• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalnego. Jak wypadły?

Wioleta Stolarska
14 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni. Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni.

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku opublikowała wyniki egzaminów ósmoklasisty i gimnazjalnego, do których uczniowie przystąpili w kwietniu. Ze wszytkich trzech egzaminów uczniowie 8 klasy najlepiej poradzili sobie z zadaniami z języka polskiego, z kolei gimnazjaliści najlepszy wynik osiągnęli z części humanistycznej.



Zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu ósmoklasisty zostanie przekazane każdemu uczniowi w dniu zakończenia roku szkolnego (19 czerwca br.) razem ze świadectwem ukończenia szkoły.

Czytaj też: Jak sprawdzić wyniki egzaminu ósmoklasisty i gimnazjalisty?

Pierwszy egzamin ósmoklasisty



Egzamin ósmoklasisty w tym roku odbył się po raz pierwszy. To konsekwencja reformy edukacji (wydłużenia nauki w szkołach podstawowych z sześciu do ośmiu lat). W województwie pomorskim przystąpiło do niego ponad 25 tys. uczniów z 674 szkół.

Pierwszy test ósmoklasistów był z języka polskiego, drugiego dnia ósmoklasiści zmierzyli się z matematyką. W trzecim dniu odbył się egzamin z języka obcego. W Trójmieście do egzaminu według Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej zgłoszono 152 szkoły - 103 z Gdańska, 42 z Gdyni i 7 z Sopotu. W sumie przystąpiło do niego 7244 uczniów - 4645 z Gdańska, 2290 z Gdyni i 309 z Sopotu.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.

Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie 8 klasy poradzili sobie lepiej z zadaniami z języka polskiego. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 62 proc.

Ósmoklasiści z Pomorza zdobyli też średnio 44 proc. z egzaminu z matematyki. Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 23 436. Uczniowie uzyskali średnio 58 proc.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową - umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz ich wykorzystania w sytuacjach praktycznych. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie określonych informacji w tekstach pisanych. Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte, sprawdzające znajomość funkcji językowych - czytamy w omówieniu na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z języka polskiego.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z matematyki.
  • Rozkład wyników uczniów 8 klasy z języka angielskiego.
Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej.

- Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim oraz wnioskowania. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musieli opracować strategię rozwiązania przedstawionego w nim problemu z wykorzystaniem odczytanej z rysunku zależności między długościami odpowiednich odcinków. Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego, sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim dość trudne było także zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej - informuje OKE w Gdańsku.

Szkoły średnie w Trójmieście



Ostatni egzamin gimnazjalisty



W związku z reformą edukacji i likwidacją gimnazjów tegoroczne sprawdziany były ostatnimi. 1 września 2019 r. gimnazja przestaną istnieć w systemie edukacji.

Podczas trzydniowego maratonu testów sprawdzono wiedzę uczniów z zakresu przedmiotów humanistycznych, przyrodniczo-matematycznych oraz z języka obcego. Do egzaminu gimnazjalnego w Trójmieście zgłoszono bowiem 98 szkół - w tym 63 w Gdańsku, 30 w Gdyni i pięć w Sopocie. Łącznie egzamin miało napisać 6 266 uczniów.

W części pierwszej - humanistycznej - gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego. W części drugiej - z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki. Na koniec, uczniowie zmierzyli się z testem z wybranego języka obcego nowożytnego.

Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni. Egzamin ósmoklasisty w Szkole Podstawowej nr 47 w Gdyni.
Podczas tegorocznych egzaminów uczniowie poradzili sobie lepiej z zadaniami humanistycznymi. Tutaj uzyskana przez pomorskich uczniów średnia wyniosła 58 proc. z części poświęconej wiedzy o społeczeństwie i historii oraz 62 proc. z języka polskiego.

Gimnazjaliści z Pomorza zdobyli też średnio 42 proc. z części matematyczno-przyrodniczej z zakresu matematyki. Nieco lepszy wynik uczniowie uzyskali rozwiązując zadania z części przyrodniczej - średnia wyniosła tu 48 proc.

Najwięcej uczniów na Pomorzu zdecydowało się w tym roku zdawać egzamin z języka nowożytnego z angielskiego - 20 311 uczniów. Można było do niego podejść na poziomie podstawowym bądź rozszerzonym. W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.

- Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego. Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń. Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Na poziomie rozszerzonym uczniowie przystępujący do egzaminu z języka angielskiego najwyższy średni wynik uzyskali za zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych - czytamy w podsumowaniu OKE.
  • Rozkład wyników uczniów - część humanistyczna z zakresu języka polskiego.
  • Rozkład wyników uczniów - część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie.
  • Rozkład wyników uczniów - część matematyczno-przyrodnicza z zakresu przedmiotów przyrodniczych.
  • Rozkład wyników uczniów - część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki.
  • Rozkład wyników uczniów - język angielski poziom podstawowy.
  • Rozkład wyników uczniów - język angielski poziom rozszerzony.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.

