowiedzą się, że 3/4 ich zarobionych pieniędzy kradnie się w celu rozpieprzenia na lewackie pomysły i urzędników w tym pośredniczących

    • 10 9

    • Karol Marks podkreślał wielokrotnie że co innego jest przedsiębiorca a co innego wyzyskiwacz, nawet w ekonomii socjalistycznej jest sposób na obliczenie czy ktoś jest uczciwym przedsiębiorcą czy krwiopijcą... tak orientacyjnie i przykładowo: jak zatrudniasz kierowcę i płacisz mu więcej niż minimalna (tyle ile wynika z jego wkładu w firmę, tyle ile on wypracowuje) to jesteś przedsiębiorca, a jak masz ochroniarzy za 3 zł/ godz to jesteś wyzyskiwacz

      • 2 1

  • Czy nauczą ich, że

    może przyjść Kapica albo Morawiecki (zależnie od władzy) i ro***przyć im dorobek calego życia?

    • 7 2

  • ta, uczą się fikcji (2)

    odc. pt. "jak zostać niewolnikiem systemu", przedsiębiorczości nie da się nauczyć ma się to w genach

    • 3 12

    • uczą się administrowania biznesem, nie bycia przedsiębiorcą... przedsiębiorczości jako cechy rzeczywiście nie da się nauczyć, tak samo jak ciekawości świata albo słuchu muzycznego, to ma się w genach (albo nie)

      • 6 0

    • a najlepsze geny starozakonne!

      • 2 0

  • W Zespole Szkół Łączności w Gdańsku taka firma symulacyjna "IEM" Multimedia istniała już 15 lat temu.

    • 8 0

  • po co prowadzić firme (1)

    jak można iść na 500+?

    • 9 5

    • Bo nie każdy chce mieć dzieci :D A poważnie, to też się nad tym zastanawiam... A dzieci jak nie miałem, tak nie mam, mimo 47 lat na karku...

      • 2 1

  • (1)

    Taka firma w Spocie już dawno w szkole była jakieś 18 lat temu co najmniej

    • 0 0

    • MODEX

      Czy to była firma MODEX?

      • 0 0

  • Dobre foto.

    Jedna Pani szuka baloników, a druga paczy w pustego writera.

    • 2 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja Marketing w Kulturze 2024 (3 opinie)

(3 opinie)
konferencja

Nowe Trendy w Turystyce

399 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Które zwierzęta oddychają tlenem rozpuszczonym w wodzie?

 

Najczęściej czytane