• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płynęliśmy "Oceanografem", statkiem badawczym UG

Arnold Szymczewski
8 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Z jego pokładu można prowadzić prawie wszystkie możliwe do wyobrażenia badania morza, albo po prostu... łowić ryby. To najnowocześniejszy statek badawczy na Bałtyku i jedyna w Polsce tej klasy jednostka, której właścicielem jest uczelnia. Witamy na pokładzie Oceanografa, statku badawczego Uniwersytetu Gdańskiego.



Czy wiedziałe(a), że UG dysponuje własnym statkiem badawczym?

Mierzy 46 metrów długości, 14 szerokości, rozpędza się do 10 węzłów i jest naszpikowany elektroniką oraz urządzeniami badawczymi. R/V (od research vessel - statek badawczy) Oceanograf to statek wykorzystywany przez pracowników oraz studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Jego portem macierzystym jest Gdynia. Na co dzień cumuje tuż przy ORP BłyskawicaMapka.

- Jest to najnowocześniejsza jednostka badawcza w basenie Morza Bałtyckiego. Konstrukcja statku przygotowana jest do prowadzenia specjalistycznych badań środowiska morskiego: batymetrycznych [dotyczących głębokości - dop. red.], biologicznych, chemicznych, fizycznych, geologicznych czy magnetyczno-sejsmoakustycznych - wyjaśnia dr Mirosław Czapiewski, dyrektor Centrum Infrastruktury Morskiej UG.

Pływająca sala wykładowa dla studentów oceanografii



Uniwersytet Gdański jest jedyną w Polsce uczelnią, która posiada własny statek tej klasy. Dwukadłubowa konstrukcja statku oraz system dynamicznego pozycjonowania zapewniają stabilność statku, dokładność przeprowadzanych badań - nawet przy stanie morza 4 i przy sile wiatru 5 w skali Beauforta. Do rejonu badań statek może dopływać w dowolnych warunkach pogodowych.

- Oceanograf posiada bogate wyposażenie pomiarowo-badawcze umieszczone w laboratoriach, dopasowanych zarówno dla potrzeb naukowców, studentów, jak i dla firm czarterujących statek w celach komercyjnych - dodaje dr Mirosław Czapiewski.
Katamaran jest wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz i oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów. Na jego pokładzie odbywają się bowiem zajęcia dla studentów oceanografii.

  • Wnętrze mostka kapitańskiego na Oceanografie.
  • Wnętrze mostka kapitańskiego na Oceanografie.
  • Wnętrze mostka kapitańskiego na Oceanografie.
  • Wnętrze mostka kapitańskiego na Oceanografie.
  • Oceanograf jest naszpikowany elektroniką.

Statek jest również przystosowany do połowów ryb



W tym celu na otwartym pokładzie rufowym zainstalowano urządzenia umożliwiające połów, natomiast w kadłubie zamocowane są wciągarki trałowe i sieciowe oraz magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu.

Katamaran zapewnia miejsce dla 23 osób - kabinę dla kapitana, kabinę dla kierownika rejsu, dziewięć kabin dwuosobowych (wszystkie wyposażone w bloki sanitarne i podłączone do pokładowej sieci komputerowej), kuchnię, mesę, pentrę, magazyny prowiantowe oraz pralnię z suszarnią.

Zasięg Oceanografa to 2400 mil morskich. Statek może przebywać na morzu do 21 dni bez zawijania do portu. Stała załoga składa się z kapitana i sześciu członków załogi.

Miejsca

Opinie (66) ponad 10 zablokowanych

  • I dla tego trzeba

    Sie uczyc

    • 5 0

  • A jaka jest prawda.... (2)

    Stocznia , która wybudowała tak piękny statek (NAUTA)zakończyła ten projekt stratą .A wszystko przez to że chcieli aby inwestor był zadowolony w związku z tym akceptowali wszystkie jego kaprysy i zmiany .A jak przyszło do rozliczenia to mało istotne bylo to że wg projektu ten statek nie miał szans na to by bezpiecznie pływać .Tak więc wszelkie za zmiany stocznia zapłaciła z własnej kieszeni......i od tego momentu zaczęło się w niej bardzo źle dziać ,co już wielokrotnie było opisywane na trójmiasto.pl

    • 24 1

    • Zły zarząd

      • 7 1

    • Gdybyś rzeczywiście był stoczniowcem z NAUTY

      to byś wiedział, że Stocznia znowu rozkwita i przynosi zyski .