- W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii zadanie dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie "na dowodzenie", którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej, natomiast z chemii - zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu. W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. Na poziomie rozszerzonym we wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło gimnazjalistom rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność stosowania środków językowych - informuje OKE.
Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów.

Egzaminy w cieniu strajku w oświacie



Zorganizowanie egzaminów dla ósmoklasistów i gimnazjalistów było w tym roku zdecydowanym wyzwaniem dla dyrektorów szkół i samorządów. Wszystko przez odbywający się od 8 do 27 kwietnia strajk w palcówkach oświatowych, w Trójmieście brało w nim udział kilkadziesiąt szkół.

Czytaj więcej: Strajk w oświacie

To oznaczało, że w wielu szkołach zapewnienie pełnych składów komisji egzaminacyjnych było bardzo trudne. Często do ostatnich godzin trwały poszukiwania chętnych.

Opinie (84) 2 zablokowane

  • To jakiś protest uczniów, że wyniki są tak słabe? (1)

    Zaskakująco wyglądają te wykresy, mocno odbiegają od rozkładu Gaussa.

    • 69 12

    • Albo, to po prostu podwójny rozkład Gaussa, z tego pierwszego rozkładu Gaussa wynika, że w szkołach języka się nie nauczysz, a z drugiego, ze jak dziecko pójdzie na korepetycje to będzie potrafiło. Innej interpretacji nie widzę. Ale poziom wyników z matematyki jest zaskakująco słaby, co zasmuca.

      • 25 2

  • Podstawowa wiedza na zmywak jest, czyli angielski.
    A matematyka, kto by się tam nią przejmował są komputery.
    i się potem dziwić że providenty mają się dobrze w naszym kraju.

    • 86 9

  • No i...

    Teraz wyścig szczurów do liceów... Start....

    • 39 17

  • Raz ze belfy zrobiły 3 tygodnie wakacji to jeszcze zrobili im ostatnio tydzien wolnego bo za gorąco im było! (4)

    I potem się dziewic ze po deformie POwskiej oświata jest na poziomie najniższym w historii!!

    • 60 105

    • Chyba pisowskiej

      • 34 17

    • chyba myślisz o ostatnich poczynaniach (1)

      tej pisowskiej uśmiechniętej szczeżui ?

      • 30 11

      • Ty nie jestes mu warty czyscic butow

        • 4 14

    • do takich egzaminów uczy się przynajmniej 2,5 roku a nie 3 tygodnie przed nimi

      • 23 5

  • (2)

    No z takimi wynikami z matmy to zasadnicze szkoły zawodowe powinni otwierać i to szybciutko a i tam mocno docisnąć podstawową matematykę. W sumie to się dobrze składa, brakuje nam specjalistów właśnie po szkołach zasadniczych.

    • 93 5

    • I tu jestes w błedzie bo szkoły zawodowe tam wykształcenie jest na wyzszym poziomie (1)

      wszelkie błędy wychodzą w praktyce.A niemoty życiowe wybierają studia ,większości potem zostają korposzczurkami ,albo urzędasami. Inżynierów produkujemy na pęczki ich wynikiem sa potem lampy oświetleniowe na środku chodnika.

      • 14 11

      • Zle mnie zrozumiałeś - ja sam mam znajomych po szkole zasadniczej zawodowej i są to bardzo sprytni i fajni ludzie. Sam najpierw skończyłem technikum a póżniej zrobiłem inżyniera.
        Wyniki egzaminu z części matematycznej świadczą o dwóch rzeczach, o słabym systemie nauczania i niskim możliwościach przyswojenia przez dzieci zagadnień matematycznych. Z takich ludzi inżynierów nie będzie ani matematyków. Trzeba im zafundować rozszerzony program z matematyki podstawowej (właśnie w szkole zasadniczej bo, żeby maturę zrobić trzeba trochę więcej wiedzy z matematyki i tego uczy się w LO i Tech) żeby mogli sobie samemu pita rozliczyć czy policzyć dokładnie zapotrzebowanie na materiał i zrobić z nich dobrze wykwalifikowanych robotników. Nie każdy ma zdolności matematyczne ale każdy powinien podstawową matematykę znać na tyle żeby zrobić PITa, czy przeliczyć oferty kredytowe .

        • 24 0

  • (1)

    W pierwszym przypadku uczniowie uzyskali średnio 68 proc., w rozszerzonej wersji najwięcej uczniów w regionie osiągnęło wynik na poziomie 53 proc.

    ta średnia o niczym nie mówi - podać należy medianę i inne kwantyle

    • 33 0

    • wszystko jest na wykresach, dodawanie wystarczy

      • 5 0

  • Słabe wyniki bo złe pytania były. (12)

    Mogli dać pytania odnośnie obsługi pejsbuka, sr*jfonów, tabletów i innych g#wien, smaku i cen różnych alkoholi, fajek, pozycji kamasutry. To są aktualne zainteresowania młodzieży, a nie jakiś tam ,,polak i matma'' - nudy. A potem cyk do ogólniaczka i na socjologię, europeistykę czy inny śmiećkierunek i wielki ból d.py, że po ,,studiach'' w biedrze ląduje.

