Wiadomości

Sukces młodego naukowca. Biotechnolog z UG dostał europejski grant

Dr Michał R. Szymański został laureatem prestiżowego grantu EMBO.
Dr Michał R. Szymański został laureatem prestiżowego grantu EMBO. archiwum UG

Dr Michał R. Szymański z Uniwersytetu Gdańskiego znalazł się w gronie laureatów prestiżowego grantu Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej. Granty te są przyznawane młodym wybitnym naukowcom z zagranicznym stażem na założenie innowacyjnego laboratorium badawczego. Tylko trzy osoby z Polski uzyskały grant w tym roku. Badania dra Szymańskiego mogą w przyszłości przyczynić się do skuteczniejszego rozpoznawania i leczenia chorób nowotworowych czy neurodegeneracyjnych.

W tegorocznej edycji laureatami EMBO Installation Grants zostało dziesięciu młodych wybitnych naukowców z Czech, Polski, Portugalii i Turcji. W tym gronie znalazło się tylko trzech naukowców z Polski - dr Michał R. Szymański z Uniwersytetu Gdańskiego, dr Anna Karnkowska z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr inż. Łukasz Piątkowski z Politechniki Poznańskiej.

50 tys. euro rocznie od 3 do 5 lat

Laureaci otrzymują granty w wysokości 50 tys. euro rocznie od 3 do maksymalnie 5 lat w celu wsparcia utworzenia niezależnej grupy badawczej i prowadzenia innowacyjnych badań. EMBO Installation Grant wspiera nie tylko założenie innowacyjnego laboratorium na Uniwersytecie Gdańskim, ale również wszystkie projekty badawcze, w które angażują się członkowie grupy dra Michała Szymańskiego.

- Jednym z głównych kierunków badań jest zrozumienie mechanizmów naprawy mitochondrialnego DNA u ludzi. Uszkodzenia mitochondrialnego DNA powodujące mutacje przyczyniają się do dysfunkcji mitochondriów, co jest związane nie tylko z procesami starzenia, ale także z wieloma zespołami chorobowymi o złożonej etiologii, takimi jak choroby nowotworowe i metaboliczne (w tym cukrzyca) oraz choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera) - tłumaczy dr Michał R. Szymański.

Po studiach w USA kieruje Pracownią Biologii Strukturalnej

Dr Michał R. Szymański ukończył studia w dziedzinie biochemii i biofizyki na University of Houston w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku. W 2011 roku uzyskał tytuł doktora biochemii i biologii molekularnej na University of Texas. W tym samym roku otrzymał prestiżowe stypendium (Jeane B. Kempner Postdoctoral Fellowship), dzięki któremu kontynuował badania na Wydziale Biochemii i Biologii Molekularnej oraz Wydziale Farmakologii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Teksańskiego. Badania te przyczyniły się do zrozumienia mechanizmów replikacji i naprawy DNA u bakterii, strukturalnych podstaw replikacji ludzkiego mitochondrialnego DNA oraz zrozumienia przyczyn toksyczności i powikłań związanych ze stosowaniem leków antywirusowych.

W październiku 2017 roku, jako laureat grantów Polonez Narodowego Centrum Nauki oraz First Team Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, rozpoczął pracę jako adiunkt w Zespole Laboratoriów Specjalistycznych na Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Obecnie jest kierownikiem Pracowni Biologii Strukturalnej. Laboratorium i grupa badawcza, którą kieruje dr Szymański, koncentruje się na badaniu struktury enzymów odpowiedzialnych za replikacje i naprawę materiału genetycznego zarówno w komórkach ludzkich, jak również u wirusów i bakterii. Używane metody pozwalają z ogromną precyzją określić skład i strukturę badanych enzymów, to z kolei pomaga w oznaczeniu ich funkcji oraz mechanizmów działania, co można później wykorzystać w możliwych strategiach terapeutycznych.

Europejskie wyróżnienia naukowców

European Molecular Biology Organization (EMBO) jest organizacją składającą się z ponad 1800 wybitnych naukowców zajmujących się naukami przyrodniczymi w Europie i poza jej granicami. EMBO pomaga młodym naukowcom rozwijać badania, promować ich na arenie międzynarodowej oraz zapewnić im mobilność.

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Informacje