Wyjątkowy gatunek motyla odnaleziony po 130 latach

Wioleta Stolarska
18 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat)
Gdańska badaczka z UG po 130 latach odnalazła niezwykły gatunek motyla. Gdańska badaczka z UG po 130 latach odnalazła niezwykły gatunek motyla.

Heterosphecia tawonoides - piękny, jaskrawoniebieski gatunek motyla, który imituje pszczoły - po 130 latach odnalazła w lasach tropikalnych Malezji doktorantka z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Znalezisko badaczki zostało zauważone i opisane w czasopiśmie Tropical Conservation Science.

Wyjątkowy gatunek motyla z rodziny przeziernikowatych, który wyglądem i zachowaniem, a także wydawanymi dźwiękami, naśladuje niebieskie pszczoły występujące w Malezji po 130 latach od ostatniego, jedynego odkrytego osobnika odnalazła Marta Skowron Volponi.

- Nazwa motyli z rodziny przeziernikowatych w języku angielskim to 'clearwing moths', co oznacza ćmy o przejrzystych skrzydłach. Termin ćmy jest jednak nieścisły i mylący. Myśląc o ćmach, ludzie wyobrażają sobie szarego, owłosionego owada, przyciąganego przez światło. Gatunek ten jest jednak uderzająco różny - przepiękny, o niebieskim połysku w świetle słonecznym, aktywny w ciągu dnia, jest mistrzem mimikry, imitując pszczoły na wielu poziomach, a nawet przebywając wśród nich w środowisku naturalnym. Motyl ten ma zaledwie dwucentymetrową rozpiętość skrzydeł, a kryje w sobie tyle fascynujących rzeczy, których część już odkryliśmy, a jeszcze więcej mamy nadzieję zgłębić - tłumaczy Marta Skowron Volponi, doktorantka z Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego.
Motyle z rodziny przeziernikowatych znane są z pszczoło- lub osopodobnej budowy dzięki wąskim przezroczystym skrzydłom i często jaskrawym pręgom na odwłoku. Owady te mają też nierzadko "owłosione" nogi, jednak w tym przypadku są to w rzeczywistości wydłużone łuski, które wykształciły się w toku ewolucji, by bardziej przypominać pszczoły.

- Tego typu adaptacje sprawiają, że drapieżnik zastanowi się, nim podejmie próbę ataku na owada, który potencjalnie może użądlić - dodaje Marta Skowron Volponi.
Odnaleziony Heterosphecia tawonoides był znany wcześniej, z jednego zniszczonego okazu muzealnego zebranego w roku 1887 na Sumatrze, który do dziś znajduje się w zbiorach Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu. Osobnik ten to tzw. holotyp, na podstawie którego dr Kallies opisał go jako gatunek nowy dla nauki dopiero w roku 2003.

• Gdańska badaczka z UG po 130 latach odnalazła niezwykły gatunek motyla.

Pierwsza opisała zachowanie wyjątkowego gatunku

Znalezisko gdańskiej badaczki zostało zauważone i opisane w czasopiśmie Tropical Conservation Science. Marta Skowron Volponi i Paolo Volponi po raz pierwszy opisali zachowanie tego gatunku.

Według badaczy Heterosphecia tawonoides lata przy brzegach rzek w lasach tropikalnych wśród pszczół i os, w poszukiwaniu naturalnie występującej soli. Tam, gdzie znajdzie odpowiednie miejsce, pobiera z wilgotnego podłoża roztwór soli za pomocą długiej ssawki, charakterystycznej dla motyli. Robią to jedynie samce motyli, a pobrany sód prawdopodobnie przekazują później samicy w akcie kopulacji, jednak nie zostało to zbadane dla tej grupy motyli. Skowron Volponi zaobserwowała także, że przezierniki latają zygzakiem, podobnie jak pszczoły, a także usłyszała i nagrała, jak bzyczą. Są to obserwacje, które po ich eksperymentalnym potwierdzeniu, mogą być nowymi odkryciami dla tej rodziny motyli.

Oprócz odnalezienia zaginionego Heterosphecia tawonoides, gdańska badaczka w ostatnich latach odkryła trzy nowe gatunki przezierników: pszczołopodobny Heterosphecia pahangensis, gatunek, który posiada nawet żółte imitacje pyłku kwiatowego na tylnych odnóżach, wąski, osopodobny Pyrophleps ellawi o niezwykle szybkim locie oraz Aschistophleps argentifasciata z Tajlandii, którego nazwa pochodzi od srebrnej przepaski na odwłoku.

A 130-year-old specimen brought back to life: a lost species of bee-mimicking clearwing moth. Skowron Volponi&Volponi from Marta Skowron Volponi on Vimeo.

Opinie (30) 4 zablokowane

• Ale mnie jeszcze nie znalazła ... (1)

Najlepszy okaz w mieście :D

• Taki okaz jak Ty,

pewnie od lat pod ścisłą ochroną... :)

• Gratulacje!

Mamy bogatą historię na polu odkryć i dobrze słyszeć, że jest ona kontynuowana.

Można podać informację publicznie ile kosztowało z pieniędzy publicznych takie odkrycie.

• Odkrycie jest bezcenne (5)

Jakie ma znaczenie podanie kosztorysu? Co znaczy koszt poszukiwań w stosunku do wartości tego odkrycia.
      Gdyby nie badania i rozwoj nauki byśmy mieszkali do dziś w jaskiniach.

A do czego ten motyl się ma przysłurzyc kilkaset tysięcy złotych poszło na te bezcenne badania.

• Przysłurzyć...

Nie mam nic do dodania

• "Przysłurzy" to się Tobie grant na zakup słownika ortograficznego.

• Faktycznie, mogli Ci zorganizowac za te pieniądze jakiś kurs gramatyki:-)

• oj nie przysłużyła sie nauka autorowi komentarza o "przysluRZeniu", a tyle tysięcy złotych wydał podatki, to dopiero niepowetowana strata.

• UG chojny w wydawaniu pieniędzy z budżetu

Żeby muchę znaleźć

• Znalazła coś co już było odkryte, poprostu niesamowite ! (1)

• to troche tak jak chlory w Polsce

codziennie odkrywaja na nowo vodke

• co na to "profesor " Niesiołowski :))? (1)

• co na to Niesiol

Siewca miłości i dobroci

• Gratulacje! !

Taki sukces bardzo cieszy

• Super (2)

130 lat szukała. To ile ona teraz ma? 150-170?
    Piszcie poprawną polszczyzną. Bo brzmi tak jak by laska 130 lat szukała....

• 100% (1)

Właśnie miałam to napisać

• Przeciez pisza same glupoty tutaj

Skad Ci autorzy sie biorą wypisywanie glupot siega tu zenitu. "Zobacz cos czego jeszcze nikt nie zobaczyl" takie absurdy to tylko w internecie

• Brawo, że tej dziewczynie się chce to robić (2)

• W przerwie pomiędzy oglądaniem kwiatków, a słuchaniem bąków (1)

• Ito jeszcze tak dlugo

Szacun za wytrwalosc

• To ja powiem wiecej. (1)

W oceanach zyja ryby bez oczu zywiace sie padlina. Nie zostaly jeszcze odkryte bo zyja na min 2 km glebokosci.
    Tak samo osmiornice gigant majace ponad 40m zyja w Oceanie Spokojnym na glebokosciach powyzej 500m. Od czasu do czasu wynurzają sie aby z ciekawosci popatrzec na Swiat.

• a w rowie marianskim zyje wieloryb gigant i ma 100 metrow