Zmiany w edukacji - rodzice i nauczyciele zaniepokojeni

Zapowiadane zmiany w oświacie niepokoją nie tylko dyrektorów i nauczycieli trójmiejskich szkół, ale też rodziców, którzy z niecierpliwością czekają na szczegółowe informacje.
Zapowiadane zmiany w oświacie niepokoją nie tylko dyrektorów i nauczycieli trójmiejskich szkół, ale też rodziców, którzy z niecierpliwością czekają na szczegółowe informacje. fot. fotolia/Robert Kneschke

Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice dalej czekają na szczegóły reformy edukacji zapowiedzianej w czerwcu przez ministerstwo. Te mają być znane wstępnie najwcześniej we wrześniu. - Ta dezinformacja budzi niepokój i obawy - mówią rodzice oraz dyrektorzy trójmiejskich szkół.



Jak oceniasz sposób przeprowadzania przez ministerstwo zmian w oświacie?

pozytywnie, jest komunikacja, a co do szczegółów to zrozumiałe, że nie chcą jeszcze ich ujawniać 12%
raczej dobrze, choć mało jest rozmów i konkretów 10%
źle - nikt nic nie wie, panuje chaos i niepotrzebne zamieszanie 78%
zakończona Łącznie głosów: 509
Kilka dni temu odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, na którym miały zostać podane szczegóły planowanej rewolucji w oświacie. Niestety Anna Zalewska, minister edukacji powiedziała, że jest na to jeszcze za wcześnie.

- Nie będziemy mówić na razie o szczegółach, bo istnieje niebezpieczeństwo dowolnego interpretowania każdego słowa - mówiła podczas konferencji Anna Zalewska. - Cały system edukacji to naczynia połączone, dlatego wszelkie zmiany trzeba rozpatrywać całościowo. Mamy plany na wszystkie cztery lata kadencji, zaczniemy od zmiany ustawy o systemie oświaty. W grudniu chcielibyśmy zakończyć dyskusję nad tą ustawą, by potem wspierać samorządowców w technicznych zadaniach. Media niepotrzebnie budzą niepokój, bo go nie ma. W sierpniu samorządy i dyrektorzy dostali list, gdzie zostało wszystko ustalone.

Czytaj również: Co nowego w roku szkolnym

Rodzice i dyrektorzy zaniepokojeni

Do naszej redakcji napływają pytania i niepokoje ze strony rodziców, którzy proszą o konkretne informacje. Kilka maili otrzymaliśmy od osób, których dzieci są dopiero na początku drogi edukacyjnej.

- W tym roku moje dziecko poszło do zerówki w szkole. Jest to placówka, którą wybrałam sama, a nie wynikająca z rejonizacji, czyli miejsca zamieszkania. Wybrałam ją dużo wcześniej i byłam przeświadczona, że to dobry wybór - pisze pani Martyna, mieszkanka Przymorza. - Kiedy na rozpoczęciu roku szkolnego jeszcze raz ją obejrzałam, zadałam sobie pytanie, czy osiem roczników zmieści się w tym budynku, jeżeli resort edukacji dopnie swego i zlikwiduje gimnazja. Boję się okresu przejściowego, który może być trudny, bo w starszych rocznikach jest po sześć klas, a czasem jeszcze więcej.
- Moja córka od tego roku poszła do zerówki w szkole. Niby mamy jeszcze czas, ale z niepokojem obserwuję to, co się dzieje w edukacji - mówi Wioleta, mama sześcioletniej Igi. - Niepokoją mnie te wszystkie puste hasła i deklaracje bez konkretów. Wolałabym, gdyby ministerstwo najpierw opracowało plan i założenia, a potem ogłaszało zmiany. Inaczej robi się tylko nerwowa atmosfera.
Piszą też rodzice starszych dzieci, których reforma już dotyczy lub które wkrótce obejmie.

- Mój syn, który jest w szóstej klasie szkoły podstawowej na początku cieszył się, że nie idzie do gimnazjum, że nie będzie pisał sprawdzianu szóstoklasisty, ale ostatnio, kiedy pytał mnie o to, jak od września będzie wyglądała ta nowa podstawówka, zapytał, czy mogłabym przenieść go do gimnazjum, bo tam ma swoich starszych kolegów i czekał, żeby do nich dołączyć - opowiada Katarzyna, mama jedenastoletniego Kamila. - Na razie nie wiemy nic, podobnie jak dyrektorzy szkół. Wczoraj na zebraniu wychowawca mówił, że jeśli uczniowie zostaną w szkole w 7 i 8 klasie, to na pewno wszyscy się w szkole pomieścimy. Ciekawe czy tak będzie, bo do naszej szkoły już teraz chodzi 1300 uczniów.
- Denerwuje nas to, że na razie wszędzie rzuca się hasła o czteroletnim liceum czy pięcioletnim technikum, a tak naprawdę nic nie wiadomo. Niby się mówi, że uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w gimnazjum, dokończą ją starym trybem, ale wciąż czujemy tę niepewność - mówi Anna, mieszkanka Zaspy, której syn poszedł od września do pierwszej klasy gimnazjum. - Mam też starszą córkę, która zasmakowała podobnej niewiadomej. Była rocznikiem doświadczalnym, tym, który jako pierwszy szedł do gimnazjów i jako pierwszy pisał egzamin kończący oraz nową maturę.
W szkole brak informacji co do planów również daje się we znaki. I choć dyrektorzy i nauczyciele dostali w sierpniu list od minister w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, nie było w nim żadnych informacji, które mogłyby dać większe pojęcie o tym, w jaki sposób przeprowadzone zostaną zmiany w oświacie.

- Dyrektorzy są zaniepokojeni brakiem podstaw programowych dla klas siódmych, a nauczyciele klas I-III szkoły podstawowej brakiem konkretnych informacji, w jaki sposób mieliby się przygotować w bieżącym roku szkolnym do pracy w klasie IV, która według założeń ma wchodzić w etap edukacji wczesnoszkolnej - mówi Barbara Nowodworska, dyrektor Zespołu Szkół nr 3 w Sopocie. - Nauczyciele obawiają się m.in. utraty pracy lub zmniejszenia etatu, ale też wyczuwalne są niepokoje związane z awansem zawodowym i doskonaleniem zawodowym, w tym obawy nauczycieli dotyczące przekwalifikowania się związanego ze zmianą szkoły, np. z gimnazjum na liceum. Jednym słowem nauczyciele źle się czują jako grupa zawodowa współodpowiedzialna za edukację i wprowadzanie reformy, ponieważ pozbawieni są możliwości poznania konkretów zapowiadanych zmian. Zawsze potrafili odpowiedzieć na pytania rodziców, obecnie są bezradni wobec bardzo szczegółowych pytań dotyczących planowanych zmian w edukacji. Informacje przekazywane przez MEN nie są dla rodziców wystarczające.
Dyrektorzy obawiają się też o to, że będą mieli zbyt mało czasu na wprowadzenie zmian i dostosowanie się do ustawy. Niektórzy wątpią też w to, że reforma w ogóle dojdzie do skutku.

- Prawda jest taka, że dostaniemy bardzo mało czasu na dostosowanie się do wytycznych. Tak czy inaczej trzeba będzie się dostosować i zrobimy to - mówi Iwona Klein, dyrektor Gimnazjum nr 21 w Gdańsku. - Na razie pracujemy na bieżąco, z tym, co mamy teraz, koncentrujemy się na naszych dzieciach, bo dla nich jest tu i teraz i już. Ich reforma nie dotyczy, dlatego koncentrujemy się na pracy z nimi.
- Pracujemy jak pracowaliśmy, ten rok jest normalny, póki nie będzie szczegółów, to nie ma co się ekscytować, bo wszystko może się jeszcze zmienić - mówi Dorota Szymańska, dyrektor Gimnazjum nr 23 Gdyni.
Samorządy: jedne milczą, inne krytykują

Niektóre samorządy w ogóle nie zabierają głosu w dyskusji. Choć o pewnych możliwościach i pomysłach już się rozmawia (np. przekształcenie budynków po gimnazjach w podstawówki, gdzie przeniesiona zostanie część uczniów), niektóre samorządy nie podejmują dyskusji.