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Fajny statek, w Polsce widać coraz bardziej na bogato.

    • 18 16

  • Oceanograf (1)

    Statek naukowo badawczy Oceanograf zbudowany dla Uniwersytetu Gdanskiego w Stoczni Nauta jest dobrą jednostką. Niestety
    statek moglby byc jeszcze lepszy. Katamaran byl zle zaprojektowany nie podam przez jakich konstruktorow, po rozpoczęciu budowania okazało się ze moze tonąć , błędy wymiarów dlugosci statku i in. podjęto poprawianie kadłubów tego katamaranu projekt przez inną firmę konstrukcyjną lecz też nie majacej wiedzy co to jest katamaran. A mogliby przeczytac artykuly z miesiecznika Budownictwo Okrętowe nr 7 z 1977 roku w którym opublikowano trzy artykuly o budowanym katamarnie w Stoczni Wisła w Gdańsku. Gdyby zapoznali się z tym konstruktorzy nie popelniliby szeregu prostych, podstawowych błędów. Szereg błędów w tym zla umowa zbudowania tego potrzebnego dla Uniwersytetu statku doprowadzila do strat stoczni oficjalna strata to 26 milionów złotych a tak naprawdę to ok. 40 mln. zl.

    • 20 2

    • Tak naprawdę to 52 i wciąż trwa proces

      A zarządzają tym "statkiem" wojskowe ukladziarskie niemoty...wszystko tam po znajomościach....

      • 7 1

  • statek badawczy ? (3)

    Mieliśmy kiedyś prawdziwy statek badawczy ,Prof.Siedlecki . Badał na Antarktydzie , Alasce ,wodach
    Peru ,wodach Afryki południowej i wielu innych . W tych czasach Polska była Państwem morskim z flotą handlową , rybacką i infrastrukturą .Potem ministrami zostawali nominaci z urzędu i skończyła się gospodarka morska .Szkoda gadać , jak to potęga została zdemolowana w imię interesów jednostek !!

    • 13 1

    • Wina tuska!

      Na taczkę go i do ustępu

      • 1 2

    • Kiedyś jak Państwo do wszystkiego dopłacało to byliśmy "potęgą morską".

      Jak firmy przeszły na własny rozrachunek to okazało się ile warte są te przedsiębiorstwa.

      • 0 1

    • a marynarka wojenna tylko na lądzie.....

      • 1 0

  • ECDIS i radary JRC. (1)

    Takie same są na gazowcach, na których pracuję.

    • 0 1

    • Woooow

      • 1 0

  • Historia budowy tego statku nie jest chwalebna

    Błędne założenia, błędny projekt, kilka sekcji na złom i przekroczenie budżetu oraz terminów budowy.
    A miało być szybko i tanio.

    • 17 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Płynęliśmy oceanografem Uniwersytetu Gdańskiego

    hahahah to ten ktory stal 3 albo 4 albo 5 lat w stoczni bo nie bylo na niego kasy zeby zaplacic :D (1)

    tak to ten xdxd

    • 8 6

  • slynny statek widmo :D (1)

    szok, ze jakims cudem w koncu opuscil naute, dla niewtajemniczonych proponuje sie zainteresowac tematem - bareja wymieka, pis jak zwykle daje rade i wstaje z kolan walac lbem o stol xd

    • 8 2

    • Bełkoczesz

      • 3 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Płynęliśmy oceanografem Uniwersytetu Gdańskiego

    Opinia wyróżniona

    Wspaniały

    brawo!

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Klimat na pomorzu określa się jako:

 

Najczęściej czytane