    • 70 24

    • (2)

      napisał typ, który na tyle nie zna własnego języka, że musi posiłkować się zapożyczeniami z angielskiego i "śmiećkierunkami", żeby skończyć wypowiedź.

      • 10 15

      • no i mamy odpowiedź ośmioklasisty :) (1)

        • 12 5

        • Chyba ósmoklasisty... Ale i tak powyżej twojego poziomu.

          • 4 2

    • (1)

      Ja jednak uważam, że to wcale nie są jedyne zainteresowania młodzieży. Jest dużo ambitnych i mądrych młodych ludzi.

      • 18 3

      • Ja również myślę (zdarza mi się :)), że tak jest, jednak wyniki nie napawają optymizmem.

        • 14 2

    • "odnośnie do" (4)

      bez tego przyimka wyraz ten nie występuje w języku polskim. Wnoszę po tym, że nawet do tego "ogólniaczka" nie udało Ci się dostać.

      • 5 1

      • Przeczytaj ponownie, pomyśl, zluzuj gacie i nie przejmuj się tak słabymi wynikami. (1)

        Tak czy inaczej z pewnością ukończysz podstawówkę :)

        • 8 1

        • uuu zabolało :)

          • 3 5

      • Odnośnie (1)

        Właśnie bez "do" jest poprawnie!!!
        Odnośnie kogo czego (dopełniacz)..
        Ale teraz nawet wszelkie mądre w telewizji mówią "do"..

        • 3 1

        • Kogo to obchodzi jak to sie pisze???

          Spotkalo sie tutaj paru madrali od 7 bolesci i nieomal sr*czkibdostali..
          Wazne ze ma to sens..

          • 1 1

    • a ty co (1)

      zazdraszczasz im czy cóś?

      • 3 0

      • Ale że co, że niby ja im ,,zazdraszczam''? XD

        • 3 0

  • patrząc na wyniki widzę że niedługo nie będzie miejsc pracy w fast foodach XD

    • 48 1

  • Jeszcze jeden głupi egzamin jak by oceny końcowe były nie potrzebne. (8)

    • 15 28

    • (3)

      Oceny końcowe nie są do końca wiarygodne. Jednego nauczycielka lubi mniej, drugą bardziej. Tak to już jest.

      • 17 4

      • Natomiast w teście najlepszemu może pójść gorzej bo może mieć słabszy dzień, a słabszy uczeń może mieć farta strzelając (1)

        • 6 4

        • Możemy wrócić do odpowiedzi opisowych - to po sadach będzie oke targać

          • 1 0

      • Argumentacja nieprawidlowa.

        Oceny są niewiarygodne bo każda klasa ma inny poziom, do którego trzeba się trochę nagiąć. Testy są jednakowe dla kazdego i sprawdzane wg jednakowych kryteriów.

        • 12 0

    • Przydałby Ci się

      Poduczyłbyś się ortografii - jakby, niepotrzebne...

      • 8 0

    • Świadectwo (2)

      Kiedyś brane były pod uwagę wszystkie oceny końcowe, tzw.średnia, teraz punktowane są tylko 4 przedmioty lub +7 pkt jeśli ktoś otrzyma czerwony pasek na świadectwie. Jak ktoś był cwany, a nie liczył na pasek, to uczył się tych 4 przedmiotów, a resztę tyle żeby zdać. O to motywowanie do nauki :-/

      • 5 1

      • Nie ktoś był cwany, tylko to jest strategia.

        • 3 0

      • Kiedyś to był brany pod uwagę egzamin wstępny... właśnie zamiast pisania 3 różnych egzaminów wstępnych w zrobili jeden główny. Co nie do końca jest miarodajne bo do technikum chemicznego zapewne byłby znacznie inny egzamin wstępny niż do LO na kierunek humanistyczny.

        • 3 0

  • Bez pracy nie ma kolaczy (3)

    Najpierw strajki nauczycieli to nie ma co sie dziwic, zamiast przygotowywac uczniow do egzaminow, nauczyciele strajkowali.

    • 41 58

    • Kiepskiej baletnicy nawet rąbek spódnicy przeszkadza.

      Strajk trwał trzy tygodnie....

      • 15 5

    • İ sądzisz, że przez te 3 tygodnie dokonaliby cudów ? :D Chyba jednak nie :) Natomiast w pełni zgadzam się, że bez pracy nie ma kołaczy. Tylko, że to powinna być praca głównie uczniów - w końcu to oni pisali egzaminy

      • 24 2

    • Strajk odbywał się w trakcie i po egzaminach. Ach.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jaka rzeźba terenu przeważa w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane