• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reforma szkolnictwa - wielkie zmiany już za rok

Katarzyna Mikołajczyk
20 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowa struktura szkolnictwa to tylko część z zapowiedzianych przez MEN przemian w systemie edukacji. Projekt ustawy porusza też kwestie kształcenia specjalnego , wprowadzając również  zmiany programowe i systemowe. Nowa struktura szkolnictwa to tylko część z zapowiedzianych przez MEN przemian w systemie edukacji. Projekt ustawy porusza też kwestie kształcenia specjalnego , wprowadzając również  zmiany programowe i systemowe.

Szkoła podstawowa znowu będzie liczyła 8 klas, liceum - 4, wróci także pięcioletnie technikum. Na miejscu zasadniczych szkół zawodowych powstaną dwustopniowe szkoły branżowe, a gimnazjów nie będzie wcale. Te i inne zmiany Ministerstwo Edukacji wprowadzi już od roku szkolnego 2017/2018.



Czy twoim zdaniem zmiany w szkolnictwie wyjdą na dobre dzisiejszym uczniom?

Zaprezentowane 16 września 2016 r. projekt ustawy Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe są efektem ogólnopolskiej Debaty o Edukacji "Uczeń. Rodzic. Nauczyciel - Dobra Zmiana", która toczyła się od lutego do końca czerwca w całej Polsce. Najważniejsze zmiany dotyczą ustroju szkolnego, a co za tym idzie, reorganizacji funkcjonowania szkół i placówek oświatowych.

Koniec gimnazjów

Struktura organizacyjna szkół, dotychczas funkcjonujących w systemie 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego, 4-letniego technikum, 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej zmieni się radykalnie. Zmiany rozpisane są na lata 2017 - 2024.

Uczniowie, którzy w bieżącym roku szkolnym ukończą VI klasę, we wrześniu 2017 r. rozpoczną naukę w klasie VII. Ostatni rocznik uczniów gimnazja wypuszczą z III klasy w roku szkolnym 2018/2019. Od 1 września 2019 r. gimnazja przestaną funkcjonować. Wygaszanie odbywać się będzie stopniowo: we wrześniu 2017 roku nie ruszą już pierwsze klasy.

Dwudniowy sprawdzian ósmoklasistów

Edukację w szkole podstawowej uczeń zakończy dwudniowym egzaminem, który sprawdzi jego wiedzę z przedmiotów takich jak język polski, matematyka, historia i język obcy, który raz wybrany na egzamin ósmoklasisty będzie musiał być przez ucznia kontynuowany aż do matury.

Pod koniec listopada MEN planuje przedstawić podstawy programowe dla tych, od których zaczną się w 2017 r. zmiany w edukacji, czyli dla klas I, IV i VII.

Inaczej już za rok

W roku szkolnym 2019/2020 w pierwszych klasach liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych I stopnia rozpoczną naukę absolwenci ósmych klas szkół podstawowych i trzecich klas gimnazjów, przy czym uczniowie po szkole podstawowej uczyć się będą w 4-letnich liceach lub 5-letnich technikach, a dzieci kończące gimnazjum przejdą do 3-letnich liceów i 4-letnich techników. Uczniowie będą mogli podjąć także naukę w pierwszej klasie szkoły branżowej I stopnia.

- W zasadzie na rok szkolny 2019/2020 powinniśmy przeprowadzić podwójny nabór (osobno do trzyletniego i czteroletniego liceum), co wydaje się niemożliwe choćby ze względów lokalowych - mówi dyrektorka III LO w Gdańsku, Bożena Ordak. - Poza tym nie wyobrażam sobie, jak mamy zapewnić równy dostęp do klas pierwszych o wybranym profilu uczniom kończącym w tym samym czasie szkołę podstawową i gimnazjum. Być może odgórnie będą wskazane szkoły pracujące w trybie trzy- lub czteroletnim, ale to także nie rozwiązuje problemu dostępu do klasy o konkretnym profilu w wybranej często jeszcze przed reformą szkole.
Trudno wyobrazić sobie, jak samorządy rozwiążą te kwestie, bo to na nich spoczywać ma odpowiedzialność za wprowadzenie zmian w życie.

Dwa dodatkowe roczniki

Trudno także przewidzieć, jak w praktyce zapowiadane zmiany będą wyglądać. Nie tylko licea i technika stoją przed wielkim wyzwaniem. Dzisiejsi szóstoklasiści zostaną w szkołach podstawowych, by kontynuować naukę w klasie siódmej i ósmej. Tylko niektóre szkoły mają warunki, by ta zmiana nie zdezorganizowała pracy placówki.

