Sukces młodego naukowca. Biotechnolog z UG dostał europejski grant

Wioleta Stolarska
18 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat)
Dr Michał R. Szymański został laureatem prestiżowego grantu EMBO. Dr Michał R. Szymański został laureatem prestiżowego grantu EMBO.

Dr Michał R. Szymański z Uniwersytetu Gdańskiego znalazł się w gronie laureatów prestiżowego grantu Europejskiej Organizacji Biologii Molekularnej. Granty te są przyznawane młodym wybitnym naukowcom z zagranicznym stażem na założenie innowacyjnego laboratorium badawczego. Tylko trzy osoby z Polski uzyskały grant w tym roku. Badania dra Szymańskiego mogą w przyszłości przyczynić się do skuteczniejszego rozpoznawania i leczenia chorób nowotworowych czy neurodegeneracyjnych.

W tegorocznej edycji laureatami EMBO Installation Grants zostało dziesięciu młodych wybitnych naukowców z Czech, Polski, Portugalii i Turcji. W tym gronie znalazło się tylko trzech naukowców z Polski - dr Michał R. Szymański z Uniwersytetu Gdańskiego, dr Anna Karnkowska z Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr inż. Łukasz Piątkowski z Politechniki Poznańskiej.

50 tys. euro rocznie od 3 do 5 lat

Laureaci otrzymują granty w wysokości 50 tys. euro rocznie od 3 do maksymalnie 5 lat w celu wsparcia utworzenia niezależnej grupy badawczej i prowadzenia innowacyjnych badań. EMBO Installation Grant wspiera nie tylko założenie innowacyjnego laboratorium na Uniwersytecie Gdańskim, ale również wszystkie projekty badawcze, w które angażują się członkowie grupy dra Michała Szymańskiego.

- Jednym z głównych kierunków badań jest zrozumienie mechanizmów naprawy mitochondrialnego DNA u ludzi. Uszkodzenia mitochondrialnego DNA powodujące mutacje przyczyniają się do dysfunkcji mitochondriów, co jest związane nie tylko z procesami starzenia, ale także z wieloma zespołami chorobowymi o złożonej etiologii, takimi jak choroby nowotworowe i metaboliczne (w tym cukrzyca) oraz choroby neurodegeneracyjne (np. choroba Alzheimera) - tłumaczy dr Michał R. Szymański.

Po studiach w USA kieruje Pracownią Biologii Strukturalnej

Dr Michał R. Szymański ukończył studia w dziedzinie biochemii i biofizyki na University of Houston w Stanach Zjednoczonych w 2007 roku. W 2011 roku uzyskał tytuł doktora biochemii i biologii molekularnej na University of Texas. W tym samym roku otrzymał prestiżowe stypendium (Jeane B. Kempner Postdoctoral Fellowship), dzięki któremu kontynuował badania na Wydziale Biochemii i Biologii Molekularnej oraz Wydziale Farmakologii Szkoły Medycznej Uniwersytetu Teksańskiego. Badania te przyczyniły się do zrozumienia mechanizmów replikacji i naprawy DNA u bakterii, strukturalnych podstaw replikacji ludzkiego mitochondrialnego DNA oraz zrozumienia przyczyn toksyczności i powikłań związanych ze stosowaniem leków antywirusowych.

W październiku 2017 roku, jako laureat grantów Polonez Narodowego Centrum Nauki oraz First Team Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, rozpoczął pracę jako adiunkt w Zespole Laboratoriów Specjalistycznych na Międzyuczelnianym Wydziale Biotechnologii Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Obecnie jest kierownikiem Pracowni Biologii Strukturalnej. Laboratorium i grupa badawcza, którą kieruje dr Szymański, koncentruje się na badaniu struktury enzymów odpowiedzialnych za replikacje i naprawę materiału genetycznego zarówno w komórkach ludzkich, jak również u wirusów i bakterii. Używane metody pozwalają z ogromną precyzją określić skład i strukturę badanych enzymów, to z kolei pomaga w oznaczeniu ich funkcji oraz mechanizmów działania, co można później wykorzystać w możliwych strategiach terapeutycznych.

Europejskie wyróżnienia naukowców

European Molecular Biology Organization (EMBO) jest organizacją składającą się z ponad 1800 wybitnych naukowców zajmujących się naukami przyrodniczymi w Europie i poza jej granicami. EMBO pomaga młodym naukowcom rozwijać badania, promować ich na arenie międzynarodowej oraz zapewnić im mobilność.

• Wybitni ludzie (5)

Urodzeni z darem który wykorzystują w dobrym celu. Gdyby nie oni medycyna nie byłaby na poziomie jaki prezentujemy obecnie. Tylko szkoda że w większości przypadków wielkie koncerny robią swoje.. czyli komercję i biznes pomieszany z mafią..

• Ty i te twoje ograniczenia trollciu. Zawsze masz jakieś "ale", zawsze jakieś wytłumaczenie świata otaczającego cię. (2)

I to wszystko serwuje ci twój mózg, nie znając pełni obrazu/świata.

