• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Wydarzenie już się odbyło

Francuski czarny realizm poetycki jako filmowa inicjacja egzystencjalizmu

Teatr w Oknie zaprasza na
wykład filmoznawczy J. Sarbiewskiej z cyklu

"Obraz - świadomość - rzeczywistość"
pt. "Francuski czarny realizm poetycki jako filmowa inicjacja egzystencjalizmu".

Wstęp - 2 zł.

Nurt kina francuskiego lat 30. XX wieku, nazywany "realizmem poetyckim" lub "czarnym romantyzmem" (określenie ukute przez Jerzego Płażewskiego), najdoskonalej reprezentuje twórczość Marcela Carné. Ów nurt, obok Renoirowskiego "realizmu społecznego", przyczynił się do popularności francuskiej kinematografii na świecie. Wprowadzenie tych dwóch, zdawałoby się, radykalnie przeciwstawnych określeń skłania do namysłu nad rozumieniem zarówno pojęcia realizmu, jak i romantyzmu na gruncie obrazu filmowego. Wydaje się, iż oba rozpoznania spotykają się niejako w antropologicznej i ontologicznej wykładni egzystencjalizmu, zaproponowanej później m.in. przez Jean-Paula Sartre a.

Francuskie kino lat 30. stanowi w tym kontekście filmową inicjację egzystencjalizmu. I tak mamy do czynienia z bohaterem samotnym, rozpoznającym absurd istnienia, "podszytym" nicością i wpatrzonym w otchłań bytu, nieuchronnie zmierzającym ku autodestrukcji. Charakterystyczna jest tu romantyczna z ducha modyfikacja z jednostkowej alienacji i bezsensu może wyzwolić jedyna realna, choć jednocześnie najbardziej krucha siła, jaką jest miłość. Jest to jednak wyzwolenie chwilowe i skazane na ostateczną klęskę.

dr Joanna Sarbiewska (ur. 1981 r.) filmoznawca i literaturoznawca, absolwentka UG. Zarówno pracę magisterską, jak i doktorską poświęciła twórczości filmowej Wernera Herzoga (promotor Jerzy Szyłak). Doktorat, obroniony z wyróżnieniem, ukaże się nakładem wydawnictwa Słowo/obraz terytoria. W pracy naukowej zajmuje się zagadnieniami ontologicznymi i epistemologicznymi na gruncie obrazu filmowego, badając specyfikę relacji między obrazem, świadomością i Rzeczywistością. Jest autorką koncepcji "realizmu metafizycznego", który przeciwstawia realistycznej estetyce biernej rejestracji światowego status quo. Publikowała w "Kwartalniku Filmowym" i kwartalniku interdyscyplinarnym "Ha!art". Jest również autorką etiudy filmowej "Oglądy", opartej na motywach opowiadania Jean-Paula Sartre'a "Pokój" (scenariusz i reżyseria).

Zapraszamy!

Opinie

Reklama

Sprawdź się

Wybierz poziom

Węgiel to:

 

Najczęściej czytane