Wiadomości

"Trójmiejskie uczelnie to nie ekstraklasa, a II liga". Potrzeba więcej współpracy, mniej biurokracji


Jak prestiż czy też po prostu "poziom jakości nauczania" wygląda w kwestii wyboru trójmiejskich uczelni wyższych? Gdańsk, Gdynia, Sopot to najsilniejsza trójca nad Bałtykiem, wszystkie razem tworzą silny i prężnie działający ośrodek akademicki.
Jak prestiż czy też po prostu "poziom jakości nauczania" wygląda w kwestii wyboru trójmiejskich uczelni wyższych? Gdańsk, Gdynia, Sopot to najsilniejsza trójca nad Bałtykiem, wszystkie razem tworzą silny i prężnie działający ośrodek akademicki. fot. fotolia

Nie przodują w ogólnopolskich rankingach, w najlepszym przypadku zamykając pierwszą dziesiątkę, w ostatnich ministerialnych zestawieniach pojawia się tylko jedna z nich - trójmiejskie uczelnie, choć w regionie są największymi i najlepszymi ośrodkami akademickimi, na tle ogólnopolskim wypadają słabo. Winny poziom, doświadczenie czy rankingi? Sytuację może zmieni nowa ustawa reformująca szkolnictwo wyższe, jednak nawet ona w oczach ekspertów nie przyniesie pożądanych efektów.



Czy uważasz, że właściwie wybrałe(a)ś kierunek studiów?

tak, na szczęście kierunek spełnił moje oczekiwania 44%
nie do końca, ale to wina m.in. moich mylnych wyobrażeń 25%
nie, drugi raz nie wybrał(a)bym kierunku, który studiowałe(a)m 31%
zakończona Łącznie głosów: 917
"Morze możliwości dla studenta" - to pierwsza myśl, jaka może przyjść do głowy podczas przeglądania oferty dla maturzystów na Pomorzu. Wiadomo, że nie szukają oni jednak jakichkolwiek studiów, a chcą zdobywać wiedzę i umiejętności na przyszłościowym kierunku, w uczelni, która da im dyplom ceniony przez pracodawców. Z kolei właśnie "dobra" uczelnia może liczyć na zainteresowanie najlepszych kandydatów.

Jak prestiż czy też po prostu "poziom jakości nauczania" wygląda w kwestii wyboru trójmiejskich uczelni wyższych? Gdańsk, Gdynia, Sopot to najsilniejsza trójca nad Bałtykiem, wszystkie razem tworzą silny i prężnie działający ośrodek akademicki. Studia na uczelni publicznej reprezentuje osiem uczelni. Obok nich w Trójmieście funkcjonuje kilkanaście szkół wyższych niepublicznych z różnorodną ofertą kierunków i specjalności. Okazuje się, że choć w regionie wiele z nich nie ma sobie równych, to na tle krajowych rankingów wypadają zdecydowanie gorzej.

Jedna uczelnia publiczna w ministerialnym rankingu

Według ostatniego rankingu przygotowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego największą popularnością cieszą się uczelnie techniczne. Najpewniej dlatego w zestawieniu jedyną trójmiejską uczelnią najczęściej wybieraną przez studentów jest znajdująca się na trzecim miejscu Politechnika Gdańska.

Nie bez znaczenia zapewne jest to, że Ogólnopolskie Badania Wynagrodzeń pokazują rokrocznie, że wychowankowie PG znajdują się w czołówce rankingów wysokości zarobków wśród absolwentów szkół wyższych w Polsce. Natomiast z badań przebiegu kariery zawodowej absolwentów przeprowadzonych na uczelni wynika, że ponad 80 proc. z nich błyskawicznie znajduje zatrudnienie.

Poza tym w zestawieniu najpopularniejszych, najczęściej wybieranych przez kandydatów uniwersytetów, uczelni ekonomicznych, czy specjalizacyjnych się w pozostałych dziedzinach nie znalazła się żadna inna trójmiejska publiczna szkoła wyższa. Spośród niepublicznych uczelni w kwestii wyboru studiów stacjonarnych najlepiej wypadł SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, który ma swoją filię w Sopocie. Natomiast pod względem wyboru studiów niestacjonarnych na czwartym miejscu znalazła się Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku.