• Ale o co Ci chodzi ? (1)

Przecież to prawda. Jakie ograniczenia.. skąd ten atak ? Jesteś niezadowolony z życia. Przykro mi

• Koncerny, komercja, biznes pomieszany z mafią - tyle chyba wystarczy na twoje ograniczenia.

• Ale zaszła pomyłka - biochemik i nie z UG tylko Texasu.

• Szacunek jak najbardziej. Ale ci co życiu coś osiągają nie wierzą w dary tylko w ciężką pracę

• Wyjezdzaj Pan stad jak anjszybciej (7)

bo albo Pana nie beda sluchac i zwyczajnei ignorowac albo nie bedzie kasy. Na zachodnich uczelniach z checia przyjma takich naukowcow. Pozdrawiam i zycze powodzenia :)

Albo będą zawistnie podcinać gałąź i ścinać kwiat w dół - urawniłowka.

• gdybym się uczył

To i samym biskupem mógłbym zostać.

• Pan Michal wlasnie wrocil i radzi sobie swietnie

• Sam zdecyduje co robic.

• On zdaje się dopiero co przyjechał (1)

Był parę lat za granicą, w USA

• No to tylko patrzeć

Jak stąd zwieje. Z ulgą dla niego!

• Uk

Jedź pan na zmywak do UK tam więcej zarobisz

• jeeeeaaaa (2)

ale czad jeeeaaa

• dostał ojropejski

granat? bravo

• Beniek, to nie rodeo żeby tak się ekscytować

• Chyba kpina (1)

50 tys euro rocznie . No to na waciki i zlewki.
    Europo taki naukowiec powinien dostać minimum 500 tys rocznie .
    Może by starczyło na jakiej badania

• Ile grantów i w jakiej wysokości otrzymują naukowcy od - jakże przecież hojnego - państwa polskiego, zapytam z ciekawości?

Poza tym warto pamiętać, że: 1. Jeden z 10, 2. Forsa przez 3-5 lat, 3. Granty przyznawane co roku - daja, ile mają i mogą, nie dysponując studnią bez dna ani stoliczkiem-nakryj-się.
      4. Granty to nie wszystko, warto szukać wsparcia w biznesie, tam jest prawdziwa forsa.
      ... itd.

• Gratulacje

Panie Biologu,powodzenia! Życzenie w stylu Kiepskiego,ale prawdziwe!

• Brawo Michal !!!
    nie liczy sie tylko kasa ale tez prestiz

• A co to kogo obchodzi że ktoś dostał jakieś pieniądze (4)

Niech robi swoje, a nie chwali się po internetach rękoma dziennikarzy.

• Mnie obchodzi. (3)

Lubię czytać, że rodacy są doceniani za granicą, zwłaszcza w dyscyplinach naukowych. Zasłużył, dostał i oby posłużyło. Proste.

• Ja wolę tych cichych i bez lansu (2)

• A ja myślę, że może ktoś zajrzy, poczyta, pomyśli, zainteresuje się samą EMBO lub innymi agendami/organizacjami,

a potem zmotowuje do starań o stypendium/grant. A może i samemu p. Szymańskiemu dzięki osiągnięciom i takim artykułom będzie łatwiej o kolejne dofinansowanie? Tym bardziej że to nie pierwszy grant w jego karierze...
          Dlatego (między innymi) warto o tym pisać. Miłego, pozdrawiam ;)

• Gargamel sie odezwal

• niby napisane po polsku

a jakoś tak zagranicznie :)

• Co za czasy, kiedyś naukowiec to musiał coś wynaleźć (4)

a i to nieraz nie wystarczało by osiągnąć sukcea. Ilu zmarło w biedzie pomimo tego, że ich odkrycia lub dokonania okazywały się niebagatelne.

A dzis wystarczy dostać grant i już jest sukces.

• Hmmm grantu nie dostaje sie od tak tylko za pomysl i dotychczasowe publikacje (w Twoim jezyku odkrycia

• Jak myślisz, ze to takie łatwe to napisz wniosek o grant.

• a Ty coś wynalazłeś...

oprócz roweru w piwnicy dziadka?

UE dała "artyście" 96 tys. euro stypendium za pracę ,którą była... beczka fekaliów słonia
      Czyli ten "naukowiec" to w przeliczeniu według UE jest wart maksymalnie gdzieś tyle :
      5lat * 50 tys euro = 2,5 beczki kupy słonia
      xD

• Sukces młodego naukowca (1)

Gratuluję i byłabym zainteresowana pracą dr Szymańskiego na temat "strukturalnych podstaw replikacji ludzkiego mitochondrialnego DNA oraz zrozumienia przyczyn toksyczności i powikłań związanych ze stosowaniem leków antywirusowych" gdzie o tym mogę przeczytać?

• W czasopismach naukowych

Tutejszy serwer nie pozwala na linki ale numery DOI artykułów może przepuści, zobaczymy:
      10.15252/embj.201591520
      10.1073/pnas.1421733112

Science Cafe. Przyszłość zapisana w genach? Epigenetyka w skali

wykład, sesja naukowa, warsztaty

Konferencja "Nasze Sprawy - Kompetencje Miękkie"

konferencja

Jakie nietypowe rośliny można znaleźć w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?