Wiadomości

Sukces młodego naukowca. Biotechnolog z UG dostał europejski grant

Dr Michał R. Szymański został laureatem prestiżowego grantu EMBO.
Dr Michał R. Szymański został laureatem prestiżowego grantu EMBO. archiwum UG

Dr Michał R. Szymański z Uniwersytetu Gdańskiego znalazł się w gronie laureatów prestiżowego grantu Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej. Granty te są przyznawane młodym wybitnym naukowcom z zagranicznym stażem na założenie innowacyjnego laboratorium badawczego. Tylko trzy osoby z Polski uzyskały grant w tym roku. Badania dra Szymańskiego mogą w przyszłości przyczynić się do skuteczniejszego rozpoznawania i leczenia chorób nowotworowych czy neurodegeneracyjnych.

W tegorocznej edycji laureatami EMBO Installation Grants zostało dziesięciu młodych wybitnych naukowców z Czech, Polski, Portugalii i Turcji. W tym gronie znalazło się tylko trzech naukowców z Polski - dr Michał R. Szymański z Uniwersytetu Gdańskiego, dr Anna Karnkowska z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr inż. Łukasz Piątkowski z Politechniki Poznańskiej.

50 tys. euro rocznie od 3 do 5 lat

Laureaci otrzymują granty w wysokości 50 tys. euro rocznie od 3 do maksymalnie 5 lat w celu wsparcia utworzenia niezależnej grupy badawczej i prowadzenia innowacyjnych badań. EMBO Installation Grant wspiera nie tylko założenie innowacyjnego laboratorium na Uniwersytecie Gdańskim, ale również wszystkie projekty badawcze, w które angażują się członkowie grupy dra Michała Szymańskiego.

- Jednym z głównych kierunków badań jest zrozumienie mechanizmów naprawy mitochondrialnego DNA u ludzi. Uszkodzenia mitochondrialnego DNA powodujące mutacje przyczyniają się do dysfunkcji mitochondriów, co jest związane nie tylko z procesami starzenia, ale także z wieloma zespołami chorobowymi o złożonej etiologii, takimi jak choroby nowotworowe i metaboliczne (w tym cukrzyca) oraz choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera) - tłumaczy dr Michał R. Szymański.

Po studiach w USA kieruje Pracownią Biologii Strukturalnej

Dr Michał R. Szymański ukończył studia w dziedzinie biochemii i biofizyki na University of Houston w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku. W 2011 roku uzyskał tytuł doktora biochemii i biologii molekularnej na University of Texas. W tym samym roku otrzymał prestiżowe stypendium (Jeane B. Kempner Postdoctoral Fellowship), dzięki któremu kontynuował badania na Wydziale Biochemii i Biologii Molekularnej oraz Wydziale Farmakologii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Teksańskiego. Badania te przyczyniły się do zrozumienia mechanizmów replikacji i naprawy DNA u bakterii, strukturalnych podstaw replikacji ludzkiego mitochondrialnego DNA oraz zrozumienia przyczyn toksyczności i powikłań związanych ze stosowaniem leków antywirusowych.

W październiku 2017 roku, jako laureat grantów Polonez Narodowego Centrum Nauki oraz First Team Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, rozpoczął pracę jako adiunkt w Zespole Laboratoriów Specjalistycznych na Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Obecnie jest kierownikiem Pracowni Biologii Strukturalnej. Laboratorium i grupa badawcza, którą kieruje dr Szymański, koncentruje się na badaniu struktury enzymów odpowiedzialnych za replikacje i naprawę materiału genetycznego zarówno w komórkach ludzkich, jak również u wirusów i bakterii. Używane metody pozwalają z ogromną precyzją określić skład i strukturę badanych enzymów, to z kolei pomaga w oznaczeniu ich funkcji oraz mechanizmów działania, co można później wykorzystać w możliwych strategiach terapeutycznych.

Europejskie wyróżnienia naukowców

European Molecular Biology Organization (EMBO) jest organizacją składającą się z ponad 1800 wybitnych naukowców zajmujących się naukami przyrodniczymi w Europie i poza jej granicami. EMBO pomaga młodym naukowcom rozwijać badania, promować ich na arenie międzynarodowej oraz zapewnić im mobilność.

• Wybitni ludzie

Urodzeni z darem który wykorzystują w dobrym celu. Gdyby nie oni medycyna nie byłaby na poziomie jaki prezentujemy obecnie. Tylko szkoda że w większości przypadków wielkie koncerny robią swoje.. czyli komercję i biznes pomieszany z mafią..

• Wyjezdzaj Pan stad jak anjszybciej

bo albo Pana nie beda sluchac i zwyczajnei ignorowac albo nie bedzie kasy. Na zachodnich uczelniach z checia przyjma takich naukowcow. Pozdrawiam i zycze powodzenia :)

• jeeeeaaaa

ale czad jeeeaaa

• Ty i te twoje ograniczenia trollciu. Zawsze masz jakieś "ale", zawsze jakieś wytłumaczenie świata otaczającego cię.

I to wszystko serwuje ci twój mózg, nie znając pełni obrazu/świata.

• Albo będą zawistnie podcinać gałąź i ścinać kwiat w dół - urawniłowka.

• Ale o co Ci chodzi ?

Przecież to prawda. Jakie ograniczenia.. skąd ten atak ? Jesteś niezadowolony z życia. Przykro mi

• dostał ojropejski

granat? bravo

• Chyba kpina

50 tys euro rocznie . No to na waciki i zlewki.
    Europo taki naukowiec powinien dostać minimum 500 tys rocznie .
    Może by starczyło na jakiej badania

• Gratulacje

Panie Biologu,powodzenia! Życzenie w stylu Kiepskiego,ale prawdziwe!

• Pan Michal wlasnie wrocil i radzi sobie swietnie