Z kolei na liście osiemnastego rankingu miesięcznika "Perspektywy", gdzie ocenie poddano 168 uczelni oraz 68 głównych kierunków studiów w pierwszej dziesiątce znalazły się tylko dwie trójmiejskie uczelnie - Gdański Uniwersytet Medyczny (na 8. pozycji) oraz Politechnika Gdańska, zamykająca pierwszą dziesiątkę (UG był dopiero na 22 pozycji). Tradycyjnie na szczycie zestawienia znalazły się Uniwersytet Warszawski i Uniwersytet Jagielloński.

Czytaj więcej: GUMed najlepszą z trójmiejskich uczelni wyższych - "Perspektywy" opublikowały raport

Trójmiasto nie jest wiodącym ośrodkiem akademickim w skali kraju

Jak przekonują eksperci związani z akademickim środowiskiem, z rożnych badań porównawczych wynika, że Trójmiasto nie stanowi wiodącego ośrodka akademickiego w skali Polski.

- Zwykle podaje się, że jest ekstraklasa, czyli Warszawa, potem I liga, czyli Kraków, Poznań, Wrocław. I wtedy jest liga II - Gdańsk, Lublin, Toruń. Łódź jest pewnie między I a II ligą. Tyle tylko, że to wszystko jest oczywiście mocno względne i zależy od tego, czy porównujemy liczbę studentów, pracowników, kierunków, pozycję w rankingach - mówi prof. dr hab. Cezary Obracht-Prondzyński, socjolog.
Podkreśla jednak, że trudno jest porównywać ośrodki akademickie, uczelnie, bo choć czasem wypadają słabo w ogólnej ocenie, to np. mają jeden kierunek, który na kilkanaście pozostałych jest ponad poziom, prowadzony przez wybitny zespół badawczy.

- Do końca ludzie nie zdają sobie sprawy, jak złożonymi organizmami są uczelnie. Są jednymi z większych pracodawców w regionie, nie mówiąc o ich budżetach, ekonomicznym oddziaływaniu na miasto etc. - dodaje.
Według niego trójmiejskie uczelnie, chcąc poprawić swój status powinny stawiać przede wszystkim na konieczność umiędzynarodowienia kształcenia oraz kontaktów naukowych oraz wzmacnianie współpracy środowiskowej.

- Chodzi o większe relacje miedzy środowiskiem akademickim a innymi kręgami - biznesem czy samorządem. To zresztą dotyczy także współpracy międzyuczelnianej, choć tu mamy sporo dobrych przykładów, np. Wydział Biotechnologii - wspólny UG i GUMed, a ostatnio wspólne studia podyplomowe UG z ASP - wylicza.
Konieczne jest też radykalne odbiurokratyzowanie, co według socjologa jest główną bolączką.

Mniejsze doświadczenie to mniejszy prestiż

To, co według ekspertów pozostaje nie bez znaczenia to również doświadczenie, bo choć trójmiejskie ośrodki mają wykwalifikowaną kadrę, to ich działalność jest znacznie krótsza niż innych, podobnych do nich w kraju.

- Uniwersytet Gdański działa od lat 70., więc jego historia jest nieporównywalnie mniejsza w stosunku do Uniwersytetu Warszawskiego czy Jagiellońskiego. Nie da się ukryć, że te dwa ośrodki to swojego rodzaju niepodważalne autorytety. Z tego również wynika pewien prestiż, który w obecnych czasach nie pozostaje bez znaczenia chociażby w przypadku znalezienia pracy - mówi dr Krzysztof Piekarski, politolog, wykładowca akademicki.
Jak dodaje, w obecnej sytuacji wpływ może też mieć znaczny spadek atrakcyjności kierunków humanistycznych, których na trójmiejskich uczelniach zdecydowanie nie brakuje.

- W całym kraju pojawiają się hasła w obronie nauk humanistycznych, jest coraz mniej chętnych do studiowania na nich. Widać to też np. po kampusie UG, który zmierza coraz bardziej w kierunku nauk przyrodniczych, technicznych - ocenia.
Inauguracja roku akademickiego 2016/2017 na Uniwersytecie Gdańskim.
Inauguracja roku akademickiego 2016/2017 na Uniwersytecie Gdańskim. fot. Maciej Czarniak/trojmiasto.pl
Z kolei według dr. Tomasza Białasa, prorektora Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, byłego wykładowcy UG fakt, że Trójmiasto nie posiada swojej "gwiazdy", czyli przodującego ośrodka akademickiego, jak Warszawa czy Kraków, nie powinien być wyznacznikiem w kwestii dokonywania wyboru przez studentów.

- Miasta, do których ciągną młodzi ludzie to przecież teraz Rzeszów czy Lublin, które w końcu nie są aż tak popularne jak Trójmiasto. Student patrzy nie tylko na uczelnię, ale również na aglomerację, na zaplecze przedsiębiorcze, bo z tym miejscem często wiąże swoją przyszłość - ocenia.
Jak przyznaje, w kwestii rankingów ma mieszane uczucia, bo nie są one według niego w Polsce adekwatnym wyznacznikiem.

- Często kryteria, które wyznaczają pozycje to np. liczba personelu w stosunku do studentów, czy sprzętu, a nie np. kwestie zarobków, na jakie może liczyć absolwent - wyjaśnia. - Rankingi nie są odpowiednim orientacyjnym punktem, bo nie zawsze jest tak, że jak jesteśmy na 9 czy 15 miejscu to jest źle, nikt też nie mówi o tym, że niektóre uczelnie nie zgadzają się na umieszczanie ich w takich zestawieniach - dodaje.
Według niego, odpowiednie miejsce w rankingu zależy też od tego w jaki sposób uczelnia jest zarządzana.

- Są ośrodki, które skupiają się tylko na tym, żeby spełnić dane kryteria, dlatego tak wysoko się w nich znajdują. Wszystko zależy też od potencjałów, jakimi dysponują, zaplecza gospodarczego, kadry - to wszystko jest systemem połączonych naczyń, które składają się na określony efekt - ocenia.

Opinie (99)

  • ja dostałam się na WSAiB i tam zrobie magistra:)! to dobra szkoła. (7)

    • 14 75

    • Teraz nawet w Biedronce na kasie wymagają mgr. także Ci się przyda...

      • 29 5

    • wczoraj pisał ktoś

      że studentki się sprzedają-i to prawda,a więc jacy uczniowie takie uczelnie

      • 22 1

    • Dostałaś się?

      chyba drzwiami. Każdy się tam może dostać.

      • 22 2

    • Ta szkoła powinna się nazywać Wyższą Szkołą Gier i Zabaw. Wystarczy, że płacisz regularnie :)

      • 24 4

    • a co to znaczy: zrobić magistra??? to jak zrobić pasemka lub tipsy?

      • 24 2

    • Śmiechu warte

      Szkoda gadać.... widocznie bardzo ambitna jestes, haha tylko pogratulować.

      • 9 2

    • i znowu kiepski marketing partyzancki...

      i znowu kiepski marketing partyzancki...

      • 4 0

  • przykościelne szkółki dla dorosłych typu WSB, WSTIH, WSAiB, WSKS i inne (4)

    nie powinny być w rankingu uwzględniane. Produkują setki magistrów z politologii, bezpieczeństwa narodowego, socjologi i innych podobnych kwiatków. I co później? gdzie Ci wszyscy absolwenci będą pracować?

    Uważam, że wstępne egzaminy na studia są bardzo dobrym pomysłem.
    Co więcej, nie dawałbym żadnej taryfy ulgowej "studentom z UKR, którzy zawsze są na szczycie list"

    Jedyne studia, które mogą pomóc w przyszłości to takie, które kształcą inżynierów

    • 98 17

    • ludzie mają więcej zajęć i egzaminów na przykościelnych szkółkach niż na UG, UMK, czy UAM (1)

      więc z czym do ludzi...

      • 6 31

      • lekcja żegnania się,lekcja kropienia;lekcja kaligrafowania święconą kredą na drzwiach / K+M+B /,lekcja anatomii / dziewica urodziła syna poprzez anioła / itp

        • 12 3

    • I tak dla pracodawcy ma to niezbyt duże znaczenie...