- Jeszcze nie zapadły żadne decyzje. Za wcześnie, by komunikować coś na zewnątrz - mówi Sebastian Drausal, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
Gdańsk krytykuje reformę - otwarcie mówił o tym podczas konferencji przed nowym rokiem szkolnym zarówno prezydent, jak i wiceprezydent Gdańska. Wiceprezydent aktywnie komentuje też najnowsze wydarzenia na swoim profilu FB. Ostatnio pojawił się tam wpis dotyczący podwójnych roczników (przypomnijmy, że we wrześniu 2019/2020 roku w liceach, technikach i szkołach branżowych spotkają się absolwenci nowej ósmej klasy szkoły podstawowej i starego gimnazjum - podwójny rocznik oznacza większą konkurencję i większy problem z dostaniem się do wybranej, dobrej szkoły).

- Problem z podwójnymi rocznikami będą mieli uczniowie i ich rodzice. Ostatecznie, jak zawsze, to samorządy będą musiały sobie z tym poradzić, choć ich stanowisko w sprawie planowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian w systemie oświaty jest jednoznacznie negatywne - komentuje Piotr Kowalczuk.
Sopot również słono ocenia sposób przeprowadzania zmian przez ministerstwo.

- Tak duża reforma powinna być robiona z co najmniej dwuletnim wyprzedzeniem, a nie szybko i w pośpiechu - mówi Piotr Płocki, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Sopocie. - Kuratorium na spotkaniu w sierpniu powiedziało nam, że być może pod koniec września ministerstwo przedstawi szersze informacje. Dlatego na razie nie wiemy nic poza tym, co w piśmie przesłało samorządom MEN.
Wśród głównych działań MEN, w związku ze zmianami w oświacie, jak wynika z przedstawionego samorządom dokumentu, wynika m.in., że pierwsze zmiany reformy rozpoczną się w 2017/2018 r., kiedy uczniowie klas szóstych staną się uczniami klas siódmych szkoły podstawowej. We wrześniu 2017 planowane jest wprowadzenie w miejsce szkół zawodowych tzw. szkół branżowych. Co do liceów i techników, zmiany rozpoczną się tam od 2019/2020 r., a zakończyć się mają w 2023/2024. Przeczytaj cały dokument (PDF).

Opinie (95)

  • obawy są naturalne (12)

    ale zmiany w systemie edukacji są właśnie na życzenie rodziców, którzy wybrali tak, a nie inaczej
    Miejmy nadzieję , że będzie lepiej.

    • 38 64

    • kłamstwo (10)

      Oczywiście, że to nieprawda. Rodzice nie chcą takich zmian, a już na pewno nie w tak krótkim czasie.
      Obecni 6-klasiści chcą iść do gimnazjum, bo mają już plan na przyszły rok i przygotowywali się do gimnazjum, wybierali sobie szkoły. W tej chwili są zagubieni, bo nie wiadomo co będą robili w przyszłym roku, czy 7 klasa będzie miała coś wspólnego z gimnazjum, czy będą klasy profilowane np. z większą ilością matematyki, informatyki czy do 8 klasy będą ciągnęli się w nudnej szkole bez możliwości korzystania z zajęć, które rozwijają ich zainteresowania. Czy będą się mogli uczyć w klasach językowych ? 8 klasowa szkoła to przesunięcie o 2 lata nauki w której nie można rozwijać swoich zainteresowań. Starsze dzieci poszły tam gdzie chciały , a 6 klasista już się pyta co mu daje czerwony pasek w 6 klasie ? NIC, kompletnie nic, motywacji zero. Przeżyliśmy to na własnej skórze. Dopiero w 8 klasie człowiek nareszcie mógł opuścić te stare mury i w końcu zacząć coś nowego, innego ... Zmiana szkoły daje nowe możliwości, nowych nauczycieli (w podstawówce każdy jest zaszufladkowany i po 6 latach czas to zmienić. Zmiana bez sensu a w ciągu roku nie da się zmienić szkoły. Wszyscy to wiedzą, ale co tam, dzieci to jakoś przeżyją

      • 27 21

      • prawda (5)

        Niemal 60 proc. Polaków chciała zniesienia obowiązku szkolnego dla sześciolatków, a niemal 70 proc. chce likwidacji gimnazjów i powrotu do 8-letniej szkoły podstawowej - wynika z sondażu Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.

        Zmiana ma się odbywać stopniowo, a nie w ciągu roku.
        Obecnie przeciwko reformie są przeciwnicy PISu, którzy niepotrzebnie tylko wywołują zamieszanie i grają na emocjach rodziców.

        • 17 15

        • w rok (4)

          I znowu kłamstwo. Jeśli dzisiaj nam mówią, że prawdopodobnie za rok dziecko pójdzie do VII klasy, to jest ROK a nie stopniowo. Dziecko gdy kończy V klasę wie gdzie chce iść za rok i wybrało sobie już gimnazjum i to jest skadal, że tak się traktuje dzieci. Te które są teraz w II IV klasie nie myślą jeszcze o gimnazjum i dla nich jest to wszystko jedno, ale nie dla dzisiejszego szóstoklasisty. Ciekawe w której klasie masz dziecko, ja mam w szóstej, więc nie opowiadam bajek tylko fakty. Ciekawe , że tylko nasza klasa chce gimnazjów ? To chyba jacyś wyjątkowo chętni do nauki jesteśmy.

          • 13 10

          • To jest Ojciec Dyrektor

            • 0 0

          • jasne ... (2)

            skoro dziecko jest teraz w V klasie to następnie pójdzie do VI
            jak jest w VI to (po reformie) pójdzie do VII (podstawówki)
            przecież jedna klasa zawsze trwa 1 rok szkolny
            ale zawsze możesz zostawić dziecko na drugi rok w V albo VI klasie na repetę, to będziesz miała stopniowo

            ps. dla ułatwienia dodam, że cała reforma przewidziana jest na kilka lat - stopniowo znaczy się

            ps. ja już w przedszkolu wiedziałem, że będę kosmonautą, miałem wybrane studia itp , no ale nie jestem . SKANDAL.

            • 9 7

            • Jasne.. (1)

              Bo jesteś niedouczonym idiotą. A dzieci są otwarte i ciekawe świata i wcale nie chcą kolejnych dwóch lat marnować w podstawówce. Gimnazja mają zdecydowanie lepszy program i lepsza kadrę

              • 9 9

              • Kpisz sobie chyba.Jesteś tylko nedznym przeciwnikiem pis i nie ważne co zrobią dla Ciebie już z założenia będzie źle.Gimnazja to patologia w szkolnictwie i bardzo dobrze że wraca 7,8 klasa a Tobie jak coś się nie podoba to pakuj się i wypad z kraju.

                • 5 2

      • brawo PiS

        • 6 3

      • haha (1)

        6-klasiści chcą iść do gimnazjum... ciekawe,moja jak się dowiedziała, że nie będzie musiała iść do gimnazjum cały dzień z uśmiechem na twarzy chodziła... przeżywała zmianę (domniemaną) szkoły cholernie...

        • 5 1

        • Bo tak jest,dzieci będą wolały spędzić czas w podstawówce wśród ludzi których już zna niż przechodzić do gimnazjum w nowe środowisko.Ci wszyscy co krzyczą że to złe to zwykli KODowcy,ich o wszystko boli d**a.

          • 3 2

      • To rodzice wybrali PiS.

        W końcu 500+ najważniejsze. Gratulacje, przehandlowaliscie edukację i przyszłość waszych dzieci za 500 zł miesięcznie.

        • 1 3

    • najbardziej zaniepokojeni sa Niemcy

      • 4 0

  • Tak to jest jak małpie da się brzytwę. (3)

    I przygotujcie się na codzienny poranny apel smoleński w szkole.

    • 106 39

    • (2)

      i maturę / egzamin z niego

      • 15 2

      • Już można sobie tematy wyobrazić : (1)

        1.Martyrologia Lecha K.
        2.Wpływ działań Jarosława K. na losy Polski I świata.
        3.Życie i twórczość ojca Tadeusza.

        do wyboru do koloru aby nie gadali że nie ma demokracji

        • 21 6

        • dodalbym

          Brak matury Bartoszewskiego
          Tytul doktora Walesy
          I brak magisterki u licencjata Kwasniewskiego

          • 5 4

  • Edukacja nie powinna być partyjna (5)

    - politycy udają, że leży im dobro dzieci
    - nauczyciele udają, że leży im coś innego niż stanowisko publiczne i przywileje z tym związane
    - dzieci udają, że ich obchodzą bzdury z szkolnych programów
    - rodzice udają, że mamy wspaniały system edukacji

    Komu i czemu ma służyć "kiszenie" młodych ludzi w szkołach/studiach prawie 20 lat i dłużej?

    • 41 9

    • Pracuj, kupuj, płać podatki i udawaj, że jesteś szczęśliwy.

      • 14 0

    • Czym dłużej sie uczysz tym później wchodzisz na rynek pracy (1)

      tym sposobem zmniejszono bezrobocie,
      ale okazało się, że nie tędy droga po ludzie krócej płaca ZUS więc wtedy zaczęto podnosić wiek emerytalny ale to już inny problem

      ale aby wszyscy mogli nadążyć w szkole i zdać maturę musiano więc obniżyć poziom, także teraz matura nic nie znaczy itd

      • 15 0

      • Bezrobocie zmniejsza się z innego powodu.

        Coraz więcej ludzi wyjeżdża i będzie wyjeżdżać jeszcze więcej.(W 2015 wyjechało 75.000 - dane GUS)
        Już teraz gdyby nie Ukraińcy to by brakowało miliona ludzi do pracy.

        • 9 2

    • (1)

      a ktoś Tobie każe się uczyć??? Możesz skończyć po podstawówce i iść do gnoju

      • 6 6

      • albo do rządu

        • 3 0

  • nie bójcie się, 500 plus nadal będziecie dostawać a to chyba dla was najważniejsze. (7)

    • 42 26

    • tjaa (6)

      "cofnęli" 6-latków do przedszkoli, robiąc tym samym zatrzymanie 3-latków w żłobkach, a co za tym idzie dla dzieci 1-rocznych nie ma miejsca w żłobkach.
      Jeżeli nie udało się dostać do żłobka państwowego (rejestracja w 4 dniu życia dziecka i do chwili obecnej rok oczekiwania), to znalezienie miejsca w żłobkach, graniczy z cudem. W większości placówek niepublicznych "przykro nam" ale nie otworzyliśmy grupy dla rocznych dzieci, gdyż dzieci 3 letnie ze względu na brak miejsc nie przeszły do przedszkoli".

      No i co teraz...robić drugie dziecko? No 500+ by było, problem ze żłobkiem dla pierwszego dziecka by się rozwiązał...no bo nie poszłoby do żłobka, a przez kolejny rok może by się państwowy dostało. Za kolejny rok byłby problem z drugim dzieckiem.... żona nie pracowałaby ze 3 lata,....no ale 500zł by było co miesiąc...a potem wykluczenie zawodowe i nic tylko truskawki w czerwcu zbierać, sałatę w lipcu, w sierpniu maliny, we wrześniu jabłka ... obe*rany rząd i ich nieprzemyślane pomysły

      • 17 8

      • Ale takich normalnych spraw nie rozumie człowiek bez rodziny i dzieci. (1)

        Naczelnik tego państwa całe życie siedział u mamy pod kiecką i głaskał kota po nabiale.
        Wiem że platfusy z platformy się wypaliły ale głosując na tych popaprańsców z pisu trzeba nie mieć rozumu za grosz.

        • 17 7

        • i za złej komuny miał miejsce i w przedszkolu i w szkołach...

          • 1 2

      • wiedziałam, że piszesz z Gdyni. Przeprowadź się do Gdańska, u nas są miejsca w żłobkach. (3)

        • 3 7

        • to wiedziałaś źle :) (1)

          • 3 2

          • W Gdańsku dzieci nie zostają dłużej w żłobkach.

            • 0 0

        • ..

          • 0 0

  • (14)

    Gimnazja to wylęgarnia patologii - z okna mojego drugiego mieszkania w Chyloni mam widok na gimnazjum rejonowe.

    Co przerwę rozbawieni g*wniarze wyłażą na fajkę między okoliczne bloki , przeklinając przy tym tak wymyślnie aż uszy więdną.

    • 63 30

    • (11)

      I teraz myślisz, że ośmioklasiści tego nie będą robić? Serio są ludzie, którzy uważają, że zmiana nazwy zmieni dojrzewające dzieciaki?

      • 46 17

      • (9)

        Chciałabym,żeby wróciły metody wychowania z PRL ;).

        Chociaż mam 24 lata,sama uczęszczałam do tej rejonówki i zachowywałam się o wiele lepiej niż inni, sądzę, że trochę rygoru by się przydało.

        Za dawnych czasów można było opuścić szkołę z wilczym biletem za wieeele grzeszków!

        • 24 11

        • Od wychowania są rodzice, nie szkoła. A odkąd rodzic ma do powiedzenia w szkole więcej niż nauczyciel, ich g*wniaki za nic sobie mają edukację. Liczba etapów nauczania nie ma tu za dużo wspólnego.

          • 30 5

        • Jeśli masz faktycznie 24 lata (5)

          To nie kłam, bo musiałaś chodzić do gimnazjum.

          • 17 4

          • (3)

            Chyba chodziło jej że chodziła do tego samego rejonowego gimnazjum. Po prostu przy okazji odwołuje się do "skutecznego" wg niej systemu z PRL.

            • 8 0

            • (2)

              Moja matka uczyła się w tej samej szkole, kiedy była tam jeszcze podstawówka i wspominała rygor szanownego wicedyra.Pan ten uczył jeszcze kiedy byłam w pierwszej klasie gimnazjum - lepiej było nic nie odwalać, bo biada!

              A o metodach wychowawczych w PRL wiele słyszałam. Np. Walenie linijką po łapach - tak robil wychowawca mojej matki, matematyk. Natomiast z liceum wywalono panienkę, która podrabiała podpis matusi na zwolnieniach lekarskich - to uslyszałam od ukochanej cioci.

              Mogłoby tak być dalej, bo nieraz widziałam jak moje koleżanki z klasy podrabiają zwolnienia przed lekcjami wf.

              • 7 0

              • tak właśnie było (1)

                Nie było zakazane ciąganie za uszy przez dyrektora, czy krótkie włosy z tyłu głowy. Kara musiała być odczuwalna..i dobrze. Nikt nie wybijał wtedy szyb w tramwajach, ani nie łobuzował nadmiernie w SKM-kach.

                • 6 2

              • Nie wybijał szyb? Nie rozśmieszaj mnie. Patoli było nawet więcej.

                • 2 4

          • Przecież napisała, że chodziła

            do tej "rejonówki". A powyżej jest właśnie napisane, że chodzi o gimnazjum rejonowe. Albo nie czytasz, albo nie rozumiesz tego co czytasz. Soft Blanket - pozdro. A ja mam 42 i chodziłem do "czterdziestki" :-)

            • 3 0

        • chyba 42 w takim razie skoro Gimbe w wieku 24 ominęłaś

          Ja mam więcej niż Ty a w Gimbaza zaliczona...

          w tej rejonówce liczyć się nie nauczyłaś... ale choć zachowanie powiadasz masz ok?! :)

          • 3 6

        • masz 24 lata i pamiętasz wychowanie z PRL?

          urodzona w 1992 roku? Z

          • 7 2

      • bezstresowe wychowanie to patologia

        • 1 0

    • teraz to dopiero będzie....

      bo gimnazjalistom ostatniego roku nie będzie chyba nawet grozić "kiblowanie" bo przecież nie zostawią ich na rok z innym programem (podstawówki??)

      • 27 1

    • Kulturę wynosi się z domu i 7-8 nic nie zmieni.

      • 5 1

  • zmiana szyldu (1)

    Gimnazja to wylęgarnia patologii - piszą niektórzy - i chcą tę patologię wciągnąć do podstawówek

    • 54 24

    • Celna i szybka riposta.

      Zlikwidujmy gimnazja a problem sam się rozwiążę.... myślą idioci.

      • 3 0

  • co nowe wybory to nowy system edukacji

    to niedopuszczalne, zeby przez nawiedzonych polglowkow ktorzy dorywaja sie do wladzy, system edukacji zmienial sie co 4 lata, po za tym CENY podrecznikow i przyborow do szkoly to po prostu skandal i ktos powinien za to beknac

    • 38 5

  • Zlikwidować szkołę podstawową.

    Niech ludzie zaczynają naukę w wieku 15 lat od liceum. Pisać, czytać i liczyć rodzice mogą nauczyć.

    • 22 2

  • "Teraz, k**** , my" (3)

    PiS - intelektualna nędza, nawet dzieci nie oszczędza.

    • 60 27

    • (2)

      no tak, nędza to jest Twój wpis, czyżbyś edukację skończył (a) na poziomie 6-letniej podstawówki????

      • 13 13

      • (1)

        No ale racje ma.

        • 7 8

        • Waszą rację.

          • 2 0

  • (7)

    Matko Boska, jakoś wcześniej te same szkoły mieściły tych 9 roczników (od ) do 8) i nie było problemu. A pamiętajmy, że w latach 80-tych był wyż demograficzny. Teraz rodzice sami sieją panikę.

    • 53 35

    • I chodziło sie do szkoły na 3 zmiany

      Dziękuję bardzo za takie "jakoś"

      • 19 10

    • (4)

      Teraz jest mniej szkół niż parę lat temu.

      • 12 2

      • (2)

        To może czas budować szkoły zamiast centrów handlowych

        • 11 3

        • (1)

          Budujmy puste szkoły. Świetny pomysł.

          • 6 5

          • budujmy szkoły pełne klas 10 osobowych

            mniejsza klasa = lepsze nauczanie każdego z uczniów...

            • 7 3

      • W latach 70-tych i 80-tych

        Rodziło się rocznie ponad 650, 700 tysięcy dzieci, rekordowo, zdaje się w 82 czy 83, 793 TYSIĄCE. W rok! Teraz (w XXI wieku) rodzi się poniżej 400 tysięcy. Był krótki okres około 2009 roku kiedy rodziło się ponad 400 tysięcy (do 420 - drugie echo wyżu powojennego). Wiec szkół na pewno wystarczy. Nawet 500+ nie spowoduje, że w Polsce urodzi się choćby 450 tysięcy dzieci w rok.

        • 6 2

    • moje dzieci chodzą do tej samej szkoły, do której uczęszczał mąż. wówczas był system ośmioklasowy, ale klas było mniej, po trzy w roczniku, nie było zerówki. teraz w klasach 4-6 jest po cztery, ale już klasy 2 - sześć klas, 3 - pięć klas. 1 - dwie klasy i dwie zerówki. teraz faktycznie było mniej dzieci w klasach pierwszych, ale za rok pójdzie ich więcej. nauczyciel, pani dyrektor nic nie mogą powiedzieć oficjalnie ponieważ nie mają przekazanych wytycznych, a już za kilka miesięcy trzeba planować kolejny rok szkolny. już teraz pierwsza lekcja zaczyna się o 7.30 po to by wygospodarować czas na przerwę obiadową i żeby uniknąć późnego kończenia w godzinach popołudniowych. w ramach dobrej zmiany też dzieci mogą kontynuować edukację w innym budynku. w jakim? nikt nie wie. mogą też zaczynać o 6.30, kończyć o 18. cóż, można też znieść limit dzieci w klasie i zamiast 25 upchnąć 35. wówczas mamy mniej klas. z korzyścią dla dziecka? pani minister przypomina szalonego magika, który na konferencji wyciąga z kapelusza pomysł za pomysłem ku uciesze gawiedzi.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nowe Trendy w Turystyce
Nowe Trendy w Turystyce
konferencja
paź 29-30
piątek - sobota
Gdańsk, Europejskie Centrum Solidarności
10. Europejskie Forum Nowych Idei
10. Europejskie Forum Nowych Idei
konferencja, forum
paź 20-22
środa - piątek
Sopot, Radisson Blu Hotel
Międzynarodowa konferencja "Miasto i pamięć"
Międzynarodowa konferencja "Miasto i...
konferencja
paź 27-29
środa - piątek, g. 09:00
Gdynia, Muzeum Miasta Gdyni

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Ptaki drapieżne to: