Wiadomości

Uniwersytet Gdański zmienia logo po 50 latach

Nowe logo od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni.
Nowe logo od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni. mat. prasowe

Nowy znak graficzny - logo Uniwersytetu Gdańskiego - od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Ma podkreślać akademickie oblicze Gdańska, związki z morzem, poszanowanie tradycji i nowoczesność. Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy.



Zwracasz uwagę na znaki graficzne/logo firm, z których usług korzystasz?

tak, bardzo często, myślę, że to ma duży wpływ na decyzję o wybraniu usług konkretnej firmy 31%
tak, ale nie ma to żadnego wpływu na moją decyzję o współpracy z firmą 46%
nie 23%
zakończona Łącznie głosów: 796
W marcu tego roku dobiegły końca obchody Jubileuszu Uniwersytetu Gdańskiego. Władze uczelni uznały, że to idealny moment na otwarcie nowego rozdziału historii uczelni i dobra okazja do rebrandingu marki, czyli zmiany sygnetu i typografii logotypu, opracowania nowej księgi identyfikacji wizualnej i innych standardów komunikacji graficznej uczelni.

- Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG - mówi rektor prof. Piotr Stepnowski.
Uniwersytet Gdański ma nowe logo.
Uniwersytet Gdański ma nowe logo. mat. prasowe

Kilka miesięcy prac nad nowym logo



W lutym tego roku Senat UG powołał Zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie:
  • prof. Krzysztof Polkowski (rektor ASP),
  • dr Adam Świerżewski (prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej),
  • prof. UG Aneta Oniszczuk-Jastrząbek (dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG).

Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów:
  • prof. Jana Buczkowskiego (kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG),
  • mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).

Eksperci opiniowali nadesłane propozycje i pomagali w wyłonieniu znaku kierunkowego. Proces ten podzielono na dwa etapy - pierwszy polegał na zorganizowanego zamkniętego konkursu, do udziału w którym zaproszono pięć graficznych biur projektowych.

Po pierwszych konsultacjach senatorowie wybrali jeden z zaproponowanych znaków jako propozycję kierunkową docelowego logo UG. Zwycięskie Studio Spectro uwzględniło w dalszej kolejności zgłaszane poprawki i propozycje korekt, po czym na kolejnym posiedzeniu Senatu przedstawiło ostateczną, uzgodnioną z zespołem ekspertów wersję znaku.

- Przygotowując propozycję projektu znaku, sugerowaliśmy się przede wszystkim wytycznymi z przedstawionego nam briefu. Nowe logo zostało zaprojektowane tak, aby spełniać liczne założenia, m.in. przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki oraz swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego Uczelni - wyjaśnia Gabriela Kozikowska, Project Manager ze Studio Spectro. - Głównymi wytycznymi podczas projektowania było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter "U" oraz "G" oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Bardzo istotne było także opracowanie znaku w taki sposób, aby dobrze wyglądał w małej skali, np. na wizytówce, jak również w postaci dużego szyldu na budynku.
- Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego - dodaje Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro.
Nowa identyfikacja została przyjęta przez Senat zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się) oraz jednomyślnie zaaprobowana przez Radę Uczelni.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (315)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie nietypowe rośliny można znaleźć w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane