- 1 Nowy rektor GUMed wybrany (60 opinii)
- 2 XIX LO w Gdańsku szkołą przyjazną LGBT+. Są wyniki rankingu (152 opinie)
- 3 Ruszają pierwsze matury 2024. Egzaminy klas IBO (10 opinii)
- 4 Korepetycje online coraz popularniejsze (34 opinie)
- 5 Zmiany na GUMed i UCK - jakie plany mają kandydaci na rektora? (147 opinii)
- 6 Jakie nowe kierunki ruszają na trójmiejskich uczelniach? (60 opinii)
Wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego. Jak wypadły?
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku opublikowała wyniki egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego, do których uczniowie przystąpili w kwietniu. Ze wszytkich trzech egzaminów uczniowie 8 klasy najlepiej poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego, z kolei gimnazjaliści najlepszy wynik osiągnęli z części humanistycznej.
Zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu ósmoklasisty zostanie przekazane każdemu uczniowi w dniu zakończenia roku szkolnego (19 czerwca br.) razem ze świadectwem ukończenia szkoły.
Czytaj też: Jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalisty?
Pierwszy egzamin ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty w tym roku odbył się po raz pierwszy. To konsekwencja reformy edukacji (wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat). W województwie pomorskim przystąpiło do niego ponad 25 tys. uczniów z 674 szkół.
Pierwszy test ósmoklasistów był z języka polskiego, drugiego dnia ósmoklasiści zmierzyli się z matematyką. W trzecim dniu odbył się egzamin z języka obcego. W Trójmieście do egzaminu według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zgłoszono 152 szkoły - 103 z Gdańska, 42 z Gdyni i 7 z Sopotu. W sumie przystąpiło do niego 7244 uczniów - 4645 z Gdańska, 2290 z Gdyni i 309 z Sopotu.
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie 8 klasy poradzili sobie lepiej z zadaniami z języka polskiego. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 62 proc.
Ósmoklasiści z Pomorza zdobyli też średnio 44 proc. z egzaminu z matematyki. Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 23 436. Uczniowie uzyskali średnio 58 proc.
- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową - umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz ich wykorzystania w sytuacjach praktycznych. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie określonych informacji w tekstach pisanych. Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte, sprawdzające znajomość funkcji językowych - czytamy w omówieniu na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej.
- Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim oraz wnioskowania. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musieli opracować strategię rozwiązania przedstawionego w nim problemu z wykorzystaniem odczytanej z rysunku zależności między długościami odpowiednich odcinków. Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego, sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim dość trudne było także zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej - informuje OKE w Gdańsku.
Szkoły średnie w Trójmieście
Ostatni egzamin gimnazjalisty
W związku z reformą edukacji i likwidacją gimnazjów tegoroczne sprawdziany były ostatnimi. 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.
Podczas trzydniowego maratonu testów sprawdzono wiedzę uczniów z zakresu przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych oraz z języka obcego. Do egzaminu gimnazjalnego w Trójmieście zgłoszono bowiem 98 szkół - w tym 63 w Gdańsku, 30 w Gdyni i pięć w Sopocie. Łącznie egzamin miało napisać 6 266 uczniów.
W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części drugiej - z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. Na koniec, uczniowie zmierzyli się z testem z wybranego języka obcego nowożytnego.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie poradzili sobie lepiej z zadaniami humanistycznymi. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 58 proc. z części poświęconej wiedzy o społeczeństwie i historii oraz 62 proc. z języka polskiego.
Gimnazjaliści z Pomorza zdobyli też średnio 42 proc. z części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki. Nieco lepszy wynik uczniowie uzyskali rozwiązując zadania z części przyrodniczej - średnia wyniosła tu 48 proc.
Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 20 311 uczniów. Można było do niego podejść na poziomie podstawowym bądź rozszerzonym. W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.
- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego najwyższy średni wynik uzyskali za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych - czytamy w podsumowaniu OKE.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.
- W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie "na dowodzenie", którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z chemii - zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych - informuje OKE.
Egzaminy w cieniu strajku w oświacie
Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Wszystko przez odbywający się od 8 do 27 kwietnia strajk w palcówkach oświatowych, w Trójmieście brało w nim udział kilkadziesiąt szkół.
Czytaj więcej: Strajk w oświacie
To oznaczało, że w wielu szkołach zapewnienie pełnych składów komisji egzaminacyjnych było bardzo trudne. Często do ostatnich godzin trwały poszukiwania chętnych.
Opinie (84) 2 zablokowane
-
2019-06-14 22:48
Żenujące te wyniki ...
Brak uzasadnienia ocen pytań otwartych ... artykuł, jak malowanie trawy na zielono ...
- 8 2
-
2019-06-15 06:53
Nieroby nauczyciele
Wyniki porażają. Zwłaszcza królowej nauk. To jest własnie ocena waszej pracy. Jak wam nie wstyd? Tym bardziej ze test prościutki był.
- 14 21
-
2019-06-15 06:56
Dulkiewicz -czy beda premie?
Dla szacownych pedagogow za tak fantastyczne dzieci nauczanie?
- 10 15
-
2019-06-15 17:48
Małe Miki. Egzamin gmnazjalisty obejmuje tematykę łącznie z dziewięciu przedmiotów, zaś ósmoklasisty z trzech. Zatem trudno porównywać ze sobą wyniki. Choć podobne, to ukrywać mogą duuuże niedociągnięcia nowego systemu.
- 13 2
-
2019-06-15 20:17
Kto wie za ile % bylo zaliczenie egzaminu? Za 30% Tak ! Tylko 30%
Wyniki sa zdumiewajaco slabe ale niech rodzice kupia smartfony telewizory gry dezajnerskie ciuchy itp bo dziecie wychowane bezstresowo tylko "chciec" i "wszystko moc".
- 13 4
-
2019-06-15 22:02
Egzaminy niepotrzebne
A polska edukacjia tylko krzywdzi dzieci. Matma na kosmicznym poziomie, ktorej szkoly nie potrafia nauczyc (vide raport NIK i porownanie z nauczaniem w innych krajach europejskich). Wazne tylko jezyki, bedzie mozna uciec z tego chorego kraju.
- 11 3
-
2019-06-16 09:57
Co to jest??
strajk w palcówkach oświatowych, ja bardzo chcę wiedzieć...
- 1 3
-
2019-06-16 15:51
Jak się do tego mają średnie na świadectwach? (1)
Każdy z moich znajomych się chwali, że dzieciaki mają średnie 5,6 i więcej!
Naciąganie i bałaganie o wyższe oceny.
A potem zderzenie z rzeczywistością i dużo...nędzne 50%.- 16 2
-
2019-06-17 20:52
Tak
Zgadzam się z tą opinią. Moja córka np. ma na świadectwie 3 z matematyki i angielskiego. Nie jestem mamuśką, która lata za nauczycielami błaga o wyższe oceny. Moje dziecko też nie płacze na zawołanie i nie prosi o podwyższenie oceny. I proszę na egzaminie ósmoklasisty ma 80% z matematyki i 85% z angielskiego.! Wiemy, że wystawione oceny nie odzwierciedlają tego, co faktycznie umie.
- 4 0
-
2019-06-17 01:31
Na szczęście wyniki z matmy są tak słabe,
że uczniowie nawet nie zdają sobie sprawy jak im słabo poszło. I żyją w błogiej nieświadomości, że mówią prozą.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.