• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza odwołana

Inkluzja społeczna dzieci i młodzieży z grup ryzyka - Międzynarodowa Konferencja Naukowa

Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna w Gdańsku, Bałtycki Federalny Uniwersytet im. I. Kanta w Kaliningradzie,
Rosyjska Akademia Edukacji oraz Akademia Humanistyczno-Pedagogiczna w Chmielnickim (Ukraina) zapraszają na Międzynarodową Konferencję Naukową.

maj 23-25

czwartek - sobota

Wstęp wolny

w każdy wtorek (do 30.06), godz. 17:00

bilety 100 zł
"Inkluzja społeczna dzieci i młodzieży z grup ryzyka"

10 października 2013 roku
Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna w Gdańsku
ul. Biskupia 24B, sala 104

Komitet honorowy: prof. dr hab. Zbigniew Machaliński, dr Waldemar Budziński, dr Marek Wojtkowski, Osipowa Irina Kliniczna - doktor nauk socjologicznych, szefowa programów Fundacji dziecięcej "Wiktoria" (Moskwa), Rożkow Michaił Iosifowicz - doktor nauk pedagogicznych, profesor, główny specjalista Instytutu Dzieciństwa Rosyjskiej Akademii Edukacji (Moskwa)

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu jest obecnie jednym z najważniejszych zagadnień i celów europejskiej polityki społecznej. W Strategii Zrównoważonego Rozwoju, dokumencie przyjętym w 2001 roku po Traktacie Lizbońskim, wskazano, że to "człowiek jest najważniejszym czynnikiem rozwoju - kapitałem ludzkim", a ograniczanie wykluczenia społecznego i wszelkie formy przeciwdziałania temu zjawisku są priorytetem celów Wspólnoty.

Wykluczenie społeczne, jako jedno z głównych zagrożeń społecznych, którego rozmiary i przejawy należy ograniczać i skutecznie eliminować, stanowi jednocześnie przeciwieństwo zjawiska partycypacji i inkluzji społecznej (włączenia) - głównego czynnika rozwoju i trwania społeczeństwa obywatelskiego. Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęcia wykluczenia społecznego nastręcza wiele trudności z uwagi na wielowymiarowość tego zjawiska.

Jednym z najważniejszych zadań współczesnej edukacji jest wychowanie osobowości społecznie zorientowanej. Drogi rozwiązania tego problemu ogniskują się w rozwoju umiejętności społecznych dzieci i młodzieży - takich umiejętności osobistego zachowania i relacji interpersonalnych, które pozwolą im na kontrolowanie i kierowanie własnym życiem, na rozwój pozytywnej adaptacji do środowiska społecznego, dokonanie zmian w środowisku zgodnie z własnymi zainteresowaniami i potrzebami. Problemy dzieci i młodzieży z grup ryzyka, niska samoocena, zwiększona zależność od otoczenia społecznego, nieukształtowane umiejętności samokontroli, brak poważnych celów życiowych powodują wrażliwość na wpływy społeczne. Na tym etapie szkoła jest główną instytucją socjalizacji, zwłaszcza w warunkach kryzysu rodziny i innych struktur społecznych.

Ramowy program Konferencji:

9.30 - 10.00 - rejestracja uczestników
10.00 - 10.30 - otwarcie Konferencji
11.00 - 12.30 - sesja plenarna
12.30 - 13.30 - przerwa obiadowa
13.30 - 15.30 - wygłaszanie referatów w panelach dyskusyjnych
15.30 - 16.00 - sprawozdania z dyskusji panelowych (podsumowanie)
16.00 - 16.20 - przerwa na kawę
16.30 - 18.00 - warsztaty

Podczas Konferencji podjęta zostanie m.in. debata na temat inkluzji społecznej dzieci i młodzieży z grup ryzyka. Planujemy ponadto wydanie publikacji pokonferencyjnej.

Tematyka referatów:

Panel I "Profilaktyka"

1. Aspekty teoretyczne i metodologiczne zjawiska ekskluzji i inkluzji społecznej.
2. Wsparcie społeczne, psychologiczne, pedagogiczne i integracja społeczna dzieci z grup ryzyka.
3. Działania psychoedukacyjne nakierowane na podnoszenie umiejętności komunikacyjnych dzieci i młodzieży z grup ryzyka.
4. Kształtowanie postaw obywatelskich i animacja społeczno-kulturalna wśród dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych.
5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii w profilaktyce.
6. Profilaktyka w zakresie agresji - umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
7. Dysfunkcjonalność systemu rodzinnego jako predykator wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży.
8. Działania nakierowane na zapobieganie powstaniu syndromu wyuczonej bezradności jako podstawowe działania profilaktyki ubóstwa.
9. Zapobieganie wykluczeniu medialnemu i technologicznemu.
10. Wsparcie instytucjonalne w zakresie zapobiegania bezdomności.
11. Innowacyjne sposoby spędzania wolnego czasu jako forma działań profilaktycznych.
12. Współczesne getta - działania środowiskowe mające na celu rewitalizację dzielnic i niwelowanie różnic społecznych.
13. Marginalizacja młodzieży w społeczeństwie ludzi dorosłych.

Panel II "Terapia"

1. Występowanie zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży z grup ryzyka.
2. Uwarunkowania psychologiczne i społeczne przestępczości nieletnich w XXI w.
3. Terapia behawioralna w leczeniu dzieci i młodzieży społecznie niedostosowanych.
4. Tworzenie nowoczesnych systemów pomocy dla młodzieży nadużywającej narkotyków i alkoholu.
5. Leczenie ofiar przemocy.
6. Leczenie dzieci i młodzieży z doświadczeniem wykorzystywania seksualnego.
7. Zapobieganie i leczenie zaburzeń zachowania u młodzieży mającej konflikt z prawem.
8. Kształtowanie systemu wartości w terapii młodzieży z grup ryzyka.
9. Sukcesy i porażki terapii pedagogicznej w środowiskach zagrożonych marginalizacją społeczną.
10. Wczesne wspieranie rozwoju dzieci z grupy ryzyka - działania diagnostyczne, terapeutyczne. Praca w zespole terapeutycznym.

Ostateczny termin zgłoszenia i nadesłania referatów w wersji elektronicznej upływa 31 sierpnia 2013 roku.

Opinie

Sprawdź się

Wybierz poziom

Drzewa użytkowe to?

 

Najczęściej czytane