- Nasza szkoła poradzi sobie z pozostającymi rocznikami bez problemu - jest kameralna, zajęcia odbywają się na jedną zmianę, dysponujemy także drugim budynkiem, w który możemy docelowo przeznaczyć dla klas I-III - mówi Bożena Kierończyk, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 15 w Gdańsku.
Jaka będzie rzeczywistość tych szkół, w których w jednym roczniku jest nawet kilkanaście klas?

- Nie wiem, co nas czeka, czekamy na propozycje organu prowadzącego. Oczywiste jest, że zmieni się organizacja szkół, ale co dokładnie będzie to oznaczało już nie wiadomo - zastanawia się Iwona Furmańczuk, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 12 na Ujeścisku. - Jeżeli jednak zostaną w szkole dwa dodatkowe roczniki, czeka nas praca do nocy.
Nauczyciele bezpieczni

Resort edukacji zapewnia, że niczego nie muszą się obawiać nauczyciele likwidowanych gimnazjów, którzy automatycznie i z urzędu mają stać się nauczycielami szkół utworzonych w ramach nowego systemu.

Nowa struktura szkolnictwa to tylko część z zapowiedzianych przez MEN przemian w systemie edukacji. Projekt ustawy porusza też kwestie kształcenia specjalnego , wprowadza także zmiany programowe i systemowe. Co to oznacza dla dzieci, ich rodziców i pedagogów - przekonamy się już wkrótce.

Miejsca

  • SP 12 Gdańsk, Człuchowska 6
  • SP 15 Gdańsk, Mariana Smoluchowskiego 13
  • III LO Gdańsk, Topolowa 7 (Wrzeszcz)

Opinie (134) 5 zablokowanych

  • Jarek każe , sługa musi ...

    A kto nie posłucha tego Jarek karze ...

    • 19 8

  • składki członkowskie w PiS:

    Płacić i Spie*****ć

    • 8 8

  • Dobra Zmiana!

    Dolce Vita Nauczycieli ulegnie małemu człowiekowi.
    ale tylko troszkę.

    • 2 7

  • co zepsuło PO przez ostatnie lata teraz trzeba naprawiac ,Najwiekszym sukcesem było zakazanie drożdżówek (2)

    Zakazanie drożdżówek to była już skrajność totalna pokazująca nieudolność i brak podstawowych kompetencji!!!Na szczęście to był ich gwoźdź do trumny!!!

    • 15 26

    • opór jest ogromny.

      Kwik donośny.
      a gdzie Dobro ucznia? Ino stołki w głowach, praca po 3 godziny i sielanka przez całe życie :-)

      • 2 6

    • Według Ciebie PO wprowadziła gimnazja? I to jeszcze pewnie w ciągu ostatnich 8 lat?

      Dziecko drogie, litości... A może staruszku z Alzheimerem?

      • 4 1

  • bzdura (3)

    moje dziecko miało iść do dobrego dwujęzycznego gimnazjum , teraz zostanie w klasie terroryzowanej przez 2 kolegów i ich rodziców którzy ciągle skarżą się do kuratorium ! Marnowanie kasy!

    • 29 17

    • (1)

      uroki szkoly:)
      nie marudz 15 lat temu w gimnazjach byl terror i patologia to co dzis w szkolach to po prostu sielanka, a bez gimnazjow beda mieli w ogole super, bo od pierwszej klasy podstawowki gdy dzieci sa jeszcze niewinne i grzeczne do osmej zdaza sie zgrac i zaprzyjaznic na cale zycie ,tak jak w moim roczniku 88 od 1 do 6 klasy tylko..niestety
      wtedy to z cieplutkiej przytulnej podstawowki wrzucili mnie do patologicznych warunkow nie lubie pisu ale musze przyznac ze dobry ruch i ze umilili wlasnie dziecia zycie

      • 6 11

      • to samo u mnie, wszyscy byliśmy zgrani, a pozniej w gimnazjum przerzucli mnie do klasy gdzie byłam dręczona, nikogo tam nie znałam, sama patola...

        • 4 2

    • jak jest pierdoła, to i w gimnazjum by go gnębili

      nawet bardziej

      • 0 1

  • Edukacja a tresura (2)

    Treasura polega na nauczaniu wykonywania poleceń. W tresurze stosuje się kary za `złe` i nagrody za `dobre` zachowania. Tresura opiera się na XIX-wiecznym behawioryźmie. Tresura dąży do podporządkowania.

    Przykładem tresury człowieka jest wojsko i organizacje paramilitarne. Tu nie ma miejsca na osobowość czy własne zdanie. Liczy się podporządkowanie i wykonywanie rozkazów, nawet wbrew własnemu rozsądkowi.

    Tresurą była również indoktrynacja w szkole za PRLu.

    I znowu zataczamy koło... Słuchając wypowiedzi Pani Minister widzimy fascynację tresurą.Nie edukacją opierającą się na podmiotowości uczącego się. Pani Minister widzi szkołe jako narzędzie tresury, nie edukacji. Niestety, podoba się to wielu rodzicom. Szczególnie tym, którzy tresowani byli w przeszłości, a teraz dają się tresować w pracy.

    Taki 'syndrom sztokholmski'.

    • 26 6

    • "Tresurą była również indoktrynacja w szkole za PRLu."

      Ja kończyłem szkołę w wolnej Polsce i jakoś niespecjalnie zauważyłem żeby system edukacji sprzyjał "wolno myślicielstwu". Szkoła nigdy nie uczyła "jak myśleć", tylko "co mamy myśleć".

      • 3 0

    • tresurą jest również religia rzymska

      • 0 0

  • To nie jest reforma ...

    ... to jest tylko reorganizacja.

    • 7 6

  • Mam pytanie: (5)

    Od 1945 roku w Polsce pracowało miliony nauczycieli, może kilkanaście milionów, byli to ludzie wykształceni i posiadający możliwości rozwoju m.in czas.

    Proszę podać mi nazwiska wybitnych uczonych itp. Którzy osiągnęli między narodową sławę a wywodzących się z w/w milionów nauczycieli...

    Czekam na nazwiska.

    • 2 16

    • W swojej istocie...

      Żenująca Sprawa...

      • 1 4

    • o nazwiska prosiłem (1)

      nie o łapki rozpaczy...

      • 1 4

      • Aleksander Wolszczan

        Religa, Matyjaszewski, Porowski, Nowiński. Z Gdańska np. R. Horodecki (i jego syn Michał) i C. Lewa (zmarły niestety w zeszłym miesiącu). Wszyscy profesorowie. I co? Sprawdzisz kim Oni są?

        • 1 0

    • Dwóch " orłów " z kartą nauczyciela, ciężarem z naszych pleców...

      ju zajrzało w lustro...
      Siebie nie zminusujecie...

      • 0 7

    • A dlaczego akurat wielkich uczonych chcesz szukać wśród nauczycieli?

      Proponuję skierować swe oczy raczej na uczelnie, to bardziej naturalne miejsce dla uczonych.

      • 8 0

  • Polak madry po szkodzie (3)

    Jeszcze nie tak dawno wszyscy chcieli wycofania gimnazjow i wydłużenia nauki w liceum. Niestety, nie dogodzisz!

    • 16 3

    • I nadal chcą.

      Zainteresowani nauczycieli czynią wszask...

      • 5 6

    • (1)

      no tak, ale wiesz... nawet najlepsza reforma będzie "be", bo jest realizowana przez PiS, ale takie myślenie mają ciołki co oglądają tv, gdzie w kółko straszą, teraz juz nam mówią, że jesteśmy bolszewią gdzie mamy prawie stan wojenny, oj oj, mieszkam w tej Polsce i czuje sie jakos bezpiecznie ;)

      • 4 5

      • A wiesz, że możesz nie mieć racji?

        Zastanawiałeś się kiedyś nad tym, że Twój tok myślenia może być błędny?
        Może wcale nie chodzi o frakcję polityczną, ale przesłanki które kierują reformą? Może system z ośmioklasową szkołą przynosi więcej złego niż dobrego?

        Czy mam na to dowody? A czy Pani Minister przedstawiła dowody, które zmuszają nas do zmiany systemu? Dowody, a nie przemyślenia i opinie.

        To czy coś jest prawdą czy fałszem nie jest kwestią opinii, a logicznego i racjonalnego uzasadnienia podpartego dogłębną analizą. Masz dowody popierające Twoją tezę?

        • 2 2

  • Co by dużo nie mówić...Suweren zadecydował... w ub rocznych wyborach... (2)

    Takie zmiany zapowiadano jasno i powszechnie.
    I wygrali wybory...

    Jesteście przeciwko DEMOKRACJI ?? !
    / z KOD nie wypiszą ?? /

    • 7 12

    • aha...Jak czerpiecie profity z danej sprawy to DEMOKRACJA jest dobra...

      a jak chcą zdjąć ciężar z Pleców Narodu to DEMOKRACJA jezt zła...Jesteście warci alimenciarza z kitą...Wart Pac Pałaca...

      Sami się osądziliście...
      Wracajcie do czworaków.

      • 4 4

    • Jaki znów suweren? 37,5% z pięćdziesięciu procent uprawnionych do głosowania.

      Nawet gdyby to było 37,5% ze 100%, to i tak nigdy nie będzie to większością.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Student Maritime Conference 2024

60 - 480 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Sosna zwyczajna:

 

Najczęściej czytane