• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • (13)

    Przecież te wiaty, które są to dobra koncepcja. Estetyczne, wytrzymałe, nawiązujące do kultury ( efekty wycinanki na wiatach ) no i widoczne z daleka. Bez sensu teraz druga linie robić w innej estetyce.

    • 296 14

    • Tylko biało zielone (3)

      • 2 11

      • w Gdańsku tylko kolor "tęczowy" jest ok (2)

        • 1 1

        • lepszy tęczowy niż BRUnatny kaczofaszystowski (1)

          • 2 2

          • taki jak w ECS?

            • 0 0

    • Trochę gwiżdżą na wietrze (1)

      i mało chronią przed warunkami atmosferycznymi

      • 4 0

      • Dzięki temu nie ma tzw. garów na przystankach i jest czysto ;)

        • 1 0

    • ale kolo brata szwagra zięcia teścia pafnucego ... "za nowy projekt" nie zarobi

      i w tym sęk!

      • 0 0

    • (1)

      pomalować na morski kolor.

      • 1 2

      • jaki morski ?? ,tylko tęczowy jest ok

        • 0 1

    • (1)

      Nie da sie.

      • 2 11

      • chodzi o to by szwagier czy inny pociotek prezydęty D. mógł zarobić jako malarz przemalowujący wiaty PKM-ki na inny kolor. Najle

        • 2 0

    • teraz będą wycinać kaczuszki, pinokie i inne bajkowe postacie

      • 2 2

    • I w wielu miejscach przed niczym nie chronią!

      • 6 10

  • Zieleń ważnym elementem projektów (1)

    Zieleń ważnym elementem projektów, rośliny są sadzone zgodnie z projektem-aby było zielono i ładnie- a potem nikt jej nie pielęgnuje-albo po macoszemu i zieleń ginie, zarasta chwastami- i wygląda tak jakby miasto Miało Tylko pieniądze na projekt, wykonanie a Na pielęgnację brak- jest to bardzo smutne

    • 1 0

    • plany wypełnione? tak. Kasa wydana? tak. A potem to róbta co chceta.

      • 0 0

  • a nie można zostawić takich, jakie są już teraz? Powinno to być spójne. Ewentualnie podobne, ale np. innego koloru jeśli chcieliby odróżnić tę linię od tej drugiej w stronę lotniska.

    • 0 0

  • kasa, kasa , kasa (1)

    za racjonalizację należy się kasa - tak jak malowanie tramwajowów i autobusów było jednakowe ale ktoś wymyślił inne kolory i kasa wpadła za pomysł

    • 31 2

    • kazda poprawka w projekcie to potencjalna premia

      • 1 0

  • (1)

    Jakie przystanki?
    Może niech w ogóle najpierw powstanie.
    Puki co, to tylko biadolenie, które niczego nie wnosi...
    W czasie zbierania zbędnych informacji, gdzie wszyscy i tak wiedzą, że ta PKM'ka jest ludziom potrzebna jak deszcz roślinom, tworzenia kosztownych STEŚ'ów, już dawno wykarczowano by drzewa na trasie, rozebrano rudery i wykonano inne niezbędne prace przygotowawcze...

    • 28 4

    • Ludzi trzeba czymś zając i po długim wyczekiwaniu na Nową Świętokrzyską nareszcie można dać ludziom poczucie ,że mają na coś wpływ a tak naprawdę nie mają. Więc rozgorzeją teraz debaty a miasto i tak wybierze opcję bez oglądania się na opinię publiczną, która jest zresztą mocno podzielona.

      • 0 0

  • Wiaty, wiatami

    ale po co komu taka PKM-ka, która jeździ raz na godzinę (w szczycie)

    • 1 0

  • Niech to do jasnej ciasnej będzie spójne!. Jeśli wybrano pewien model wyglądu przystanków, który już istnieje w przestrzeni publicznej, to niech one w całym mieście wyglądają tak samo, żeby było od razu wiadomo że to jest przystanek PKM, a nie galeria handlowa lub zakamuflowany pod trawą schron.

    • 2 0

  • Problemy 1. świata: na jaki kolor pomalować wiatę?

    • 0 0

  • Prace studentów (jak przy okazji innych konkursów) wydają mi się być zbyt monumentalne (3)

    Widzieliście stacje metra w Londynie albo w Pradze. Albo KM w Zurychu? Są bardzo dyskretnie wtopione w istniejącą zabudowę, jakby to właśnie kolej była dla miasta a nie miasto dla kolei. Czerwone wiaty to tez trochę przesada. Ja lubię architekturę zachowawczą, elegancką i w ludzkiej skali.

    • 28 7

    • Jak powiesz w jaki sposób tanio schować linię PKM pod ziemię, (2)

      to będziemy się zastanawiać jak część nadziemną ograniczyć do tabliczki informacyjnej, LOL

      • 2 3

      • Schowanie węzłów kolei pod ziemie nie stanowi problemu

        Wystarczy teren nad przystankiem sprzedać deweloperowi i niech zbuduje budynek nad przystankiem, i nawet może mieć część biurową lub sklepy na dole. Jakoś na zachodzi tak właśnie węzły i przystanki wyglądają. Z zewnątrz budynek i wchodzisz do środka a tam węzeł autobusowy, kolejowy i wtopione w to centrum handlowe. A nad tym biurowiec. U nas zaś poza Forum Radunia, które tylko trochę przykryło tory, to takich rzeczy jest bardzo mało.

        • 2 0

      • francuzi jakoś swoje niektóre nowoczesne dworce TGV ukryli w otoczeniu

        to jednak da się !!! ... jeśli tylko się zechce

        • 2 1

  • W branży reklamowej odejście od sprawdzonego (1)

    rozpoznawalnego wzoru to samobój finansowy i marketingowy. Dlatego zmiany są ale zawsze raczej kosmetyczne np.Coca Cola. Radykalne zmiany wizerunku to domena spółek państwowych czy samorządowych gdzie chodzi by ktoś np. koledzy, znajomi, rodzina zarobił tylko na samej zmianie .Np zmiana logo poczty itp.Wizerunek przystanków jest rozpoznawalny i sprawdzony nie zmienia się z dobrego na lepsze bo wyjdzie niestety na gorsze

    • 97 6

    • No to chyba oczywiste, ze sekta

      Wszystko dla Gdanska, ktora wygrala wybory i teraz obsadza swoimi spolki miasta, ma głęboko w trąbie miasto. I chodzi jak zwykle o skok na kasę. Jest cos do zrobienia, są zlecenia dla własnych wykonawcow. Kasa się przelewa, interes sie kręci.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Grzyby jadalne to:

 

Najczęściej czytane