      • 12 4

    • Takie szkolki ktore wymieniasz to

      maja zrodlo w ze swiata kapitalistycznego poniewaz roi sie tam od nich. Nic nie maja wspolnego z religia i kosciolem. Zgadzam sie z przeprowadzaniem egzaminow wstepnych. Co do punktacji odnosnie warunkow zycia studentow i mozliwosci finansowych jego rodzicow u ktorych taki studiujacy mieszka to pozostawiam do wszystkich dyskusji. Nie mozna tych mlodych chetnych do nauki a zarazem biednych zostawiac jak na lodzie. Poniewaz jak historia pisze wiekszosc slynnych ludzi wlasnie wyszla z biedy a sam Cesarz Napoleon Bonaparte mial sie wyrazic w taki sposob. Zapytano go jak to sie dzieje ze tak latwo poradzil sobie z przeciwko niemu zorganizowana koalicja w ktorej sklad wchodzili Austriacy, Niemcy i Rosja. Napoleon odpowiedzial, "U mnie kazdy zolnierz ma bulawe marszalkowska w swoim plecaku ale nie kazdy potrafi ja wyciagnac i niesc w boju natomiast w niemieckiej i austriackiej armii generalami i marszalkami sa same miernoty pochodzace z ksiazecych rodow". Takze trzeba wziasc pod uwage studenta ktory w studiowaniu ma do swojej calkowitej dyspozycji pokoj a nawet cale pietro w domu oraz takze studenta ktory zdal swietnie egzamin wstepny przygotowujac sie do niego mieszkajac z cala piecio osobowa finansowo biedna rodzina w jedno czy dwupokojowym starym mieszkaniu.

      • 11 1

  • W Trojmiescie sa tylko 2 przedzial uczelnie. (12)

    PG i UG. Reszta to wyzsze szkoly gotowania na gazie. Chociaz i na UG sa wydzialy gier i zabaw. Na PG tez jest jeden.

    • 81 25

    • Błąd (2)

      GUMed jest w pierwszej czwórce najbardziej obleganych uczelni medycznych!!!! W skali kraju. Kandydat, który jest na granicy dostania się na medycynę dostaje się z palcem w d...... na wszystko prawie na PG i UG. W drugą stronę: ne ne ne:)

      • 52 14

      • To są zupełnie różne uczelnie dla zupełnie różnych ludzi. Ktoś kto chce studiować medycynę nie będzie dobrym inżynierem, choćby nie wiadomo jak pięknie wyuczył się teorii. I naprawdę nikogo nie trzeba obrażać.

        • 49 8

      • tak UG poważną uczelnią

        przecież to oni produkują najwięcej bezrobotnych na pomorzu.

        • 32 9

    • (3)

      Szukam pracy- studentka po wydziale gier i zabaw PG :-)

      • 23 3

      • Jezeli "studiowalas" taki prominentny kierunek a (1)

        kolezanki podpisywaly za ciebie liste obecnosci to najlepiej do szpitala zmieniac posciele na lozkach pacjentow i tych zniedoleznialych myc lub podmywc. Na razie tylko takie prace z twoja specjalnoscia sa osiagalne...

        • 6 6

        • Przepraszam bardzo,
          Żeby to robić fachowo i bezpiecznie dla pacjenta trzeba skończyć pielęgniarstwo na GUMed!!!

          • 12 0

      • moge sie z toba zabawic i pograć w butelke

        • 2 2

    • Bzdura i fatalne uogólnienie! Wszystko zależy od człowieka i jego postawy podczas studiów, tj. na ile skorzysta, i ile wniesie w

      • 14 2

    • Politechnika Gdanska, Akademia Medyczna i Akademia Morska z gdyni (2)

      reszta to wytwornie bezrobotnych wykształciuchów.

      • 10 8

      • (1)

        Przecież Akademia morska jest sto lat za UG

        • 11 3

        • Ale kształci ludzi na marynarzy, oficerów - czego nie moze zrobić żadna inna uczelnia w trojmiescie.

          • 3 2

    • Skończyłam wydział gier i zabaw i nie narzekam ...

      Pracę mam super, dobrze płatną, ciekawą .... nie , nie jest to praca w banku, rachunkowość, szeroko pojęty człowiek od zarządzania itp. itd. Jak ktoś chyba niżej napisał - wszystko zależy od człowieka i jego postawy. A śmieszne jest właśnie to, ile ludzi na magisterce kończy właśnie na wydziale gier i zabaw, bo po niektórych kierunkach inżynierskich po prostu nie ma pracy w zawodzie - transport, budownictwo, architektura. Mogłabym tak wymieniać dalej. Moi znajomi cisnęli na raz architekturę i budownictwo, bo jak sami mówili - rzeczywiście to im może da jakieś perspektywy na ciekawą dla nich i dobrze płatną pracę.

      • 0 0

  • (1)

    A czy komuś z uczelni zależy na poprawie jakości kształcenia? Oczywiście, że nie i lepiej siedzieć na tyłku i zarabiać na frajerach. Teraz jeszcze Kłymy się pojawiły więc etaty zachowane.

    • 41 1

    • Najlepszy jest p. prof. Cezary Obracht-Prondzyński, który raczy zakwalifikować swoją uczelnię do II ligi. Dorobek: 0 (słownie zero) artykułów z Impact Factor. Czyli człowiek, który nie spełnia elementarnych kryteriów dostania habilitacji, a "profesoruje". Może zamiast spędzać czas w mediach wziąć się do elementarnej roboty naukowej?

      • 5 0

  • Brak Gwiazdy bo brak dobrej drużyny (1)

    Trzeba powiedzieć, że w Trojmieście jest za dużo uczelni w samej gdyni ze 5 , a tak naprawdę wystarczyły by 3 dobre ( techniczne , medyczne) i jeden porządny Uniwersytet gdzie postanowiono by na prawdziwych studentów ( nawet dać im stypendia) i pomóc im robić DR i pomagać w pracy w urzędach ( ale niech będą kompetetni). Ale to niestety jest już za późno raz niż 2 ludzie już nie chcą studiować bo najgorszy univ w uk jest lepszy od najlepszego w Polsce.

    • 28 5

    • Po pierwsze: angielski

      Wtedy będziemy wyżej w rankingach

      • 0 0

  • mój rankging (2)

    PG , UG , AWF........................, seminarium duchowne

    • 16 11

    • wykształcenie to dodatek do człowieczeństwa. (1)

      i niewiele wnosi do prawdziwej wartości człowieka.

      • 9 2

      • Nie trolluj. Nie obaraz imienia Jarek.

        Kto chce sie ksztalcic i zdobywa laury ale nie spoczywa na nich juz jest wartościa czlowieka.

        • 3 3

  • Ryba psuje się od głowy

    Wszystkiemu winne są władze każdej z uczelni oraz jej jednostek. Konkursy na stanowiska ustawione tak, że wystarczy przeczytać wymagania, aby wskazać kto dany konkurs wygraj. Oczywiście króluje w tym układ i zasada BMW. Samorządy studenckie i doktoranckie zamiast patrzeć władzom na ręce, zacierają swoje, aby zyskać profity za usłużność. Na posiedzeniach senatu uczelni oraz radach wydziałów czy instytutów zamiast głosować w interesie swoich kolegów, głosują tak, jak rektor, dziekan czy dyrektor oczekują. W tym sosie wzajemnych powiązań i układów żaden dobry naukowiec się nie wybije, a przez to nie pociągnie za sobą ani jednostki w ocenie parametrycznej, ani nie przyciągnie studentów czy szeroko rozumianych inwestorów. Póki nie zostaną zmienione praktyki panujące w trójmiejskich, żadna nie wybije się chociaż na poziomie Polski. Zarówno o Europie, ani świecie nie ma póki co w ogóle myśleć.

    • 61 2

  • Większość tych ,,uczelni" produkuje magistrów z lansu i fajansu.

    • 36 2

  • Nie liczy się jakość studentów. (6)

    Najważniejsza jest ilość. Za każdego studenta uczelnia dostaje kasę i to się liczy.
    A na zaocznych przyjmują wszyskich, którzy zapłacą za semestr a po egzaminach połowa papa, ale siano zostaje.

    • 50 6

    • Stare informacja

      • 13 2

    • Owszem ale zawsze wilosci pewna czesc

      prezentuje wysoka jakosc.

      • 2 4

    • (2)

      "Liczba", a nie "ilość" debilu. Ty chyba żadnej szkoły nie skończyłeś - tak byś wiedział, że do rzeczowników policzalnych piszemy "liczba", a do niepoliczalnych "ilość".

      • 6 7

      • Widać polonistyke....

        Dlatego pewnie jestes bezrobotny...

        • 1 5

      • Hahaha

        Polonista musi się dowartościować wyzywając innych od debili na forum. On sam jest pewnie omnibusem.

        • 3 6

    • Już nie.

      Teraz za przekroczony limit studentów na wykładowcę jest obniżona dotacja. Teraz im mniej studentów, tym lepiej.

      • 7 0

  • (1)

    Ja studiuje kosmologie. Będę po tym cenioną kosmetyczką

    • 40 5

    • bo kosmetolog to jest to samo co kosmolog. Nie ma chyba takiego kierunku jak kosmologia (zajęcia tak, ale kierunek? gdzie?). Kosmetologia jest. Powodzenia! Można studiować fizykę i być cenioną kosmetyczką. Co za problem?

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Wybierz poziom

Chmury klasyfikujemy ze względu na: